1. #16
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Precies , dus er is geen behoefte aan de ziyaadah van Ghudayan.
    Was jij niet diegene die vond dat roken niet verboden is ondanks dat het schadelijk voor je gezondheid is? Alleen wanneer het jouw uitkomt roep je maar wat.

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Was jij niet diegene die vond dat roken niet verboden is ondanks dat het schadelijk voor je gezondheid is? Alleen wanneer het jouw uitkomt roep je maar wat.
    Roken is niet 'verboden' of een 'zonde' - want de Qur'an en Sunnah hebben er niet over gesproken.

    Roken is afgekeurd vanuit de medische perspective, zoals junk-food.

    Overmatige jezelf blootstelling aan de zon kan leiden tot huidkanker ...dat is ook geen 'zonde' en ook niet 'verboden' in Islam, maar afgekeurd vanuit medische perspective.

    Of zeg jij dat 'junk food' en langdurig in de zon lopen een zonde is?

  3. #18
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Hahaha.

    Geweldig gewoon

  4. #19
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Rook jij of rookt er iemand in jouw familie?

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Nee , ik rook niet en niemand in mijn familie .

    Ik praat over principes .

    Zelfs 'zout' is schadelijk, ook 'suiker' ... zelfs naar je PC kijken in het donker is schadelijk voor je ogen ... zijn al deze dingen 'zonden' ?

  6. #21
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Principe door jouw gedrag die jij hier vertoont moslims juist gaan roken.

    Roken is schadelijk, een vrouw die zwanger is, mag niet roken omdat ze grote kans bestaat dat haar kind te vroeg word geboren of juist komt te overlijden. Al neem je veel zout tijdens je zwangerschap of je eet je veel suikers is het niet schadelijk voor je kind. Tenzij je hoge bloeddruk krijgt of diabetes word, maar dit word niet gelinkt aan het veel eten van suiker of zout.


    Er is hier een Idjmaa3 over dat het verboden is. Dit moet duidelijk zijn dat dit een ernstige zaak is.
    Maar Allah gaat jouw nog berechten voor deze verwerpelijke gedrag zodat moslims meer gaan roken door zulke topics te open.

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Er is hier een Idjmaa3 over dat het verboden is.
    Ijmaa' van wie? Van jou en je 3 vriendinnen....?

    Alle geleerden van het Oosten - zoals de Hanafis die de meerderheid zijn - zeggen dat het 'makroeh' is, en niet 'haram'.

    Maar hoe dan ook - zolang je geen bewijs hebt, kan je niets een 'zonde' verklaren.

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Principe door jouw gedrag die jij hier vertoont moslims juist gaan roken.
    IK KEUR HET AF - vanuit de medische perspective - want het is schadelijk, zoals junk-food.

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Roken is schadelijk, een vrouw die zwanger is, mag niet roken omdat ze grote kans bestaat dat haar kind te vroeg word geboren of juist komt te overlijden. Al neem je veel zout tijdens je zwangerschap of je eet je veel suikers is het niet schadelijk voor je kind. Tenzij je hoge bloeddruk krijgt of diabetes word, maar dit word niet gelinkt aan het veel eten van suiker of zout.
    Alles dat schadelijk is , moet VERMEDEN worden .

    Niet alles dat schadelijk is , is een 'zonde' ... COLA is ook schadelijk, het drinken ervan is geen 'zonde'.

    Waarom snap je dat niet ...?

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Maar Allah gaat jouw nog berechten voor deze verwerpelijke gedrag
    Ibn Rajab Hanbali schreef 600 jaar geleden ("Jami al-'Uloem", 2/155):




    قوله تعالى : ولا تقولوا لما تصف ألسنتكم الكذب هذا حلال وهذا حرام لتفتروا على الله الكذب [ النحل : 116

    قال الربيع بن خثيم : ليتق أحدكم أن يقول : أحل الله كذا ، وحرم كذا ، فيقول الله : كذبت ، لم أحل كذا ولم أحرم كذا

    وقال ابن وهب : سمعت مالك بن أنس يقول : أدركت علماءنا يقول أحدهم إذا سئل : أكره هذا ، ولا أحبه ، ولا يقول : حلال ولا حرام


    "Allaah zegt: "En zegt niet - vanwege de leugens die uw tong spreekt - "Dit is wettig (halal) en dat is onwettig (haram) om een leugen tegen Allah te verzinnen." (Qur'an 16:116).

    Al-Rabi ibn Khuthaym zei: Pas op voor het zeggen van: "Allah heeft zus en zo toegestaan" en "zus en zo verboden!" Zodat Allah niet tegen je zegt: "Je hebt gelogen! Ik heb dat niet toegestaan" of "Ik heb dat niet verboden."

    Ibn Wahb zei: Ik hoorde Imaam Maalik zeggen: Ik merkte dat onze geleerden zouden zeggen: "Ik heb er een afkeer van" en "Ik hou daar niet van". Zij zouden niet zeggen: "Halal" en ook niet "Haram".

  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    In 'Sahih Muslim' (1440) staat:

    حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، وَإِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، قَالَ إِسْحَاقُ أَخْبَرَنَا وَقَالَ، أَبُو بَكْرٍ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ عَمْرٍو، عَنْ عَطَاءٍ، عَنْ جَابِرٍ، قَالَ كُنَّا نَعْزِلُ وَالْقُرْآنُ يَنْزِلُ ‏.‏ زَادَ إِسْحَاقُ قَالَ سُفْيَانُ لَوْ كَانَ شَيْئًا يُنْهَى عَنْهُ لَنَهَانَا عَنْهُ الْقُرْآنُ


    Jaabir Ibn Abdullah zegt: "Wij zouden 'Azl doen, terwijl de Qur'an werd geopenbaard."

    Sufyan zegt: "Als het iets afkeurenswaardig was, dan zou de Qur'an ons daarvan hebben afgekeuerd."

    https://sunnah.com/muslim/16/162


    Dus het was ook de begrip van Sahaba en Tabi'ien - alles mag tot de Shariah het verbiedt.

    Als de Shariah er stil over is, dan is het toegestaan - en God vergeet niet!.

    Dit is de standpunt van de 'jamhur':

    قال في فواتح الرحموت (1/49): "أصل الأفعال الإباحة، كما هو مختار أكثر الحنفية والشافعية

    وقال في التقرير والتحبير (2/102): "والمختار أن الأصل الإباحة عند جمهور الحنفية والشافعية

  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    In ("Majma' al-Anhur", 8/263) staat:



    وَاعْلَمْ أَنَّ الأَصْلَ فِي الأَشْيَاءِ كُلِّهَا سِوَى الْفُرُوجِ الإِبَاحَةُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: {هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا}، وَقَالَ تَعَالَى: {كُلُوا مِمَّا فِي الأَرْضِ حَلالا طَيِّبًا} وَإِنَّمَا تَثْبُتُ الْحُرْمَةُ بِعَارِضِ نَصٍّ مُطْلَقٍ أَوْ خَبَرٍ مَرْوِيٍّ فَمَا لَمْ يُوجَدْ شَيْءٌ مِنْ الدّلائِلِ الْمُحَرِّمَةِ فَهِيَ عَلَى الإِبَاحَةِ

    "Weet dat oorspronkelijk alles - behalve de prive delen - toegestaan zijn, want Allah zegt: "Hij is het die alles voor jullie heeft geschapen op aarde." (2:29). En: "Eet van wat op aarde toegestaan en goed is." (2:168).

    Een verbod word alleen bewezen met een duidelijke tekst (in de Qur'an) of een (authentieke) overlevering.

    Al hetgeen waarover geen bewijs voor een verbod bestaat, dat blijft toegestaan.
    "

  10. #25
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Leven is schadelijk ...
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  11. #26
    yoonus

    Reacties
    1.947
    08-02-2015

    Zit je nu de zon en cola te vergelijken met een sigaret? Een beetje zon is niet hetzelfde als een beetje sigaret...

    *Zwaar ongezond... teer, zwarte longblaasjes,... filter kleurt bruin/zwart... Zware hoest, in extreme gevallen longkanker... (Niet voor niets verboden in publieke ruimtes, parken ,,restaurants - New York, etc...)
    *Nicotine, teer... Verslaving voor af te kicken (nicotine pleisters, nicotine dampers, elektrische sigaret...)
    *Passief roken (kinderen en vrienden die de lucht inademen is ongezond)... (Zwangerschap werd al vermeld)
    *Stank... dagenlange geur in je kleding en handen... (Afkeur bij familie, masaajid,...)
    *Rokersgroepen: de rook zorgt voor prikkelende ogen.
    *Geldverspilling... Kettingrokers hebben geen prioriteit
    *Brandgevaar (napeulende sigaretten)

    Dit kan je toch niet vergelijken met de zon en een fles cola (al dan niet 'light') ?

  12. #27
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Het is heel simpel: de sigaretten pakken zelf waarschuwen tegen het ernstige gevaar van roken: roken is dodelijk. Roken is schadelijk. Roken is kanker verwekkend. Roken is geldverspillend en geld verspillen ja haram. Rook geur is walgelijk en je hinderd er andere mensen mee en vooral niet-rokers. In de masjid dien je niet eens te komen vanwege je stank zoals ook na het eten van uien en je ruikt er sterk naar. Je vervuilt ermee de straten, je komt stinkend thuis met die schadelijke geur in je huis bij je vrouw en kinderen. Zoveel kwaad komt bij het roken en jij zwaait even uit je mouw dat het zoals bepaalde voedsel is en dat het niet verboden is. Teveel water drinken is ook schadelijk maar waarom staat er toch geen ernstige waarschuwing op waterflessen?

    Ik zie dit niet staan op zout pakjes noch op cola flessen en ga zo maar door maar wel op tabak pakken. Plus je moet jezelf legitimeren als je tabak wilt kopen waarom is dit tog niet als je naar de zee wilt gaan voor de zon of voor het kopen van cola of zout?

    Moge Allaah ons verstand geven.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  13. #28
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Een beetje kennis opdoen over de schadelijke stoffen die in sommige producten zitten, dan kom je er zo achter dat cola en veel andere producten heel schadelijk voor je gezondheid kan zijn, vooral als je er teveel van inneemt.

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door Umm-Suhayla Bekijk reactie
    Een beetje kennis opdoen over de schadelijke stoffen die in sommige producten zitten, dan kom je er zo achter dat cola en veel andere producten heel schadelijk voor je gezondheid kan zijn, vooral als je er teveel van inneemt.
    True.

    Citaat Geplaatst door RifZiBniTouzine Bekijk reactie
    Zit je nu de zon en cola te vergelijken met een sigaret?
    Ja - maar ik zeg niet dat ze even schadelijk zijn.

    Citaat Geplaatst door A_bdars Bekijk reactie
    Het is heel simpel: de sigaretten pakken zelf waarschuwen tegen het ernstige gevaar van roken: roken is dodelijk. Roken is schadelijk. Roken is kanker verwekkend. Roken is geldverspillend en geld verspillen ja haram. Rook geur is walgelijk en je hinderd er andere mensen mee en vooral niet-rokers. In de masjid dien je niet eens te komen vanwege je stank zoals ook na het eten van uien en je ruikt er sterk naar. Je vervuilt ermee de straten, je komt stinkend thuis met die schadelijke geur in je huis bij je vrouw en kinderen. Zoveel kwaad komt bij het roken en jij zwaait even uit je mouw dat het zoals bepaalde voedsel is en dat het niet verboden is. Teveel water drinken is ook schadelijk maar waarom staat er toch geen ernstige waarschuwing op waterflessen?

    Ik zie dit niet staan op zout pakjes noch op cola flessen en ga zo maar door maar wel op tabak pakken. Plus je moet jezelf legitimeren als je tabak wilt kopen waarom is dit tog niet als je naar de zee wilt gaan voor de zon of voor het kopen van cola of zout?

    Moge Allaah ons verstand geven.
    Ik zeg nergens dat ze even gevaarlijk zijn - de een is gevaarlijker dan de ander.

    Maar waar trek je dus de lijn ... ?

    Wie bepaalt wat 'Halal' is en wat 'Haram' is dan ?

    Ik zeg: Dat is aan de Shariah .

    Sommigen hier zeggen: Omdat roken schadelijk is, daarom is het 'haram'...maar ze zijn niet consistent en verklaren niet alles dat schadelijk is 'haram'...alleen roken. lol

    Laten we 'halal' en 'haram' aan God overlaten en ons afhouden van alles dat schadelijk is, zoals junk-food, sigarettes, cola etc.

    Wallaahu A'alam

  15. #30
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Leven is schadelijk ...
    Ik ga later een topic openen over het probleem van 'evil' ... jij zal dat interesant vinden.