1. #1
    Mserffien broeder/zu

    Reacties
    34
    02-11-2001

    Samir viert bijzondere kerst in1983

    Hallo lezers,

    Ik vind het best gezellig op de manier hoe jullie de feestdagen op jullie eigen manier door brengen.
    In de tijd dat ik 14 jaar was ging het heel anders. Lees mijn verhaal en maak je zelf en anderen gelukkig nu het nog kan want voor je het weet ben je 34 jaar.

    Het was sinterklaas van 4 december 1983.
    's Avonds sneeuwt het buiten en de kinderen maken een sneeuwpop en gooiden sneeuwballen naar elkaar.
    Gewoon pret maken met elkaar en de zwartepiet (buurrvrouw) klimt de dakken op om kadootjes door de schoorstenen te gooien.
    De kerstbomen glimmen door de prachtige ouderwetse lampjes van 40w per lampje.
    De bel gaat en wij sprongen met vreugde naar boven uit kelder in de hoop dat de sinterklaas binnen komt maar mooi niet.
    Het was de kippenboer die 2 hanen en 1 konijn kwam brengen voor de avondeten (marmita). Wij zijn teleurgesteld en kijken hoe papa met die boer ging afdingen.
    Wij hoopten dat papa in z'n jellaba toch die kippen te duur vind maar helaas heeft hij ze gekocht. De boer stopt zijn geld in zijn achterzak en voordat hij vertrok met zijn zundap liet hij eerst een vette scheet waarop mijn vader vroeg "wat jij zeggen?".
    De boer draait om en rijdt weg. Het feest kan beginnen want wij zijn binnen. Wij werden naar de badkamer geroepen om te helpen met de kippen te ontveren. In de badkamer brandde wel een gaskachel maar toch koud want de ruimte was niet geisoleerd.
    Na een poosje konden wij op de grond zitten en mijn moeder prakte het eten als oliebol en stopte het een voor een onze monden.
    Tv moest natuurlijk uit en de bord moest leeg anders komt de stok (rmagbath) afkomstig van een appelboom onder de eikenbankstel vandaan. Om 20.00 uur als mijn vader hm zegt, moeten wij al in bed liggen.
    De volgende 5 december was er feest op school. Het feest kan beginnen maar wij mogen niet mee naar binnen! Wij zijn moslim en mogen niet in sinterklaas geloven maar wel in imam. Op die dag zelf mogen wij om 17.00 uur naar buiten spelen als het donker wordt. Alle kinderen zaten gezellig aan tafel te eten en kadootjes uit te pakken. Het is weer inmiddels 19.00 en wij moeten naar binnen want wij moeten in onze vakantie huiswerk maken. Tijdens het huiswerk maken waren wij hier niet mee eens en bedachten een plan.
    Wij zijn met z'n drieen. Onze plan is dat wij om 20.30 uur uit het raam te klimmen en naar de buren te gaan om in de hoop dat wij een glaasje chocolademelk zouden krijgen .
    Wij hebben geluk en dat kregen wij. Jullie cultuur zijn anders he? "Ja ehhh... wij in Marokko is het daar pas om 23.00 uur donker". Vinden jullie ouders het goed?
    Ja, wij hebben aardige ouders hoor. Het is 22.00 uur en wij moeten nu echt terug. De jongste broertje is achter gebleven voor de uitkijk maar toen wij terug kwamen bleek dat hij in slaap is gevallen dat de raam dicht zit.
    Wij begonnen zo te zweten dat de sneeuw voor onze voeten begon te smelten!
    De honden van onze buren begonnen te blaffen en mijn vader werd wakker van onze lawaai en deed de buitendeur open en riep in het donker "sodemieter op, ik jou dood slaan, wegwezen kafrabillah. Toen wij hem hoorden dachten wij dat hij tegen ons had. Wij zijn wegegrend en over de schutting van onze buren en zo de vijver in. Dit is een echt gebeurd verhaal. Het is niet verzonnen. Ik kan wel de hele dag doorgaan maar als jullie mijn verhaal intressant vinden dan wil ik met alle liefde verder gaan. Hiermee wil ik jullie duidelijke maken dat het voor ons een niet gemakkelijke tijd was vergeleken nu met deze tijd dus geniet ervan en heb het niet over onnodige onderwerpen maar vier het zodanig dat je portemonnee er niet veel van merkt!

    Groetjes, Samir en zijn broertjes

  2. #2
    elhabiba hbiebat edounja!

    Reacties
    976
    01-10-2001

    leuke verhaaltje....

    Tja zo zie eigenlijk dat wij hier niet thuis horen!!!!wij zijn nou eenmaal moslims....en die feesten hebben we niet!!!!!

    elhabiba



  3. #3
    Mserffien broeder/zu

    Reacties
    34
    02-11-2001

    Hoi Elhabiba,

    Hoe gaat het met jou?

    Ik begrijp jou wel maar het gaat hierom dat wij als kinderen niet worden bij betrokken bij dit soort kindergelegeheden.
    Als onze ouders willen dat wij met de tijd mee gaan en heel veel moeten weten dan horen wij hier ook mee aan te doen . Ik wil niet mee zeggen dat wij met kerst mee moeten doen of zo maar snoepjes uitdelen.

    Groetjes

  4. #4
    cool

    Reacties
    20
    08-12-2001

    hallo allemaal
    Het is toch trist, als kind in de klas tussen 25 andere kinderen. Waar je van een kind hoort,dat hij of zij van mamma of pappa een leuk koddo gekregen heeft.Waarom kan je dan je eigen kind niet gelukkig maken?Wij weten dat kerst en sinterklaas in ons hart niets betekend.


    groetjes letsgo

  5. #5
    cool

    Reacties
    20
    08-12-2001

    he samir
    Hoe gaat met jou?
    IK zou graag het einde van het ver haal willen horen.


    groejes en "BESTE WENSEN" allemaal

  6. #6
    MVC Premium

    Reacties
    1.494
    09-12-2001

    MVC Premium MVC Premium
    hey samir, je zegt jullie dachten dat hij het gen jullie had en daarom renden jullie weg, maar tegen wie had hij t dan wel??? Wallah echt een leuk verhaal, ik wil t einde ook wel weten, liefs ilhame

  7. #7
    cool

    Reacties
    20
    08-12-2001

    salaam mr zorro

    Hoe gaat het met jou?
    sorry,dat ik dit zeg.IK weet niet waar je het uver hebt.Een kerstboom hebben in huis heeft niets met kados geven te maken.
    Je kunt een kind wel dag na dag snoep of kaddo geven, het hoeft toch niet aleen maar met algied te doen..
    Ik ben het wel met je eens, dat je een kind moet uitleggen dat wij als moslim het kerstfeest niet vieren.

    groetjes letsgo

  8. #8
    cool

    Reacties
    20
    08-12-2001

    Bedankt voor je reactie
    Ja, een kerstboom in huis is gewoon een natuur.
    Ik neem aan dat je ook planten thuis hebt voor de gezelligheid.Voor mij betekend kerstboom niets.Kerstboom heeft voor mij niets met kerst te maken(als ik hem thuis wl hebben)het is maar een boomje die een gezellige sfeer maakt.
    Een kerstboom heeft niets met het geloof te maken,want je bid niet voor de kerstboom maar voor ALLAH (SWT).
    Met duidelijkheid ik heb geen kerstboom thuis.
    Het was maar een idee hoe ik erover denk.

  9. #9
    elhabiba hbiebat edounja!

    Reacties
    976
    01-10-2001

    hallo,

    Mensen wat zeggen jullie toch....dat we een kind wel een cadeautje mogen geven alleen zodat hij zich niet alleen voelt en dathij er niet bijhoort.

    Eerlijk gezegd vind ik dat onzin,zoals sunita al zei ik zie ook niemand van een andere geloof of cultuur met onze feesten meedoet!!!!

    En hebben jullie ooit gehoord van:
    MEN TASHABAHA BIE KAWMIEN SARA MINHOEM!!!(wie iemand anders zn cultuur of geloof nadoet zal een van hun zijn)

    Zelf zal ik in sha allah mn kinderen proberen te leren dat sinterklaas,kerst,pasen,nieuwjaar....enz nietonze feesten zijn.

    Wij hebben ook genoeg feesten....ied el fitr,ied el adha,3ashoera(arabische nieuwjaar)..enz

    Dus genoeg feesten en gelegenheden om onze kinderen te verwennen.

    elhabiba

    He samir maar waneer komt het vervolg van je verhaal...het is wel een leuk verhaal.

  10. #10
    Mserffien broeder/zu

    Reacties
    34
    02-11-2001

    Hallo vrienden,

    Alle eerst wil ik jullie fijne jaarwisseling toe wensen en dat die wensen ook wel uitkomen.

    Met mijn waargebeurd verhaal wil ik jullie duidelijk maken dat het verschil van toen en nu erg groot is.

    Als ik terug denk aan die tijd, dan moet ik lachen maar ook hele moeilijke tijd gehad.

    Ik ga binnenkort verder met mijn verhaal.
    Ik ben bezig met studie en vandaar lukt het mij niet om mijn verhaal af te maken.
    Ik zal zo snel mogelijk hiermee verder gaan.

    Groetjes


  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    247
    10-11-2001

    Salaam Wa alikom
    zuster elhabiba
    Qala alrassoeloe (salla Allahoe 3alihi wa salam): Man tashabbaha bi Qawmin Hoeshira
    minhoem , en dat is erger dan saara minhoem, want de 50.000 jaren moelijker zou worden
    grt

  12. #12
    Beschaamd & Befaamd

    Reacties
    1.186
    08-11-2003

    Citaat Geplaatst door ~ Samir ~
    Hallo lezers,

    Ik vind het best gezellig op de manier hoe jullie de feestdagen op jullie eigen manier door brengen.
    In de tijd dat ik 14 jaar was ging het heel anders. Lees mijn verhaal en maak je zelf en anderen gelukkig nu het nog kan want voor je het weet ben je 34 jaar.

    Het was sinterklaas van 4 december 1983.
    's Avonds sneeuwt het buiten en de kinderen maken een sneeuwpop en gooiden sneeuwballen naar elkaar.
    Gewoon pret maken met elkaar en de zwartepiet (buurrvrouw) klimt de dakken op om kadootjes door de schoorstenen te gooien.
    De kerstbomen glimmen door de prachtige ouderwetse lampjes van 40w per lampje.
    De bel gaat en wij sprongen met vreugde naar boven uit kelder in de hoop dat de sinterklaas binnen komt maar mooi niet.
    Het was de kippenboer die 2 hanen en 1 konijn kwam brengen voor de avondeten (marmita). Wij zijn teleurgesteld en kijken hoe papa met die boer ging afdingen.
    Wij hoopten dat papa in z'n jellaba toch die kippen te duur vind maar helaas heeft hij ze gekocht. De boer stopt zijn geld in zijn achterzak en voordat hij vertrok met zijn zundap liet hij eerst een vette scheet waarop mijn vader vroeg "wat jij zeggen?".De boer draait om en rijdt weg. Het feest kan beginnen want wij zijn binnen. Wij werden naar de badkamer geroepen om te helpen met de kippen te ontveren. In de badkamer brandde wel een gaskachel maar toch koud want de ruimte was niet geisoleerd.
    Na een poosje konden wij op de grond zitten en mijn moeder prakte het eten als oliebol en stopte het een voor een onze monden.
    Tv moest natuurlijk uit en de bord moest leeg anders komt de stok (rmagbath) afkomstig van een appelboom onder de eikenbankstel vandaan. Om 20.00 uur als mijn vader hm zegt, moeten wij al in bed liggen.
    De volgende 5 december was er feest op school. Het feest kan beginnen maar wij mogen niet mee naar binnen! Wij zijn moslim en mogen niet in sinterklaas geloven maar wel in imam. Op die dag zelf mogen wij om 17.00 uur naar buiten spelen als het donker wordt. Alle kinderen zaten gezellig aan tafel te eten en kadootjes uit te pakken. Het is weer inmiddels 19.00 en wij moeten naar binnen want wij moeten in onze vakantie huiswerk maken. Tijdens het huiswerk maken waren wij hier niet mee eens en bedachten een plan.
    Wij zijn met z'n drieen. Onze plan is dat wij om 20.30 uur uit het raam te klimmen en naar de buren te gaan om in de hoop dat wij een glaasje chocolademelk zouden krijgen .
    Wij hebben geluk en dat kregen wij. Jullie cultuur zijn anders he? "Ja ehhh... wij in Marokko is het daar pas om 23.00 uur donker". Vinden jullie ouders het goed?
    Ja, wij hebben aardige ouders hoor. Het is 22.00 uur en wij moeten nu echt terug. De jongste broertje is achter gebleven voor de uitkijk maar toen wij terug kwamen bleek dat hij in slaap is gevallen dat de raam dicht zit.
    Wij begonnen zo te zweten dat de sneeuw voor onze voeten begon te smelten!
    De honden van onze buren begonnen te blaffen en mijn vader werd wakker van onze lawaai en deed de buitendeur open en riep in het donker "sodemieter op, ik jou dood slaan, wegwezen kafrabillah. Toen wij hem hoorden dachten wij dat hij tegen ons had. Wij zijn wegegrend en over de schutting van onze buren en zo de vijver in. Dit is een echt gebeurd verhaal. Het is niet verzonnen. Ik kan wel de hele dag doorgaan maar als jullie mijn verhaal intressant vinden dan wil ik met alle liefde verder gaan. Hiermee wil ik jullie duidelijke maken dat het voor ons een niet gemakkelijke tijd was vergeleken nu met deze tijd dus geniet ervan en heb het niet over onnodige onderwerpen maar vier het zodanig dat je portemonnee er niet veel van merkt!

    Groetjes, Samir en zijn broertjes
    Hahahaha

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    1.639
    19-01-2005

    Citaat Geplaatst door SUNITA
    beste Samir....vondt het leuk om te lezen je verhaal.....Duss PLZ laat deel II ook horen......

    And zoals Tilila al......de gewoontes van de kufar aannemen is een vorm van innovatie...... Dat maakt je ook een van hun....wij hebben onze eigen feest dagen....en zie je andere geloven daar ook aan mee doen?? NEE...... Wij hebben genoeg gelegenheden om onze kinderen te verwennen met cadeautjes....en snoep geven (dat kan je trouwens iedere dag doen daar is geen kerst of sinterklaas voor nodig)

    letsGO...een kerstboom staat als symbool voor kerst...net zoals een opgehangen schaap in je douche, kelder, balkon, slachthuis.....een symbool staat voor ons elied elkbier (slachtfeest) Het betekent dus degelijk wel iets....En een kerstboom heeft zeker niets met ons geloof te maken.....maar wel met een ander geloof.....Duss waarom iets van een ander geloof over nemen......en dat alleen maar voor de gezelligheid??!!




    ------------------
    Het is net zo moeilijk om te horen zonder oren, adem te halen zonder longen, als om moslim te zijn zonder Allah (S.W.T) in je hart te hebben.




    Ik vindt het ook bullshit dat sommige van ons hun gewoontes en feesten overnemen.
    Je ziet een Hollands gezin toch ook niet tijdens het suikerfeest kadootjes aan hun kinderen geven, omdat het zogenaamd leuk is voor de kinderen en niks te betekenen heeft. Zogenaamd een kerstboom voor de gezelligheid, alsof er bij ons anders geen gezelligheid zou zijn.
    Wij zijn juist degene die gezelligheid hoog in het vaandel hebben, en daar hebben wij geen kerstboom of wat dan ook bij nodig.
    Net zo min wij alcohol nodig hebben om plezier te hebben.
    Degene die zo graag met ze mee willen doen met feesten en dergelijke, zijn vaak zwak en onzeker. Ze weten niet en beseffen ook niet hoe waardevol onze geloof is, en de bijbehorende feesten.

  14. #14
    Beschaamd & Befaamd

    Reacties
    1.186
    08-11-2003

    Citaat Geplaatst door Lina&Dina


    Ik vindt het ook bullshit dat sommige van ons hun gewoontes en feesten overnemen.
    Je ziet een Hollands gezin toch ook niet tijdens het suikerfeest kadootjes aan hun kinderen geven, omdat het zogenaamd leuk is voor de kinderen en niks te betekenen heeft. Zogenaamd een kerstboom voor de gezelligheid, alsof er bij ons anders geen gezelligheid zou zijn.
    Wij zijn juist degene die gezelligheid hoog in het vaandel hebben, en daar hebben wij geen kerstboom of wat dan ook bij nodig.
    Net zo min wij alcohol nodig hebben om plezier te hebben.
    Degene die zo graag met ze mee willen doen met feesten en dergelijke, zijn vaak zwak en onzeker. Ze weten niet en beseffen ook niet hoe waardevol onze geloof is, en de bijbehorende feesten.
    Ach wat maakt het uit als je je kind op sinterklaas chocola en een cadeautje geeft... Ik denk dat het juist nadelig is als je ze helemaal niks geeft, het is namelijk wel een domper wanneer ze thuis niks krijgen terwijl ze weken op school bezig met sinterklaas en al hun klasgenootjes cadeautjes krijgen

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    1.639
    19-01-2005

    Citaat Geplaatst door lMlaestro
    Ach wat maakt het uit als je je kind op sinterklaas chocola en een cadeautje geeft... Ik denk dat het juist nadelig is als je ze helemaal niks geeft, het is namelijk wel een domper wanneer ze thuis niks krijgen terwijl ze weken op school bezig met sinterklaas en al hun klasgenootjes cadeautjes krijgen
    Waarom dan juist op sinterklaas?? Ik heb met sinterklaas ook nooit wat gekregen, en met mij nog tig andere kinderen, zijn wij daardoor emotioneel beschadigd ofzo?? Nee.
    Hebben wij begrepen dat dat soort feesten niet bij ons horen? Ja.
    Dus wat is er dan zo nadelig aan??


    Het gaat om het principe.