1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    104
    18-07-2002

    feminisme/emancipatie

    mag ik aan de dames hier eens vragen wat ze onder feminisme , om wat specifieker te zijn EMANCIPATIE VAN DE VROUW verstaan?
    gelieve jullie mening met goede argumenten te staven

    see ya
    ik denk,
    dus ik ben

  2. #2
    Asalaam alaikoem

    Reacties
    12.420
    28-03-2002

    Wat ik dus geen emancipatie vindt, is als Marokkaanse vrouwen ook de dingen willen doen sommige mannen doen waarvan ze weten dat die haram zijn. Ze zeggen dan: waarom zij wel en wij niet. Dan heb ik het over roken en uitgaan in disco's.

  3. #3
    knoflook en ui

    Reacties
    4.146
    12-07-2002

    Origineel gepost door Toffee
    Er is niets mis met emancipatie--tot op zekere hoogte--
    IK VIND dat de vrouw evenveel te zeggen heeft als de man en zowaar ook naast de man staat en niet beneden of boven hem.
    De vrouw heeft zeer zeker evenveel recht als de man..en wij vrouwen moeten ons niet naar beneden laten halen.

    Maar....de vrouw hoort te weten wat haar taak is(vind ik)..
    ik ben Voor emancipatie(begrijp me niet verkeerd)..maar sommige
    dingen die ik om me heen zie..vind ik gewoon walgelijk.
    Bijv. een getrouwd stelletje,de man die het huishouden doet(??)..nee toch..emancipatie of niet, dat is de taak van de vrouw, of een man die voor de vrouw kookt..leuk..voor een keertje,als verassing ofzo..maar een dagtaak..laat me niet lachen ,dat is de taak van de vrouw.

    Duidelijk toch..er is niet voor niets verschil tussen een man en een vrouw..helaas zie ik steeds meer vrouwen die emancipatie verkeerd opvatten en zich als man willen gedragen.

    Tuurlijk dames..ga werken, volg een studie..verken de wereld..leer.Wees een dame die haar verstand weet te gebruiken..maar nooit vergeet wie ze is en waar ze vandaam komt en dat ze een vrouw is en zich als zo een hoort te gedragen.

    Mijn vader heeft mij opgevoed. Mijn moeder werkte full-time en mijn vader was min of meer 'huisman'. Koken, stofzuigen, stoffen enz. Hij deed alles! waarom zou dat niet kunnen?

    LANG LEVE DE EMANCIPATIE!!!!

  4. #4
    knoflook en ui

    Reacties
    4.146
    12-07-2002

    Origineel gepost door Najib26
    Wat ik dus geen emancipatie vindt, is als Marokkaanse vrouwen ook de dingen willen doen sommige mannen doen waarvan ze weten dat die haram zijn. Ze zeggen dan: waarom zij wel en wij niet. Dan heb ik het over roken en uitgaan in disco's.
    Dat is volgens mij wel een onderdeel van de emancipatie maar dat de mannen het doen is niet de uitgangspunt van de vrouwen die het ook doen.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    356
    26-07-2002

    ik ga er proberen niet veel woorden aan vuil te maken
    maar als ik het mag samenvatten in 1 zin, dan is emancipatie (allessinds datgene dat onze ogen waarnemen!) in deze tijd niets meer of minder dan de vrouw aanschouwen als lustobject

    voorbeeld?
    tegenwoordig is het bijna een verplichting voor een zakenvrouw om in een pakje met kort rokje rond te lopen (advocate, secretaresse, stewadesse, ...)


    (ik kan zo pagina's lang verder gaan, maar ik heb er de moed niet voor, omdat dit niet de eerste keer is dat ik in aanraking ben gekomen met dit topic)
    The_Jackal_A

  6. #6
    ME

    Reacties
    239
    04-08-2002

    najib met alle respect maar kunnen roken en uitgaan wordt niet echt beschouwd als symboliek van feminisme....
    maar toch denken vele marokkaanse meisjes dit ...en dat is spijtig
    Future depends on Present!

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    353
    27-04-2002

    Origineel gepost door Toffee
    Er is niets mis met emancipatie--tot op zekere hoogte--
    IK VIND dat de vrouw evenveel te zeggen heeft als de man en zowaar ook naast de man staat en niet beneden of boven hem.
    De vrouw heeft zeer zeker evenveel recht als de man..en wij vrouwen moeten ons niet naar beneden laten halen.

    Maar....de vrouw hoort te weten wat haar taak is(vind ik)..
    ik ben Voor emancipatie(begrijp me niet verkeerd)..maar sommige
    dingen die ik om me heen zie..vind ik gewoon walgelijk.
    Bijv. een getrouwd stelletje,de man die het huishouden doet(??)..nee toch..emancipatie of niet, dat is de taak van de vrouw, of een man die voor de vrouw kookt..leuk..voor een keertje,als verassing ofzo..maar een dagtaak..laat me niet lachen ,dat is de taak van de vrouw.

    Duidelijk toch..er is niet voor niets verschil tussen een man en een vrouw..helaas zie ik steeds meer vrouwen die emancipatie verkeerd opvatten en zich als man willen gedragen.

    Tuurlijk dames..ga werken, volg een studie..verken de wereld..leer.Wees een dame die haar verstand weet te gebruiken..maar nooit vergeet wie ze is en waar ze vandaam komt en dat ze een vrouw is en zich als zo een hoort te gedragen.
    Oke dit is dus jouw menig, prima dat respecteer ik maar respecteer ook iemand die er niet mee eens is, ik ben door mijn moeder opgevoed en juist zij heeft mij bijgebracht om nooit afhankelijk te zijn van wie dan ook en zeker niet van een man, ik ben getrouwd ja hij wast af , maakt het bed op, zorgt voor de kinderen wanneer ik niet thuis ben en andersom wat is daar mis mee, wanneer je getrouwd bent werk je toch samen aan je toekomst en om een gelijkwaardige relatie op te bouwen en als we ons aan die oude gewoontes houden maakt onze cultuur nooit een verlichting mee en dan heb ik het niet op godsdienstige vlak maar puur op economisch, sociaal en pedagogisch gebied, ik wil niet zeggen dat ik een man wil zijn, a.u.b. niet maar wat is er mis aan wanneer een vrouw zich wil ontwikkelen, ontplooien en haar horizon wil verbreden en dan heb ik het niet over vrouwen strak in pak of in een rokje maar over vrouwen die geestelijk willen groeien, dat is toch geen schande of zonde, onze profeet(vzm) dacht er netzo over, "vergaar kennis al moet je er voor naar China gaan"en die leuze was ook voor onze vrouwen bestemd. Nog een ding, mijn moeder( allah hie rahma) kwam uit de bergen, om precies te zijn uit Al Hoceima maar ze was haar tijd ver vooruit ondanks nooit enige vorm van eductie te hebben genoten.
    Nogmaals dit is geen aanval, ik wil je alleen uitleggen dat het ook anders kan zijn.

    Groetjes

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    11
    15-07-2001

    Onder emancipatie versta ik het inhalen van een achterstand. Het doorbreken van struikelblokken voor verdere ontplooiing. Een vrouw is voor mij geemancipeerd wanneer zij niet (facultatief)afhankelijk is van een man. Wanneer zij haar eigen boontjes kan doppen. Een geemancipeerde vrouw kent haar eigenwaarde. Heeft zelfrespect.Is zelfstandig. Plaats niemand boven zich behalve Allah en de profeet (vzmh).

    Geamancipeerd betekent dus voor mij heus niet. Een kilo dragende make-up, strak korte kleding, blond geverfde haren. Naast blond haar hebben ook echt blond (dom) zijn. En iemand die zich alleen in harem-zaken nestelt.


    Gegroet,
    Riffia20 (een geemancipeerde )
    When I examine myself and my methods of thought, I come to the conclusion that the gift of fantasy had meant more to me than my talent for absorbing positive knowledge

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    836
    22-10-2002

    sbah el geer allemaal, heb met vele belangstelling jullie reacties gelezen.

    emancipatie is een moelijk te definieren begrip.het is inderdaad wel een fenomeen van deze tijd. Ooit zag ik op de arabische zender El Jazeera een discussie over wat men nou onder een moderne vrouw verstaat. velen antwoordden een vrouw die onafhankelijk is van haar man, een hoogopgeleidde vrouw, een geemancipeerde vrouw, enz.... totdat plotseling een vrouw uit het publiek een heel andere kijk toonde. volgens haar is een moderne vrouw en vrouw die van alle markten thuis is, een intellectuele vrouw, een vrouw die op alle gebieden mee kan discussieren. Ik stond versteld van deze wijze woorden, ze heeft helemaal gelijk. zelf studeer ik geneeskunde en moet ik nog twaalf jaar. ik wordt door velen geetiketteerd als het meisje dat alleen aan werken denkt en niet aan huisje, boompje , beestje. dit snap ik dus echt niet, ik wil studeren om mezelf te bewijzen en niet thuis te zitten om te wachten totdat een jongen om mijn hand komt vragen. daarnaast hebben onze ouders hun cultuur, achtergrond, familie en vrienden achter gelaten om voor zichzelf en vooral hun kinderen een betere toekomst te geven. het minste wat we naar mijn idee kunnen doen is gebruik te maken van deze kans en onze ouders daar dankbaar voor zijn.

    ik moet weer verder, mijn lessen beginnen zo.

    de groeten van mij, rajae




    Wees als je kunt voor anderen, een blijde zonneschijn. Dan zal ook jouw leven, niet zonder stralen zijn.


  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    17.647
    28-08-2002

    [QUOTE]Origineel gepost door achmad
    hahahaha, ja sorry hoor maar dit is een voorbeeld van een doorgewinterde dolle mina!
    beter voor een vrouw om in de keuken te blijven en de afwas te doen, dan hoeft ze zich niet druk te maken over hoe ze zich dan wel staande moet houden in de mannen maatschapij
    [/QUOTE




    EN DE GASTE DAN DIE DENKEN DAT DE VROUW EEN SLAAF IS OFZO WEL GASTE DIE LUI ZIJN EN NIKS DOEN EN BAAS SPELEN DIE MOGEN VOOR MIJN PART DE BOOM IN.MAAR ALS BV DE MAN GAAT WERKEN EN DE VROUW DOET THUIS DE HUISHOUDEN DAN ISDAT WEL GOED EERLIJK IS EERLIJK


    ALE DOEEEEEEI
    Ondertekening verwijderd door een Moderator
    Klik hier voor meer info

  11. #11
    MachakieLLL

    Reacties
    8.012
    12-12-2008

    MVC Premium MVC Premium
    ben ik ook benieuwd naar