1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    48.061
    06-02-2001

    De dood

    Citaat Geplaatst door Leeuwenkoning
    Ik moet de laatste tijd maar al te vaak denken aan de dood. Het lijkt mij echt erg als je in zo een kleine ruimte wordt gepropt en alleen wordt gelaten. Ik volg het juiste pad daar niet van, maar toch...

    Ik droom ook steeds ervan!

    Wordt er niet echt vrolijk van .
    .

  2. #2
    Quran en Soena

    Reacties
    1.240
    24-11-2002

    Dood is iets moois,je gaat naar je schepper,soms verlang
    ik naar de dood om bij allah te kunnen zijn!!

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    3
    04-11-2003

    je moet niet voor de dood bang zijn leeuwenkoning iedereen gaat wel eens dood je blijft niet voor altijd in dounia dus werk saalih en je zult naar de dood verlangen om je heer te ontmoeten.Wasalaam oalaikom




    bismi allah

  4. #4
    [[..:Moslima:..]]

    Reacties
    950
    13-11-2003

    ik begrijp je wel als ik iets lees of zie over de dood, wordt ik ook bang en moet ik er ook aan denken.
    Zoek Vandaag Nog Kennis Zoek Vandaag Nog Naar Jou Heer,Wie Weet Ben Je Er Morgen Niet Meer

  5. #5
    [[..:Moslima:..]]

    Reacties
    950
    13-11-2003

    wat is er berberia
    Zoek Vandaag Nog Kennis Zoek Vandaag Nog Naar Jou Heer,Wie Weet Ben Je Er Morgen Niet Meer

  6. #6
    ayat20

    Reacties
    8.811
    02-11-2002

    Origineel gepost door Leeuwenkoning
    Je hebt wel gelijk hanene. Dat doe ik ook wel, maar dat neemt mijn angst niet weg. Mijn angst is toegenomen nadat ik eem filmpje gezien hebben over begrafenissen.

    Het lijkt allemaal zo dichtbij, en misschien is het ook wel allemaal zo dichtbij.
    Sorry, je avatar past niet bij je naam
    Onze herinneringen aan onze trouwdag zijn als koekkruimels, je komt ze steeds weer tegen

    Die man heeft een sprookjeshuwelijk, als hij thuiskomt zit er een heks op de bank.

  7. #7
    Zwarte nickname.

    Reacties
    475
    01-11-2003

    Mensen vergeet niet dat de DOOD gemakkelijk zal zijn.

    DE DOOD ZAL VOOR IEDEREEN PIJNLIJK ZIJN WANT DAN WORD DE GEEST EN HET LICHAAM VANELKAAR GESCHEIDEN?

    EN VERGEET DIEGENE DIE DAGELIJKS AAN DE DOOD DENKEN DIE ZULLEN HET GEMAKKELIJK KRIJGEN EN OWEE DIE DE DOOD NIET WILLEN GEDENKEN, VOOR DIE ZAL DE DOOD EEN GROTE PIJN LIJDEN.

    MAAR WEET GIJ DAN NIET DAT DE GRAF DE BESTRAFFING ZAL WORDEN VOOR IEDERE MENS VAN ONS ALLE ZONDEN, VOOR DE GELOVIGE ALS ZOWEL DE ONGELOVIGE>> HET IS EEN STRAF DIE NIEMAND ZAL ONTLOPEN JE ZULT HET ZWAAR KRIJGEN MAAR HOEWEL HET VOOR DE GELOVIGE HET DAAR HUN ALLE ZONDES WORDEN BESTRAFT EN DAT ZAL ECHT EEN MOEILIJKE TIJD WORDEN VOOR DE GELOVIGE EN EEN LICHTERE TIJD VOOR DE ONGELOVIGE, DAAROM WENT TOT UW HEER WANT HIJ IS TEVREDEN OVER UW ALHOEWEL DE STRAF GENADELOOS KAN UITHALEN EN DAARMEE AL JE ZONDES WIST EN DAARMEE JE DOOR ALLAH VAN DE HEL WORDT VERLOST OP DE UUR VAN DE WAARHEID. MAAR VOOR DE ONGELOVIGE IS HET AL ZWAAR GENOEG IN DE GRAF, MAAR WAT DE HEL BETREFT ZAL HET HUNNER NOG ZWAARDER KRIJGEN EN OOK DE EINDBESTEMMING VOOR HEN ZAL ZIJN!

    MAAR OOIT GEHOORD VAN MONKAR EN NAKIER, DAT zijn de 2 enge engelen die DE BESTRAFFERS zullen bestraffen.


    EN ZULLEN MONKAR EN NAKIER VRAGEN WIE IS UW HEER ZAL DE ONGELOVIGE EROP ANTWOORDEN DAT BENT U EN DAN ZAL HET RAAK WORDEN MET ZE WANT MOENKAR EN NAKIER ZIEN ER HET ENGSTE UIT
    EN NIET BESCHRIJFBAAR. EN DAN ZULLEN ER DE ZWEEPSLAGEN WORDEN UITGEDEELD EN ELKE ZWEEPSLAG BEVAT EEN GRAF VOL MET laaiend VUUR.

    MAAR ALS ZE BIJ DE GOEIE GELOVIGE VRAGEN WIE IS UW HEER EN DAN ZAL DEZE EROP ANTWOORDEN DE HEER IS DIEGENE DIE MIJ HEEFT GESCHAPEN EN DAN ZAL ER WORDEN GEVRAAGD DOOR MONKAR EN NAKIER: WAT IS UW GELOOF EN ZAL ER WEER OP ANTWOORDEN DAT IS DE ISLAM EN WIE IS UW PROFEET? WEER ANTWOORD DIE GELOVIGE DAT IS MOHAMMED VZHM) EN DAN ZULLEN MONKAR EN NAKIER WEER HET GRAF SNEL VERLATEN.

    EN ZAL UW GRAF OOK NIET SMALLER WORDEN TOT DAT HET JE HELE GERAAMTE WORDT VERSPLINTERT EN DEZE STRAF ZAL NIEMAND ONTKOMEN>>> HET IS DE STRAF DIE GEPAST STAAT OP HOEVEEL ZONDES JE HEBT BEGAAN EN DAT WORD IN EVENWICHT GEBRACHT OM JE ZONDES TE WISSEN EN DAARMEE ALLAH JOU VAN DE HEL WORDT GERED EN DAAROM HEB UW HEER LIEF WANT HIJ HOUD VAN U.

    MAAR WAT IK BOVEN LEES IS DAT EEN VAN JULLIE NAAR DE DOOD VERLANGT: MAAR HET IS DE BEDOELING DAT MEN ZICH ERVOOR VREEST.

    MAAR DEZE STRAFFEN ZIJN NOG NIET ECHT BESCHREVEN TOT DE KLEINSTE DETAILS, MAAR HEEFT U VRAGEN OVER DE DOOD EN HET GRAF EN WAT ERNA GEBEURT : VRAAG HET DAN AAN MIJ WANT IK HEB WEL VEEL KENNIS OVER DEZE ONDERWERPEN.


    WA SALAAM

  8. #8
    [[..:Moslima:..]]

    Reacties
    950
    13-11-2003

    shoukran mo
    Zoek Vandaag Nog Kennis Zoek Vandaag Nog Naar Jou Heer,Wie Weet Ben Je Er Morgen Niet Meer

  9. #9
    Allah is great

    Reacties
    573
    30-11-2002

    Re: De dood

    Origineel gepost door Leeuwenkoning
    Ik moet de laatste tijd maar al te vaak denken aan de dood. Het lijkt mij echt erg als je in zo een kleine ruimte wordt gepropt en alleen wordt gelaten. Ik volg het juiste pad daar niet van, maar toch...

    Ik droom ook steeds ervan!

    Wordt er niet echt vrolijk van .

    lees mijn verhaal bij islam en ik!!!!!!!!!
    Allahoemmamaghrfirna, Wa3afina Wahdina War7amna Wastoerna Warzoekna Wazjboerna......

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    33
    10-01-2003

    ik weet wat leeuwenkoning wel bedoelt....ik bedoel..........k vind het wel eng..dat je roeh eruit gaaat.....
    {*~ ManY PeoPle WeRe A TiTle Of a MosLiM...BuT TheY Don't PracTise Islam~*}

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    100
    08-07-2003

    Lessen van 3amr khalid

    Les 9-De dood

    De afgelopen keren hebben we gezien hoe groot de barmhartigheid van Allah swt is, en dat er nooit een eind aan komt. Daar zijn we nu zeer zeker van en we geloven er standvastig in.

    Maar dat is niet het enige, er is meer…vele mensen willen niet praten over de dag des oordeels, ontmoeten van Allah swt, de dood, etc., maar het moge duidelijk zijn dat het iets is wat vaststaat, en weten allemaal dat het zal gebeuren. Dit keer gaan we het hebben over de dood.

    Velen hebben een heel negatief beeld over dit onderwerp, dat het alleen maar negatief uitpakt, dat het eng is, dat ons eind een angstaanjagend eind zal zijn…dat is het heersende beeld, daarom zullen we het vandaag anders aanpakken, en proberen duidelijk te maken dat het juist ook erg goed af kan lopen, en dat het allemaal mee valt, maar het ligt compleet aan jezelf….het is wat jij zelf ervan maakt!!

    We beginnen met een overlevering die zegt: “Herdenk de verwoester van de lusten vaak…de dood.”

    De profeet heeft ons aangeraden, de dood vaak te herdenken, dit zal ons in staat stellen ons er beter op voor te bereiden, dan wanneer je er nooit over nadenkt. Wat ook nog erbij komt, is dat dingen helderder worden. Als je nooit een lezing over de dood wilt horen, of nooit een stukje daarover wilt lezen, dan blijft het een vaag iets, iets wat je niet kent, en onbekend maakt onbemind, dus je angst groeit en groeit, totdat je op een moment verrast wordt door de engel des doods….

    De profeet noemde het de verwoester van de lusten, omdat op het moment dat je begint te overlijden, jou kusten ook niet meer blijven bestaan.

    Omar ibn al-Khattaab zei: “Er wordt elke dag gezegd: ‘die is overleden, en die is overleden, en die is overleden ’ en er zal een dag komen dat er zal worden gezegd: ‘Omar is overleden….’”

    Dit is ook een manier waarop je de dood kan herdenken, en wat je ook erg dichtbij brengt, je trekt het je erg persoonlijk aan, en dat is de enige manier om er ook echt achter te komen wat het inhoudt….


    Hassan al-Basri zei: “O kind van Adam, je bent een en al dagen, en als een dag voorbij is, is er een stuk van jou voorbij. Het staat vast dat als stukjes weggaan, dat jij op een dag ook weg bent….”

    Dus elke dag die voorbij is, is voorbij, je kan hem nooit meer terug halen, en zo ook de daden. Dus heb je je dag goed benut, heb je goede daden verricht dan zul je aan het eind jouw goede daden terug vinden en ook nog een beloning daarvoor, heb je slechte daden verricht, dan zul ook daar de gevolgen van ondervinden….

    Het hele probleem is niet de dood zelf…het is het wereldse leven, de ‘dunia’…als je daaraan teveel aandacht besteed, en dit hedendaagse leven in je hart zet, dan zijn al je daden op dit leven gericht, en niet of weinig op de dag des oordeels. Laat je hart vol zijn met het geloof in Allah, en daar zul je dan insha Allah ook naar handelen.

    Daarom is het doel van dit stukje slechts om je te herinneren aan de dood, en op die manier beter je best gaan doen, om je beter voor te bereiden.

    Denk eens na over je overgrootvader, die ken je niet meer, je misschien zijn naam ook niet, toch was hij ooit ook hier, hij leefde ook…er zal een tijd komen, dat jij ook vergeten wordt, je bent er gewoon niet meer…

    Er is een overlevering die ons precies de gebeurtenissen beschrijven die plaats zullen vinden vanaf het moment van overlijden, deze is overgeleverd door al-Baraa’e ibn Aazib. Hij vertelt:

    “Wij waren aanwezig bij de uitvaart van een man van de ansaar (bewoners van Medina). Toen we hem begraven hadden, ging de profeet zitten, met een takje in zijn handen, waarmee hij in de aarde speelde..hij keek naar de hemel, en toen naar de grond, en weer naar de hemel, en keek weer naar de grond, en zei daarna: ‘Vraag Allah bescherming van de marteling van het graf, vraag Allah bescherming van de marteling van het graf, vraag Allah bescherming van de marteling van het graf.’

    Wanneer de gelovige dienaar op het punt staat de aarde te verlaten, en het hiernamaals binnen te treden, komen er engelen aan met witte gezichten en witte gewaden, en hun gezichten zijn als de zon van blijdschap, zij dragen bij zich doodskleden uit het paradijs, en geuren uit het paradijs, en gaan op een afstand van hem staan, en de engel des doods komt dichterbij, en zegt: ‘Oh reine ziel, treedt naar buiten, en ga naar de tevredenheid van de barmhartige.’ Dan komt de ziel eruit, als een druppel wat uit een flesje valt, zo makkelijk, dan laten de engelen de ziel geen moment in de handen van de engel des doods, en stijgen ermee naar de hemelen, waar de engelen daar vragen: ‘Van wie is die ziel?’ Zij antwoorden: ‘Dit is de ziel van diegene, zoon van die.’ En ze noemen hem bij de mooiste namen waarmee hij werd genoemd in het wereldse leven. Daarna komt hij aan in de zevende hemel, dan zegt Allah swt: ‘Schrijf zijn boek bij het paradijs, en breng hem terug naar aarde, want daaruit hebben wij hem geschapen, en daar keert hij naar terug, en daaruit zullen we hem doen herleven.’ Als hij weer terug in het graf is, komen de twee engelen, Nakir en Moenkir, en zij vragen: ‘Wie is jou god?’ En hij antwoordt: ‘Allah is mijn god’, de engelen: ‘Wat is jou geloof?’ hij antwoordt: ‘De islaam’, ‘En wat heb je te zeggen over die man die naar jullie is gezonden?’ en hij antwoordt: ‘Dat is Mohamed, de boodschapper van Allah.’ Daarna roept Allah: ‘Mijn dienaar spreekt de waarheid, laat hem rusten in het paradijs, en open de deuren van het paradijs.’ En komt er een man bij hem, met een mooi gezicht, de dienaar vraagt hem: ‘Wie ben jij, jou gezicht straalt goed nieuws uit?’ De man antwoord: ‘Ik ben jou goede daden’ De dienaar roept dan: ‘O Allah, laat het uur komen, dan keer ik terug naar mijn familie.’

    Maar de ongehoorzame dienaar, als hij op het punt staat de aarde te verlaten, en het hiernamaals binnen te treden, komen er engelen aan met zwarte gezichte en zwarte gewaden en hun gezichten zijn angstaanjagend, zij dragen bij zich doodskleden uit de hel, en de geuren uit de hel en gaan op een afstand van hem staan, en de engel des doods komt dichterbij, en zegt: ‘Oh ongehoorzame ziel, treedt naar buiten, en ga naar de boosheid van de jou Heer.’ Dan komt de ziel eruit, zo moeilijk als het maar kan, dan laten de engelen de ziel geen moment in de handen van de engel des doods, en stijgen ermee naar de hemelen, waar de deuren van de hemel niet open gaan, waarna de engelen daar vragen: ‘Van wie is die ziel?’ Zij antwoorden: ‘Dit is de ziel van diegene, zoon van die.’ En ze noemen hem bij de slechtste namen waarmee hij werd genoemd in het wereldse leven. En er komt een onaangename geur uit de ziel. Daarna komt hij aan in de zevende hemel, dan zegt Allah swt: ‘Schrijf zijn boek bij het hellevuur, en breng hem terug naar aarde, want daaruit hebben wij hem geschapen, en daar keert hij naar terug, en daaruit zullen we hem doen herleven.’ Als hij weer terug in het graf is, komen de twee engelen, Nakir en Moenkir, en zij vragen: ‘Wie is jou god?’ En hij antwoordt: ‘Dat weet ik niet’, de engelen: ‘Wat is jou geloof?’ hij antwoordt: ‘Dat weet ik niet’, ‘En wat heb je te zeggen over die man die naar jullie is gezonden?’ en hij antwoordt: ‘Ik heb de mensen iets horen zeggen en ik sprak ze na.’ Daarna roept Allah: ‘Mijn dienaar spreekt liegt!’ Laat hem liggen op het hellevuur en open de deuren van het hellevuur’, en hij ziet zijn plaats in het vuur, en roept: ‘O Allah laat het uur niet komen!’. ”

    De overlevering is erg uitgebreid, en het wijst zich eigenlijk vanzelf. En tot welke van de twee je behoort…daar kies je zelf voor, kies je ervoor om als de eerste (gelovige) te zijn, en handel je er ook naar, dan zul je insha allah ook als de gelovige worden behandeld. Kies je ervoor om als zondenaar door het leven te gaan, dan is het ook duidelijk wat het einde zal zijn….

    Het belangrijkste is dat jou hart zo dicht mogelijk bij Allah swt staat, zo zul je insha Allah innerlijke rust vinden, en graag Allah aanbidden, en Hem tevreden stellen. In Soerat at-Tawba zegt Allah swt: “O, gij die gelooft, waarom buigt gij ter aarde wanneer er tot u wordt gezegd: "Gaat op de weg van Allah voort?" Zijt gij met het tegenwoordige leven tevreden boven het Hiernamaals? Maar het genoegen van het tegenwoordige leven is vergeleken bij het Hiernamaals slechts nietig.”

    Deze vers laat ons zien dat het wereldse leven niet alles is waar we voor moeten werken, en dat er belangrijkere zaken op ons te wachten staan.

    Laten we ons indenken hoe de momenten van de dood eruit zullen zien. Nogmaals, het is niet de bedoeling van deze les om jullie bang te maken, maar juist het tegengestelde te bewijzen…wij hoeven helemaal niet bang te zijn voor de dood, we hebben net gezien dat het ook iets moois kan zijn. Er waren zelfs metgezellen die tijdens hun overlijden riepen: “Welkom, het is een dierbare, die terug is van lang weggeweest.”

    Is dat wat wij ook tegen de engel des doods zullen zeggen, of zullen we spijt krijgen van datgene waar we op dat moment mee bezig zijn??? Zorg ervoor dat het insha Allah het eerste geval zal zijn, je hebt het allemaal in eigen handen!

    Als de ziel uit het lichaam wordt getrokken, zullen wij het als makkelijk ervaren, zoals een druppeltje die van een flesopening valt, of zal het zijn als Oebayy het heeft beschreven: “Wanneer de ziel van een ongelovige uit zijn lichaam wordt getrokken, is het alsof je een grote tak van een boom, met vele vertakkingen in zijn lichaam stopt, totdat elke uiteinde van de tak, met de kleinste ader verbonden is, en daarna gaat trekken……”

    A’oedo billah, als je dit zo hoort, dan moet het je zeker tot goede daden aanzetten. Niemand van ons staat op zo’n moment te wachten, mooier zou zijn om jou engel des doods welkom te heten zoals enkele metgezellen of wat de profeet saw tijdens zijn overlijden zei: “Doch de hoogste vriend, doch de hoogste vriend…” Door Aicha ra wordt verteld dat de engel des doods hem liet keizen tussen leven en dood, en de profeet koos voor de ‘hoogste vriend’, dus Allah swt.

    Of zoals Bilaal ibn Rabaa7: “Morgen ontmoeten we de dierbaren, Mohammed en de vrienden.”

    En wanneer jij naar je graf wordt gedragen…zul jij je ernaar verheugen en graag willen dat je ze je sneller daarheen brengen, zullen de engelen jou ook dragen…. of zul je hard schreeuwen, een schreeuw wat iedereen in de hemelen en aarde hoort, behalve de mens en de djin.

    Er wordt verhaalt dat Sa3d ibn Moa3ad iemand was die lang en breed was, hij was heel zwaar, maar toen hij dood was, en de metgezellen hem naar zijn graf droege, was hij erg licht, de metgezellen vroegen de profeet: “O profeet, hoe kan dat?” hij antwoordde: “Denken jullie jullie hem alleen dragen, welnee, de engelen helpen ook mee”

    En hoe zal jou graf zijn??? Zal het een tuin van de tuinen van het paradijs zijn, waarbij je in gezelschap bent van de koraan die je in je leven hebt gelezen, en die aardige man, die jou goede daden voorstelt, en waar je constant naar je plaats in het paradijs aan het kijken bent, of een kuil van de kuilen van het hellevuur?? Ook hier geldt weer…it’s all up to you! Jij bepaalt zelf hoe jou eind zal zijn.

    Het graf zegt tegen jou: “O zoon van Adam, ik ben een en al duisternis, eenzaamheid, verlangen, en wormen, dit is wat ik voor jou heb voorbereidt. Wat heb jij voor mij voorbereidt??” Zul jij antwoorden: “Ik heb gebeden, gevast, koraan gelezen, sadaka, mijn familie bezocht…etc..” of

    “…….niks…..”

    De profeet zegt: “De mens ontmoet zijn of als een reiziger die je na lange tijd hebt gemist (gelovige), of een gevangene die van de gevangenis is gevlucht.”


    Een mooi verhaaltje om mee af te sluiten is:

    Rabie ibn al-Haytham, heeft naast zijn bed een klein kuiltje gegraven. Elke nacht ging hij erin in zitten, en vroeg zichzelf: “Wie is jou Heer? Wat is jou geloof? En wat heb je te zeggen over die man die naar jou toe is gezonden?”

    En hij beantwoordde deze vragen. Daarna ging hij over op de ondervraging:

    “O mijn dienaar, herinner je je die en die zonde, en die zonde, en die slechte daad…..”

    Hij zei: “Ja, mijn Heer. Laat mij alstublieft terug keren, en ik zal dan anders handelen..”

    Dan stapte hij uit zijn kuil, en zei tegen zichzelf: “Rabie, je bent nu terug, en je hebt nieuwe kansen, benut ze dus goed!!”

    Dit is hoe de metgezellen zich op de dood voorbereidden….wat doen wij ervoor…staan wij er wel eens bij stil, dat dit daadwerkelijk een dag met ons zal gebeuren????

    Ma3a Assalaama

    Hounaida

    What if, Allah took away the Quran tomorrow because we would not
    read it today?

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    100
    08-07-2003

    dit is niet van mij dit bericht..maar heb ik per mail gekregen..en hiernaartoe gekopieerd...

    What if, Allah took away the Quran tomorrow because we would not
    read it today?