1. #1
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    Arrow Sneaky of niet?

    Wat is beter:

    - Openheid en eerlijkheid over wat je doet met je leven - en wat je keuzes zijn. Al zijn die niet in overeenstemming met wat iedereen (je ouders of je vrienden of andere familie of whatever) vind dat je zou moeten doen. Met het risico dat je anderen ( je ouders bijv.) kwetst.

    OF

    - stiekum de dingen doen die je graag wil doen. Of het leven leiden dat je graag leidt. Met het risico dat je jezelf kwetst en ongelukkig bent.

    Je kan dan uiteraard hierop zeggen dat mensen zich aan de Koran moeten houden etc. OK, maar nu even praktisch. Veel mensen doen dat niet, kiezen er bewust of onbewust voor om zich niet aan alle regels te houden die de Islam volgens de meerderheid met zich meebrengt.

    Is het dan het beste dat zij stiekem dat doen. Of juist open en eerlijk.

    Waar heb je bijv. meer respect voor.

    En is het geen struisvogelpolitiek als je zegt dat ze stiekem moeten zijn??

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    1.412
    30-10-2001

    Met eerlijkheid bereik je het meest. Ik hoef niets stiekum te doen......trouwens ik zou het nog geen eens kunnen!
    Wie de waarheid spreekt,
    hoeft nooit na te denken..........

  3. #3
    BintEnaas met HIJAAB

    Reacties
    1.589
    08-04-2002

    Men moet ervoor zogen, dat men zo goed mogelijk leeft, zo eerlijk mogelijk, en zo volgens de Islam. Je moet het kwade zoveel mogelijk vermijden. Zo veel mogelijk kennis werven over de Islam, want je weet.......

    KENNIS=MACHT!

    Ik ben niet voor mensen die stiekem doen en ook niet voor mensen die eerlijk zijn en alles verkeerd doen. Vergeet een ding niet--> rida elwalidain! als je ouder niet kie rdaou 3aliek, dan kun je janna wel vergeten en helemaal je moeder...-> probeer haar zoveel mogelijk te vertoetellen en aandacht te geven, en zorg er voor dat ze zo min mogelijk boos op je wordt. Dat gaat niet helemaal 100% lukken, maar probeer het mensen!

    Tahallou

  4. #4
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    Origineel gepost door BintElmagreb
    Men moet ervoor zogen, dat men zo goed mogelijk leeft, zo eerlijk mogelijk, en zo volgens de Islam. Je moet het kwade zoveel mogelijk vermijden. Zo veel mogelijk kennis werven over de Islam, want je weet.......

    KENNIS=MACHT!

    Ik ben niet voor mensen die stiekem doen en ook niet voor mensen die eerlijk zijn en alles verkeerd doen. Vergeet een ding niet--> rida elwalidain! als je ouder niet kie rdaou 3aliek, dan kun je janna wel vergeten en helemaal je moeder...-> probeer haar zoveel mogelijk te vertoetellen en aandacht te geven, en zorg er voor dat ze zo min mogelijk boos op je wordt. Dat gaat niet helemaal 100% lukken, maar probeer het mensen!

    Tahallou
    Ik zei dus al dat dat theoretisch gezien moet. Maar zo is de realiteit nu eenmaal niet.....

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    44
    10-06-2002

    Goeie topic Safira!
    Ik kies voor optie 1. Gewoon jezelf zijn, je eigen niet anders voordoen, eerlijk zijn tegenover anderen (al wordt dit niet altijd in dank afgenomen) en je hart en gevoel volgen. Ik sta altijd voor de volle 100% achter de dingen die ik onderneem, zeg en denk.
    Ik vindt mezelf eerlijk, sommige mensen vinden mij zelfs soms hard eerlijk. Ik zeg waar het op staat en heb een gehele eigen mening, ik ben zeker ook vrij kritisch, maar dat ervaar ik nog steeds als iets positiefs.
    Het begin van het einde is begonnen!

  6. #6
    BintEnaas met HIJAAB

    Reacties
    1.589
    08-04-2002

    Origineel gepost door Safira75


    Ik zei dus al dat dat theoretisch gezien moet. Maar zo is de realiteit nu eenmaal niet.....
    Sorry..maar als je goed mijn topic doorleest en oOk kritisch leest, dan lees je proberen en zorgen.
    Ik heb ook geschreven dat men MOET PROBEREN!
    Het zijn mijn woorden niet die zeggen dat men alles 100% goed zou moeten doen, want dat lukt toch niet, we zijn en blijven mensen!

  7. #7
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    Origineel gepost door BintElmagreb


    Sorry..maar als je goed mijn topic doorleest en oOk kritisch leest, dan lees je proberen en zorgen.
    Ik heb ook geschreven dat men MOET PROBEREN!
    Het zijn mijn woorden niet die zeggen dat men alles 100% goed zou moeten doen, want dat lukt toch niet, we zijn en blijven mensen!
    Ik neem aan dat je je reactie bedoelt- of heb je nog een aparte topic? Zou je dan even kunnen vertellen welke?

    Ik weet dat men het moet proberen. Maar daar gaat deze topic niet over.

    Dat hadden we allang geconstateerd. Dus, bedankt voor de opmerking, maar nu zijn we weer een stap verder.

    Namelijk de realiteit van alledag. En wat je daarmee aanmoet. Niet met het niet bestaande Utopia.

    Maar nogmaals, bedankt voor je reactie


  8. #8
    lid met hart en ziel

    Reacties
    297
    23-04-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door Safira75


    Ik zei dus al dat dat theoretisch gezien moet. Maar zo is de realiteit nu eenmaal niet.....
    Precies safira, theoretisch is alles mogelijk, maar de praktijk is toch heel anders.
    Als je dus gewoon alles open en eerlijk doet, dan kwets je waarschijnlijk je ouders en je directe omgeving.
    Doe je alles geheim dan wordt je zelf gekwetst.
    Ook al zou je open en eerlijk willen zijn, de marokkaanse gemeenschap kan daar niet mee omgaan, omdat men dan al een stempel op je drukt. namelijk de stempel SLECHT.
    En je ouders vinden dan dat je geen respect voor ze hebt. Dus ondanks dat je open en eerlijk wilt zijn, moet je soms dingen toch maar stiekem doen, om "respect" te tonen voor je omgeving. Het is heel dubbel, dus ik persoonlijk kies meestal de gulden middenweg. Sommige dingen waarvan ik weet dat ik daar mijn ouders mee kwets houd ik liever voor mezelf.

  9. #9
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    Origineel gepost door angeleyes


    Precies safira, theoretisch is alles mogelijk, maar de praktijk is toch heel anders.
    Als je dus gewoon alles open en eerlijk doet, dan kwets je waarschijnlijk je ouders en je directe omgeving.
    Doe je alles geheim dan wordt je zelf gekwetst.
    Ook al zou je open en eerlijk willen zijn, de marokkaanse gemeenschap kan daar niet mee omgaan, omdat men dan al een stempel op je drukt. namelijk de stempel SLECHT.
    En je ouders vinden dan dat je geen respect voor ze hebt. Dus ondanks dat je open en eerlijk wilt zijn, moet je soms dingen toch maar stiekem doen, om "respect" te tonen voor je omgeving. Het is heel dubbel, dus ik persoonlijk kies meestal de gulden middenweg. Sommige dingen waarvan ik weet dat ik daar mijn ouders mee kwets houd ik liever voor mezelf.
    dat is nou nog 's een pragmatsiche instelling!! Thanks voor je mening!

  10. #10
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    waar blijft de rest.....of zijn die te sneaky

  11. #11
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    Re: Re: Sneaky of niet?

    Origineel gepost door Emshoom


    Saf ? er zijn gradaties wat "struisvogelpolitiek" betrefd,ok ?

    IK zou eerder opteren voor de "gulden middenweg", mijn ding doen , maar vooral er voor zorgen dat ik de redenen ook kan motiveren, naar mijn omgeving, maar VOORAL voor me zelf
    well well, a true politician. Gematigd en alles. Persoonlijk ben ik het voor sommige situaties met je eens. Maar ik hou wel van een goeie rel.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    22
    29-04-2002

    Wat is sneaky?

    Eerlijk zijn kan niet altijd, soms met eerlijkheid kan je mensen kwetsen, sneaky zijn kan ook niet altijd en als je constant sneaky bent dan zullen mensen je snel door hebben eind resultaat niemand zal je ooit mogen.

    Je kan altijd eerlijk zijn tegen over je zelf en dat is belangrijk, maar soms moet je toch iets offeren zodat het later toch iets goed wordt en dan is het weer eerlijk.

    Maar stel je voor je hebt problemen met je ouders en of je echtgenoot, iemand die heel belangrijk is voor je, is het dan beter om eerlijk te zijn tegen anderen als zij vragen wat is er gebeurt?!Ik heb liever niet heb het liever tussen ons, dan ben je voor sommige mensen sneaky vooral als je een slap smoes hebt gebruikt.

    Het is tussen in, je moet zelf bepalen wat eerlijk is en wat sneaky, sneaky daarmee bedoel ik niet volop te gaan liegen.Als je verkeerde keuze hebt gemaakt is je fout en van fouten leert men.

  13. #13
    Beloved Member

    Reacties
    438
    20-02-2002

    Niemand is 100% eerlijk en open!!!!!!!!!!!!

    ~Hdi Marra Men 3doek Oe Alf Marra Men Sdik~


  14. #14
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    Origineel gepost door flowerpower
    Wat is sneaky?


    Je kan altijd eerlijk zijn tegen over je zelf en dat is belangrijk, maar soms moet je toch iets offeren zodat het later toch iets goed wordt en dan is het weer eerlijk.
    Volgens mij is zelfs eerlijk zijn tegen jezelf moeilijk. Mensen houden zichzelf graag voor de gek. Het maakt de zaken simpeler op de korte termijn. Het is dan ook niet gek dat men tegen anderen ook niet eerlijk is. Veel mensen geloven denk ik in hun eigen "leugens". Je creeert nou eenmaal je eigen realiteit.

  15. #15
    Mystery member

    Reacties
    246
    07-05-2002

    Origineel gepost door Safira75


    Ik zei dus al dat dat theoretisch gezien moet. Maar zo is de realiteit nu eenmaal niet.....

    Realiteit is wat je ervan maakt... maak eerlijkheid dan jou realiteit... niemand zegt dat het makkelijk is maar ik kan je verzekeren dat het je leven veel duidelijker maakt...

    MrEsco
    Hadith: Wie iemand tot het goede leidt, krijgt dezelfde beloning als de beloning van degene die (naar zijn advies) handelde. (Sahih Moeslim)