1. #1
    AloOo

    Reacties
    3.025
    05-08-2002

    C O A C H I N G Marokkaanse Leerlingen

    C O A C H I N G MAROKKAANSE LEERLINGEN
    DOOR MAROKKAANSE ROLMODELLEN


    Wat is de bedoeling?
    Jonge Marokkaanse (*) leerlingen van het Da Vinci College en het Vlietland College krijgen voor een aantal maanden een Marokkaans rolmodel als coach. We zijn dan ook op zoek naar zoveel mogelijk enthousiaste coaches!
    .
    Als coach heb je bijna wekelijks contact met de leerling. Dat kan op allerlei manieren.
    Bijvoorbeeld via de telefoon, ergens een kopje thee drinken of door het bezoeken van een leuke activiteit, een huisbezoek of een ondersteunend gesprek. Zo’n gesprek kan dan bijvoorbeeld gaan over het belang om ‘met plezier’ naar school te gaan of over het toekomstperspectief van de leerling.
    Uiteraard gebeurt het coachen alleen met de goedkeuring van de ouders en de leerling.

    Wat is nu coaching?
    Een coach is geen hulpverlener, eerder een soort oudere vriend of vriendin die zelf ook 14, 15 jaar is geweest en die heel goed weet hoe het voor een Marokkaanse jongere is om op te groeien in Nederland.
    We zijn er van overtuigd dat extra aandacht, een schouderklop, een compliment of een luisterend oor van een Marokkaans rolmodel veel kan betekenen voor het zelfvertrouwen van een leerling.
    Coaching betekent overigens niet dat je voor de leerling bepaalt hoe en wat deze moet doen.
    Het gaat er bij coaching om dat de leerling leert zijn of haar leven zelf te sturen en nadenkt over beslissingen. Beslissingen die belangrijk en bepalend zijn voor het toekomstperspectief op school, met de ouders, vrienden en werk. Je helpt de leerling met het ontwikkelen van zelfkritiek. Gedurende dit ‘coachen’ werk je eigenlijk aan een aantal doelstellingen die je samen met de leerling wil bereiken.

    Ben jij een rolmodel?
    Ja, jij bent voor de aanpak op scholen een rolmodel wanneer je als Marokkaanse jongere voldoet aan de volgende eisen:
    - ik ben enthousiast en vind het leuk om een leerling te coachen
    - ik volg een MBO of HBO opleiding of studeer aan de universiteit.Of ik heb vast werk.
    - ik heb binding met de Marokkaanse en Nederlandse samenleving
    - ik ben tussen de 20 en 28 jaar jong
    - ik spreek goed Nederlands
    - ik wil tijd en aandacht investeren in een leerling
    - ik heb respect voor de leerling en de ouders
    - ik woon in Leiden of omstreken
    - ik respecteer de waarden en normen van de school van de leerling.

    Wat krijg je ervoor terug?
    Je krijgt een weekendtraining over de werkwijze van coaching. Je krijgt zelf begeleiding van een docentcoach. Je krijgt een klein budget voor activiteiten met je leerling en….. coaching is voor jou een geweldige ervaring die je voor je eigen c.v. en toekomstperspectief kunt gebruiken. Bij bepaalde opleidingen kun je ook studiepunten krijgen, in overleg met je opleiding natuurlijk.

    Informatieavond over c o a c h i n g door rolmodellen

    Heb je interesse ?
    Dinsdagavond 9 december is er een informatiebijeenkomst voor Marokkaanse jongeren die interesse hebben om coach te worden.
    Voldoe je aan de eisen voor een coach, ken je een vriend, vriendin, broer, zus, neef of nicht die ook voldoet aan de eisen, neem die dan ook gerust mee!

    Wanneer : dinsdagavond 9 december
    Waar : bovenzaal van etablissement ‘Einstein’
    Nieuwe Rijn 19, Leiden
    Tijdstip : 20.15 – 21.45 uur

    Wil je je aanmelden voor deze bijeenkomst mail dan naar Frank de Wit van het Onderwijs Centrum Leiden:
    Frankdewit.dewittepoort@xs4all.nl

    Je kunt natuurlijk ook bellen tel. 071-5124732 en vragen naar Frank de Wit. Als hij er niet is, laat dan in ieder geval je naam en telefoonnummer achter.

    Tot de 9e!!


    Hilde Knibbe, docentcoach Het Vlietland College
    Elles Tisseur, Joke van Klaveren, docentcoach Da Vinci College
    Frank de Wit, DWP/ OCL, Projectleider

    (*)Onder Marokkaanse jongeren verstaan we Nederlandse jongeren met een Marokkaanse achtergrond.

  2. #2
    Het Orakel

    Reacties
    253
    13-08-2002

    Ben jij een rolmodel?
    Ja, jij bent voor de aanpak op scholen een rolmodel wanneer je als Marokkaanse jongere voldoet aan de volgende eisen:
    - ik ben enthousiast en vind het leuk om een leerling te coachen
    - ik volg een MBO of HBO opleiding of studeer aan de universiteit.Of ik heb vast werk.
    - ik heb binding met de Marokkaanse en Nederlandse samenleving
    - ik ben tussen de 20 en 28 jaar jong
    - ik spreek goed Nederlands
    - ik wil tijd en aandacht investeren in een leerling
    - ik heb respect voor de leerling en de ouders
    - ik woon in Leiden of omstreken
    - ik respecteer de waarden en normen van de school van de leerling.

    Een goed initiatief, ik voldoe aan bovenstaande criteria, maar ik heb het momenteel erg druk (zakelijk), ik meen dat deze ''actie'' niet tijd gebonden is en kan ik me misschien aanmelden in rustiger tijden?
    Stay true to yourself!

  3. #3
    AloOo

    Reacties
    3.025
    05-08-2002

    Mail deze meneer, heb dit mailtje van een vriendin gekregen die het in DenHaag heeft gedaan.

    Wil je je aanmelden voor deze bijeenkomst mail dan naar Frank de Wit van het Onderwijs Centrum Leiden:
    Frankdewit.dewittepoort@xs4all.nl

  4. #4
    The Classy One..

    Reacties
    7.090
    25-02-2003

    Echt te gek...
    Zonde alleen dat ik niet in de omgeving van Leiden woon..

  5. #5
    Mimimomammimi

    Reacties
    19.838
    30-09-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Ik zit op 1 van die scholen
    F.Zohra

  6. #6
    Klein, dun, compact.

    Reacties
    792
    29-12-2006

    ik heb 't ook gehad, was echt een lieve meid,

    - The greatest thing you'll ever learn is just to love,
    and to be loved in return. -