1. #61
    Mocrotje

    Reacties
    1.201
    10-03-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Schande !!!!

    Een gezegde over Qadr:
    ''Als je van iets houd, laat het dan los. Als het terug komt dan is het van jou. Komt het niet terug. Dan is het nooit voor jou geweest'' .


    Heftig interview oorlog Israel - Libanon met mister Galloway:
    http://news.sky.com/shared/videoasx/...1200-bb,00.asx


    De mens beweegt zich tussen zichzelf onderschatten en zichzelf overschatten en waardeert zelden zijn ware toestand.

  2. #62
    5 x per dag

    Reacties
    315
    22-01-2006

    Er is nog steeds slavernij in nederland.
    Als ik zie hoe hard ik moet werken voor zo weinig, met dank aan deze kut regering.

  3. #63
    MVC Lid

    Reacties
    764
    23-03-2005

    Citaat Geplaatst door Mister1979 Bekijk reactie
    De Gouden Eeuw van Nederland heeft het leven gekost van miljoenen mensen. Hele landen werd uitgebuid en mensen werden vermoord om maar specerijen en kruiden in handen te krijgen. Slavernij heeft Nederland miljoenen opgebracht en werd wel het 'zwarte goud' genoemd.

    Heel Amsterdam is opgebouwd met bloedgeld en slavernijgeld.
    Dat de handel in slaven en opium hier een belangrijke plaats innam, lees je niet op de website van 'Viering 400 jaar VOC'. Vooral de handel in opium of 'heulsap' was jarenlang de belangrijkste inkomstenbron van de VOC én de Nederlandse staat.


    Als de VOC nog nu bestond zou het aangeklaagd zijn voor oorlogsmisdaden en genocide.
    Slavernij in de Arabische wereld

    Slavenmarkt in JemenSlavernij in de Arabische wereld is een onderbelicht punt. De Arabische slavenhandel was echter van een omvang die absoluut niet onderdeed voor de Europese. Zij begon al ongeveer 1000 jaar voor de Europese in de koloniale tijd, en eindigde pas meer dan een eeuw later. De profeet Mohammed was zelf een actief slavenhandelaar en maakte bij overwinningen op andere stammen de vrouwen en kinderen van de vermoorde strijders buit en tot slaaf en verdeelde deze onder zijn krijgers, zoals bij de Slag bij Khaybar. Hij keurde ook het houden van slaven in de Koran goed. Uiteindelijk werd de slavernij onder hevige politieke druk van de westerse wereld in de laatste Arabische gebieden in 1980 afgeschaft. Men schat dat de Arabieren zo'n 11 miljoen slaven uit Afrika haalden, hetgeen ongeveer gelijk is aan het aantal slaven dat door Europese landen vanuit Afrika naar hun Amerikaanse koloniën werd gebracht.

    De Arabische slavenhandel beperkte zich echter niet tot Afrika. Hele dorpen, gelegen van Sicilië tot IJsland en zelfs de Verenigde Staten zijn vanaf de 16e tot de 19de eeuw in de Noord-Afrikaanse slavernij gestort. Daarnaast gebruikten of verkochten Noord-Afrikaanse piraten vaak gevangengenomen Europeanen als slaven.

    Voor de jonge Verenigde Staten van Amerika waren de aanvallen de reden voor de oprichting van hun marine in 1794. Op enkele van die plaatsen wordt jaarlijks nog steeds herdenkingen gehouden voor deze voorvallen. Later werd de ontvoering van de held(in) door Arabische piraten, gevolgd door slavernij, meestal in de harem, een literair topos dat met name in veel opera's voorkomt.



    Zo te zien hebben de arabieren er ook lekker aan verdiend..... tot 1980 toe

    Waren wij toch iets vroeger met afschaffen van dat onmenselijke verleden

    bron

    Observare nec videri


  4. #64
    Zelfreflectie

    Reacties
    19.380
    29-05-2002

    Citaat Geplaatst door Traffico Bekijk reactie
    Welke religie staat slavernij toe?
    Ik ben ooit een Surinaamse tegengekomen die Van van der Velde heette. Haar familie was nl van Van der Velde ten tijde van de slavernij. Leuke erfenis die naam.
    Citaat Geplaatst door led_zeppelin Bekijk reactie
    Jij bent de gevaarlijkste Marokkaan van Nederland, poepoe

  5. #65
    MVC Lid

    Reacties
    4.861
    24-12-2004

    Citaat Geplaatst door lemster Bekijk reactie
    Ik ben ooit een Surinaamse tegengekomen die Van van der Velde heette. Haar familie was nl van Van der Velde ten tijde van de slavernij. Leuke erfenis die naam.
    Wat dacht je van Surinaamse namen als Ten Brave en Weltevreden (braaf en tevreden)?

  6. #66
    Bijna Lid

    Reacties
    817
    23-08-2006

    Citaat Geplaatst door lemster Bekijk reactie
    Ik ben ooit een Surinaamse tegengekomen die Van van der Velde heette. Haar familie was nl van Van der Velde ten tijde van de slavernij. Leuke erfenis die naam.
    Nog altijd veel beter dan Bishr al-Khallali. Vuig volkje die arabieren.

  7. #67
    MVC Lid

    Reacties
    4.861
    24-12-2004

    Ik zag op het NOS-journaal bij de protesten zowaar nog de Antilliaan Eppie (Ephraïm) Meijer voorbijkomen. "De mentaliteit van de VOC was veroveren en onderdrukken," zei hij.

  8. #68
    Verbannen

    Reacties
    648
    07-10-2006

    Citaat Geplaatst door Mister1979 Bekijk reactie
    Praat je zwarte geschiedenis maar goed. Het westen was toch superieur en beschaafd waarom lieten ze zich dan verleiden tot barbaarse slavernij?



    Niemand dwong Nederland om slaven te kopen of te verhandelen alleen Nederland is schuldig aan de dood van miljoenen slaven.
    Ik praat de geschiedenis van de Nederlandse slavanhandelsgeschiedenis helemaal niet goed. Zie hier (beter lezen dus Mister 1979)

    http://forums.marokko.nl/showpost.ph...4&postcount=48

    Hoewel het van vér voor mijn tijd is ben ik er niet trots op.

    ik reageer alleen op het feit dat er sommige mensen zijn die doen alsof de Nederlanders de enige slavenhandelaars in de geschiedenis geweest zijn. En dat zeer ver naast de waarheid.

  9. #69
    Verbannen

    Reacties
    7.337
    05-11-2004

    Citaat Geplaatst door SuperPeej Bekijk reactie
    Ik praat de geschiedenis van de Nederlandse slavanhandelsgeschiedenis helemaal niet goed. Zie hier (beter lezen dus Mister 1979)

    http://forums.marokko.nl/showpost.ph...4&postcount=48

    Hoewel het van vér voor mijn tijd is ben ik er niet trots op.

    ik reageer alleen op het feit dat er sommige mensen zijn die doen alsof de Nederlanders de enige slavenhandelaars in de geschiedenis geweest zijn. En dat zeer ver naast de waarheid.
    Jij staat er bekent om om alle smerigheden van de hollanders goed te praten . Ik sta hier dus niet alleen in .

  10. #70
    Verbannen

    Reacties
    28.066
    01-03-2006

    Citaat Geplaatst door somebody9999 Bekijk reactie
    Die info kun je makkelijk vinden oeps. Joden hebben in totaal 3% gekocht van palestijnen, de rest is middels geweld gestolen. Diefstal die begonnen is in de jaren 30. Na het uitroepen van de staat Israel in 1948, op gestolen arabisch land, begonnen de arabische landen terecht een oorlog tegen de joodse aggressors. De VN stelt niet voor niets dat alle 4 miljoen palestijnse vluchtelingen moeten terugkeren naar hun land wat nu Israel genoemd wordt.

    Wat slavernij betreft, handelden zowel europeanen, afrikanen als arabieren in slaven. Alleen was de markt voornamelijk in het westen. Slavenarbeid was voornamelijk in handen van joden en christenen in europa. Zie alleen maar hoe de miljoenen afrikanen in amerika, suriname enz. zijn terecht gekomen. Slavernij is als laatste in mauritanie afgeschaft en niet saudie arabie. Maar daarnaast niet te vergeten, nederland was een van de laatse landen die het apartheidsregime in zuid afrika bleef steunen en erkennen.
    Wat de Palestijnse bestolenen betreft, als het klopt wat jij zegt is er des te meer reden om werk te maken van een eerlijke oplossing. Een argument erbij zeg maar om druk op Israel te gaan uitoefenen. Ik vind dit toch wel belangrijk, omdat ik me voorstel hoe ik me zou voelen als ze alle familiebezittingen van mijn opa zouden hebben ingepikt.

    "Foute geschiedenis" vind ik zo'n heilloze discussie.
    Denk maar niet dat Nederland als enige fouten heeft gemaakt. De tijden waren heel anders en gedane zaken nemen geen keer. Me dunkt dat Nederland met al z'n ontwikkelingshulp best goed omgaat met z'n historische verantwoordelijkheden, zeker in vergelijking met andere landen !!

    Wat Israel betreft geldt hetzelfde : gedane zaken nemen geen keer.
    We moeten nu streven naar een redelijke, haalbare en faire oplossing voor het heden en voor de toekomst. En daar past niet bij het opheffen van de staat Israel, wel een nieuw begin met een levensvatbare Palestijnse staat.

  11. #71
    Verbannen

    Reacties
    28.066
    01-03-2006

    Citaat Geplaatst door frank herbert Bekijk reactie
    Wat dacht je van Surinaamse namen als Ten Brave en Weltevreden (braaf en tevreden)?
    Die namen ken ik niet. Wel ken ik de voetballers Braafheid en Zuiverloon. Die namen kloppen echter totaal niet met hun houding in en buiten het veld. Tijd voor weer wat ouderwetse blanke disciplinering ?

  12. #72
    Verbannen

    Reacties
    2.050
    18-07-2005

    Citaat Geplaatst door oeps Bekijk reactie
    Die namen ken ik niet. Wel ken ik de voetballers Braafheid en Zuiverloon. Die namen kloppen echter totaal niet met hun houding in en buiten het veld. Tijd voor weer wat ouderwetse blanke disciplinering ?

    Hmm, misschien ben je toch geen vrouw.

  13. #73
    Verbannen

    Reacties
    648
    07-10-2006

    Citaat Geplaatst door mohammedALI Bekijk reactie
    Jij staat er bekent om om alle smerigheden van de hollanders goed te praten . Ik sta hier dus niet alleen in .
    Tja, alsof we jullie met al jullie nicks serieus zouden moeten nemen.

    Hebben jullie de resultaten van onderstaand onderzoek al gelezen?

    http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=1164077

  14. #74
    MVC Lid

    Reacties
    510
    27-10-2003

    Citaat Geplaatst door Mister1979 Bekijk reactie
    Balkenende wil slavernij niet rechtpraten


    Premier Jan Peter Balkenende heeft met zijn uitspraken over de VOC-mentaliteit niet fouten uit het verleden willen rechtpraten. Hij zei dit vrijdag in een reactie op de aankondiging van Surinaamse organisaties om te demonstreren.

    Balkenende roemde onlangs in de Tweede Kamer de VOC-mentaliteit tijdens de Gouden Eeuw. Het ging hem om de ,,handelsgeest'' en de ,,moed om over de wereldzeeën te varen'' en niet om wat Balkenende noemde de ,,duistere periode van de slavernij''.

    De minister-president herinnerde aan een toespraak die hij hierover had gehouden tot het parlement in Suriname en zei te hopen dat de ,,demonstratie niet meer nodig is na deze woorden''.


    http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2...rnij_niet.html
    Als hij de slavernij wil toegeven, dan zal dat ook voor alle landen gelden die misbruik hebben gemaakt van de kolonisatie. En dat is een dramatisch gevolg voor alle andere landen.

    Hij houdt liever zijn mond, dan dat hij zichzelf en de andere landen in verlegenheid brengt. Hij zal dan ook moeten erkennen dat zijn voorganders het land eerst hebben leeggemolken voordat ze de leiding hebben overgedragen.

    Een christen-democraat? Hij redt liever zijn eigen hachje en van al die andere kolonistische europese leiders.

  15. #75
    MVC Lid

    Reacties
    510
    27-10-2003

    Citaat Geplaatst door SuperPeej Bekijk reactie
    Zeker gemist dat Nederland dit jaar weer als nummer één stond op de wereldlijst van ontwikkelingshulpverstrekkers.

    Niet alleen omdat ze geld sturen, maar ook omdat ze dat investeren in langlopende duurzame projecten waar mensen jarenlang profijt van hebben en een eigen leven op kunnen bouwen.

    Hemel dit land toch niet zo op!

    Waar was Nederland bij de apartheid in Zuidafrika. Stond vierkant achter het beleid van de minister van Buitenlandse zaken van Engeland om de apartheid niet af te schaffen in dit Continent.

    Waar is Nederland bij het conflict tussen Palestina en Israel? Staat ook nog vierkant achter Israel!

    Wat doet Nederland nu voor de Bosniers terwijl destijds een hele kabinet is gevallen? Welke ontwikkelingshulp wordt nu aangeboden, terwijl tegelijkertijd massaal vluchtelingen (die slaven waren onder het bewind van Milosevic) terug worden gezet in de vliegtuig richting het land waarin zij de meest horrorachtige ervaringen hebben meegemaakt.

    Zo kan ik wel doorgaan met 10 of meer vergelijkbare situaties.

    De regering van Nederland zal nooit opkomen voor de zwakste.
    En het geld voor ontwikkelingshulp komt eerder van de bevolking dan van de regering.

    Als het erop aankomt, loopt zij als een hondje achter de grotere landen aan. Zij zal nooit een eigen standpunt nemen. Neem dat maar van mij aan. En dit geldt ook voor het nemen van een standpunt in de slavernij in Suriname.