1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.278
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Eerste Kamer stemt in met nieuwe donorwet

    De donorwet houdt in dat iedereen orgaandonor is, tenzij hij of zij bezwaar maakt.



    De Eerste Kamer heeft dinsdag ingestemd met een nieuw systeem voor actieve donorregistratie. Na weken van debat stemden 38 senatoren voor en 36 tegen. De stemming is een overwinning voor Tweede Kamerlid Pia Dijkstra (D66), die zich de afgelopen jaren sterk maakte voor een nieuw donorsysteem.

    De donorwet van D66 houdt in dat iedereen orgaandonor is, tenzij hij of zij bezwaar maakt. De nabestaanden houden echter een belangrijke stem in het kapittel.

    De stemming volgde op een langdurige derde termijn, waarin de PvdA een motie indiende om de positie van nabestaanden duidelijker te regelen. Die motie werd aangenomen.

    De donorwet werd in de Tweede Kamer maar met krappe meerderheid aangenomen en lag ook in de senaat zeer gevoelig. In veel fracties werd verdeeld gestemd, zoals in de VVD, het CDA en de PvdA. Bij de SP was senator Ada Gerkens dinsdag afwezig. Volgens fractieleider Hans-Martin Don heeft zij principiële bezwaren tegen de wet, maar wilde zij 'om politieke redenen' niet tegenstemmen.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    2.083
    28-10-2015

    Aanwezig geweest in de eerste kamer en die motie van de PVDA (motie van Noren) was een motie van geklungel om Pia dwars te zitten maar de plan van de PVDA is mislukt. Ook voor die motie stemden 38 senatoren voor.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    525
    11-01-2018

    Ja nog ff, niemand komt aan mijn lichaam. Welk nr kan ik bellen om ze uit te leggen dat ik niks wil afstaan?

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    2.083
    28-10-2015

    Citaat Geplaatst door Al3adnani Bekijk reactie
    Ja nog ff, niemand komt aan mijn lichaam. Welk nr kan ik bellen om ze uit te leggen dat ik niks wil afstaan?
    Je krijgt twee keer een brief thuis, daarnaast mag je bij elke aanvraag van een paspoort, ID of rijbewijs verklaren of je nog steeds donor wilt, als je het dan nog steeds vergeet mogen nabestaanden een bezwaar indienen en dat bezwaar wordt voor 90 procent aangenomen.

  5. #5
    ondertitel?

    Reacties
    19.142
    12-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Netto resultaat 0 donoren erbij, oké misschien 1.
    Disclaimer: Berichten zijn geen provocatie anders dan die tot een volwassen vorm van discussie. Ook is het bericht niet racistisch bedoeld. Generalisaties zijn voor communicatie gemak, niet iedereen geld dus. Er is geen sprake dat de ene mening meer waard is dan de ander, echter om discussie redenen word dit wel als zodanig voorgedragen. De schrijven verenigd zich niet altijd met de tekst.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    2.083
    28-10-2015

    Citaat Geplaatst door Abdul_Karim Bekijk reactie
    Netto resultaat 0 donoren erbij, oké misschien 1.
    Dan ben je niet goed geïnformeerd.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Citaat Geplaatst door PETRUS Bekijk reactie
    Netto resultaat 0 donoren erbij, oké misschien 1.
    Kan jij jezelf nie alvast doneren , walgelijke Islamhater

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    525
    11-01-2018

    Citaat Geplaatst door NBDC Bekijk reactie
    Je krijgt twee keer een brief thuis, daarnaast mag je bij elke aanvraag van een paspoort, ID of rijbewijs verklaren of je nog steeds donor wilt, als je het dan nog steeds vergeet mogen nabestaanden een bezwaar indienen en dat bezwaar wordt voor 90 procent aangenomen.
    Beste Nederlanders,

    De donorwet is aangenomen en dat houd in dat elke burger bij overlijden automatisch donor word mits deze persoon bezwaar heeft gemaakt. Dit kun je doen via de onderstaande link.

    https://www.donorregister.nl

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door NBDC Bekijk reactie
    Dan ben je niet goed geïnformeerd.
    O jij kan in de toekomst kijken?

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door FCE Bekijk reactie
    Kan jij jezelf nie alvast doneren , walgelijke Islamhater
    Kattenvoer?

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Kattenvoer?
    Kan je die arme katjes nie aandoen

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    2.083
    28-10-2015

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    O jij kan in de toekomst kijken?
    Er zijn onderzoeken gepubliceerd de afgelopen twee jaar die mijn standpunt bevestigen. Jij komt pas kijken over dit onderwerp. Pia was hier 2/3 jaar al mee bezig.

  13. #13
    ondertitel?

    Reacties
    19.142
    12-01-2009

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door NBDC Bekijk reactie
    Dan ben je niet goed geïnformeerd.
    Ik heb iedere politieke partij die voor is ondertussen gevraagd om een voorspelling te doen, het antwoord is, ze hopen want andere landen, maar feitelijk hebben ze geen idee.
    Dus ga ik uit van nul tot anders aangetoond.

    Heel veel zal het echter niet zijn, want je moet op het juiste moment, de juiste persoon zijn die op de juiste wijze net niet dood is (laatste is geen 2% van alle doden). Dit herhaalt zich dan na een aantal jaar (prijskaartje is best eng).

    Nederland 2017 overleden 150.147 mensen, 21.662 waren onder de 65. Boven die 65 zullen steeds meer organen niet nuttig zijn.
    2% van het totaal is 3.000 mensen. Die moeten net geschikt zijn voor die 1.000 op de lijst. Is die kans echt groot? Zeker als je rekening houd dat bij oudere leeftijd steeds meer organen niet nuttig zijn.

    In België waar ze dit systeem al hebben, hebben ze ongeveer 1200 mensen op de wachtlijst, dat is 200 meer dan het grotere Nederland.

    Zeg maar waar ik het mis heb.
    Disclaimer: Berichten zijn geen provocatie anders dan die tot een volwassen vorm van discussie. Ook is het bericht niet racistisch bedoeld. Generalisaties zijn voor communicatie gemak, niet iedereen geld dus. Er is geen sprake dat de ene mening meer waard is dan de ander, echter om discussie redenen word dit wel als zodanig voorgedragen. De schrijven verenigd zich niet altijd met de tekst.

  14. #14
    sP/rebelle

    Reacties
    2.842
    27-08-2010

    Je zal zelf maar een kind hebben dat enkel levensvatbaar is mits donororgaan.
    ~~~~ Never stand begging for that which you have the power to earn. ~~~~

  15. #15
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Abdul_Karim Bekijk reactie
    Ik heb iedere politieke partij die voor is ondertussen gevraagd om een voorspelling te doen, het antwoord is, ze hopen want andere landen, maar feitelijk hebben ze geen idee.
    Dus ga ik uit van nul tot anders aangetoond.

    Heel veel zal het echter niet zijn, want je moet op het juiste moment, de juiste persoon zijn die op de juiste wijze net niet dood is (laatste is geen 2% van alle doden). Dit herhaalt zich dan na een aantal jaar (prijskaartje is best eng).

    Nederland 2017 overleden 150.147 mensen, 21.662 waren onder de 65. Boven die 65 zullen steeds meer organen niet nuttig zijn.
    2% van het totaal is 3.000 mensen. Die moeten net geschikt zijn voor die 1.000 op de lijst. Is die kans echt groot? Zeker als je rekening houd dat bij oudere leeftijd steeds meer organen niet nuttig zijn.

    In België waar ze dit systeem al hebben, hebben ze ongeveer 1200 mensen op de wachtlijst, dat is 200 meer dan het grotere Nederland.

    Zeg maar waar ik het mis heb.
    Een nog kleinere donorenpool maakt de kans nog iets kleiner op het vinden van een geschikte donor. Wat op zich inderdaad al een moeilijk proces is.
    Je zal maar op die wachtlijst staan. Aantallen op de wachtlijst zegt weinig over de effectiviteit van het automatische donorschap.

    http://statistics.eurotransplant.org
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein