1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.296
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Ophef in Catalonië om mogelijke verkiezingen

    De Catalaanse leider Carles Puigdemont is volgens goed ingevoerde bronnen van plan zelf vervroegde regionale verkiezingen uit te schrijven.





    Dat leidt tot veel commotie in Catalonië, waar voorstanders van onafhankelijkheid woest reageren op de geruchten.

    Puigdemont zou aanvankelijk om 13.30 uur een verklaring afleggen, maar dat ging niet door. De Catalaanse regioregering liet later weten dat de geplande toespraak van de baan is. Een reden is niet genoemd. De Catalaanse leider spreekt later naar verwachting het parlement toe.

    Mocht Puigdemont inderdaad verkiezingen uitschrijven, dan zou de Spaanse regering bereid zijn voorlopig af te zien van het overnemen van het bestuur van de autonome regio. Dat zeiden bronnen binnen regeringspartij Partido Popular althans tegen de krant La Vanguardia.

    Twee problemen

    In Catalonië bestaat verdeeldheid over het conflict tussen het regionale bestuur in Barcelona en de centrale regering in Madrid. De Catalaanse politieke partij Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) stapt volgens een bron uit de regionale regering als Puigdemont besluit verkiezingen uit te schrijven.

    Ook de separatistische CUP-partij keerde zich tegen vervroegde verkiezingen. "Tot dusver hadden voorstanders van onafhankelijkheid één probleem: de Spaanse staat. Als verkiezingen worden uitgeroepen, hebben ze er twee", schreef de partij op Twitter.

    Betogers

    Honderden mensen gingen in Barcelona de straat op vanwege de geruchten. "Puigdemont is een verrader", scandeerden betogers buiten het hoofdkwartier van de regionale regering. Ze zwaaiden daarbij met Catalaanse vlaggen.

    Als Puigdemont een vervroegde stembusgang wil aankondigen, dringt de tijd. De Spaanse Senaat stemt vermoedelijk vrijdag over een pakket maatregelen tegen het Catalaanse regiobestuur. De Catalaanse leider kan dan al zijn bevoegdheden kwijtraken.

    De Spaanse premier Mariano Rajoy kondigde vorige week aan de regering van de autonome regio te willen ontslaan. Ook wil Madrid nieuwe regionale verkiezingen.

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Die enge fanatieke nationalisten hebben al een stuk gewonnen......

    Bedrijven beginnen met het verlaten van de regio
    Aanhangers van Puigdemont en zijn trawanten beginnen al verraad te roepen, zijn woest.
    De partijtjes die de partij van Puigdemont aan de meerderheid helpen zijn ziedend op hem omdat hij maar niet de republiek uitroept.
    Morgen wordt waarschijnlijk in het parlement van de centrale regering de autonomie die Catalonië al had opgeheven.

    Je kunt zien hoe verblind die nationalisten zijn. Een pad opgaan dat de constitutie van Spanje verbiedt.
    EU zou dolgelukkig zijn om het superieure Catalonie te erkennen, helpen.
    Maar uiteraard geen enkele steun. Verblind zien wat men wilde zien.

  3. #3
    sP/rebelle

    Reacties
    2.842
    27-08-2010

    Ik dacht dat een nieuwe staat enkel internationale erkenning krijgt indien die tot stand komt met toestemming van de (wetten van de) staat waarvan ze afscheurt. Er zijn maar enkele uitzonderingen op die regel, waar eenzijdige afscheiding wél is toegestaan: kolonies, bezette gebieden en burgeroorlogen waar separatisme als “laatste redmiddel” toegestaan wordt.
    Kan me vergissen hoor.
    ~~~~ Never stand begging for that which you have the power to earn. ~~~~

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door Ma-at Bekijk reactie
    Ik dacht dat een nieuwe staat enkel internationale erkenning krijgt indien die tot stand komt met toestemming van de (wetten van de) staat waarvan ze afscheurt. Er zijn maar enkele uitzonderingen op die regel, waar eenzijdige afscheiding wél is toegestaan: kolonies, bezette gebieden en burgeroorlogen waar separatisme als “laatste redmiddel” toegestaan wordt. Gelukkig valt Catalonië hier niet onder.
    Kan me vergissen hoor.
    In principe juist. Joegoslavia was een gevalletje overmacht, keiharde burgeroorlog waar alle volken elkaar naar het leven stonden.
    Zoveel onderling zeer, haat na die oorlog dat men niet meer met elkaar verder wilde

  5. #5
    Ask me anything!

    Reacties
    37.783
    07-08-2007

    Spanje heeft het te ver laten komen. Ze hadden het separatistisch uitschot veel eerder de mond moeten snoeren.
    The most precious jewels you will ever have around your neck are the arms of your children.

  6. #6
    sP/rebelle

    Reacties
    2.842
    27-08-2010

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    In principe juist. Joegoslavia was een gevalletje overmacht, keiharde burgeroorlog waar alle volken elkaar naar het leven stonden.
    Zoveel onderling zeer, haat na die oorlog dat men niet meer met elkaar verder wilde
    De Joegoslavische republieken hadden een grondwettelijk zelfbeschikkingsrecht als ik me goed herinner.
    ~~~~ Never stand begging for that which you have the power to earn. ~~~~

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door Ma-at Bekijk reactie
    De Joegoslavische republieken hadden een grondwettelijk zelfbeschikkingsrecht als ik me goed herinner.
    Dacht het niet. Zeker hadden de deelrepublieken eigen parlementen en grondwet. Maar voor zover ik weet hadden deze niet het recht eenzijdig uit de federatie te stappen.
    In Slovenie begon het gedonder, de bekende verhalen, wij verdienen hier het geld en dat gaat grotendeels naar Belgrado.
    Men wilde dat veranderen, maar zij hebben nooit voor de vlam in de pan sloeg zich eenzijdig de onafhankelijkheid uitgeroepen.
    Maar ik kan er naast zitten.

  8. #8
    sP/rebelle

    Reacties
    2.842
    27-08-2010

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Dacht het niet. Zeker hadden de deelrepublieken eigen parlementen en grondwet. Maar voor zover ik weet hadden deze niet het recht eenzijdig uit de federatie te stappen.
    In Slovenie begon het gedonder, de bekende verhalen, wij verdienen hier het geld en dat gaat grotendeels naar Belgrado.
    Men wilde dat veranderen, maar zij hebben nooit voor de vlam in de pan sloeg zich eenzijdig de onafhankelijkheid uitgeroepen.
    Maar ik kan er naast zitten.
    Nu begin ik ook te twijfelen.
    De Joegoslavische Federatie bestond uit zes republieken die een grote mate van autonomie hadden, onder meer het (theoretisch) recht de Federatie te verlaten. Er was echter iets kunstmatig aan de indeling en de grenzen. Zo kreeg de derde grootste etnische groep, de Albanese, geen zelfstandige republiek, alleen een provincie binnen de republiek Servië.

    De indeling had tot doel het politieke gewicht van de Serviërs, ca 40% van de bevolking, in te perken.
    ~~~~ Never stand begging for that which you have the power to earn. ~~~~

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door Ma-at Bekijk reactie
    Nu begin ik ook te twijfelen.
    De Joegoslavische Federatie bestond uit zes republieken die een grote mate van autonomie hadden, onder meer het (theoretisch) recht de Federatie te verlaten. Er was echter iets kunstmatig aan de indeling en de grenzen. Zo kreeg de derde grootste etnische groep, de Albanese, geen zelfstandige republiek, alleen een provincie binnen de republiek Servië.

    De indeling had tot doel het politieke gewicht van de Serviërs, ca 40% van de bevolking, in te perken.
    Dat laatste is zeker waar. Eerst Slovenië daarna Kroatie vonden dat de Serviers te veel macht hadden - ondanks die constructie om macht te delen - maar ook wilden zij meer geld voor de eigen deelrepubliek houden.
    Milosovic van Servie wilden ten koste van alles de boel bij elkaar houden en stuurde ten slotte het joego leger op Slovemie af/
    Slovenie had het geluk dat het geen grote minderheid had, grotendeels Slovenen, die zich te weer stelden.

    Maar hoe dan ook, het was een enorm drama.

  10. #10
    pleased

    Reacties
    5.014
    22-07-2017

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Nefertari Bekijk reactie
    Spanje heeft het te ver laten komen. Ze hadden het separatistisch uitschot veel eerder de mond moeten snoeren.
    Armada job.

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door Nefertari Bekijk reactie
    Spanje heeft het te ver laten komen. Ze hadden het separatistisch uitschot veel eerder de mond moeten snoeren.
    Die nationalisten zijn ook hondsbrutaal. Zij hebben lak aan de grondwet, een verbod van het Constitutioneel Hof tot het houden van het referendum en beschuldigen dan de centrale regering in Madrid dat zij de de democratische rechtsstaat de nek hebben omgedraaid.

  12. #12
    Ask me anything!

    Reacties
    37.783
    07-08-2007

    Zij zijn de laatsten die over democratie mogen spreken dat rechts uitschot!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    The most precious jewels you will ever have around your neck are the arms of your children.