1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    9.568
    08-03-2003

    Question Zonsopgang ?!?!??

    Ik heb een vraagje.

    Iedereen zegt dat we moeten vasten van zonsopgang tot zonsondergang.

    Waarom staan we dan allemaal zo vroeg op ?
    Neem bijv. morgen dan komt de zon om 7.28 op.

    Kan iemand mij dit ff uitleggen, moeten we gewoon voor het eerste gebed al gegeten hebben

    Alvast bedankt

  2. #2
    Quran en Soena

    Reacties
    1.240
    24-11-2002

    Je mag eten tot el fadjr dat is om 5:45

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    813
    03-07-2003

    we moeten vasten vanaf de eerste zonschemering dus wanneer de dageraad aanbreekt en dat begint bij elFadjr en niet vanaf de volledige zonsopgang.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    1.439
    18-07-2002

    Origineel gepost door Selina
    Je mag eten tot el fadjr dat is om 5:45
    De tijd is per streek verschillend. Maar het is niet bij alfajr maar eerder. Kijk maar op de gebedskalender. Hier is het 20 minuten voor elfajr.
    Respect krijg je niet, respect moet je verdienen!!!
    Stop de bezetting
    MARMOUCHA=HARAMOUCHA

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    310
    18-06-2003

    Origineel gepost door Fazilet
    wat is el fadjr??

    Dat is Salaat Elfajr!!
    Dat is het ochtend gebed, dus zo rond 5;45, en de tijden daarvoor, moet je in de kaldender kijken!!
    Verlicht je hart met je geloof, Verzacht je gevoel met Allah's woorden, Volg zijn WEG en hij zal jou belonen

  6. #6
    SuperN

    Reacties
    8.302
    07-12-2002

    www.al-islaam.com

    Wat is de tijd dat men moet stoppen met eten bij het vasten?



    Vraag: Wanneer dient men te stoppen met eten?? De ene keer lees dat de Profeet Mohammed sws heeft gezegd dat je mag drinken totdat je de witte draad van de zwarte kunt onderscheiden(dus ik debk tot fadjr). De andere keer lees ik dat de Profeet sws zelf ophield met soehoer waarin hij 50 ayaah kan reciteren. Ik begrijp het dus niet helemaal.Wat is dan die 50 ayaah? kunnen die vertaald worden naar minuten/uren??

    Antwoord:

    In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

    Beste zuster

    Allah zegt in de Qor'aan: "En eet en drinkt tot de witte draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is, het is Fadjr (ochtendschemering). Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang" (Soerat Al baqara aya 187).

    Er is overgeleverd door Aicha dat de boodschapper van Allah gezegd heeft: "De adaan van Bilal verbiedt jullie niet om sah'oer te eten, hij roept dan in de nacht (voor al fadjr, dit om mensen wakker te maken voor het gebed), eet en drink totdat jullie de adaan horen van Ibn Oem Maktoem, hij doet al adaan pas als het tijd is voor al fadjr" (Boekharie). In verschillende overleveringen is dit terug te vinden, lees bijvoorbeeld de uitleg van ibn Kathier over Soerat al baqara aya 187 als u meer hierover wilt weten.

    Dat de boodschapper van Allah, zoals terug te vinden is in de authentieke overlevering van de profeet . Zayd ibn thabieth (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft gezegd:"Wij hebben sah'oer gegeten met de Profeet . Hij stond op om te bidden. Ik zei: "Hoeveel tijd zat er tussen de oproep tot het gebed (van Al Fadjr) en sah'oer". Hij zei: "50 verzen uit de Qor'aan" (Boekharie en anderen).

    Dit duidt niet aan dat men verplicht is om ook (+/- 15 min = 50 aya's ) te stoppen voor al-Fadjr. De boodschapper van Allah heeft niet aangegeven dat men moet stoppen met eten en drinken voor de tijd van al-Fadjr. Hij heeft ons duidelijk gemaakt dat wij ook vlak voor het begin van al-Fadjr kunnen stoppen met eten en drinken.

    Cyber-imam Het team van al-Islaam.com

  7. #7
    Asalaam alaikoem

    Reacties
    12.420
    28-03-2002

    Sommige geleerden zeggen dat het bewust stoppen met eten 20 minuten voor el fajdr een vernieuwing is.
    De koran is duidelijk:

    Allah zegt in de Qor'aan: "En eet en drinkt tot de witte draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is, het is Fadjr (ochtendschemering). Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang" (Soerat Al baqara aya 187).

  8. #8
    ..................

    Reacties
    10.222
    16-09-2002

    Origineel gepost door achie25
    De tijd is per streek verschillend. Maar het is niet bij alfajr maar eerder. Kijk maar op de gebedskalender. Hier is het 20 minuten voor elfajr.
    dat hebben de mensen zelf om de 1 of ander vage reden bedacht

    volgens de profeet is het tot aljafr. Ik weet niet waar ze 20 minuten vandaan halen

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    9.568
    08-03-2003

    Dus als alfadjr is dan begint dus al de zonsopgang

    Is het dus niet gewoon zo dat je tot al fadjr mag eten ipv tot
    zonsopgang of zeg ik nu iets raars.

    Want als er wordt gezegd dat de zon om 7.25 opkomt dan neem ik aan dat dan je de witte van de zwarte draad kan onderscheiden.


    Even voor de duidelijkheid, ik probeer niet de tijd voor mezelf te rekken. Maar mijn nederlandse collega's begrijpen niet dat ik om half 5 opsta om te eten, terwijl zij zeggen de zon komt pas om 7.25 op.

    Dus als ik het goed begrijp mag je vanaf al fadjr gewoon niet meer eten, heeft dus niks met zonsopkomst te maken.

    Zoals jullie wel doorhebben begrijp ik mezelf niet eens meer



  10. #10
    ..................

    Reacties
    10.222
    16-09-2002

    vasten is niet vanaf zonsopgang !! het is vanaf alfajr, als de eerste lichtstralen te zien zijn.

    en dat over die draden moet je niet letterlijk nemen, want dat dachten de metgezellen van de profeet ook toen die vers in de koran neerdaalde. Ze namen toen ook een zwarte en witte draad, en keken er steeds naar tot ze van elkaar te onderscheiden waren. Toen ze dit aan de profeet vertelden, heeft hij toen uitgelegd dat de zwarte en witte draad niet letterlijk genomen moeten worden, ze staan voor de lichtstralen die te zien zijn.
    Dus don't worry, je hebt dezelfde denkfout gemaakt als onze voorouders 1400 jaar terug

    samenvatting: je mag tot alfajr eten (nu om +- 5:45), en niet tot zonsopgang (+- 7:30)
    Heb je medische vragen ? klik dan op hier: HIER


  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    9.568
    08-03-2003




    En hoe leg ik dit aan tatta's uit

  12. #12
    ..................

    Reacties
    10.222
    16-09-2002

    wat wil je uitleggen ?

    we vasten gewoon van alfajr tot zonsondergang !! gaat ze toch niks aan waarom we niet van zonsopgang tot zonsondergang moeten vasten ??
    Heb je medische vragen ? klik dan op hier: HIER


  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    9.568
    08-03-2003

    Origineel gepost door doc25
    wat wil je uitleggen ?

    we vasten gewoon van alfajr tot zonsondergang !! gaat ze toch niks aan waarom we niet van zonsopgang tot zonsondergang moeten vasten ??



    Tonen ze interesse en dan ga ik ze zeggen gaat je niks aan waarom we niet van zonsopgang tot zonsondergang vasten 's


    ze vragen gelijk niks meer aan me


    In ieder geval bedankt doc25

  14. #14
    ..................

    Reacties
    10.222
    16-09-2002

    graag gedaan

    wat vragen ze eigenlijk ?
    Heb je medische vragen ? klik dan op hier: HIER


  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    9.568
    08-03-2003

    Of we ook geen water mogen drinken


    Wallah die vraag komt elk jaar weer terug.

    Zozo dat is niet niks, geen eten en drinken van zonsopgang tot zonsondergang. Ik: mwah valt wel mee 1e dagen even wennen maar daarna piece of cake. Hun maar mag je dan helemaal niks drinken.
    ik: nee helemaal niks. hun weer: ook geen water

    Ik nee ook geen water