1. #31
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Het antwoord is simpel.

    De islam is niet gekomen met organen uitwisselen.

    De islam is gekomen met tawheed.

    Er zijn nu ook medicijnen die er toen niet waren - dat is rizq.

    Allahu a3lam
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  2. #32
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door Bilal_El-Khattabi Bekijk reactie
    Het antwoord is simpel.

    De islam is niet gekomen met organen uitwisselen.

    De islam is gekomen met tawheed.

    Er zijn nu ook medicijnen die er toen niet waren - dat is rizq.

    Allahu a3lam
    subhanaLlaah, mooi gezegd akhi

  3. #33
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    In precieze niet. Als een moslim zelf een hond mag helpen in slechte tijden waarom niet iemand die niet gelooft? Ik zie dat als liefdadigheid naar mijn dood.
    de beste liefdadigheid na de dood is een sadaqa (zoals waterput, moskee), kennis waar moslims profijt van hebben of kinderen die goede werken verrichten, daar zal jij tot de dag des oordeel voor beloond wordt...

  4. #34
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Geweldig. Maar hij zegt hierbij je broeder. Dus iemand die niet gelooft, daar zegt hij niks over.
    Denk dat hij het heeft over moslims onderling inderdaad. Ik zal mijn organen aan niemand geven maar als ik het aan iemand zou geven dan doe ik het aan een moslim die gelooft in de Kitab en Sunnah want die heeft daar het meeste recht op en daarnaast wil ik niet dat mijn organen zitten in een ongelovige die ongelovig is in de Kitab en Sunnah.

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  5. #35
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Zolang jij maar niet je hersenen doneert : )

    Jij zou wel willen dat ik de mijne aan jou doneer.

  6. #36
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door Umm-Suhayla Bekijk reactie
    Jij zou wel willen dat ik de mijne aan jou doneer.

  7. #37
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Citaat Geplaatst door Si.Lgdr Bekijk reactie
    subhanaLlaah, mooi gezegd akhi
    Ik baseer het op een uitspraak van Sh. Bin Baz رحمه الله waarin hij zegt dat medicijnen net als voedsel zijn omdat je het er weer uitpoept en plast.

    Dat geldt dan niet voor organen, dat is een ander soort rizq maar de vergelijking gaat wel op voor dat het als medicijn/genezing dient.

    De fatwa van bin Baz kan ik niet terugvinden.
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  8. #38
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Citaat Geplaatst door Bilal_El-Khattabi Bekijk reactie
    Het antwoord is simpel.

    De islam is niet gekomen met organen uitwisselen.

    De islam is gekomen met tawheed.

    Er zijn nu ook medicijnen die er toen niet waren - dat is rizq.

    Allahu a3lam
    Dit slaat dus echt nergens op. Net alsof liefdadigheid niet mag.

  9. #39
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Citaat Geplaatst door A_bdars Bekijk reactie
    Denk dat hij het heeft over moslims onderling inderdaad. Ik zal mijn organen aan niemand geven maar als ik het aan iemand zou geven dan doe ik het aan een moslim die gelooft in de Kitab en Sunnah want die heeft daar het meeste recht op en daarnaast wil ik niet dat mijn organen zitten in een ongelovige die ongelovig is in de Kitab en Sunnah.
    Maar jij zou het dus ook niet accepteren van een ongelovige?

  10. #40
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Dit slaat dus echt nergens op. Net alsof liefdadigheid niet mag.

    hij zegt ook niet dat liefdadigheid niet mag, dat mag je gerust doen, maar binnen welke kaders is dat toegestaan, daar gaat het om. qua geld mag je zoveel aan liefdadigheid geven mits je daarmee alleen Allah's tevredenheid wenst. Maar zelfs voor de zakaat zijn regels... zo kan je de zakaat niet geven aan een niet-gelovige, wel een sadaqa/hadyja (cadeau).

  11. #41
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Citaat Geplaatst door Si.Lgdr Bekijk reactie
    hij zegt ook niet dat liefdadigheid niet mag, dat mag je gerust doen, maar binnen welke kaders is dat toegestaan, daar gaat het om. qua geld mag je zoveel aan liefdadigheid geven mits je daarmee alleen Allah's tevredenheid wenst. Maar zelfs voor een sadaqa zijn regels... zo kan je een sadaqa niet geven aan een niet-gelovige, wel een hadyja (cadeau).
    Hoezo maak je Allah niet tevreden? Zelf als je een stuk scherpe glas opraapt van de grond is liefdadigheid. Dan maakt niet uit of een hond of ongelovige of een moslim op gaat lopen.

  12. #42
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Hoezo maak je Allah niet tevreden? Zelf als je een stuk scherpe glas opraapt van de grond is liefdadigheid. Dan maakt niet uit of een hond of ongelovige of een moslim op gaat lopen.
    je maakt hem tevreden door de profeet vzmh te volgen in wat hij goedgekeurd heeft. Een scherpe glas oprapen is een goede daad en daar maakt het inderdaad niet uit wie daar overheen loopt. Zo moet je ook goed zijn voor je buurman als is het een ongelovige. Maar dit biedt nog niet een basis om daarmee het doneren van organen goed te keuren... als jij dit als liefdadigheid ziet dan zijn er vele aderen die dat niet als liefdadigheid zien. maw onze mening is niet leidend maar wat Allah en zijn boodschapper hebben aangegeven. Je wilt er toch voor beloond worden morgen op de dag des oordeel? zo niet dan wil je er ook niet om gestraft worden. Dus of je het als liefdadigheid mag beschouwen moeten we eerst kijken wat de koran en de hadith daarover zeggen, zo niet wat de geleerden daarover zeggen, en dan blijft het daarbij... wil je daarmee Allah's tevredenheid nastreven...

  13. #43
    MVC Lid

    Reacties
    6.685
    09-03-2013

    Citaat Geplaatst door Si.Lgdr Bekijk reactie
    hij zegt ook niet dat liefdadigheid niet mag, dat mag je gerust doen, maar binnen welke kaders is dat toegestaan, daar gaat het om. qua geld mag je zoveel aan liefdadigheid geven mits je daarmee alleen Allah's tevredenheid wenst. Maar zelfs voor een sadaqa zijn regels... zo kan je een sadaqa niet geven aan een niet-gelovige, wel een hadyja (cadeau).
    Kan je dit onderbouwen?
    "Veel mensen die in een rolstoel rijden hebben een ongeval gehad, dus rijden met een rolstoel is gevaarlijk."

  14. #44
    MVC Lid

    Reacties
    2.150
    19-06-2015

    Citaat Geplaatst door Mouwaysie Bekijk reactie
    Kan je dit onderbouwen?

    Sorry je hebt gelijk, ik bedoelde zakaat... ik corrigeer het

  15. #45
    MVC Lid

    Reacties
    6.685
    09-03-2013

    Citaat Geplaatst door Si.Lgdr Bekijk reactie
    Sorry je hebt gelijk, ik bedoelde zakaat... ik corrigeer het
    Zelfs de zakaat kan gegeven worden aan de koeffaar om hun harten te verzachten.

    المؤلفات قلوبهم
    "Veel mensen die in een rolstoel rijden hebben een ongeval gehad, dus rijden met een rolstoel is gevaarlijk."