1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    8
    18-08-2002

    Unhappy Marokko is corrupt

    Een jaar terug kon ik niet accepteren dat marokko in politiek opzicht een niet stabiel land is, ook al hoorde ik dat van een politicoloog en actuaris.

    Dat veranderde snel na mijn bezoek naar marokko tijdens deze zomervakantie. het is voor mij een feit of je het wel horen of niet: marokko is corrupt.

    hoe denken jullie dit te kunnen oplossen? vergeet niet dat we een serious probleem hebben die een makkelijk oplossing niet heeft. ons probleem is een stukje cultuur van marokko geworden.

    ik wil nog meer opschijven maar ik moet wel de discussie openhouden.
    groeten,
    zoeffree nr 9:

  2. #2
    mijn lid

    Reacties
    333
    05-03-2002

    alle hoge topambtenaren te ontslaan, en helemaal opnieuw beginnen.

    maar !! wie dan nog corrupte dingen doet moet zwaar worden gestraft......................misschien een taakstraf ( een jaar lang al het vuil op straat opruimen in marokko ) om het af te leren.
    soufie

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.412
    30-10-2001

    Corrupt, tja hangt ervan af waar je woont. Ik merkde er een paar jaar geleden heel erg veel van maar sinds onze toendertijd koning hassan (allahjerhmoe) heel wat regels heeft aangepast is het toch zeer zeker veranderd
    Wie de waarheid spreekt,
    hoeft nooit na te denken..........

  4. #4
    Bijna Lid

    Reacties
    251
    02-12-2001

    Ik denk dat alleen een mega volksopstand...iets zou kunnen veranderen!

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    1.412
    30-10-2001

    kijk alleen maar wat er verander d is bij de doanes's eerst werd je helemaal onderzocht en na zoveel dirham wilde ze alleen maar meer, maar tegenwoordig met die dames erbij is het helemaal niet het geval meer, wij zijn daar binnen een uurtje pleite.
    Wie de waarheid spreekt,
    hoeft nooit na te denken..........

  6. #6
    Ruftend lid

    Reacties
    126
    06-08-2002

    Noem eens eeeeen land waar geen corruptie is!

  7. #7
    mijn lid

    Reacties
    333
    05-03-2002

    ik denk eerlijk gezegd dat het best wel goed komt met marokko, alleen gaat het nog wel een tijdje duren.

    ze gaan in iedergeval wel de goeie richting op !!
    soufie

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    974
    07-02-2002

    het ergste vind ik dat coca cola een monopolie positie heeft ingekocht in marokko ....alle merken die een concurent zijn van coca cola company zijn uit de markt gedrukt ...en dit is echt een vorm van corruptie want coca cola is bijna even duur als hier in nederland
    en goedkope merken krijgen geen schijn van kans op de marokkaanse markt
    ALLAHOEMA ANTAA SALAAM WAMIEN KA SALAAM TABARAK TA JAZAAL JALALIE WA AL IKRAAM
    ALLAHOEMA IENNA 3ALA DHIKRIEKA WA SHOEKRIEKA WA 7OESNI 3IEBADATIEK

  9. #9
    VIVA LÁ REVOLUTION

    Reacties
    303
    08-07-2002

    Soms wil ik jullie niet begrijpen, jullie weten allemaal wie er de macht heeft in Marokko. Begin bij het hoofd en dan bij de rest...........................
    3la Allahitawakalna !!!

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    23
    14-08-2002

    Iedereen in Marokko moet geregistreed worden, zowel arm als rijk als jong etc. etc..
    Als dit gedaan is moet er eens gekeken worden naar de zogenaamde Maroc. rijbewijzen, de Corrupte verstrekers van deze zog. rijbewijzen ontslaan. Als dit gebeurt is wijzen we elk dorp/stad een burgermeester toe aan die een bep. budget krijgt om de wegen, en weet ik veel te repareren. Winkeliers gaan een beetje belasting betalen, rijke mensen ook en zo kunnen we een beetje uitkering geven aan de allerarmste mensen geven. Zo zie ik het!!!!!!!

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    23
    14-08-2002

    En trouwens als die mensen daar eens wat aan hun geloof doen i.p.v. liegen roddelen stelen etc etc zal het zeker een heel stuk beter gaan met Marokko!!!

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    8
    18-08-2002

    Soms wil ik jullie niet begrijpen, jullie weten allemaal wie er de macht heeft in Marokko. Begin bij het hoofd en dan bij de rest...........................
    Ik wil je gelijk geven, Echt, dan zou ons probleem makkelijker zijn. Maar ik vrees dat het niet zo is. je moet niet gelijk denken dat ik pessimistisch ben ingesteld, juist niet. Wij zullen nooit het probleem kunnen oplossen als wij te naief zijn, of het niet willen toegeven. Boycotten gaat niet lukken. ITTAFAKA AL3ARABO ALLA YATTAFIKOU.

    In het noorden van marokko is het normaal om corrupt te zijn. laatst heeft een kennis een stukje grond in de buurt van Marjan in Tanger gekocht. het heeft hem 42.000 Euro (of was het 32??) gekost. maar op het contract staat 18.000 Euro. Hij was voor mij een leraar (Kudwa) tot hij dit heeft geflikt. maar hoe zou ik het aanpakken als ik in zijn plaats was. zeker als iedereen het zelfde systeem van corruptie volgt. En wie ben ik om te zeggen dat ik heilig ben, dat ik niet als iedereen in marokko corrupt zal zijn.

    corruptie zit in het bloed van elke marokkaan. (ik bedoel marokkanen in marokko). want niemand heeft een veilig gevoel en dan is corrupt zijn een logische redenering. (begin ik hier een andere discussie? anyway)
    groeten,
    zoeffree nr 9:

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    757
    05-08-2002

    Origineel gepost door scientist


    Ik wil je gelijk geven, Echt, dan zou ons probleem makkelijker zijn. Maar ik vrees dat het niet zo is. je moet niet gelijk denken dat ik pessimistisch ben ingesteld, juist niet. Wij zullen nooit het probleem kunnen oplossen als wij te naief zijn, of het niet willen toegeven. Boycotten gaat niet lukken. ITTAFAKA AL3ARABO ALLA YATTAFIKOU.

    In het noorden van marokko is het normaal om corrupt te zijn. laatst heeft een kennis een stukje grond in de buurt van Marjan in Tanger gekocht. het heeft hem 42.000 Euro (of was het 32??) gekost. maar op het contract staat 18.000 Euro. Hij was voor mij een leraar (Kudwa) tot hij dit heeft geflikt. maar hoe zou ik het aanpakken als ik in zijn plaats was. zeker als iedereen het zelfde systeem van corruptie volgt. En wie ben ik om te zeggen dat ik heilig ben, dat ik niet als iedereen in marokko corrupt zal zijn.

    corruptie zit in het bloed van elke marokkaan. (ik bedoel marokkanen in marokko). want niemand heeft een veilig gevoel en dan is corrupt zijn een logische redenering. (begin ik hier een andere discussie? anyway)

    Ze moeten eerst de grote zakkenvullers opsoren en oppakken en zo werk je helemaal toe naar de ambtenaartjes tot je het in de kiem hebt gesmoord. MAAR JA ALS ZELFS DE OPSPOORDERS AL CORRUPT XIJN DAN HOUDT HET OP HE...

    Ali Z.
    Mijn probleem is dat ik geen probleem heb met het feit dat ik een probleem heb.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    246
    01-05-2002

    Corruptie is een wereldwijd begrip

    Vooraf wil ik stellen dat corruptie wereldwijd op grote schaal toegepast wordt. Niet alleen in Marokko, maar bijvoorbeeld (om het maar dicht bij huis te houden) ook in Nederland. Wat dacht men van de miljoenenfraude in de bouw. Hoe denken jullie dat de hogere ambtenaren aan hun villa's komen. Zelfs Lubbers heeft zich er schuldig aan weten te maken. Hoe dachten jullie dat het zaakje JSF (joint strike fighter) in de onderhandelingen met Amerika is afgerond?

    Kortom, ik zal jullie uit de droom helpen als jullie denken dat alleen ons land corrupt is. Probleem van ons land is dat er geen toezicht is, er zijn geen toezichtsinstanties en geen of weinig controlemogelijkheden. Ook op electronisch, mechanisch en interactief hebben ze geen mogelijkheden. Dit alles leidt ertoe dat een individu een enkeling die een functie heeft toegewezen gekregen de controle op iets moet uitvoeren. Je kan op je klompen aanvoelen dat de kans op corruptie dan groot is, Mocro of geen mocro. Dit speelt al zolang in Marokko, op dezelfde manier, dat men niet meer anders weet en kan. Het zit er inmiddels in gebakken. Pas op het moment dat het economisch en politiek beter zal geen met Marokko, kan corruptie aangepakt worden. Tot die tijd is het, roeien met de riemen die we hebben.

    Denk zelf na: als nederland niet zo'n welvarend land was geweest, hadden ze ook nooit het geld kunnen uittrekken voor bijvoorbeeld die bouwenquete. Waar zouden ze het geld en tijd dan vandaan moeten halen. Als de middelen er zijn, kun je veel.

    Wees gegroet,
    Tornado

  15. #15
    Improved Version

    Reacties
    891
    11-12-2001

    Re: Marokko is corrupt

    Origineel gepost door scientist
    Een jaar terug kon ik niet accepteren dat marokko in politiek opzicht een niet stabiel land is, ook al hoorde ik dat van een politicoloog en actuaris.

    Dat veranderde snel na mijn bezoek naar marokko tijdens deze zomervakantie. het is voor mij een feit of je het wel horen of niet: marokko is corrupt.

    hoe denken jullie dit te kunnen oplossen? vergeet niet dat we een serious probleem hebben die een makkelijk oplossing niet heeft. ons probleem is een stukje cultuur van marokko geworden.

    ik wil nog meer opschijven maar ik moet wel de discussie openhouden.
    Marokko??? Corrupt?!?! ...NEE!??..echt waar?
    One man's terrorist is another man's freedom fighter.