1. #16
    MVC Lid

    Reacties
    43
    21-03-2010

    Citaat Geplaatst door nadiak Bekijk reactie
    Stel zoals jij het wilt gebeurd het €1 = 23 dirham
    eerst was het 12 dirham per € 1.

    Boer A kocht altijd een koe voor € 50 dat wil zeggen 50*12dirham= 600 dirham per koe.

    In de nieuwe en verbeterde situatie betaald boer A voor een koe van € 50 dus 50*23=1150dirham per koe.

    Hoeveel zal dat vlees kosten wat je dan gaat kopen bij de slager, met de 23dirhams die je hebt gekregen voor je euro? En hoeveel vlees zou een local kunnen kopen met zijn salaris dat hetzelfde is gebleven?
    rekensommetje. leuk.
    Laat ik aan jouw over.
    Het is niet de kwestie van economie kennis hier alleen.
    Er zijn vele landen die hun munt kunstmatig hoog houden, zodat een kleine elite altijd van blijft profiteren.

    Zoek uit wat je voor 10 euro in Europa kan kopen en dan dat in Marokko.
    Marokko komt duur uit als je bij rekent : service, salarissen, transport, belastingen.
    Als de Dirham de juiste waarde zou hebben dan nu ( dan heb ik het over 17 tot 23 dirham voor 1€) dan zou het zeker mee vallen.
    Nu terug naar je vlees en boerenhandel.

    De consument krijgt weing voor zijn geld.

    Vertrouw niet op de overheden. Zelfs de Dollar is in handen van een kleine elite en is manupulitief.

  2. #17
    Feel Good

    Reacties
    6.580
    18-10-2001

    MVC Premium MVC Premium
    Ik geef het op

  3. #18
    hamra khadra hbibti

    Reacties
    3.918
    11-02-2004

    Familieleden die wel eens in egypte komen zeggen dat ze veel meer met een euro kunnen in egypte dan in Marokko.

    Salaheddînê Eyubî


    ''Did I not recover al-Bayt al-Muqaddas [Jerusalem] and unite it with al-Bayt al-Haram [Mecca ] ? Indeed, I have returned to the native land a part that had been missing from it."


  4. #19
    MVC Lid

    Reacties
    42
    10-11-2009

    Alsnog begrijp ik niet waar jij naar toe wilt? Met een paar MNL-leden de koers laten schommelen oella??



    Citaat Geplaatst door Euro-Dirham Bekijk reactie
    rekensommetje. leuk.
    Laat ik aan jouw over.
    Het is niet de kwestie van economie kennis hier alleen.
    Er zijn vele landen die hun munt kunstmatig hoog houden, zodat een kleine elite altijd van blijft profiteren.

    Zoek uit wat je voor 10 euro in Europa kan kopen en dan dat in Marokko.
    Marokko komt duur uit als je bij rekent : service, salarissen, transport, belastingen.
    Als de Dirham de juiste waarde zou hebben dan nu ( dan heb ik het over 17 tot 23 dirham voor 1€) dan zou het zeker mee vallen.
    Nu terug naar je vlees en boerenhandel.

    De consument krijgt weing voor zijn geld.

    Vertrouw niet op de overheden. Zelfs de Dollar is in handen van een kleine elite en is manupulitief.

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    43
    21-03-2010

    Citaat Geplaatst door Soussie29 Bekijk reactie
    Alsnog begrijp ik niet waar jij naar toe wilt? Met een paar MNL-leden de koers laten schommelen oella??
    Waar ik naar toe wil is dat er over gesproken moet / kan worden.
    Mijn oproep zal niet snel leiden tot devaluereing van de Marokkaanse Dirham. Maar het zal wel in toekomst komen, als mensen zich durven te uiten.
    Ik weet wel dat de meeste Marokkanen bang zijn voor de overheid.
    Je kan zo in Tazamammart achtige bajes verdwijnen.
    Ik ook, om eerlijk te zijn. Toch hoop ik op dat mensen hun ogen gaan openen.

  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    43
    21-03-2010

    Citaat Geplaatst door SALAH1 Bekijk reactie
    Familieleden die wel eens in egypte komen zeggen dat ze veel meer met een euro kunnen in egypte dan in Marokko.
    Dat komt doordat de Dirham overgewaardeerd is.

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    43
    21-03-2010

    Citaat Geplaatst door nadiak Bekijk reactie
    Ik geef het op
    Niet opgeven. Maar let de volgende keer als je in Marokko bent op prijzen.
    Let op wat je krijgt voor je Euro.
    Takchita van 1000 éuro ? het is geen Versacci!
    De Marokkaanse dirham is te duur gemaakt door de overheid.
    Die Takchita zou eigenlijk 600 euro moeten kosten, misschien wel minder.
    Je zou zelfs 2 Takchita's van kopen.

    ( het is maar een voorbeeld)

  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    80
    24-12-2008

    Je hebt deze topic geopend om een debat aan te wakkeren over een mogelijke overwaardering van de dirham.

    Gezien jouw reacties is er geen andere theorie juist dan de die van jouw. Dit bevordert niet echt het debat.

    Bovendien ben je inhoudelijk heel zwak en bevind je je op een niveau van een paper op de voormalige MAVO, zoals een ander je in een reactie laat weten.

    Het heeft geen zin om inhoudelijk op jou in te gaan, vandaar deze reactie.

  9. #24
    liefde voor koning 6

    Reacties
    77
    16-12-2009

    Citaat Geplaatst door FireBird Bekijk reactie
    Je hebt deze topic geopend om een debat aan te wakkeren over een mogelijke overwaardering van de dirham.

    Gezien jouw reacties is er geen andere theorie juist dan de die van jouw. Dit bevordert niet echt het debat.

    Bovendien ben je inhoudelijk heel zwak en bevind je je op een niveau van een paper op de voormalige MAVO, zoals een ander je in een reactie laat weten.

    Het heeft geen zin om inhoudelijk op jou in te gaan, vandaar deze reactie.
    LIET

  10. #25
    Feel Good

    Reacties
    6.580
    18-10-2001

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Euro-Dirham Bekijk reactie
    Niet opgeven. Maar let de volgende keer als je in Marokko bent op prijzen.
    Let op wat je krijgt voor je Euro.
    Takchita van 1000 éuro ? het is geen Versacci!
    De Marokkaanse dirham is te duur. Niet de Dirham.
    Die Takchita zou eigenlijk 600 euro moeten kosten, misschien wel minder.

    ( het is maar een voorbeeld)

    Dat we voor iets te veel betalen ligt helemaal aan ons zelf, sorry aan de heel-het-jaar-sloeber-in-zomer-marokko-dure-vette-auto-merkkleding-geld-over-de-balk-smijtende-marokkaan.

    Volgens mij is de enige manier om een koers te laten wijzigen, meer/minder aanbod.

  11. #26
    MVC Lid

    Reacties
    43
    21-03-2010

    Citaat Geplaatst door FireBird Bekijk reactie
    Je hebt deze topic geopend om een debat aan te wakkeren over een mogelijke overwaardering van de dirham.

    Gezien jouw reacties is er geen andere theorie juist dan de die van jouw. Dit bevordert niet echt het debat.

    Bovendien ben je inhoudelijk heel zwak en bevind je je op een niveau van een paper op de voormalige MAVO, zoals een ander je in een reactie laat weten.

    Het heeft geen zin om inhoudelijk op jou in te gaan, vandaar deze reactie.
    Maakt niet uit..
    Als je maar nu de kennis hebt genomen dat de Marokkaanse Dirham vet overgewaardeerd is. En dat de wisselkoers gemanipuleerd wordt.
    De staat bepaalt het natuurlijk. En niet het volk. Het volk moet dokken en mond dicht houden.
    En wij worden geacht om niet tegen de staat te keren. Altijd trouw blijven en alles slikken wat de staat ons aandoet en oplegt.

  12. #27
    MVC Lid

    Reacties
    43
    21-03-2010

    Citaat Geplaatst door nadiak Bekijk reactie
    Dat we voor iets te veel betalen ligt helemaal aan ons zelf, sorry aan de heel-het-jaar-sloeber-in-zomer-marokko-dure-vette-auto-merkkleding-geld-over-de-balk-smijtende-marokkaan.

    Volgens mij is de enige manier om een koers te laten wijzigen, meer/minder aanbod.
    Wij moeten nou wel stoppen met ons zelf de schuld geven. Marokkaanse Toeristen geven geld uit deel uit liefde voor de medemens. En ze geven geld uit om zich te vermaken en uit blijdschap. Zelfs een boete vinden ze niet erg om te betalen. Het is allemaal Akhouya , Khti ( broer, zus) hahahah..

    Denk eens aan wat je werkelijk met je Euro kunt bereiken als de dirham niet te duur verkocht wordt.
    Stukje grond kopen, misschien een apppartement, misschien wat meer liefdadigheid. Misschien wat meer investeren en zaken doen. En meer verdienen met handel.
    Dirham in Marokko blijft het zelfde waarde hebben voor de inwoners. Maar voor de buitenlanders zal er een groot verschil zijn.

  13. #28
    MVC Lid

    Reacties
    43
    21-03-2010

    Citaat Geplaatst door SALAH1 Bekijk reactie
    Familieleden die wel eens in egypte komen zeggen dat ze veel meer met een euro kunnen in egypte dan in Marokko.
    Niet alleen in Egypte, maar ook in Tunesie, Turkije, Spanje, Portugal, Algerije, en vele andere landen die te vergelijken zijn met Marokko.

  14. #29
    Feel Good

    Reacties
    6.580
    18-10-2001

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Euro-Dirham Bekijk reactie
    Wij moeten nou wel stoppen met ons zelf de schuld geven. Marokkaanse Toeristen geven geld uit deel uit liefde voor de medemens. En ze geven geld uit om zich te vermaken en uit blijdschap. Zelfs een boete vinden ze niet erg om te betalen. Het is allemaal Akhouya , Khti ( broer, zus) hahahah..

    Denk eens aan wat je werkelijk met je Euro kunt bereiken als de dirham niet te duur verkocht wordt.
    Stukje grond kopen, misschien een apppartement, misschien wat meer liefdadigheid. Misschien wat meer investeren en zaken doen. En meer verdienen met handel.
    Dirham in Marokko blijft het zelfde waarde hebben voor de inwoners. Maar voor de buitenlanders zal er een groot verschil zijn.
    Daar heb je deels gelijk in, maar hoe denk je dan over de import, want naast export importeerd Marokko veel, voornamelijk van spanje(euro-land).

  15. #30
    MVC Lid

    Reacties
    43
    21-03-2010

    Citaat Geplaatst door nadiak Bekijk reactie
    Daar heb je deels gelijk in, maar hoe denk je dan over de import, want naast export importeerd Marokko veel, voornamelijk van spanje(euro-land).
    Marokko hoeft niet veel te importeren. Enkel wat het nodig is.
    De meeste producten kunnen ook in Marokko goed geproduceerd worden. Mits de staat echter ondernemers aanmoedigt en niet lastig valt met bureaucratie. ( wat nu werkelijk aan de hand is).
    Marokko is nu tientallen jaren verder met zijn zelfstandigheid. Toch is de ontwikkeling niet echt vooruit gegaan.
    Dit komt door onder meer het negeren van wensen van het volk en investeerders. Zo was Casablanca de plaats vdie aangewezen was door de staat als industriestad. Andere strategische steden werden genegeerd en gedwarsboomd. Zoals Nador, Al houciema, Tetouan, Qnitra en zelfs Oujda. En daarmee ontstond een enorme binnelandse immigratie van streken met minder toekomstperpectief naar steden zoals Casablanca.

    Maar goed. Ik kan verder gaan, maar dan wijk ik zelf van het onderwerp.