1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    19
    20-05-2002

    Wie van jullie is er verloofd of getrouwd??

    Hallo allemaal

    Ik ben een meid van 19 jaar en ben verloofd met een jongen van 25 jaar. Kan iemand mij iets over het getrouwde leven, de huwlijksnacht of het trouwfeest vertellen?

    Wat waren jullie ervaringen?
    Hebben jullie misschien nog wat tips? (band,negeffa etc.)


    Alvast bedankt!
    :staart:

    Kifesh

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    14
    28-02-2002

    Hoi Samiraatje,

    Als eerste van harte gefeliciteerd!

    Ik ben net een maand geleden getrouwd.
    En mij bevalt het getrouwde leven betst wel goed.
    Ik zou bijna zeggen perfect maar dat is niet zo.

    Ten eerste ligt het aan de persoon met wie je trouwt.
    Als je diegene al heel lang en goed kent (en dan bedoel ik jaren) en dan nu eindelijk gaat trouwen, dan is het geweldig.
    Want na al die jaren wou je niets anders dan bij elkaar zijn en dan is het nu eindelijk zover.

    Eenmaal als je getrouwd ben dan pas leer je elkaar goed kennen.
    Niet alleen elkaars positieve en negatieve eigenschappen. Maar ook wat je man doet in zijn vrije tijd??? En dat is toch wel belangrijk. Misschien is hij wel iedere avond weg en vind je dat vervelend. Of misschien is hij juist constant thuis en wil je wel eens een middag voor je zelf hebben en kan dat niet. Of elke keer als je met weg wil winkelen, wil hij niet, want hij gaat liever met zijn vrienden, ga jij maar met je zus of mijn zijn zus. Dat soort dingen komen er allemaal bij kijken, en daar is heel moeilijk om mee om te gaan.
    Daarom zei ik al het ligt aan de persoon met wie je trouwt. Hoe goed je die persoon kent.

    Wat betreft de huwelijksnacht is simpel. Als jullie daarvoor al met elkaar omgingen dan moet het geen probleem zijn en je zelf gewoon laten gaan. Is dat niet het geval, dan wordt het moeilijk en zou ik geen idee hebben hoe je je zou moeten gedragen, lijkt mij wel eng, maar toch, wees je zelf zou ik zeggen en laat het maar allemaal aan hem over.
    De volgende dag als zijn moeder komt even doekje laten zien en je bent er vanaf.


    De trouwfeest??
    Zorg dat als de datum bekend is van je bruiloft dat je direct aan de slag gaat.

    -Zoek eerst een geschikte zaal.
    -Negaffa
    -Fotograaf
    -Band of DJ
    -Eventueel catering
    -trouwauto
    -enz

    Je kan heel veel info vinden op internet.
    Het beste is denk ik dat je zo'n catering opzoekt. Die heeft meestal veel adressen en telefoonnummers van negaffa's, fotograven, bands enz.
    Dan kan je daar uitkiezen.
    Maar wees er snel bij , want je bent niet de enige die trouwt op die dag.

    Succes.
    I am always on your mind

  3. #3
    hijra

    Reacties
    33
    26-07-2002

    In de naam van Allah swt de barmhartige de genadevolle,

    A salamoe alaikoum warahmatoelah wabarakatoehoe ya zusters fi llah.

    Sorry ik kan he tniet laten, maar ik las net jullie bericht en ik moest reageren op het feit wat je zei oegt beauty?? namelijk deze zin: "De volgende dag als zijn moeder komt even doekje laten zien en je bent er vanaf."
    Wat zegt islam daarover?? sorry maar het gaat anderen helemaal niet aan. Het is iets tussen jou je echtgenoot en Allah swt.

    Dus oegt Samiraatje dat van dat doekje is helemaal niet nodig in de islam, helemaal niet.
    Je moet niemand iets bewijzen, Allah swt weet alles en ziet alles, dus voor hem kan je helemaal niets verbergen.

    Oegt ik wens jou inshallah het allerbeste toe in je leven en handel volgens de islamitische shari3a en het komt wel goed insahllah, vertrouw op Allah swt. en vergeet niet dat huwelijk de helft van je geloof is, dus handel er ook naar en onderschat het niet. Maak er het beste van , en met Allah swt aan je zijde zal het wel lukken.

    Moge Allah swt jullie huwelijk zegenen en jullie nakomelingen schenken waar elke moslim(a) van droomt.

    wa salamoe alaikoum warahmatoelah wabarakatoehoe
    "God accepteert je geloof niet als het zich niet vertaald in daden; en hij accepteert je daden pas als ze conform je geloof zijn." (Muslim).

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    14
    28-02-2002

    Hoi Hijra_20

    Ik ben heus wel bekend met het feit dat dat iets is tussen de man en de vrouw.
    Het gaat zeker niemand wat aan.

    Maar toch gebeurd het. Er wordt zelfs mee gedanst!!!
    Kan je na gaan. Dan stelt dat laten zien niets voor.

    Ieder moeder wil weten of haar (schoon)dochter maagd is.
    De ene moeder vraagt er alleen naar en vind dat voldoende, de andere moeder wil het eerst zien en weer een andere moeder wil het aan iedereen laten zien.

    Maar 1 ding weet ik zeker, het komt echt heeeel weinig voor dat een getrouwd stel het doekje niet hoeft te laten zien.

    Met alle respect, je kan wel zeggen dat het niet nodig is, maar als haar schoonmoeder er naar vraagt??
    Wat moet ze dan doen??
    Nee, zeggen soms??

    Als ze niks te verbergen heeft en als ze dit besproken heeft met haar man, kan ze het gewoon alleen aan haar schoonmoeder laten zien.
    Dan krijgt ze ook geen gezeik.

    En geloof me, gezeik krijg je zeker hierdoor.

    Ik zou zeggen, samiraatje, zolang jij niks te verbergen hebt, hoef je je nergens zorgen over te maken.
    Vertrouw op Allah en alles komt goed.
    Die 3 dagen van je bruiloft kan je gewoon beter alles doen wat er tegen je gezegd wordt.

    Heel veel geluk!!
    I am always on your mind

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    581
    16-04-2002

    Ik heb heel veeeeeeeeel bruiloften meegmaakt van vrienden,familie,kenissen,...... nooit is er gevraagd naat het doekje.Zoeits gebeurt nog wel maar heel af en toe.

  6. #6
    hijra

    Reacties
    33
    26-07-2002

    Salamoe alaikoum warahmatoelah wabarakatoehoe,

    ogtie smehly welekin een schoonmoeder, hoort haar schoondochter te vertrouwen. Een schoonmoeder hoort het niet te vragen. ik kanme niet voorstellen dat mijn moeder ooit zou willen weten of haar schoondochter al dan niet maagd is. Je gaat er gewoon vanuit dat ze maagd is insahllah. En het is tussen haar en Allah swt.
    Ik vind echt dat het niet kan. Ik zou het alleen al weigeren om het feit dat het niemand wat aangaat. Het is niet omdat je niet wil meedoen aan die barbaarse praktijken dat je wat verbergt. Ik heb je al gezegd, het gaat tussen jou en Allah swt. Als Allah swt weet wat erachter zit en dat weet Hij maar al te goed dan gaat het niemand wat aan.
    Al beschuldigen mensen je dan toch van zina omdat je het weigert te tonen, maakt niet ut, walah maakt ech tniet uit.
    Je hoeft alleen verantwoording aan Allah swt af te leggen. en niemand anders. Sorry maar moest mijn schoonmoeder me dat ooit vragen ik zou me echt beledigd en beschaamd voelen.

    Ik hoop dat je me begrijpt.

    wa salamoe alaikoum warahmatoelah wabarakatoehoe
    "God accepteert je geloof niet als het zich niet vertaald in daden; en hij accepteert je daden pas als ze conform je geloof zijn." (Muslim).

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    14
    28-02-2002

    Ten eerste Wamen, neem me niet kwalijk hoor, maar ben jij bij elke bruiloft bij de huwelijksnacht bij geweest ofzo.??
    Hoe weet jij dat nou?? En dat kan je helemaal niet weten bij vrienden en kennissen, die gaan jou dat echt niet eerlijk vertellen wat er die nacht gebeurd is.

    Ten tweede lieve Hijra_20, je moet me wel begrijpen.
    Je kan me nu wel vertellen wat wel hoort en wat niet hoort. Hoe het wel moet en hoe het niet moet?? Dat weet ik, dat weet jij en dat weet iedere andere moslim. Maar doen we dat ook????

    Zo leven wij marokkanen helaas in deze tijd nou eenmaal.
    Heeel weining mensen houden zich daar aan.
    Dit is de realiteit, en zo gaat het. Ik zou echt niet weten hoe we daar verandering in moeten brengen.
    Ik wil alleen maar zeggen dat we daar rekening mee moeten houden en dat dat soort dingen nou eenmaal gebeuren.
    Want eenmaal op die dag, zal je er heel anders over denken.

    Ik weet niet of jij getrouwd ben maar ik wel. Dus ik spreek uit ervaring.
    Voor dat ik getrouwd was, had ik echt een grote bek.
    Ik zei altijd: Niemand krijg het te zien, behalve mijn man. Ze mogen het wel 'weten'. Maar ik ga niks bewijzen.
    Nou meid, op die dag, stond ik gewoon te trillen.
    Ik schaamde me kapot.
    Mijn schoonmoeder, schoonzussen, mij zus en een buurvrouw van mijn schoonmoeder waren erbij.
    Ik heb toen eerst vriendelijk gevraagd of iedereen, behalve mijn zus en mijn schoonmoeder, de slaapkamer wou uitgaan en heb aan mijn zus gevraagd of ze het wou laten zien.
    Want om het zelf te doen, schaamde ik gewoon te erg voor.
    En mijn schoonmoeder zat er op te wachten.
    Dat is gebeurd, en verder niks aan de hand.
    Daarom zeg ik je kan beter doen wat er gezegd wordt, anders maak je het alleen maar erger.

    En wat jij zegt, als jou schoonmoeder erom zou vragen, je zou je beledigd en beschaamd voelen maar zou je het wel laten zien of niet??

    Denk daar maar eens goed over na.
    Wat zullen de gevolgen zijn als je dat niet zou doen? Wat zou je zeggen?
    Je schoonmoeder kan je op je woord geloven, maar wat als ze dat niet doet, wat als voet bij stuk houd dat ze het toch wil zien??
    I am always on your mind

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    581
    16-04-2002

    Hoe ik dat weet omdat die meiden het mij vertelden dat ze het niet moesten laten zien dat doekje.Ik geef Hidjra20 groot gelijk.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    14
    28-02-2002

    Zeg, doe eens niet zo asociaal?

    Geef ik Hijra ongelijk dan?? Zij heeft 200% gelijk en dat is helemaal niet nieuw voor mij wat zij verteld.
    Ik zeg alleen maar waar het opstaat.

    Wamen, als je geen ervaring hebt kan je beter ergens anders gaan
    discuseren.
    En ga jij al die meiden maar geloven.
    I am always on your mind

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    581
    16-04-2002

    Origineel gepost door Beauty23
    Zeg, doe eens niet zo asociaal?

    Geef ik Hijra ongelijk dan?? Zij heeft 200% gelijk en dat is helemaal niet nieuw voor mij wat zij verteld.
    Ik zeg alleen maar waar het opstaat.

    Wamen, als je geen ervaring hebt kan je beter ergens anders gaan
    discuseren.
    En ga jij al die meiden maar geloven.

    Heb ik gezegd dat je haar ongelijk heeft.Ik wil gewoon zeggen dat ik het met haar eeens ben niet meer en niet minder.
    En nog iets ik zeg gewoon wat ik zie in mijn omgeing okéeee.

  11. #11
    hijra

    Reacties
    33
    26-07-2002

    Oegt ik begrijp wat je wil zeggen, maar ik ken mezelf en echt nee, ik laat het echt niet zien. Het gaat er helemaal niet om om een "grote bek" te hebben of niet. nee, De vrouw die mij als schoondochter neemt zal weten hoe ik ben, en ze zal het zeer zeker niet vragen. En als ze het vraagt, ik zeg ik wie ik ben, nee ik laat het echt niet zien. Het is tussen mijn echtgenoot, mij en Allah swt.

    Niemand heeft zaken wat er tussen jou en je echtgenoot gebeurt. Niemand heeft zaken wat er in de slaapkamer gebeurt. De man die mij huwt, neemt me zoals ik ben, en hij zal duidelijk weten wie ikben , en hoe ik in elkaar zit , evenals zijn familie. Dus ik laat hetnooit zo ver komen. Oegt ik weet het, bij iedereen is het anders. Maar op dat vlak ben ik gewoon zo en kan niemand er wat aan veranderen. Ik hoef me aan niemand te bewijzen dan Allah swt , we zijn allemaal "dienaren" van Allah swt, en allemaal gelijk. Dus wat ben ik als ik mijn schoonfamilie laat zien dat ik hamdoeileh maagd ben. Niets?? het gaat hen niet aan. Ze moeten ervan uitgaan dat je als Moslim(a) maagd bent, tot je de dag dat je huwt.

    Ik ben alleen Allah swt's dienares en niemand anders.

    Oegthie ik hou op over deze discussie want die leidt nergens naar, jij bent jezelf en ik ben mezelf. En oegt, echt ik spreek vanuit mijn hart, en ik weet dat ik nooit zal veranderen op dat vlak. Voor mij zijn reacties van mensen van buitenaf (tuurlijk raakt het je wel) maar tov de reactie van Allah swt zijn ze niets. Dus oegt walah ik zeg je al , Allah swt ziet alles, en dat is het belangrijkste voor me. Wat anderen "denken te zien" of willen doen gelvoen maakt me niet. Iemand die Allah swt vreest zal niet slecht handelen. Zonder vrees voor Allah is alles waardeloos. Zonder Allahswt's liefde is alles vergiftigd en zullen al de wegen zich naar de verkeerde kanten spreiden.

    Moge Allah swt elke bruid en bruidegom inshallah steunen en hun huwelijk zegenen inshallah.
    Moge Alah swt sjeitan van hun weglaten en hem noooit in huwelijk toelaten.

    Amien

    wa salamoe alaikoum warahmatoelah wabarakatoehoe
    "God accepteert je geloof niet als het zich niet vertaald in daden; en hij accepteert je daden pas als ze conform je geloof zijn." (Muslim).

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    47
    08-04-2002

    salaam oe alaikom zusters,

    wat veel mensen niet weten is dat er niet altijd bloed uitkomt en dan wat doe je dan? ik zelf zou het echt nooit laten zien dat is iets tussen jou en je man en wat als je ontmaagd bent, je man weet ervan, je hebt er spijt van en je bent weer op het rechte pad Allah zal je dan ook vergeven als je oprecht berouw toont maar een schoonmoeder zal dat echt niet zo snel doen ze zal je leven verzieken ( de meeste schoonmoeders dan hé)

    salaam oe alaikom.
    ashadoe an la ilaha ila lah wa ashadoe ana
    mohammadoen rasoeloe lah

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    19
    20-05-2002

    Hardstikke bedankt voor al jullie reacties

    X-je Samira
    :staart:

    Kifesh

  14. #14
    MVC Premium

    Reacties
    220
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    HALLO SAMIRA

    IK BEN ZELF BIJNA TWEE JAAR GETROUWD EN TOEN IK GING TROUWEN HEB IK AAN MIJN SCHOONZUS GEVRAAGD OF MIJN SCHOONMOEDER HET DOEKJE WILDEN ZIEN EN TOEN HEEFT ZIJ EN MIJN SCHOONMOEDER GEZEGD DAT IS IETS TUSSEN JOU EN JE MAN EN NIEMAND HEEFT ER OOK NAAR GEVRAAGD OF GEZIEN

  15. #15
    leef en laat leven

    Reacties
    706
    31-05-2002

    Origineel gepost door Beauty23
    Hoi
    Maar toch gebeurd het. Er wordt zelfs mee gedanst!!!
    Kan je na gaan. Dan stelt dat laten zien niets voor.

    Ieder moeder wil weten of haar (schoon)dochter maagd is.
    De ene moeder vraagt er alleen naar en vind dat voldoende, de andere moeder wil het eerst zien en weer een andere moeder wil het aan iedereen laten zien.

    Maar 1 ding weet ik zeker, het komt echt heeeel weinig voor dat een getrouwd stel het doekje niet hoeft te laten zien.

    Met alle respect, je kan wel zeggen dat het niet nodig is, maar als haar schoonmoeder er naar vraagt??
    Wat moet ze dan doen??
    Nee, zeggen soms??

    Als ze niks te verbergen heeft en als ze dit besproken heeft met haar man, kan ze het gewoon alleen aan haar schoonmoeder laten zien.
    Dan krijgt ze ook geen gezeik.

    En geloof me, gezeik krijg je zeker hierdoor.



    Vreemd??????????????????????????????????????????Di t heb ik gelukkig( ja gelukkig!! ) nog nooit meegemaakt in mijn familie........En ik ben ook niet van plan zoiets te doen....doekje afgeven??Wie denken ze wel dat ze zijn om zoiets van je te eisen...zoals hijra zei; je hoeft alleen verantwoording af te leggen aan Allah.....that's it