1. #1
    Kaas

    Reacties
    5.489
    18-06-2003

    Megamoskee 'droom' voor Marokkaanse gemeenschap

    Megamoskee 'droom' voor Marokkaanse gemeenschap

    Uitgegeven: 21 oktober 2003 14:32

    ROTTERDAM - Rotterdam krijgt met de Essalam-moskee het grootste Arabische gebedshuis van Europa. Voor de Marokkaanse gemeenschap is "een droom uitgekomen", zei M. Al Sayegh dinsdag namens het moskeebestuur bij het leggen van de eerste steen. Het stadsbestuur had het ontwerp en de inrichting van de moskee graag moderner gewild. Wethouder Pastors sprak daarom van "een gemiste kans".

    Rond de komst van de moskee ontstond de laatste maanden veel commotie. Het college drong aan op aanpassingen, zoals een gezamenlijke ingang en gebedsruimte voor mannen en vrouwen. Essalam hield echter vast aan het oorspronkelijke ontwerp dat al in 1999 door de gemeenteraad was goedgekeurd. Het college moest zich daarbij neerleggen.

    Opstelten

    "We zijn een bijzonderheid rijker", berustte burgemeester Opstelten. "Het is voor Rotterdammers mooi om te zien of aan anderen te laten zien. We hoeven niet elke keer naar het museum of de Euromast." Volgens Opstelten was de vraag om aanpassingen wel gerechtvaardigd geweest. "We denken dat uitdragen van geloof soms meer gebaat is bij terughoudendheid dan het expliciet uitdragen ervan."

    Met de ondertekening van een grondruilovereenkomst kan de bouw nu beginnen. De Essalam-moskee heeft een koepel van 25 meter en minaretten van 50 meter hoog. Naast een gebedsruimte krijgt het gebouw een winkel, bibliotheek, keuken, klaslokalen, kantoren en een zaal voor congressen. De bouw moet in 2005 voltooid zijn.
    Ondanks wat gesputter van LR is het toch nog goed gekomen..
    Moest in 2006 maar eens gaan kijken, lijkt me, net als de chinese tempel op de Zeedijk in Amsterdam wel bijzonder.

    Love should not be a secret, L'amour ne devrait pas être un secret, η αγάπη δεν πρέπει να είναι ένα μυστικό, eL houb lai ja kounoe mogtafi3an, Влюбленностью не должна быть секрет, O amor não deve ser um segredo, L'amore non dovrebbe essere un segreto, liefduh zou gein gehèm moetuh zèn, Liebe sollte kein Geheimnis sein


  2. #2
    happymeal so fresh&clean

    Reacties
    270
    03-06-2002

    Re: Megamoskee 'droom' voor Marokkaanse gemeenschap

    Origineel gepost door rnaj
    Ondanks wat gesputter van LR is het toch nog goed gekomen..
    Moest in 2006 maar eens gaan kijken, lijkt me, net als de chinese tempel op de Zeedijk in Amsterdam wel bijzonder.
    Dan gaat ik met je mee en bijzonder wordt het zeker.
    May d force b with u!

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    981
    03-07-2003

    Straks wordt het in de kranten niet meer als grootste moskee van Europa genoemt,maar de grootste boevennest in Europa.

    Wat klinkt me dat bekend in de oren
    ."Bodies of Kassam men will continue to blow up in the depth of the Zionist entity."
    ---Hamas leader Rentisi

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    479
    21-05-2002

    Megamoskee 'droom' voor Marokkaanse gemeenschap

    Uitgegeven: 21 oktober 2003 14:32

    ROTTERDAM - Rotterdam krijgt met de Essalam-moskee het grootste Arabische gebedshuis van Europa. Voor de Marokkaanse gemeenschap is "een droom uitgekomen", zei M. Al Sayegh dinsdag namens het moskeebestuur bij het leggen van de eerste steen. Het stadsbestuur had het ontwerp en de inrichting van de moskee graag moderner gewild. Wethouder Pastors sprak daarom van "een gemiste kans".

    Rond de komst van de moskee ontstond de laatste maanden veel commotie. Het college drong aan op aanpassingen, zoals een gezamenlijke ingang en gebedsruimte voor mannen en vrouwen. Essalam hield echter vast aan het oorspronkelijke ontwerp dat al in 1999 door de gemeenteraad was goedgekeurd. Het college moest zich daarbij neerleggen.

    Opstelten

    "We zijn een bijzonderheid rijker", berustte burgemeester Opstelten. "Het is voor Rotterdammers mooi om te zien of aan anderen te laten zien. We hoeven niet elke keer naar het museum of de Euromast." Volgens Opstelten was de vraag om aanpassingen wel gerechtvaardigd geweest. "We denken dat uitdragen van geloof soms meer gebaat is bij terughoudendheid dan het expliciet uitdragen ervan."

    Met de ondertekening van een grondruilovereenkomst kan de bouw nu beginnen. De Essalam-moskee heeft een koepel van 25 meter en minaretten van 50 meter hoog. Naast een gebedsruimte krijgt het gebouw een winkel, bibliotheek, keuken, klaslokalen, kantoren en een zaal voor congressen. De bouw moet in 2005 voltooid zijn.
    Heb je vragen over medicijnen? Kijk dan hier en stel je vraag over medicijnen.
    Heb je vragen over ongemakken van medische aard of ziektes? Kijk dan hier en stel je vragen daar.
    Voor wat humor van Yahia (van funX) en MrMarouan in het arabisch klik hier. fe gater shab berkane

  5. #5
    F.

    Reacties
    2.158
    05-01-2003

    and finally...

    we will win

  6. #6
    Moslim. Problemen?

    Reacties
    1.437
    09-03-2003

    mooie moskee gaat het worden insha Allah, ik heb de bouw-tekeningen gezien

    >> <<


  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    324
    15-06-2002

    Waar staan de bouwtekeningen?
    Ismahane

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    145
    05-12-2002

    Zo zie je maar hoe aardig we voor jullie zijn.
    Maar stel dat het andersom was geweest. waren er in marokko dan ook kerken gebouwd?
    Mij maakt het geen reet uit. ik ga toch nooit naar de kerk. Het gaat me om het principe.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    479
    21-05-2002

    hehe.. er zijn nog steeds kerken daar... ze mogen niet gesloopt worden.
    Heb je vragen over medicijnen? Kijk dan hier en stel je vraag over medicijnen.
    Heb je vragen over ongemakken van medische aard of ziektes? Kijk dan hier en stel je vragen daar.
    Voor wat humor van Yahia (van funX) en MrMarouan in het arabisch klik hier. fe gater shab berkane

  10. #10
    Baby insh'Allah....

    Reacties
    5.948
    04-12-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Ik ben wel benieuwd. Als ie af is ga ik er zeker een keer heen.

  11. #11
    Dum Dum Elite

    Reacties
    15.286
    08-02-2002

    knap werk

    Als ik je zie..Wil ik je vasthouden..Heel lang..Zonder iets te zeggen.. En dan zachtjes fluisteren in je oor dat ik van je hou


  12. #12
    Kaas

    Reacties
    5.489
    18-06-2003

    Re: Re: Megamoskee 'droom' voor Marokkaanse gemeenschap

    Origineel gepost door Fatomaat
    Dan gaat ik met je mee en bijzonder wordt het zeker.
    Ik geloof niet dat ik daar aan toe ben, zoek zelf wel een reisgenoot (m/v)

    Love should not be a secret, L'amour ne devrait pas être un secret, η αγάπη δεν πρέπει να είναι ένα μυστικό, eL houb lai ja kounoe mogtafi3an, Влюбленностью не должна быть секрет, O amor não deve ser um segredo, L'amore non dovrebbe essere un segreto, liefduh zou gein gehèm moetuh zèn, Liebe sollte kein Geheimnis sein


  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    3.306
    24-02-2002

    Hij is zeker mooi...
    Moet een keer daar gaan bidden

  14. #14
    Ik snap ut !!!

    Reacties
    217
    31-07-2002

    Ik heb zelf nog nooit een kerk gezien in Marokko, maar ze zijn dr wel. Hoezo 'wij' en ''jullie"? Ik vind het vreemd dat je dit als iets bijzonders ziet, het zou toch iets vanzelfsprekend moeten zijn dat er in een land met zoveel aantallen Islamieten een moskee wordt gebouwd? owkee en deze is dan wel de grootste, dus dit is wel bijzonder maar verder kijk ik er niet van op als er een moskee wordt gebouwd. Bij ons vormen buurthuizen die net niet gesloopt hoeven te worden de moskees. Of een oud gebouwtje waar de overheid verder niks mee kan. Jullie hebben het getroggen daarboven, hier bidden ze nog in een koud oud gebouwtje.

  15. #15
    judge only my works

    Reacties
    1.548
    11-09-2003

    in marokko zijn zeker kerken en synagoges er is zelfs een boedha tempel er worden zelfs mythes geeerd (grot Hercule).

    en ik vind het zeker niet gek dat je dat in marokko hebt.
    Everyone is crying out for peace yes
    None is crying out for justice I don't want no peace
    I need equal rights and justice(3x) Got to get it Equal rights and justice
    http://www.youtube.com/watch?v=_3M3glJzK7c
    http://www.youtube.com/watch?v=B4nF-...eature=related