1. #16
    I-LoVe-My-Fekroena!

    Reacties
    1.392
    08-06-2004

    Citaat Geplaatst door pumba20 Bekijk reactie
    Salaam a3leikoem wara7matoellahi wabarakatoe,

    Het gaat niet om 10 dagen VASTEN, maar om 10 dagen extra aanbidding!

    De 10e dag is 3eid al adha, dus het is zo ie zo onmogelijk om 10 dagen te vasten.

    Je kan de 9e dag vasten, de dag van Arafah. Natuurlijk mag je ook meer dan alleen deze dag vasten.

    Hoop dat het duidelijk is

    salaam a3leikoem

    Salaam Wa3lekom,

    Ik weet dat het meer gaat om extra aanbidding, maar als je door het vasten meer Alhasanats kunt krijgen.. vast ik graag!

    Dus wat mijn vraag is.. Is goed om te vasten of juist niet, krijg je er meer Alhasanats voor???

    Snap je een beetje wat ik bedoel Zuster???

    Ghair Insha Allah.. Asalaam Wa3lekom!
    Ya Rab, Meester van Djibraiel, Miekaiel en Israfiel! Maker van de Hemelen en de Aarde.. Kenner van het onzichtbare en zichtbare.. U bent de de Rechter van Uw dienaren, over alles waarover zij van mening verschillen.. Leidt mij van hetgeen zij van mening verschillen tot de waarheid, met Uw toestemming, Waarlijk U leidt ieder waar over U tevreden bent op het pad van de rechtgeleide..

  2. #17
    waar is de oemma?

    Reacties
    3.148
    26-03-2006

    vasten krijg je altijd hasanaat voor lieve schat

  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    2.265
    08-10-2003

    Citaat Geplaatst door LieVe_NijNTje Bekijk reactie
    Salaam Wa3lekom,

    Ik weet dat het meer gaat om extra aanbidding, maar als je door het vasten meer Alhasanats kunt krijgen.. vast ik graag!

    Dus wat mijn vraag is.. Is goed om te vasten of juist niet, krijg je er meer Alhasanats voor???

    Snap je een beetje wat ik bedoel Zuster???

    Ghair Insha Allah.. Asalaam Wa3lekom!
    ik begrijp je vraag sister. De profeet (sallallahu 3aleihi wa salaam) spreekt over GOEDE daden (zie onderstaande hadith). Vasten valt hier ook onder.

    Dus zeker 'n aanrader om extra te vasten in deze 10 dagen. De donderdag en maandag zo ie zo.

    Allahoe a3lam!

    Ibn `Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat
    de Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: "Er zijn geen
    dagen waarop de goede daden meer geliefd zijn door Allah dan deze
    tien dagen." De mensen vroegen, "Niet eens jihaad voor de zaak van
    Allah?" Hij zei, "Niet eens jihaad voor de zaak van Allah, behalve in
    het geval van een man die ging vechten en zichzelf en zijn rijkdom
    opgaf voor de zaak, en met niks terugkwam." [Bukhari 2/457]

  4. #19
    I-LoVe-My-Fekroena!

    Reacties
    1.392
    08-06-2004

    Citaat Geplaatst door laila2 Bekijk reactie
    vasten krijg je altijd hasanaat voor lieve schat
    Salaam Wa3lekom,

    Ik weet het Zuster.. maar ik bedoel meer dat als je vast op die dagen je dan meer Alhasanants krijgt en natuurlijk op welke dagen je dan zou moeten vasten.. Tot aan Al3id of juist niet!

    Zelf wist ik wel dat het goed is om op de 9e te vasten omdat onze Profeet (vzmh) dat ook deed.. maar onze Zuster die deze Topic heeft geopend zei dat het goed is om 10 dagen te vasten.. dus ben even in de war!

    Ghair Insha Allah.. Asalaam Wa3lekom!
    Ya Rab, Meester van Djibraiel, Miekaiel en Israfiel! Maker van de Hemelen en de Aarde.. Kenner van het onzichtbare en zichtbare.. U bent de de Rechter van Uw dienaren, over alles waarover zij van mening verschillen.. Leidt mij van hetgeen zij van mening verschillen tot de waarheid, met Uw toestemming, Waarlijk U leidt ieder waar over U tevreden bent op het pad van de rechtgeleide..

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    299
    07-10-2006

    [QUOTE=UmmRedouan;27719513][B]Deugdzaamheden van de Eerste Tien Dagen van Dhul Hijjah

    1e dag van de maand dhul-hijjah is donderdag 21 december incha'Allah. De 10e dag is dus het offerfeest (Ied Al-Adha).
    ..............

    5. Deze tien dagen omvatten Yawm `Arafah (de Dag van `Arafah) waarop
    Allah Zijn Religie volmaakt heeft. [U]Het vasten op deze dag zal de
    zonden van twee jaar doen vervallen.[/U
    ] Deze dagen omvatten ook Yawm al-
    Nahar (de Dag van het Offer), de beste dag van het hele jaar en van
    de Hadj, die handelingen van aanbidding op een manier combineert
    zoals op geen enkele andere dag gebeurt.


    Assalaam alaikom

    Neem me niet kwalijk dat ik het in heb gekort maar anders word het zo lang...

    maar dit ken ik niet ... ik dacht dat 2 dagen vasten voor zonden vergeven van 2 jaar Ashoerra was??? of ben ik nu in de war?

    Salaam

  6. #21
    I-LoVe-My-Fekroena!

    Reacties
    1.392
    08-06-2004

    Salaam Wa3lekom,

    Dan heb ik nog een vraagje zuster Pumba20.. Ik had een keer vernomen dat het niet goed is om op een vrijdag te vasten, behalve als je die dagen ervoor.. dus van af maandag hebt gevast!

    Dus nu is mijn vraag.. stel dat ik morgen begin met vasten.. mag ik dan die vrijdag ook vasten of juist niet???

    Weet je misschien hier wat meer over.. Shokran voor je reacties, Moge Allah Sobhana Wata3ala je belonen, Amien Ya Rab!

    Ghair Insha Allah.. Asalaam Wa3lekom!
    Ya Rab, Meester van Djibraiel, Miekaiel en Israfiel! Maker van de Hemelen en de Aarde.. Kenner van het onzichtbare en zichtbare.. U bent de de Rechter van Uw dienaren, over alles waarover zij van mening verschillen.. Leidt mij van hetgeen zij van mening verschillen tot de waarheid, met Uw toestemming, Waarlijk U leidt ieder waar over U tevreden bent op het pad van de rechtgeleide..

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    2.265
    08-10-2003

    Citaat Geplaatst door LieVe_NijNTje Bekijk reactie
    Salaam Wa3lekom,

    Ik weet het Zuster.. maar ik bedoel meer dat als je vast op die dagen je dan meer Alhasanants krijgt en natuurlijk op welke dagen je dan zou moeten vasten.. Tot aan Al3id of juist niet!

    Zelf wist ik wel dat het goed is om op de 9e te vasten omdat onze Profeet (vzmh) dat ook deed.. maar onze Zuster die deze Topic heeft geopend zei dat het goed is om 10 dagen te vasten.. dus ben even in de war!

    Ghair Insha Allah.. Asalaam Wa3lekom!
    Correctie oegtie, de zuster die deze topic heeft geopend zegt niet dat het goed is om 10 dagen te vasten.

    Lees haar reactie terug.....djazaaki Allah!

  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    2.265
    08-10-2003

    Citaat Geplaatst door LieVe_NijNTje Bekijk reactie
    Salaam Wa3lekom,

    Dan heb ik nog een vraagje zuster Pumba20.. Ik had een keer vernomen dat het niet goed is om op een vrijdag te vasten, behalve als je die dagen ervoor.. dus van af maandag hebt gevast!

    Dus nu is mijn vraag.. stel dat ik morgen begin met vasten.. mag ik dan die vrijdag ook vasten of juist niet???

    Weet je misschien hier wat meer over.. Shokran voor je reacties, Moge Allah Sobhana Wata3ala je belonen, Amien Ya Rab!

    Ghair Insha Allah.. Asalaam Wa3lekom!
    Zover ik weet mag je op vrijdag vasten, als je de DAG ervoor (donderdag) hebt gevast of als je van plan bent de dag ERNA (zaterdag) te vasten!

    Allahoe a3lam!

  9. #24
    I-LoVe-My-Fekroena!

    Reacties
    1.392
    08-06-2004

    Citaat Geplaatst door pumba20 Bekijk reactie
    Correctie oegtie, de zuster die deze topic heeft geopend zegt niet dat het goed is om 10 dagen te vasten.

    Lees haar reactie terug.....djazaaki Allah!
    Salaam Wa3lekom,

    Sorry, dacht dat ze dat bedoelde.. Moge Allah Sobhana Wata3ala mij vergeven!

    Shokran voor je tijd Oegtie.. Jezak Allah Oer Giran, Amien Ya Rab!

    Ghair Insha Allah.. Asalaam Wa3lekom!
    Ya Rab, Meester van Djibraiel, Miekaiel en Israfiel! Maker van de Hemelen en de Aarde.. Kenner van het onzichtbare en zichtbare.. U bent de de Rechter van Uw dienaren, over alles waarover zij van mening verschillen.. Leidt mij van hetgeen zij van mening verschillen tot de waarheid, met Uw toestemming, Waarlijk U leidt ieder waar over U tevreden bent op het pad van de rechtgeleide..

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    2.265
    08-10-2003

    Citaat Geplaatst door LieVe_NijNTje Bekijk reactie
    Salaam Wa3lekom,

    Sorry, dacht dat ze dat bedoelde.. Moge Allah Sobhana Wata3ala mij vergeven!

    Shokran voor je tijd Oegtie.. Jezak Allah Oer Giran, Amien Ya Rab!

    Ghair Insha Allah.. Asalaam Wa3lekom!
    A3leikoem a salaam wara7matoellahi wabarakatoe,

    Geen probleem sister!

    Wa iyaaki!

    incha'Allah

    x

  11. #26
    MVC Lid

    Reacties
    2.265
    08-10-2003

    @lieve_nijntje

    Aboe Hoerayra (moge Allah tevreden met hem zijn) verhaalt dat hij de Boodschapper van Allah (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) hoorde zeggen : "Niet een van jullie behoort op vrijdag te vasten, tenzij hij op de daaraan voorafgaande , of de daarop volgende dag vast."

    Overlevering: Al-Buchaarie en Muslim

  12. #27
    Dienares van Allah

    Reacties
    116
    13-05-2002

    Assalamou 3alaykoum,

    Hieronder vinden jullie een vraag ivm het vasten op een vrijdag.

    Kort samengevat: het komt erop neer dat vasten op een vrijdag makrouh is, behalve als men de dag voordien gevast heeft of men heeft de intentie om de dag nadien te vasten. Maar wanneer iemand de gewoonte heeft om elke maand (volgens islamitisch jaartelling) de ayaam al bayd (de 13de, 14de en 15de van elke maand) te vasten of bijvoorbeeld een belangrijke dag waarop het aanbevolen is om te vasten (bijvoorbeeld yawm 3arafah of 3ashoura), en deze vallen op een vrijdag is het wel toegestaan om te vasten.

    Maar om zomaar te vasten op een vrijdag, dit is niet toegestaan of beter gezegd makrouh.


    Wat betreft het vasten tijdens de eerste tien dagen van dhull hijja, dit is zeker toegestaan omdat de profeet (vzmh) in een hadith heeft gezegd dat men tijdens deze dagen extra aanbidding en extra goede daden dient te verrichten. Bijvoorbeeld door het zeggen van:

    Allahou Akbar, Allahou Akbar, Allahou Akbar, La Ilaha Illa Allah,
    Allahou Akbar, Allahou Akbar, Wa Lillahi Alhamd.

    Wa Allahou A3lam.

    Hopelijk is het een beetje duidelijk...


    Question:
    Please could you tell me whether it is allowed for us to perform voluntary fasts on Fridays?

    Answer:
    Praise be to Allaah.

    It was proven in al-Saheehayn in the hadeeth of Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) that he said: “I heard the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) say, ‘None of you should fast on a Friday unless he fasts the day before or the day after.’” (Narrated by al-Bukhaari, 1849, Muslim, 1929). Muslim narrated in his Saheeh that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “Do not single out the night of Jumu’ah [i.e., Thursday night] from among other nights for praying qiyaam al-layl, and do not single out Friday from among other days for fasting, unless it is a fast that one of you regularly observes.” (al-Siyaam, 1930)

    In al-Saheeh it was narrated from Juwayriyah bint al-Haarith (may Allaah be pleased with her) that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) entered upon her on a Friday when she was fasting. He asked her, “Did you fast yesterday?” She said, “No.” He asked, “Are you going to fast tomorrow?” She said, “No.” He said, “Then break your fast.” Hammaad ibn al-Ja’d said, “I heard Qutaadah say, Abu Ayyoob told me that Juwayriyah spoke to him and he told her to stop her fast and she did so.” (Narrated by al-Bukhaari, al-Sawm, 1850).

    Ibn Qudaamah said: “It is makrooh to single out the day of Friday for fasting, unless that coincides with a fast which one usually observes, such as a person who fasts alternate days, and a day that he fasts coincides with Friday, or a person who has the habit of fasting on the first or last day of the month, or the middle day of the month.” (al-Mughni, vol. 3, p. 53)

    Al-Nawawi said: “Our companions (i.e. the Shaafa’is) said: it is makrooh to single out the day of Friday for fasting, but if one joins it with the day before or the day after, or it coincides with a day which he habitually fasts, or he vowed to fast the day that his sick loved one was cured, or the day So and so returns, and that day happens to be a Friday, then it is not makrooh (al-Majmoo’ Sharh al-Muhadhdhab, vol. 6, p. 479)

    Shaykh al-Islam (may Allaah have mercy on him) said: “The Sunnah says that it is makrooh to single out Rajab for fasting, and it is makrooh to single out Friday (for fasting).” (al-Fataawa al-Kubra, vol. 6, p. 180)

    Shaykh Ibn ‘Uthaymeen said: “As for Friday, it is not Sunnah to fast on this day, and it is makrooh to single it out for fasting.” (See al-Sharh al-Mumti’, vol. 6, p. 465)

    Excluded from this prohibition is one who fasts the day before or after, or if it coincides with days that he habitually fasts, such as one who fasts al-Ayyaam al-Beed (the 13th, 14th and 15th of each hijri month), or who has the habit of fasting a specific day such as the Day of ‘Arafat, and it coincides with a Friday. From this it may be understood that it is permissible for a person who has vowed to fast on the day when So and so returns, for example, or the day when So and so recovers from sickness, to observe that fast if that day happens to be a Friday. (See Fath al-Baari by Ibn Hajar).

    The same applies to one who has fasts to make up from Ramadaan. “It is permissible for a Muslim to fast on a Friday to make up a day from Ramadaan, even if he fasts the Friday on its own.” (Fatwa al-Lajnah al-Daa’imah, vol. 10, p. 347)

    Similarly, if ‘Ashoora’ or Arafaat coincides with a Friday, he may fast, because his intention is to fast ‘Ashoora’ or ‘Arafaat, not to fast on a Friday. And Allaah is the Source of strength.

    Islam Q&A
    Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

    لا اِلهَ اِلَّا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

    Er is geen god dan Allah, Hij heeft geen deelgenoten, aan Hem behoort alle heerschappij en lof en Hij is tot alles in staat


  13. #28
    MVC Lid

    Reacties
    13
    25-08-2004

    Salaam,

    Sommigen van jullie zijn een beetje in de war zie ik ivm het aantal dagen, het is inderdaad 10 dagen te beginnen van gisteren 21 Ste december, maar de 10 de dag is het Al 3ied wel die dag moet je vasten totdat de schaap is geslacht daarna mag je je vasten verbreken.

    Asalaamoe 3alaikoem

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    210
    27-09-2006

    Oegti...MOET je 10 dagen vasten...??
    Ik had DOnderdag gedaan...Maar Vandaag niej Omdat ik heb gehoord dat het niej gOed...is moet ik nu nog steeds door gaan met het vasten...Of mag het niej meer...('k wil het sOO graag doen)
    De Profeet (Sallalahou 'alayhi wa sallaam) zei: " Ik en degene die een wees steunen zullen zoals dit in het paradijs zijn en hij stak zijn wijs- en middelvinger op." (Al bukhari)