1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    12
    05-02-2002

    iets echt marokkaans waar je geen oven voor nodig hebt

    heeft iemand misschien een recept voor een marokkaans hapje waar je geen oven voor nodig hebt en dat binnen een kwartiertje klaar is.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    8.045
    27-06-2003

    Re: iets echt marokkaans waar je geen oven voor nodig hebt

    Origineel gepost door thamejnount
    heeft iemand misschien een recept voor een marokkaans hapje waar je geen oven voor nodig hebt en dat binnen een kwartiertje klaar is.


    Je hebt zeker (nog) geen oven..
    (ken dat, heb ik in het begin ook gehad..)
    Maarrre ik zal kijken wat ik voor je kan betekenen.
    Hou deze topic in de gaten!!!..
    Als jij nog suggesties hebt, laat me dat dan zo snel mogelijk
    weten, oke?? (waar je voorkeur naar uit gaat.)

    Groet Rita

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    445
    13-11-2002

    waar blijft dat recept


  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    8.045
    27-06-2003

    Origineel gepost door ArabLady
    waar blijft dat recept



    Ik wacht nog steeds op suggesties, een reactie

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    15
    19-03-2002

    salaam rita maria

    ik vind het fijn dat je me wil helpen, allereerst wil ik mabrouk ramadan zegggen, moge allah insha'allah je vasten accepteren, je daden belonen en je zonden vergeven.
    ik heb trouwens wel een oven alleen ik heb geen tijd om zulke dingen te maken.
    ik wil iets wat snel en makkelijk is, maakt niet uit wat
    het mag zoet, zout, bitter zijn.
    als het maar makkelijk is en te eten.
    alvast bedankt

  6. #6
    Lotusbloem

    Reacties
    76
    30-12-2002

    Re: iets echt marokkaans waar je geen oven voor nodig hebt

    Origineel gepost door thamejnount
    heeft iemand misschien een recept voor een marokkaans hapje waar je geen oven voor nodig hebt en dat binnen een kwartiertje klaar is.
    Nou voor Marokkaanse pannekoeken (begrir, lmsemen, harcha, sfenz) heb je geen over nodig en chababkia, nchoucha, lmeqroud enz. En natuurlijk de vlees en vis gerechten en de salades.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    249
    28-08-2003

    esma heb je misschien het recept van die nchouca of lmegroud?
    zou je het dan hier op willen zetten?alvast bedankt.
    Levensgeluk zit niet in wat of hoeveel je hebt,bezit of wenst.
    Levensgeluk zit in de manier van omgang met wat je hebt,bezit of wenst.

  8. #8
    Lotusbloem

    Reacties
    76
    30-12-2002

    Origineel gepost door noal03
    esma heb je misschien het recept van die nchouca of lmegroud?
    zou je het dan hier op willen zetten?alvast bedankt.
    Ken het recept niet uit mijn hoofd, zal vanavond ik mijn receptenboekje kijken.

  9. #9
    Lotusbloem

    Reacties
    76
    30-12-2002

    Pannenkoek met banaan en honingsaus

    Ingrediënten:
    100 gram bloem of zelfrijzend bakmeel, mespunt zout, mespunt kaneel, 1 ei, ¼ liter melk, 1 banaan, boter om te bakken.

    Ingrediënten voor de saus:
    2 eetlepels slagroom of koffieroom, 2 eetl. honing.

    Bereidingswijze:
    Zeef de bloem met het zout en de kaneel in een kom. Maak een kuiltje in het midden en breek er het ei in. Voeg helft van de melk toe en roer met een garde tot het een glad beslag is. Roer er in een dun straaltje de resterende melk door. Laat het beslag zo mogelijk een half uurtje rusten (strikt nodig is dit niet). Doe voor de saus de room en de honing in een steelpannetje en roer op laag vuur tot het een gladde saus is. Laat al roerend kort koken tot de saus de gewenste dikte heeft. Snijd de gepelde banaan in schuine plakken. Verhit een klontje boter in een koekenpan met een anti-aanbaklaag en verdeel de plakken banaan over de bodem van de pan. Schep er het beslag over. Bak de pannenkoek op middelhoog vuur 2 tot 3 minuten tot de onderkant gekleurd en de bovenkant droog is. Keer de pannenkoek met behulp van een bord of een deksel, doe nog een klontje boter in de pan en laat de pannenkoek terug in de pan glijden. Bak tot de onderkant gekleurd is en laat de pannenkoek op een plat bord glijden. Bedruppel met de saus en eet warm.

  10. #10
    Lotusbloem

    Reacties
    76
    30-12-2002

    BRIOUAT MAA ROZ (BLADERDEEGPAKKETJES MET RIJST)

    500 g bstella-vellen

    olie

    VULLING

    250 g rijst

    ½ l melk

    1½ kaneelstokje

    75 g poedersuiker

    50 g boter

    75 g gevliesde amandelen

    olie

    zout

    Voor het maken van de vulling de rijst afspoelen en in voldoende water met wat zout aan de kook brengen. Het kookwater vervolgens afgieten en de melk, samen met 1 dl water, bij de rijst gieten. Het kaneelstokje, de poedersuiker, de boter en een snufje zout toevoegen en op een laag vuur gaar laten worden. De amandelen fijnmalen, in wat olie lichtbruin bakken en aan de rijst toevoegen. De rijst onder af en toe omroeren af laten koelen.

    De bstella-vellen tot 15 bij 20 bijsnijden. Een vel met de glanzende kant naar beneden op een vlakke ondergrond leggen. Een opgehoopte theelepel vulling erover uitstrijken, maar 3 cm van de rand vrijhouden. Het vel in de lengte tweemaal naar binnen vouwen, zodat er een strook ontstaat van 20 cm lang en 5 cm breed. De strook meerdere malen opvouwen, licht aandrukken tot een rechthoek en vooral de randen goed aandrukken. In een doek gewikkeld bewaren tot het moment van bakken.

    In een pan wat olie verhitten en de bladerdeegpakketjes daarin goudbruin bakken. Goed laten uitlekken en warm houden.

    Erbij geven: suiker en kaneel

    50 stuks

  11. #11
    Lotusbloem

    Reacties
    76
    30-12-2002

    BEQOULA (SPINAZIESALADE)

    1 kg spinazie

    2 bosjes peterselie

    1 bosje koriander

    ¼ stengel bleekselderij

    4 teentjes knoflook

    1 eetlepel mild paprikapoeder

    ½ theelepel cayennepeper

    ¼ theelepel komijn

    3 eetlepels olie

    ½ ingemaakte citroen

    sap van ½ citroen

    zout

    olijven om te garneren

    Spinazie, peterselie en koriander zeer fijn snijden. Bleekselderij in kleine stukjes snijden. Groenten en kruiden grondig wassen, uit laten lekken, met aanhangend water in een pan doen en op een matig vuur laten slinken.

    De knoflook in kleine stukjes snijden en samen met paprikapoeder, cayennepeper, komijn en olie bij het groentemengsel doen. Met het deksel op de pan nog 15 minuten zachtjes laten smoren. De ingemaakte citroen in kleine stukjes snijden, samen met het citroensap toevoegen en nog 5 minuten mee laten stoven.

    De salade warm of koud serveren. Garneren met olijven.

  12. #12
    Lotusbloem

    Reacties
    76
    30-12-2002

    MAROKKAANSE SINAASAPPELSALADE

    200 g kristalsuiker, plus 2 eetl. extra

    120 ml kokend water

    6 grote sinaasappels

    3 eetl. heldere honing

    enkele blaadjes munt, gescheurd

    25 g pistachenoothelften, ongezouten

    De suiker met 250 ml water in een steelpan doen.

    De suiker op laag vuur al roerend oplossen, het vuur hoger draaien en alles zonder roeren aan de kook brengen.

    Zachtjes doorkoken tot de suiker karameliseert.

    Van het vuur af het kokende water er direct bij schenken en goed roeren - voorzichtig want de karamel zal spetteren.

    De karamelsiroop laten afkoelen.

    Van de sinaasappels de schil zonder wit verwijderen en vervolgens in dunne reepjes snijden.

    De reepjes sinaasappelschil in kokend water blancheren, afgieten en onder koud stromend water afspoelen.

    De schilletjes met de 2 extra eetlepels suiker en voldoende water om net onder te staan in een koekenpan doen.

    Op laag vuur de schilletjes al roerend verwarmen tot de suiker is opgelost en vervolgens koken tot de schilletjes zijn gekarameliseerd.

    De gekarameliseerde schilletjes op een rooster laten afkoelen.

    De sinaasappels schillen, in plakken snijden en deze in de karamelsiroop leggen.

    Honing en munt erdoor roeren en alles enkele uren in de koelkast zetten.

    Vlak voor het serveren de pistachehelften droog roosteren tot ze goudbruin zijn en laten afkoelen.

    De sinaasappelsalade bestrooid met de pistachenootjes en gekarameliseerde schilletjes serveren

  13. #13
    Lotusbloem

    Reacties
    76
    30-12-2002

    ZAALOUK (AUBERGINE-SALADE)

    500 g aubergines

    250 g tomaten

    2 teentjes knoflook

    ½ bosje peterselie

    1 theelepel mild paprikapoeder

    ¼ theelepel cayennepeper

    ¼ theelepel komijn

    3 eetlepels olie

    zout

    De aubergines schillen, in stukken snijden en in water met zout gaar koken. De tomaten ontvellen en samen met alle resterende ingrediënten 15 minuten zachtjes in de olie laten smoren. Voortdurend blijven roeren.

    De stukken aubergine goed uit laten lekken, met een vork fijnmaken en aan de tomatensaus toevoegen. Goed vermengen en zachtjes door laten koken tot alle water verdampt is. Warm of koud serveren.



    HALUA DITZMAR (DADELBROOD)

    500 g dadels, zonder pit

    500 g vijgen, zonder schilletjes

    250 g walnoten, grof gehakt

    250 g pecannoten, grof gehakt

    mespunt anijszaad

    2 eetl. honing

    Meng al deze ingrediënten heel goed met elkaar. Dit gaat snel in een keukenmachine. Zorg er dan wel voor dat de noten niet te fijn gemalen worden.

    Vul een cakeblik met deze massa en zet de cake koel weg om op te stijven.

    Snijd er dunne plakjes van.



    MAROKKAANS RIJSTGERECHT

    200 g dessertrijst (kort kokend)

    100 g dadels

    100 g rozijnen

    2 gemberbolletjes

    50 g boter

    1 liter melk

    100 g gepelde amandelen

    50 g chocolade

    geraspte schil van ½ sinaasappel

    1 theelepel kaneel

    Kook de rijst in de melk en met de in stukjes gesneden dadels gaar (kijk op de verpakking naar de aanwijzingen). Hak in die tijd de amandelen fijn. Was de rozijnen en laat ze uitlekken. Hak of rasp de chocolade. Snijd de gember in stukjes. Schep de amandelen, de rozijnen, de chocolade, de gember en de geraspte sinaasappelschil door elkaar. Schep dit mengsel door de rijst en voeg de boter en de kaneel toe. Serveer dit rijstgerecht warm. Oorspronkelijk werd dit gerecht met gierst in plaats van rijst gemaakt.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    8.045
    27-06-2003

    Origineel gepost door esmaII
    BEQOULA (SPINAZIESALADE)

    1 kg spinazie

    2 bosjes peterselie

    1 bosje koriander

    ¼ stengel bleekselderij

    4 teentjes knoflook

    1 eetlepel mild paprikapoeder

    ½ theelepel cayennepeper

    ¼ theelepel komijn

    3 eetlepels olie

    ½ ingemaakte citroen

    sap van ½ citroen

    zout

    olijven om te garneren

    Spinazie, peterselie en koriander zeer fijn snijden. Bleekselderij in kleine stukjes snijden. Groenten en kruiden grondig wassen, uit laten lekken, met aanhangend water in een pan doen en op een matig vuur laten slinken.

    De knoflook in kleine stukjes snijden en samen met paprikapoeder, cayennepeper, komijn en olie bij het groentemengsel doen. Met het deksel op de pan nog 15 minuten zachtjes laten smoren. De ingemaakte citroen in kleine stukjes snijden, samen met het citroensap toevoegen en nog 5 minuten mee laten stoven.

    De salade warm of koud serveren. Garneren met olijven.

    Dit is 1 van mijn favorieten recepten, hier mag jij me ten alle tijden
    voor wakker maken
    Echt een aanrader, jammie jammie jammie

    xx Rita

  15. #15
    Lotusbloem

    Reacties
    76
    30-12-2002

    En je hebt er geen oven voor nodig