1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    822
    11-07-2003

    Fairuz

    Wie heeft gisteravond op nederland 1 de docufilm over Fairuz gezien ?
    Ik vond 'm zoo mooi !!


    Een loflied op een Libanese zangeres

    (filmrecensie, bas blokker)

    Nadat we ten slotte eindelijk de zangeres zelf hebben zien optreden, op een zwoele avond in Baalbek, gaat het beeld op zwart en staan daar de woorden 'Met dank aan Fairuz'. En terwijl de slottitels afrollen, denk je: wat zie ik toch? Het is de silhouet van Fairuz, zoals ze in de laatste seconden roerloos als een madonna in beeld stond, fluisterzingend alleen jij, jij alleen, alleen jij, jij alleen, alleen jij...

    Optisch bedrog, natuurlijk. Maar aan het eind van een film over een zangeres die de maan tevoorschijn kon zingen, die in de Libanese burgeroorlog onverzoenlijke vijanden verzoende en wier fans hopen dat ze eerder mogen sterven dan zij, hebben rationele verklaringen domweg minder overtuigingskracht.

    Fairuz - we hielden zoveel van mekaar is een film vol dwepers, maar het is geen dweperige film. Fairuz (spreek uit 'feehroes') was al legendarisch toen Libanon nog gelukkig was en Beiroet een mondaine stad van christenen, sji'ieten, soennieten en druzen, waar niemand elkaar naar zijn geloof vroeg - als we een van de geïnterviewden mogen geloven.

    De Nederlandse documentairemaker Jack Jansen probeert aan de hand van enkele van Fairuz' fans zowel haar betekenis als de Werdegang van dat Libanon te laten zien. Dat lukt een heel eind.

    De betekenis van Fairuz voor Libanon is tegen het eind wel duidelijk. Ze maakt muziek die in Nederland niet bestaat. Als je deze woorden hoort: 'Helaas, de liefde bleek een leugenaar', krijg je de neiging om het lied weg te zetten naast onze 'vuile huichelaar, pak jij je koffers maar'. Maar dit gaat verder: 'Helaas, de liefde bleek een leugenaar, hij speelde met je als de wind'. En daar kan onze Renee de Haan toch niet aan tippen.

    We horen haar overal, uit de radio, van de pick-up, haar fans zingen af en toe mee. Dat vergroot de ontroering die toch al van haar liederen uitgaat. De bonkige, ziedend-bittere taxichauffeur zingt met haar B'hibbak ya Libnaan (ik heb je lief, mijn Libanon), en probeert daarmee heel zijn christelijk-Libanese ideaal nog eens leven in te blazen. Maar dat verhaal is na een minuut of veertig wel verteld en Fairuz duurt twee uur.

    De rest van de aandacht gaat uit naar de Libanese burgeroorlog. En daar overtuigt Jansen minder. Het waren uitermate ingewikkelde tijden, waarin christelijke milities, Druzen, gevluchte Palestijnen, Syriërs en Israëliërs een rol speelden. Dat laat zich vanuit het strikt-persoonlijke perspectief van deze film domweg niet goed genoeg vertellen. Het blijven gescheiden verhalen. Een Palestijn zegt: ,,Ik dacht dat ik voor de goede zaak vocht, maar de christenen in Oost-Beiroet dachten precies hetzelfde.'' Een christenvrouw vertelt over de dag dat de Druzen haar broer vermoorden. De taxichauffeur zegt: ,,Er zijn 177.000 mensen vermoord en er is nog steeds geen oplossing.'' Maar daarna verlang je van een documentairemaker context en duiding. Worden christenen in Libanon nu onderdrukt, zoals de taxichauffeur zegt? Of overdrijft hij? Zijn de Druzen nu aan de macht? Of de moslims? De lijnen uit het verhaal van Fairuz vloeien mooi samen, die van de oorlog hangen los.

    Jansen houdt de levende Fairuz zorgvuldig buiten beeld. We mogen wel foto's van haar zien, die als stilistisch bindmiddel dienen. En dus pas op het eind de zangeres zelf, dea ex machina. De bedoeling laat zich raden: na urenlange loftuitingen over de zangeres, moet en zal Jansen bewijzen dat zijzelf de gewekte verwachtingen nog overtreft. En dat doet ze. Eerlijk is eerlijk.

  2. #2
    Baby insh'Allah....

    Reacties
    5.948
    04-12-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Ja dat was inderdaad een mooi programma. Je kon ook wel zien dat zij meer voor de mensen betekende dan gewoon een muzikante; ze zong voor haar vaderland en liet die liefde duidelijk blijken.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    991
    19-08-2002

    Het was een mooie documentaire, vooral die christelijke taxi-chauffeur en die waterpijp rokende moslim-jongedame bleven me bij .... en Fairuz zelf natuurlijk

    Sword
    de mens heeft er miljoenen jaren over gedaan om een dating-site te maken !

  4. #4
    maluku girl.........

    Reacties
    4.148
    06-10-2001



    Ik kreeg er tranen van in mijn ogen....
    De beste gelovigen in geloofszaken zijn degenen met het beste gedrag; en de beste van hen zijn diegenen die zich het beste gedragen tegenover hun vrouwen

    Moslima

    Marokko.nl memories

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    29
    24-11-2003

    Origineel gepost door sword
    Het was een mooie documentaire, vooral die christelijke taxi-chauffeur en die waterpijp rokende moslim-jongedame bleven me bij .... en Fairuz zelf natuurlijk

    Sword
    Sommige mensen zijn hier alleen om domme opmerkingen te maken.....

  6. #6
    ..................

    Reacties
    1.296
    26-10-2003

    Yep ik heb het ook gezien, was wel een leuke documentaire, je kreeg weer een stukje van de andere kant van de wereld te zien.

    Maar wat ik raar vond, was dat die taxi-chauffeur eerste zei van: "ik hou heel veel van mijn land, ik doe alles voor mijn land" En aan het eind zei hij: "Ik wil hier weg, ik wil hier nog geen seconde blijven" Dat vind ik dan jammer, als je zoveel van je land houdt laat je je niet wegjagen (wat volgens hem gebeurde).

    Ik vond die waterpijp rokende dame echt lachwekkend

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    822
    11-07-2003

    Origineel gepost door turkgirl
    Yep ik heb het ook gezien, was wel een leuke documentaire, je kreeg weer een stukje van de andere kant van de wereld te zien.

    Maar wat ik raar vond, was dat die taxi-chauffeur eerste zei van: "ik hou heel veel van mijn land, ik doe alles voor mijn land" En aan het eind zei hij: "Ik wil hier weg, ik wil hier nog geen seconde blijven" Dat vind ik dan jammer, als je zoveel van je land houdt laat je je niet wegjagen (wat volgens hem gebeurde).

    Ik vond die waterpijp rokende dame echt lachwekkend
    Die man was volgens mij zwaar gefrustreerd en verbitterd, omdat ie zijn kinderen niet kon onderhouden en hun schoolgeld niet kon betalen, terwijl ie zo ongeveer dag en nacht werkte..

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    1.038
    07-07-2003

    Origineel gepost door turkgirl

    Ik vond die waterpijp rokende dame echt lachwekkend
    Mogen dames geen waterpijp roken?

  9. #9
    4 4 4 4

    Reacties
    11.901
    10-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door Jupiter
    Mogen dames geen waterpijp roken?




    Nee..........







































  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    1.038
    07-07-2003

    Dat ziet er heel gezellig uit............

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    991
    19-08-2002

    Origineel gepost door suikersnoepje
    Sommige mensen zijn hier alleen om domme opmerkingen te maken.....
    of nog dommer: een domme reactie plaatsen op een voor hen domme opmerking, hoe dom

    Sword
    de mens heeft er miljoenen jaren over gedaan om een dating-site te maken !

  12. #12
    aya ralla bouya

    Reacties
    4.347
    25-02-2002

    ik vondt het maar niks!


    =emsoem=
    oday ghis wo edjzoun, sfayie ra tsensouna
    aday iedar ofous esinien d'l kiya...

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    822
    11-07-2003

    Origineel gepost door emsoem
    ik vondt het maar niks!


    =emsoem=
    verklaar je nader ...

  14. #14
    aya ralla bouya

    Reacties
    4.347
    25-02-2002

    Origineel gepost door Willemien
    verklaar je nader ...

    het enigste wat ze zong was: enna habib dit en habib dat( ou enna habib enna)

    en was jah gewoon jah saai

    leila chakir had het vast beter gedan

    =emsoem-
    oday ghis wo edjzoun, sfayie ra tsensouna
    aday iedar ofous esinien d'l kiya...

  15. #15
    4 4 4 4

    Reacties
    11.901
    10-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door suikersnoepje
    Sorry broeder, ik dacht dat je een van hen was


    wie is hen ?????????


    Sorry, maar I am a sucker for conspiracy's