Pro-Palestijnse vredesactivisten hebben zondagmiddag een concert van Lenny Kuhr in Waalwijk verstoord.





Dat bevestigt de politie na berichtgeving van De Telegraaf. De 74-jarige Kuhr heeft aangifte gedaan.

Vier mensen klommen zondagmiddag het podium op en riepen pro-Palestijnse vredesleuzen als "from the river to the sea, Palestine will be free". Medewerkers van het theater hebben de activisten de zaal uitgezet. De politie heeft geen aanhoudingen verricht.

Kuhr heeft aan De Telegraaf laten weten dat ze werd uitgescholden voor terrorist. "Ze riepen dat ik schuldig was aan genocide en ze noemden ook de namen van mijn kinderen in Israël en van mijn kleinkinderen, die dienstplichtig zijn. Het was een enorme explosie van agressie." Kuhr is "verbijsterd" door het incident, maar stopt niet met haar tournee.

De zangeres reisde eind vorig jaar nog naar Israël. Haar kleinzoon, die onderdeel is van het Israëlische genocideleger, was gewond geraakt tijdens aanvallen op de belegerde Palestijnse Gazastrook.

Het door de VS gesteunde Israël voert sinds oktober een dodelijk offensief uit op Gaza. Daarbij zijn zo'n 32.300 Palestijnen gedood en 74.000 anderen verwond, voornamelijk kinderen en vrouwen. Bijna negen op de tien inwoners zijn ontheemd en kampen met een gebrek aan voedsel, water en medicijnen.

Israël wordt beschuldigd van genocide bij het Internationaal Gerechtshof (ICJ), dat in een voorlopige uitspraak in januari Tel Aviv opdroeg om genocidale daden te stoppen en om te stoppen met het hinderen van de internationale humanitaire hulp aan de noodlijdende burgers in Gaza.