1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    8.354
    13-02-2006

    'Mam, ik word moslima'

    AMSTERDAM - Bep Weerts-De Vulder (52) kreeg de schrik van haar leven toen ze haar e-mail opende en een bericht van haar dochter las. Linda (25) had zich bekeerd tot de islam. Die nacht deed ze geen oog dicht.

    “Een paar jaar geleden deed Linda nog alles wat God verboden had. Ze rookte, dronk, ging veel uit. Ze had geregeld vriendjes uit het buitenlandse circuit, dus toen ze na een vakantie op Lanzarote vertelde dat ze verliefd was op een Spaanse Berber, keek ik niet vreemd op. Het bleek gewoon een Marokkaan te zijn, maar dat durfde ze destijds niet te zeggen. Niet voor niets, want ik schrok behoorlijk toen ik dat hoorde. Ik kwam weinig in contact met Marokkanen en hoorde alleen de slechte dingen. Het beeld dat ik van Marokkaanse mannen had, was dat ze crimineel waren en hun vrouwen onderdrukten.

    Toen ik Brahim voor de eerste keer ontmoette, heb ik hem eens goed in de ogen gekeken en eerlijk verteld hoe ik erover dacht. In zijn ogen zag ik dat het goed zat. Hij is echt een lieve, intelligente jongen met goede normen en waarden. Vanaf dat moment ben ik anders naar Marokkanen gaan kijken. Ik ben niet meer bang voor die knulletjes op straat en kom geregeld in islamitische winkels. Maar met de islam zelf heb ik nog steeds niets. Met geen enkel geloof overigens. Linda zei ook dat ze er niets van wilde weten. Ik vond het mooi om te zien hoe zij en Brahim allebei hun eigen weg vonden in hun relatie. Hij drong zijn geloof niet aan haar op, vertelde er alleen over als zij er zelf naar vroeg. Hij nam haar zoals ze was.

    Linda besloot met Brahim te trouwen en op Lanzarote te gaan wonen. Daar hadden mijn man en ik veel moeite mee, maar bovenal waren we blij dat ze zo gelukkig was. Op de bruiloft droeg Linda een mooie strapless trouwjurk, er was toen nog niets te merken van haar sympathie voor de islam. Niet veel later kwam ze een weekend naar Nederland. Mijn moedergevoel zei meteen dat er iets niet klopte. Linda at geen varkensvlees meer, terwijl ze daar altijd dol op was. Ook rookte en dronk ze niet meer, waar we natuurlijk alleen maar blij mee waren. Toen ze me een keer vroeg haar mailbox te openen, zag ik mailtjes van een forum voor bekeerde moslima’s. Ik klikte ze meteen weg. Zolang ik er niets van hoorde, bestond het ook niet.

    Doemscenario’s

    In februari vorig jaar kwam het hoge woord eruit. Linda schreef ons dat ze zich had bekeerd tot de islam. Brahim wist ook van niets, ze had het hem pas verteld vlak voordat ze de geloofsgetuigenis ging doen. Het was een lieve, emotionele brief waarin ze schreef dat ze ons als voorbeeld zag, maar dat ze in de islam de rust had gevonden die ze al zo lang zocht. Mijn man was er meteen klaar mee, voor mij was het niet zo zwart-wit. Ik heb Linda gebeld en verteld dat ik achter haar stond, ook als ze dingen deed die ik niet leuk vond. Maar de hele nacht heb ik wakker gelegen, zag allemaal doemscenario’s voor me. Mijn man zag haar al met een hoofddoek op in de woestijn wonen, of erger: terrorist worden.

    De volgende dag ben ik gaan wandelen om na te denken. Ik voelde voor het eerst een afstand tot mijn dochter. Er kon toch geen god tussen ons komen? Thuis heb ik tegen mijn man gezegd dat ik vond dat we haar moesten steunen. Zij was immers gelukkig zo, waarom zouden wij dat niet respecteren? Als we er dwars tegenin zouden gaan, konden we haar misschien kwijtraken. Een kind moet altijd op zijn ouders kunnen terugvallen, anders kan het eenzaam worden en juist in verkeerde handen komen.

    Hoofddoek

    Kort daarna zijn Linda en Brahim voor de moskee getrouwd. Ze vertelde me toen dat ze voortaan een hoofddoek wilde dragen. Ik was ontzettend boos. Ze had altijd gezegd dat ze dat nooit zou doen, en nu deed ze het dus toch. Wat was het volgende? Toen ik haar ernaar vroeg zei ze: ‘Dan doe ik hem wel af als jullie er zijn.’ Onzin, vond ik. Als je ergens voor kiest, moet je je er ook aan houden. Toen we haar voor de eerste keer met dat ding op zagen, herkenden we haar amper. Ze was altijd zo mooi, met een grote bos krullen. Met die witte doek leek ze net een non! Aangezien ze geen geld had om iets beters te betalen, ben ik met haar de stad in gegaan om een paar kleurrijke doeken te kopen. Zo zag ze er tenminste mooi uit.

    Al snel bleek Linda zwanger. Omdat er in Nederland een betere toekomst mogelijk was dan op Lanzarote, besloten ze bij ons in te trekken. Daar was ik erg blij mee, zo wist ik tenminste zeker dat ik mijn kleinkind nog zou zien. Tijdens hun eerste weekend in Nederland voerden Linda en ik heftige discussies. Ik kreeg het gevoel dat ze haar geloof aan mij wilde opdringen. Ze vertelde constant verhalen over de islam. Ook wilde ze niet dat er nog verjaardagen, sinterklaas en kerst werden gevierd. Onze cultuur werd in één klap van tafel geveegd. We hebben dat weekend veel gehuild, maar kwamen niet dichter tot elkaar. Brahim heeft uiteindelijk bemiddeld. We hebben compromissen gesloten.

    bron: http://www.telegraaf.nl/vrouw/psyche...oslima___.html


    Gelieve geen PM van mijn zus(je) in het geloof


  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    8.752
    07-04-2009

    De islam is een mooi vredig religie en niet een 1 of ander sekte waar je je bij aansluit, wat kunnen onwetenden toch sterk overdrijven in hun beeld over de islam.
    Islam mag je niet assosieren met terrorisme onwetende pigs!
    Maar wel MachAllah dat dat meisje zich heeft bekeerd en haar rust in de islam heeft gevonden.

  3. #3
    half nederlander

    Reacties
    9.030
    16-09-2008

    Hoe de denkwijze bij sommigen is.
    Vooral het stukje, toen pas durfde ik naar islamitische winkels en over straat of dat zijn dochter terrorist werd
    peace

  4. #4
    Op tien na stomste!

    Reacties
    1.199
    15-01-2010

    Ze vertelde constant verhalen over de islam. Ook wilde ze niet dat er nog verjaardagen, sinterklaas en kerst werden gevierd. Onze cultuur werd in één klap van tafel geveegd. We hebben dat weekend veel gehuild, maar kwamen niet dichter tot elkaar. Brahim heeft uiteindelijk bemiddeld. We hebben compromissen gesloten.
    Als ik het stukje lees zie ik toch meer begrip van de kant van de ouders komen dan van de dochter... Moeder probeert zich te verdiepen in de zaken die haar dochter bezig houdt, dochter veegt alles waar de moeder waarde aan hecht van tafel...

    Bekeerlingen slaan helaas vaak altijd door in hun religeuze doen en laten. Mijn ervaring is dat het instabiele mensen zijn die geen maat kunnen houden met wat ze ook doen...

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    6.441
    15-08-2009

    Grote veranderingen binnen een gezin zijn altijd ingrijpend, wat ze ook zijn. Die ouders doen het zo slecht nog niet. De dochter overdrijft een beetje, maar dat gaat wel weer over.

  6. #6
    GEK, hoor je me?!

    Reacties
    14.676
    09-02-2008

    Citaat Geplaatst door gekkeappie Bekijk reactie
    Ook wilde ze niet dat er nog verjaardagen, sinterklaas en kerst werden gevierd. Onze cultuur werd in één klap van tafel geveegd.
    Heeft ze zich weleens afgevraagd hoe een paard kan vliegen?
    "You have to let it all go. Fear, doubt, disbelief... Free your mind."




  7. #7
    koppig lid

    Reacties
    7.475
    23-12-2003

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Abracadaver_ Bekijk reactie
    Als ik het stukje lees zie ik toch meer begrip van de kant van de ouders komen dan van de dochter... Moeder probeert zich te verdiepen in de zaken die haar dochter bezig houdt, dochter veegt alles waar de moeder waarde aan hecht van tafel...

    Bekeerlingen slaan helaas vaak altijd door in hun religeuze doen en laten. Mijn ervaring is dat het instabiele mensen zijn die geen maat kunnen houden met wat ze ook doen...
    Inderdaad.

  8. #8
    half nederlander

    Reacties
    9.030
    16-09-2008

    Citaat Geplaatst door sjourt Bekijk reactie
    Heeft ze zich weleens afgevraagd hoe een paard kan vliegen?
    Heb je jezelf weleens afgevraagd, dat jij ooit eens een zaadje was.
    peace

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    8.752
    07-04-2009

    Citaat Geplaatst door Amazing_Amazigh Bekijk reactie
    ik kan die moeder ook niks kwalijk nemen. ze was niks anders gewend
    Onzin.
    Hoe bedoel je gewend?
    Makkelijk om islam met terrorisme te assosieren, alsof er dagelijk bommen in de naam van Allah in haar straatje vielen.
    Mensen moeten gewoon eens keer zelf gaan lezen, de juiste boeken lezen, inplaats van alleen de media achterna te volgen.

  10. #10
    Achmed Soultan.

    Reacties
    373
    06-08-2009

    Citaat Geplaatst door Nabil19.. Bekijk reactie
    Heb je jezelf weleens afgevraagd, dat jij ooit eens een zaadje was.

  11. #11
    Op tien na stomste!

    Reacties
    1.199
    15-01-2010

    Citaat Geplaatst door Amazing_Amazigh Bekijk reactie
    één van jullie tweeen zal zich toch moeten bekeren. of moslim worden, of atheist worden. wat dus wil zeggen dat één van jullie instabiel is (jouw woorden)
    We moeten niets. En dat mag je quoten als mijn woorden.

  12. #12
    Op tien na stomste!

    Reacties
    1.199
    15-01-2010

    Citaat Geplaatst door DiepOngelukkig_ Bekijk reactie
    Onzin.
    Hoe bedoel je gewend?
    Makkelijk om islam met terrorisme te assosieren, alsof er dagelijk bommen in de naam van Allah in haar straatje vielen.
    Mensen moeten gewoon eens keer zelf gaan lezen, de juiste boeken lezen, inplaats van alleen de media achterna te volgen.
    Dat de dochter alle gebruiken van haar ouders van tafel veegt, vind je geen onzin?

  13. #13
    Verban*nen

    Reacties
    60
    24-11-2008

    Ik zou het ook heel erg bizar vinden als myn kind later ineens laat weten dat die zich bekeert tot het Christendom en/of Jodendom e.d . Is toch 'n hartstikke normale reactie van zo'n ouder.
    Ik ben niet eenzaam. Ik ben een einzelganger
    Diegene die Allah niet gedenkt, is als een dode.
    “Among men and women, those in love do not always announce themselves with declarations and vows. But they are the ones who weep when you're gone. Who miss you every single night, especially when the sky is so deep and beautiful, and the ground so very cold.”

  14. #14
    ...

    Reacties
    17.024
    17-02-2007

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door gekkeappie Bekijk reactie
    “Een paar jaar geleden deed Linda nog alles wat God verboden had. Ze rookte, dronk, ging veel uit. Ze had geregeld vriendjes uit het buitenlandse circuit,
    En toen kon ze kiezen: Islam, Jodendom, Christendom of Scientology.
    (ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

  15. #15
    Bijna Lid

    Reacties
    17.259
    09-02-2006

    Citaat Geplaatst door QueenDihya Bekijk reactie
    Ik zou het ook heel erg bizar vinden als myn kind later ineens laat weten dat die zich bekeert tot het Christendom en/of Jodendom e.d . Is toch 'n hartstikke normale reactie van zo'n ouder.

    ach zo lang ze happy zijn en zo maakt het mij niet zo veel uit
    ze kan het wel op haar buik schrijven als ze meent dat haar overtuiging mijn gedrag moet beïnvloeden, ik vier wel of niet wat ik wil vieren en ik leef zoals ik wil leven