1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Antwerpse schutter mikte bewust op allochtonen


    Uitgegeven: 12 mei 2006 15:37
    Laatst gewijzigd: 12 mei 2006 16:18
    ANTWERPEN - De 18-jarige Belg die donderdag in Antwerpen een zwarte vrouw en een kindje doodschoot en een Turkse vrouw verwondde, heeft in zijn eerste verhoor toegegeven dat hij doelbewust op allochtonen mikte.

    De reden van zijn daad ligt in gebeurtenissen uit zijn jeugd. De politie wil echter nog niet zeggen wat die gebeurtenissen zijn, aldus de Vlaamse omroep VRT vrijdag.

    De dader had geen vooropgezet plan. "Er zijn nergens brieven of documenten gevonden die daarop duiden", aldus woordvoerster Dominique Reyniers van het parket van Justitie in Antwerpen, vrijdag tijdens een persconferentie. De man heeft ook volledig alleen gehandeld.

    Jachtwapen

    De man heeft donderdagochtend een jachtwapen gekocht en is binnen het uur "doelbewust op zoek gegaan naar mensen van vreemde origine met de bedoeling hen neer te schieten". De dood van het blanke kind van twee jaar is volgens de woordvoerster een "kwestie van helaas en zeer dramatisch op de verkeerde plaats op de verkeerde tijd aanwezig zijn". Uit een eerste verhoor, dat vrijdagochtend in het ziekenhuis plaatsvond, is nog niet op te maken of hij spijt heeft van zijn daden.

    Volgens de woordvoerster zou de schutter nog meer slachtoffers hebben gemaakt als de politie hem niet had neergeschoten. Voor mogelijke plannen voor een zelfmoord achteraf bestaan volgens Justitie geen aanwijzingen.

    Details

    Over het motief is nog weinig bekend. "Het is wel zo dat in zijn persoonlijk leven iets is gebeurd wat hem hiertoe heeft aangezet", aldus de Justitiewoordvoerster. Details daarover wilde zij niet verstrekken. Ook wilde zij niet zeggen of films of boeken hem hebben geïnspireerd.

    Milieu

    De schutter is een neef van het Belgische Kamerlid Frieda Van Themsche van de extreemrechtse partij Vlaams Belang. "Uit een eerste verhoor van zijn omgeving en de familie komt echter niet naar voren dat hij is opgevoed in een racistisch of gewelddadig milieu", stelde de zegsvrouwe.

    De schutter zelf heeft wel extreemrechtse sympathieën. Het is nog onduidelijk of hij lid was van een extreemrechtse partij of organisatie. Onderzoek moet ook nog uitwijzen of hij onder invloed van drugs verkeerde. Hij blijft nog zeker tot dinsdag aangehouden.

    Skinhead

    De rechtbank moet dan beoordelen of hij langer in voorarrest blijft. In België woedde donderdag en vrijdag de discussie over het feit of de schutter nu een skinhead is of niet. Zelf zegt hij dit wel te zijn, hoewel hij nog enkele lange manen zwart haar heeft. "De term skinhead heeft hij zelf in de mond genomen", aldus de woordvoerster.

    Gothic

    "Daarmee is die discussie in ieder geval voorbij." Er waren donderdag getuigen die de man omschreven als een gothic', een aanhanger van een bepaalde muziek- en kledingstijl uit de jaren tachtig, waarbij buitenissige zwarte kleding hoort.

    De man verliet donderdagochtend zijn internaat in het West-Vlaamse Roeselare, nadat hij daar was weggestuurd, omdat hij tegen de regels in had gerookt. Hij kon daarna in Antwerpen volgens de regels van de Belgische wet een jachtwapen kopen.

    Vergunning

    Een koper mag dat dan ook mee naar huis nemen. Er mag echter alleen mee geschoten worden als de eigenaar ook een vergunning heeft. De Belgische premier Guy Verhofstadt vroeg het parlement vrijdagochtend al om haast te maken met een aanscherping van de regels voor wapenverkoop.
    Het is een best oud artikel, maar heb hem hier in MJA niet kunnen vinden(toevoeging: met de scherpheid van Raven, blijken er al 7 te bestaan). Hoedanook zou ik hier graag een discussie over willen hebben.

    Voelt de allochtoon in een westerse land(in Europa) zich nog wel veilig of gewenst?

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    4.411
    21-11-2005

    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    Voelt de allochtoon in een westerse land(in Europa) zich nog wel veilig of gewenst?
    nou ?
    don’t pray in my school and I won’t think in your mosque


    Mariah Carey: whenever I watch tv and see those poor starving kids all over the world, I can't help but cry. I mean I'd love to be skinny like that, but not with all those flies and death and stuff

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door big2 Bekijk reactie
    Zijn hier al grote discussies over geweest.

    Maar wil je het ook hebben over allochtonen die gericht overvallen plegen en bewust oude vrouwtjes van hun tassen beroven en tankstations en winkels overvallen?
    Net als de autochtonen die ook precies dezelfde dingen doen?

    Dat zijn kruimeldieven, heeft niets met allochtoon of autochtoon te maken.

  4. #4
    MVC Premium

    Reacties
    7.473
    03-02-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    Het is een best oud artikel, maar heb hem hier in MJA niet kunnen vinden. Ik zou hier graag een discussie over willen hebben.

    Voelt de allochtoon in een westerse land(in Europa) zich nog wel veilig of gewenst?
    Gezien het feit dat je (blijkbaar bewust) zo'n oud artikel hebt opgespoord om deze topic te openen, vermoed ik dat je hier al lang een mening over hebt. Ben benieuwd.
    Je moet niet alles lezen wat je gelooft. (Loesje)

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door Aicha1986 Bekijk reactie
    nou ?
    Wat denk jij? Ik zou het graag willen weten of jij je beseft dat de allochtonen ook genoeg 'je bent ongewenst' tekenen spotten.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    4.411
    21-11-2005

    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    Wat denk jij? Ik zou het graag willen weten of jij je beseft dat de allochtonen ook genoeg 'je bent ongewenst' tekenen spotten.
    dat zou je een poll aan de topic moeten koppelen


    voel jij je ongewenst ?
    don’t pray in my school and I won’t think in your mosque


    Mariah Carey: whenever I watch tv and see those poor starving kids all over the world, I can't help but cry. I mean I'd love to be skinny like that, but not with all those flies and death and stuff

  7. #7

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    280
    12-08-2007

    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    Het is een best oud artikel, maar heb hem hier in MJA niet kunnen vinden. Ik zou hier graag een discussie over willen hebben.

    Voelt de allochtoon in een westerse land(in Europa) zich nog wel veilig of gewenst?

    het blijven hollanders hè. ze zullen je altijd haten maar als je ze aankijkt en boe zegt, doen ze meteen 'miauw' de hoogste boom in. dus veilig wel en gewenst niet
    ____

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door amused Bekijk reactie
    Gezien het feit dat je (blijkbaar bewust) zo'n oud artikel hebt opgespoord om deze topic te openen, vermoed ik dat je hier al lang een mening over hebt. Ben benieuwd.
    Bijna goed. Ik heb net in een ander topic offtopic gereageerd met deze reactie:

    http://forums.marokko.nl/showpost.ph...3&postcount=62

    Dus er waren mensen die er minder blij mee waren en daarna heel hypocriet zelf gingen off-topicen, maar dat terzijde.

    Hiermee wil ik het offtopic zijn weer ontopic maken met mijn eigen onderwerp. Dit artikel is een goede inleiding.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door Aicha1986 Bekijk reactie
    dat zou je een poll aan de topic moeten koppelen


    voel jij je ongewenst ?
    Poll zou kunnen, maar is het nu te laat voor.

    Ik voel me zeker ongewenst en dit gevoel neemt toe met de tijd.

    Bedankt voor jouw toevoegingen, ik heb op een ander topictitel gezocht en vond ze niet. Maar ik zou graag hier een nieuwe discussie willen hebben en geen oude discussies van anderen willen voortzetten.

    Citaat Geplaatst door Droll Bekijk reactie
    het blijven hollanders hè. ze zullen je altijd haten maar als je ze aankijkt en boe zegt, doen ze meteen 'miauw' de hoogste boom in. dus veilig wel en gewenst niet
    Moet ik dat als humor opvatten?

    Waarom overigens niet gewenst, wat maakt dat jij je ongewenst voelt?

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    4.411
    21-11-2005

    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie

    Ik voel me zeker ongewenst en dit gevoel neemt toe met de tijd.
    hoe komt dat, denk je ?
    don’t pray in my school and I won’t think in your mosque


    Mariah Carey: whenever I watch tv and see those poor starving kids all over the world, I can't help but cry. I mean I'd love to be skinny like that, but not with all those flies and death and stuff

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    2.244
    06-11-2003

    Citaat Geplaatst door Aicha1986 Bekijk reactie
    hoe komt dat, denk je ?
    Door al die stereotypering veroorzaakt door de media.

    En natuurlijk veel onwetendheid onder mensen.

    En eenzijdige visie/partijdigheid.

    En nog eens onwetendheid.


  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    4.411
    21-11-2005

    Citaat Geplaatst door muslimrose Bekijk reactie
    Door al die stereotypering veroorzaakt door de media.

    En natuurlijk veel onwetendheid onder mensen.

    En eenzijdige visie/partijdigheid.

    En nog eens onwetendheid.

    de media weer

    is dat niet wat te makkelijk, de schuld op anderen schuiven. steek de hand eens in eigen boezem
    don’t pray in my school and I won’t think in your mosque


    Mariah Carey: whenever I watch tv and see those poor starving kids all over the world, I can't help but cry. I mean I'd love to be skinny like that, but not with all those flies and death and stuff

  14. #14
    MVC Premium

    Reacties
    7.473
    03-02-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Aicha1986 Bekijk reactie
    de media weer

    is dat niet wat te makkelijk, de schuld op anderen schuiven. steek de hand eens in eigen boezem
    Er zit wel een kern van waarheid in. De media brengen steeds dit soort gruwelverhalen uit rechts-extremistische hoek (zie het bericht waarmee deze topic begon) waardoor het lijkt of alle autochtonen de allochtonen naar het leven staan. Ik kan me voorstellen dat je je dan ongewenst gaat voelen.
    Je moet niet alles lezen wat je gelooft. (Loesje)

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    4.411
    21-11-2005

    Citaat Geplaatst door amused Bekijk reactie
    Er zit wel een kern van waarheid in. De media brengen steeds dit soort gruwelverhalen uit rechts-extremistische hoek (zie het bericht waarmee deze topic begon) waardoor het lijkt of alle autochtonen de allochtonen naar het leven staan. Ik kan me voorstellen dat je je dan ongewenst gaat voelen.
    een kern van waarheid is al wat genuanceerder.....de media rapporteert wat er gebeurt en dat is vaak niet fraai
    don’t pray in my school and I won’t think in your mosque


    Mariah Carey: whenever I watch tv and see those poor starving kids all over the world, I can't help but cry. I mean I'd love to be skinny like that, but not with all those flies and death and stuff