1. #16
    MVC Premium

    Reacties
    2.101
    17-12-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Ik heb het gecopiëerd en opgeslagen. Je weet nooit waneer je het nodig hebt.

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    1.102
    01-06-2003

    Citaat Geplaatst door SOCIALSKILLED Bekijk reactie
    Je moet elke dag leven alsof het je laatste is je weet nooit of de zon opkomt of dat je de zon onder zult zien gaan.
    (ik weet niet of het een Hadieth was of letterlijk -woorden van gelijke strekking- in de Koran staat)

    Om die reden is het een zonde indien je onvoorbereid bent om te sterven en dus niet je zaken niet op orde hebt.

    Men moet er bij het openen van je ogen bij stil staan en bij het sluiten van de ogen.

    Eén van de uitspraken van de Profeet Mohammed (sas)was:

    "Werk voor dit leven alsof je eeuwig zal leven, en werk voor het leven hierna alsof je morgen zal doodgaan"

    Dit betekent dat men goed en zorgzaam met alle aspecten van het huidige leven (daarbij hoort ook het milieu) moet omgaan alsof men hier een eewigheid zal wonen, en dat men tegelijk ook altijd klaar moet zijn om te sterven om hierna een eeuwigheid te leven, de aard waarvan bepaald wordt door hoe men zich in het huidig leven gedraagt.

    De sterkste aanmoediging die een mens kan hebben om een deugdzaam, rechtschapen leven te leiden, en daarop een vreedzame maatschappij te bouwen, is volgens de Islam het geloof in het leven hierna.
    Er is slechts een weg naar geluk en dat is stoppen met piekeren over dingen die het vermogen van onze wil te boven gaan.

  3. #18
    LOLALITA

    Reacties
    484
    07-03-2006

    Citaat Geplaatst door MAJDOLINA Bekijk reactie
    zoveel werk moet er verricht worden als iemand van de familie sterft amai die mensen verdienen echt het paradijs die zich om een familielid offeren ik zelf heb dat nooit meegemaakt (en ik hoop ook dat het ver weg ligt van mij).

    En wat die verzekering betreft vanaf welke leeftijd moet je zoiets afsluiten mijn papa zegt dat tegen mij van ja je moet is een verzekering nemen voor als jij ooit sterft en bla bla bla want je bent nu alleenstaand en eerlijk gezegd ik weet geen flauw idee hoe ik deze verzekering moet gaan nemen en bij wie enz (ah ja ben ook van Belgie).

    als mijn pa dat zegt tegen mij dan lach ik het altijd weg en zeg begraaf mij maar in liège naast men zuster . (dat is een begraafplaats waar moslims in belgie worden begraven).

    ewa kolchi fieh algier inchallah. en voor mensen die deze allemaal moeten doen of hebben gedaan zou ik zeggen respect en moge allah al deze zaken voor jullie vergemakkelijken inchallah.

    ma3a slm
    Van zodra je afgestudeerd bent, werkende bent, en +25 bent. De meesten staan onder dezelfde verzekering als de ouders aangezien ze nog thuis wonen, maar als je aan bovenstaande voorwaarden voldoet, moet je een eigen verzekering aansluiten.
    Waar? Bij elke marokkaanse bank......

  4. #19
    Verbannen

    Reacties
    1.325
    13-10-2006

    Salaam broeder,

    WAt goed van je dat je zo'n onderwerp had geplaatst, bedankt voor je info's.
    Ik ben zelf bezig met het voorbereiden voor de dood, want ik weet dat je vroeg of laat mee te maken zult krijgen, dan heb ik het over de dood van mijn naasten, dierbaren.
    en niet over mezelf, want dat is weer andere verhaal qua voorbereiding.

    met voorbereiding bedoel ik eerder: het acceptaite van de dood van je dierbaar, rouwen op een vredige manier, en het verwerken etc.
    Ten eerste was ik niet echt van plan om elke pm persoonlijk te gaan beantwoorden, dit omdat de vragen waar je mee zit ook voor veel anderen kunnen gelden.
    Dus vroeg mij af of je het goed vind als ik mijn antwoord + je vraag anoniem toe mag voegen aan het onderwerp.

    Waarom zou je de dood moeten accepteren. Als je veel leed hebt geeft dat aan dat je gods zijn oordeel niet vertrouwd, immers wat is beter een bestaan hier of in de hemel bij god zijn? Dat is toch geen keuze, maar een verlangen. (waar je niet zelf voor mag kiezen uiteraard)

    Overigens is de voorbereiding voor je eigen dood net zo belangrijk of belangerijker dan die van een ander immers, jij kan beoordeeld worden voor het achterlaten van schulden en problemen. Terwijl het je hooguit € 50,- per jaar kost om te zorgen dat er amper uitvaartschulden worden gemaakt.

    Abû Huraya heeft verhaald dat de Profeet heeft gezegd: "De ziel van de overledene wordt weerhouden als gevangene zolang zijn schulden niet vereffend werden." (Tirmidhi)

    Je had het over 2 boeken, mag ik vragen waar kan ik ze verkrijgen hier in Nl? Ik kom zelf uit Amsterdam.
    Je kan ze online bestellen, ik kom niet uit Amsterdam dus ik zou niet weten waar ze dergelijke boeken verkopen.

    Wel kan je de boeken (ze heeft meerdere titels geschreven) van Malika Dif op de zwarte markt vinden, ik vermoed dat die andere boek daar ook wel te vinden zal zijn.

    en dan heb ik nog een vraag aan je, aangezien dat je een expert bent:
    Verre van dat, ik ben een onwetende. En hoe meer ik leer hoe meer ik me realiseer dat ik vrijwel niets weet.

    Ik hoor van sommige mensen dat er geen eten mag gekookt worden in het huis van de overledene, dus geen gebruik maken van oven/gasfornuis. en dat familie van de overledene eten moeten krijgen van andere familieleden/buren. ( zoals echte tetouaniers doen), met andere woorden er mag geen eten/thee gereserveerd worden aan de mensen. komt dat overeen met de islam?
    Ik heb bewust cultuur gebonden en Islam zaken uit mijn verhaal gelaten. Dit zijn punten van discussies, dat indien je naar 10 mensen hier in Nederland of in Marokko zou luisteren ze allemaal "do's and don'ts" voor je hebben, ze weten hondertal details op te noemen, hier word je gek van, immers je hebt wel wat anders aan je hoofd.

    Ik heb een uur gezocht maar kon het niet vinden.

    Maar de openbaring gaat ongeveer zo:
    De profeet heeft ooit eens iemand (dochter of iemand anders) gevraagd al haar werkzaamheden te stoppen en te gaan kopen voor een bepaalde familie want die hebben een familie lid verloren. (als iemand het gevonden heeft graag verstrekken svp)

    Hierin vind men het beter is indien anderen voor je gaan koken. Echter kan het zijn dat je andermans eten niet zo lekker vind, en het is absoluut geen schande indien je voor jezelf iets maakt/haalt, want je zult toch door alle emoties veel minder eten en om dat elke dag couscous te moeten gaan eten.

    Hetzelfde als dat men zegt dat de deur van de huis van de overledene altijd open moet blijven staan. Dat hoef je in de winten niet te proberen, want dan word je ziek en kun je rest van de uitvaart niet goed uitvoeren.
    Dus je kunt er beter pragmatisch mee omgaan en je eigen ding (zonder conflicten op te zoeken) doen.

    Vergeet ook niet tijd voor jezelf te nemen, het is leuk al die mensen op bezoek, maar het helpt niet bij je rouwverwerking, en om dan 's nachts (terwijl je moet rusten) daar mee bezig te zijn is ook niet zo handig.
    Dus even bij je bezoek zitten en dan een andere kamer opzoeken waar je iets anders gaat doen, slapen, TV kijken, lezen etc.. mag niemand je kwalijk nemen.

    ik ben zelf nog afgelopen week mensen gaan condoleren, en tot mijn schrik zag ik hun eten ( couscous) aan het voorbereiden in de keuken ( dus op de eerste sterfdag van de overleden), en het waren ook familie van de overleden( zijn schoonzussen, nichten).
    Ik heb weleens eten bij de restaurant gehaald.
    Daar moet men niet zo draconisch overdoen, want je eet zowieso toch al minder en je zult moeten blijven eten.

    ik moest niet denken dat mij het overkomt, dat mensen in mijn keuken gaan staan en eten klaar maken. en die mensen zelf hadden vreselijk verdriet, ze waren niet in staat om te koken. vreselijk.
    Ik had het met iemand daarover, toen zei ze: het is een gewoonte van oudsheer en we kunnen niet afwijken dan de rest.!!
    Dat is de reden ook van die openbaring, je huilt en dan nog uien snijden?

    Ik dacht bij mezelf misschien ben ik verkeerd bezig met mijn opvattigen over dood/rouwproces, maar ik hoor het nog van je.

    Salaam Alaiukum.
    De profeet heeft geopenbaard:
    "Diegene die god wenst ontmoeten, god wenst hem te ontmoeten. Diegene die het verafschuwd god te ontmoeten, god veracht hem te ontmoeten."
    (Bukhârî en Muslim)


    Indien je niet zeker weet of iemand moslim was, dien je zijn uitvaart als die van een moslim uit te voeren:
    Ons is verhaald op een dag een moslim aan de profeet kwam zeggen

    "Ik heb die gedood om dat hij geen moslim was"

    De Profeet werd hierover kwaad en antwoordde: "Hoe weet jij dat hij geen moslim was? Heb jij zijn hart geopend om te zien wat erin zit?" (Bukhârî en Muslim)

  5. #20
    MVC Premium

    Reacties
    1.969
    10-04-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door SOCIALSKILLED Bekijk reactie

    Belangrijke TIP
    De enige tip die ik aan iedereen wil geven, indien je inwonende bent bij je ouders of bij iemand die ziek is etc.. Zorg er dan voor dat je medehuurder bent. Doe een verzoek bij de woningbouwvereniging, indien ze het afwijzen heb je gelijk een indicatie wat er met jou gaat gebeuren indien de hoofdbewoner (contractant) komt te overlijden, je word namelijk uit huis gezet (max. 6 maanden) en ze zijn niet verplicht om je vervangende woonruimte aan te bieden.

    Moet dit in het huurovereenkomst staan??

    wil je nou zeggen dat het contract komt te vervallen zodra de hoofdbewoner komt te overlijden met wie een huurovereenkomst is overeengekomen??

    Ook al blijft de echtgenote over met inwonende kids? (bij gemeente ingeschreven op zelfde adres)

  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    1.102
    01-06-2003

    Citaat Geplaatst door Z_A_Z Bekijk reactie
    Moet dit in het huurovereenkomst staan??

    wil je nou zeggen dat het contract komt te vervallen zodra de hoofdbewoner komt te overlijden met wie een huurovereenkomst is overeengekomen??

    Ook al blijft de echtgenote over met inwonende kids? (bij gemeente ingeschreven op zelfde adres)
    Echtgenote is medehuurder, staat standaard in het contract (tenminste zo was dat bij ons), toen mijn vader overleed kwam het huis op mijn moedersnaam te staan.
    Ik weet nu niet of dat voor alle gemeentes geldt of dat het per gemeente verschilt...?
    Als je jaren ingeschreven staat als inwonende kind, dan kunnen ze je niet op straat zetten.
    Er is slechts een weg naar geluk en dat is stoppen met piekeren over dingen die het vermogen van onze wil te boven gaan.

  7. #22
    Verbannen

    Reacties
    1.325
    13-10-2006

    Citaat Geplaatst door MAJDOLINA Bekijk reactie
    En wat die verzekering betreft vanaf welke leeftijd moet je zoiets afsluiten mijn papa zegt dat tegen mij van ja je moet is een verzekering nemen voor als jij ooit sterft en bla bla bla want je bent nu alleenstaand en eerlijk gezegd ik weet geen flauw idee hoe ik deze verzekering moet gaan nemen en bij wie enz (ah ja ben ook van Belgie).

    Zolang je niet je eigen bankrekening hebt in Marokko kan je meeverzekeren bij je ouders, meestal kost dat voor kinderen iets van 20 euro per jaar/per kind.

    Zodra je je eigen rekening gaat openen bij een Marokkaanse bank (heb je card national voor nodig) kun je je eigen verzekering nemen.

    Je moet wel altijd minimaal het bedrag hebben staan van de premie, anders ben je niet verzekerd indien ze het premie geld niet kunnen incasseren. Voor jezelf alleen als volwassene kost premie minder dan 50 euro per jaar.

    Je kunt in België terecht bij Attijari Wafabank, zorg er wel voor dat je weet in welke straat je vestiging in Marokko zit.

    Je kunt in België wel je rekening openen, maar ze moeten wel weten welk kantoor in Marokko je zaken gaan behartigen.

    Aangezien je niet weet wanneer je aan de beurt bent, moet je altijd gereed zijn.

  8. #23
    Verbannen

    Reacties
    1.325
    13-10-2006

    Citaat Geplaatst door Z_A_Z Bekijk reactie
    Moet dit in het huurovereenkomst staan??

    wil je nou zeggen dat het contract komt te vervallen zodra de hoofdbewoner komt te overlijden met wie een huurovereenkomst is overeengekomen??

    Ook al blijft de echtgenote over met inwonende kids? (bij gemeente ingeschreven op zelfde adres)
    Als je gehuwd bent en een huurwoning betreed moet je sowieso (gezien financiële risico/draagvlak) gezamelijk het huurcontract tekenen.

    Maar stel jij woonde al ergens en je vrouw/vriendin komt later bij je inwonen en ze is in het huurcontract geen medehuurder, dan heb je geen poot om op te staan, zodra je komt te overlijden moet je binnen 6 maanden het huis uit en ze zijn je niet wettelijk verplicht om je vervangende woning aan te bieden.

    Dus als woningbouwvereniging plannen heeft me je huurwoning b.v. verkopen of flink verhogen van de huur, sta jij ze in de weg en maken ze korte metten met je, of ze plannen hebben merk je gauw genoeg indien je vooral toestemming vraagt of je vrouw/vriendin medehuurder kan worden en zij dit weigeren.

    Overigens indien je vrouw en minderjarige kinderen zijn ingeschreven op dat adres, kun je wel nog gaan procederen. Maar goed dat kost wel allemaal geld. Dus vooraf je zaken goed regelen scheelt veel ellende voor je nabestaanden.

  9. #24
    MVC Premium

    Reacties
    1.969
    10-04-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Soraya007 Bekijk reactie
    Van zodra je afgestudeerd bent, werkende bent, en +25 bent. De meesten staan onder dezelfde verzekering als de ouders aangezien ze nog thuis wonen, maar als je aan bovenstaande voorwaarden voldoet, moet je een eigen verzekering aansluiten.
    Waar? Bij elke marokkaanse bank......

    Een van mijn zwagers was laatst in Marokko en een medewerkster van de bank cha3bi merkte hem op dat vele Marokkaanse ouders in Nederland kinderen van 18+ nog verzekerd hebben,maar deze officieel niet mee verzekerd zijn.

    En die mongolen consulaat hier in NL hebben een zogenaamde zwijgplicht waar ze zich aan proberen te houden en om deze reden verstrekken ze geen info als je hier naar informeert!!!! (hoe lief je ze ook aan kijkt )

    Maar kvraag me toch echt af hoe en wat als je als 18+ met je ouders medeverzekerde komt te overlijden......want ze incasseren jaarlijks wel gwn de premie kosten en je staat ook op het polisblad......ma jah je weet maar nooit met die Marokkaanse chineze kleine lettertjes

  10. #25
    MVC Premium

    Reacties
    530
    26-09-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Z_A_Z Bekijk reactie
    Een van mijn zwagers was laatst in Marokko en een medewerkster van de bank cha3bi merkte hem op dat vele Marokkaanse ouders in Nederland kinderen van 18+ nog verzekerd hebben,maar deze officieel niet mee verzekerd zijn.

    En die mongolen consulaat hier in NL hebben een zogenaamde zwijgplicht waar ze zich aan proberen te houden en om deze reden verstrekken ze geen info als je hier naar informeert!!!! (hoe lief je ze ook aan kijkt )

    Maar kvraag me toch echt af hoe en wat als je als 18+ met je ouders medeverzekerde komt te overlijden......want ze incasseren jaarlijks wel gwn de premie kosten en je staat ook op het polisblad......ma jah je weet maar nooit met die Marokkaanse chineze kleine lettertjes

    Heb het nagevraagd bij dezelfde Marokkaanse consulaat (kijk ik misschien toch liever) het klopt niet. De kinderen zijn gewoon meeverzekerd. En ze hebben geen zwijgplicht; omdat Marokko niet wil meewerken aan een onderzoek naar de financiele situatie van onze medelanders, heeft de Nederlandse overheid hun vergunning om te werken in getrokken.

  11. #26
    Dum Dum Elite

    Reacties
    15.286
    08-02-2002

    Intressante topic

    Allemaal heel herkenbaar wij hebben onze broer ongeveer 6 maanden geleden in marokko begraven

    Er komt inderdaad ook heel veel op je af en het zijn drukke emotionele dagen.

    Ik heb gelukkig ook nog afscheid kunnen nemen van zijn lichaam nadat hij was gewassen

    Als ik je zie..Wil ik je vasthouden..Heel lang..Zonder iets te zeggen.. En dan zachtjes fluisteren in je oor dat ik van je hou


  12. #27
    MVC Premium

    Reacties
    1.969
    10-04-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Eentje Bekijk reactie
    Heb het nagevraagd bij dezelfde Marokkaanse consulaat (kijk ik misschien toch liever) het klopt niet. De kinderen zijn gewoon meeverzekerd. En ze hebben geen zwijgplicht; omdat Marokko niet wil meewerken aan een onderzoek naar de financiele situatie van onze medelanders, heeft de Nederlandse overheid hun vergunning om te werken in getrokken.

    Neej jouw telefoonstem beviel aardig

  13. #28
    Dum Dum Elite

    Reacties
    15.286
    08-02-2002

    Citaat Geplaatst door Eentje Bekijk reactie
    Heb het nagevraagd bij dezelfde Marokkaanse consulaat (kijk ik misschien toch liever) het klopt niet. De kinderen zijn gewoon meeverzekerd. En ze hebben geen zwijgplicht; omdat Marokko niet wil meewerken aan een onderzoek naar de financiele situatie van onze medelanders, heeft de Nederlandse overheid hun vergunning om te werken in getrokken.

    18+ moeten bij bank Chaabi een eigen verzekering hebben voor overlijden

    De consulaat kan wel zeggen van niet maar de ervaring in de praktijk is anders

    Als ik je zie..Wil ik je vasthouden..Heel lang..Zonder iets te zeggen.. En dan zachtjes fluisteren in je oor dat ik van je hou


  14. #29
    aanbiedster

    Reacties
    310
    26-02-2005

    Echtgenoot/ echtgenote en geregisteerd partner van de hoofdbewoner zijn automatisch medehuurders ook al is dat niet bekend bij de woningcorporatie. Het gaat erom dat deze personen in het Gemeentelijke basisadministratie op hetzelfde adres ingeschreven staan.
    samenwonenden (anders dan geregistreerde partnerschappen) en kinderen kunnen ook in aanmerking komen om de woning over te nemen nadat de hoofdhuurder komt te overlijden onder bepaalde voorwaarden, nl:
    1. De inwonende partner staat minstens twee jaar ingeschreven op het betreffende adres.
    2. De hoofdbewoner en de inwonende partner voeren een duurzame gemeenschappelijke huishouding.

    Het is waar dat de woningcorporaties moeilijk kunnen doen en we onze zaken beter vooraf kunnen regelen, maar de rechter beslist in je voordeel wanneer je vodoet aan bovengenoemde voorwaarden. Zelfs als je niet voldoet aan de voorwaarden kan de recht in je voordeel beslissen. Hij kijkt namelijk naar je persoonlijke situatie en naar de mate van de duurzaamheid van de gemeenschappelijke huishouding.

    Ik heb gewerkt bij een woningcorporatie en er waren gevallen bij die niet aan bovenstaande 2 eisen voldeden en toch door de recht het medehuurderschap toegewezen hebben gekregen.
    een woningcoporatie doet haar best om het te laten overkomen alsof je helemaal geen kans maakt. Uiteindelijk is de wet bepalend en dat weten zij ook. Toch maken ze gebruik van het 'blufgedrag'om zo mensen af te schrikken! het helpt vaak ook nog

    als je in zo'n situatie terechtkomt laat je goed adviseren en neemt niet alles wat zo'n woningbouwvereniging zegt voor waar aan.

  15. #30
    MVC Premium

    Reacties
    1.969
    10-04-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door beppie_truus Bekijk reactie
    Intressante topic

    Allemaal heel herkenbaar wij hebben onze broer ongeveer 6 maanden geleden in marokko begraven

    Er komt inderdaad ook heel veel op je af en het zijn drukke emotionele dagen.

    Ik heb gelukkig ook nog afscheid kunnen nemen van zijn lichaam nadat hij was gewassen
    Citaat Geplaatst door beppie_truus Bekijk reactie
    18+ moeten bij bank Chaabi een eigen verzekering hebben voor overlijden

    De consulaat kan wel zeggen van niet maar de ervaring in de praktijk is anders

    Allereerst Allay ra7moe!

    was hij medeverzekerd met de ouders?? zo ja, hoe oud was hij? baan/studie? en werd er gewoon jaarlijks premie ingehouden? en stond hij op de polisblad van de hoofdverzekerde???

    En op welk moment kwamen jullie der achter? en hoe is het toen opgelost??