MVC Lid

Reacties
    943
    04-02-2017

Ontslagen legerimam eist 1,5 mln van moslimkoepel

Legerimam Suat Aydin moest het veld ruimen na een conflict met zijn directe collega. Andere geestelijke verzorgers steunen hem.

De dienst geestelijke verzorging van defensie is in de greep van een conflict tussen twee imams. Zes geestelijk verzorgers van de krijgsmacht, van dominees tot een aalmoezenier, hebben partij gekozen voor de Turks-Nederlandse legerimam Suat Aydin. Die is onlangs ontslagen om een langlopend conflict met zijn collega-imam Ali Eddaoudi.

Aydin heeft woensdag een eis ingediend van anderhalf miljoen euro bij het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO), de islamitische koepelorganisatie die zijn religieuze accreditatie vorig jaar op aanwijzing van Eddaoudi introk.

Dat gebeurde na klachten van Eddaoudi’s secretaresse over Aydins functioneren en gebrekkige kennis van de Nederlandse taal en cultuur. Aydin werd zelf niet gehoord over de klacht. Daarom is zijn ontslag onrechtmatig, zegt zijn raadsman Michael Ruperti. Eddaoudi wil niet inhoudelijk reageren omdat de zaak onder de rechter is. Het ministerie van Defensie zegt niet verantwoordelijk te zijn vanwege „de scheiding van kerk en staat”.

Eddaoudi en Aydin werkten sinds 2009 als geestelijk verzorger voor zo’n 2.500 moslims bij Defensie. Gaandeweg ontaardde hun samenwerking in een machtsstrijd. Eddaoudi probeerde Aydin te ontslaan vanwege zijn slechte taalbeheersing. Andersom verweet Aydin zijn collega te veel bezig te zijn met bijverdiensten.

Eddaoudi heeft een eigen adviesbureau en verrichtte nevenwerkzaamheden voor de politie Amsterdam.

De imams botsten daarnaast over de inhuur van Stichting Halalpolitie. Deze organisatie moest in opdracht van Eddaoudi controleren of de maaltijden van defensie voldeden aan de islamitische vereisten. Deze ‘politie’ is omstreden vanwege drie veroordelingen voor het zonder onderbouwing zwartmaken van vleesbedrijven.

Het ontslag van Aydin eind vorig jaar heeft tot tweespalt geleid onder moslimmilitairen, zegt de tot de islam bekeerde kolonel buiten dienst Henk Timmer. Meerdere islamitische militairen met wie NRC sprak, willen niets meer met Eddouadi te maken hebben. Anderen steunen juist zijn beslissing om zijn directe collega te lozen.

De advocaat van Aydin wil dat defensie het ontslag terugdraait. Hij eist van het CMO 1,5 miljoen euro. Ruperti: „Ze hebben, na een dubieuze klacht, zonder wederhoor alles onder mijn cliënt vandaan getrokken.”

CMO-voorzitter Halil Karaaslan ziet een rechtszaak met vertrouwen tegemoet. „Wij hebben over de jaren verschillende gesprekken gevoerd met beide geestelijk verzorgers. Uiteindelijk was de conclusie dat de heer Aydin ons niet langer kan vertegenwoordigen.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/11...oepel-a1609728

TheDudeMaster

Reacties
    11.244
    24-01-2017

sukkels totaal niet geïnteresseerd in hun gevecht.
    Imam zijn en dan nog 1,5 miljoen eisen werk je voor Allah of voor keiharde knaken.
    The mistakes you make have price to pay.

MVC Lid

Reacties
    3.557
    13-02-2007

Een ander twistpunt vormen Eddaoudi’s bijverdiensten. Hij heeft sinds 2011 een eigen advies- en trainingsbureau en laat zich inhuren door de politie Amsterdam, ontdekt Aydin. „Ali blokte de uren die hij buiten de deur werkte in zijn defensie-agenda. Hij declareerde ze ook. Ik heb hierover nooit publiekelijk aan de bel getrokken, maar inmiddels zie ik geen uitweg meer.”

Mocht dit? De imams moeten hun nevenwerkzaamheden van defensie opgeven, maar de zendende moslimkoepel CMO is voor hen verantwoordelijk. Toenmalig CMO-voorzitter Rasit Bal zegt dat Eddaoudi van hem mocht „meedenken” met de Amsterdamse politie over het opzetten van geestelijke verzorging, „zolang het werk bij defensie er niet onder zou lijden”.

Maar Eddouadi denkt niet alleen mee. Hij werkte bij de politie ook als „geestelijk verzorger” van „zowel islamitische als niet-islamitische politieagenten”, zo valt te lezen in referenties op zijn persoonlijke website.

Bal, van het CMO: „Dat heeft hij mij nooit gemeld, ook niet dat dit tegen betaling gebeurde.” De politie Amsterdam wil er niets over kwijt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/11...litie-a1609697

MVC Lid

Reacties
    5.860
    08-04-2017

Eddaoudi..das toch die vent die schreef dat christenen en moslims nooit broeders konden zijn..wat later natuurlijk..lees 5200€ pm tegenoverstaand..niet zo bedoeld was nou als ik dit weer lees geloif ik het niet meer zo ..toen trouwens ook al niet wat een bagger schreef die vent.
    neervallen..
    opstaan..
    kroontje rechtzetten..
    verdergaan.

Stap nu over!