1. #1
    BORN TO BE A MUSLIM

    Reacties
    275
    12-06-2002

    Hoe vertel je je omgeving dat je moslim bent

    In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

    al salaam 3leikum wa ra7matuhlah wa barakatuh wa salatu wa salaam 3la muhammad al nabie al ameen sala lahie 3leihie wa salam taslima kathira 3la man taba3ahoe bie ihsana il youm al youb3atoen wa 3la as7habihie azma3ien, wa ba3d



    Het komt vaak voor dat er (nieuwe) moslims zijn die het moeilijk vinden om hun omgeving vooral de ouders te vertellen dat ze moslim zijn. Vandaar dit artikeltje om de gehele situatie te overzien en een aantal punten te bespreken die een (nieuwe) moslim kan gebruiken en/of steun geeft om het te vergemakkelijken.

    Het is begrijpelijk dat in het begin van ‘het moslim zijn’ het moeilijk is om aan de omgeving vooral ouders en andere familie leden te vertellen dat je moslim bent. Het is immers voor de familieleden vreemd te begrijpen en te zien dat er iemand van familie en andere levenswijze aanneemt dan die van hen. En zeker is dat de moslim zal veranderen op veel verschillende gebieden, van karakter tot het manier van kleden waarin steeds meer verschil in gezien zal worden.

    Zodra een moslim de ‘shahada’ (geloofsgetuigenis) aflegt dan heeft zo een persoon geaccepteerd dat Allah de Verhevene de enige godheid is en dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) Zijn boodschapper is. De getuigenis betekent ook het volgen van Allah's oordelen en wetten. Het accepteren van de wetten van Allah de Verhevene. Acceptatie betekent in zijn geheel en niet slechts een gedeelte. De Waarheid is de Qor-aan en de Leringen van de profeet Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) . De gelovige behoort ook van Allah de verhevene te houden boven alles en iedereen. Iemand is pas een ware gelovige als diegene het meest van Allah de Verhevene houdt.

    Allah zegt in de Qor-aan: “Maar degenen die geloven houden meer van Allah (dan al het andere)’ (Soerat Al- Baqarah vers 165).

    Ook hoort een gelovige meer van de boodschapper Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) te houden dan al het andere, dan zal diegene een ware gelovige zijn.

    Anas verhaalde dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: Niemand van jullie heeft ware geloof totdat hij meer van mij houdt dan zijn vader, zijn kind en de gehele mensheid.” (sahih Boekharie: Volume 1,boek 2, nummer 14)

    We zouden eens stil moeten staan bij het feit dat een ware gelovige meer van Allah de Verhevene en Zijn boodschapper Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) houdt en dat bij onszelf gaan nakijken of dat werkelijk zo is?

    “Zeg: “Als jullie vaders en jullie zonen en jullie broeders en jullie echtgenotes en jullie familie en de bezittingen die jullie verworven hebben en de handel waarvan jullie verlies vrezen en de huizen die jullie behagen, jullie dierbaarder zijn dan Allah en Zijn boodschapper en het strijden op zijn Weg, wacht dan tot Allah met Zijn beschikking komt. En Allah leidt het zwaar zondige volk niet.” (Soerat At Taubah: 24)

    En voor diegene die dat niet hebben die liefde voor Allah de Verhevene en Zijn boodschapper Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) boven al het andere is dit waarlijk een waarschuwing. Dit geheel kan een moslim belemmeren om te vertellen aan de omgeving dat hij moslim is. Door Allah de Verhevene en Zijn boodschapper dierbaarder te hebben zal het de moslim sterker maken om zijn/haar ouders en andere te vertellen dat de Islaam zijn/haar religie is geworden.

    Als iemand net de Islaam heeft geaccepteerd zal de liefde nog zwak zijn. Door Allah de Verhevene en zijn Boodschapper te leren kennen zal de liefde stijgen. Door kennis op te doen door middel van de Qor-aan en de leringen van de Profeet Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) te bestuderen. Zal een persoon meer geloof (imaan) krijgen. Dit ook zal wederom diegene helpen om bekend te laten te maken dat hij/zij moslim is.

    Het blijft in het begin moeilijk om de omgeving te vertellen dat je de Islaam als ware religie hebt geaccepteerd. Maar weet dat Allah de Verhevene alle moeilijkheden doet vergemakkelijken als het om het goede gaat. Zoals Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan: “…Allah is de Wali (Beschermer en Helper) van de gelovigen.” (Soerat Ali Imran: 68)

    Ook Allah de Verhevene te vrezen door middel van gehoorzaamheid (taqwa) is ook een manier om geholpen te worden met moeilijkheden. Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan: “En degene die Taqwa (vrees voor Allah) heeft en zijn plicht aan Hem nakomt, Hij zal een weg voor hem maken om eruit te komen (uit elke moeilijkheid)”. (Soerat At-Thalaq vers 2)

    “…Allah zal na moeilijkheden gemak geschenken.” (Soerat At Thalaq:7)

    “En degene die omwille van Ons streven, die zullen Wij zeker Leiding schenken op Onze Wegen. En voorwaar, Allah is zeker met de Weldoeners.” (Soerat Al Ankaboet:69)

    Het is onmogelijk om ‘het moslim zijn’ te verschuilen voor de omgeving omdat de islam een levenswijze is en de islam te zien is aan het innerlijk en de uiterlijk van een moslim.

    Een voorbeeld: stel je voor dat diegene bij zijn ouders is waarvan die niet weten van je moslim zijn. De tijd van het gebed is aangebroken en diegene zal niet het gebed op tijd verrichten omdat de ouders niet weten en mogen weten dat je moslim bent, terwijl Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan: “De Salat is de gelovigen op vaste tijden voorgeschreven.” (Soerat An Nisaa: 103) De vastgestelde tijden’ daar hebben we geen excuus voor om het gebed niet te verrichten, wanneer de tijd is aangebroken. Een voorbeeld: iemand in je omgeving vraagt je een advies over iets en diegene weet niet dat je moslim bent, hoe kan je diegene adviseren met iets dat vaak tegen de islam is. Je kan diegene niet met iets adviseren wat de islam niet toegestaan heeft. Een voorbeeld: Hoe kan een moslimvrouw de Hijaab (de sluier) dragen wanneer de omgeving niet mag weten dat je moslim bent. Het belemmert en weerhoudt dan datgene wat de Islaam verplicht heeft gesteld. Die moslimvrouw zal aan de buitenkant aangezien worden als een ongelovige. En welke moslim zou graag gezien willen worden door de omgeving als een ongelovige? Terwijl Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan: “Zeg tegen de gelovige vrouwen…dat zij hun sluiers over hun boezems moeten dragen.” (Soerat An Noer: 31)

    Maar omdat de Islaam de Waarheid is en een redding is van de staf van de Hel, zal het geheel vergemakkelijken en de gelovige zal werkelijk alle moeilijkheden kunnen overwinnen.
    De profeet (vzmh) heeft gezegd:
    "Houdt u niet bezich met veel gepraat zonder Allah te gedenken, want veel praten zonder de herinnering aan Allah verhardt het hart en de persoon die zich het verst van Allah bevindt, is degene met een hart van steen."

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    4
    17-07-2002

    dank je

    Salam aleikum wrwb,

    bedankt voor deze toelichting, mijn ouders weten ook niet dat ik moslim ben. Ik woon niet meer thuis dus veel problemen heb ik niet meer (bidden en halal eten)
    Maar toch, met het lezen hiervan word ik weer een keer eraan herinnert dat ik het wel moet vertellen.
    Insha'allah wil ik binnenkort hijab gaan dragen dus dan dienen zij niet voor verassingen komen te staan. Dat zou onze relatie alleen verslechteren.

    wa salam

  3. #3
    BORN TO BE A MUSLIM

    Reacties
    275
    12-06-2002

    Re: dank je

    Origineel gepost door OemHibatullah
    Salam aleikum wrwb,

    bedankt voor deze toelichting, mijn ouders weten ook niet dat ik moslim ben. Ik woon niet meer thuis dus veel problemen heb ik niet meer (bidden en halal eten)
    Maar toch, met het lezen hiervan word ik weer een keer eraan herinnert dat ik het wel moet vertellen.
    Insha'allah wil ik binnenkort hijab gaan dragen dus dan dienen zij niet voor verassingen komen te staan. Dat zou onze relatie alleen verslechteren.

    wa salam


    graag gedaan mijn zuster moge allah jou het vergemakkelijk maken inshallah ta3la

    oem rabi3ah
    De profeet (vzmh) heeft gezegd:
    "Houdt u niet bezich met veel gepraat zonder Allah te gedenken, want veel praten zonder de herinnering aan Allah verhardt het hart en de persoon die zich het verst van Allah bevindt, is degene met een hart van steen."

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    129
    25-02-2002

    bedankt dat je dit stuk hier geplaatst hebt!
    mijn ouders weten het ook nog niet van mij, of misschien ook wel...
    ze hebben 1 keer een vermoeden gehad en daar heb ik voor moeten vangen!
    niet zo leuk maar oke.
    insha allah zal ik ze het later vertellen.

  5. #5
    BORN TO BE A MUSLIM

    Reacties
    275
    12-06-2002

    Origineel gepost door moidiana
    bedankt dat je dit stuk hier geplaatst hebt!
    mijn ouders weten het ook nog niet van mij, of misschien ook wel...
    ze hebben 1 keer een vermoeden gehad en daar heb ik voor moeten vangen!
    niet zo leuk maar oke.
    insha allah zal ik ze het later vertellen.

    vertrouw in allah swt en dan komt alles goed inshallah ta3la ik houd van je zusiee
    De profeet (vzmh) heeft gezegd:
    "Houdt u niet bezich met veel gepraat zonder Allah te gedenken, want veel praten zonder de herinnering aan Allah verhardt het hart en de persoon die zich het verst van Allah bevindt, is degene met een hart van steen."

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    129
    25-02-2002

    dank je, je weet nog niet half hoe een plezier je me hiermee gedaan hebt!

  7. #7
    BORN TO BE A MUSLIM

    Reacties
    275
    12-06-2002

    alhamdolilah ogtie ik houd van je...
    De profeet (vzmh) heeft gezegd:
    "Houdt u niet bezich met veel gepraat zonder Allah te gedenken, want veel praten zonder de herinnering aan Allah verhardt het hart en de persoon die zich het verst van Allah bevindt, is degene met een hart van steen."

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    129
    25-02-2002

    ja ik meen het helaas....
    mn ouders zien de islam als de duivel, sterker nog: ze haten het!
    ik wil juist zo graag! voorlopig moet ik het denk ik nog maar zo veel mogelijk voor mn zelf houden.....

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    132
    23-07-2002

    Origineel gepost door moidiana
    ja ik meen het helaas....
    mn ouders zien de islam als de duivel, sterker nog: ze haten het!
    ik wil juist zo graag! voorlopig moet ik het denk ik nog maar zo veel mogelijk voor mn zelf houden.....
    Ja ik durf het ook niet te vertellen. Ik verstop steeds alles etc.

    Mijn vader heeft gezegd, als jij je met die Islam bezig houdt (in zijn ogen is de Islam iets slechts) dan zou hij afstand van mij nemen.

    Nu ben ik echt bang, want mijn vader en ik zijn altijd heel close geweest. Het doet mij wel pijn. Nu weet ik niet of hij het meent, maar hem kennende meent hij het. Hij zegt, het is een ondrukkende cultuur en snap niet wat je daarin zoekt. Ja, als ik het maar snap. Het is zoooooo moeilijk gewoon. En mijn moeder praat maar mee omdat ze naar mijn vader luistert

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    47
    08-04-2002

    Origineel gepost door Missyhollanda


    Ja ik durf het ook niet te vertellen. Ik verstop steeds alles etc.

    Mijn vader heeft gezegd, als jij je met die Islam bezig houdt (in zijn ogen is de Islam iets slechts) dan zou hij afstand van mij nemen.

    Nu ben ik echt bang, want mijn vader en ik zijn altijd heel close geweest. Het doet mij wel pijn. Nu weet ik niet of hij het meent, maar hem kennende meent hij het. Hij zegt, het is een ondrukkende cultuur en snap niet wat je daarin zoekt. Ja, als ik het maar snap. Het is zoooooo moeilijk gewoon. En mijn moeder praat maar mee omdat ze naar mijn vader luistert
    salaam oe alaikom wa rahmatoelahi wa barakatoe,

    moge Allah jou helpen.
    lieverd denk aan het hiernamaals en doe doe3a...
    het doet me zó goed als ik iets van nederlandse moslima's hoor dat maakt al dat andere goed...
    love you omwille van Allah.

    salaam oe alaikom wa rahmatoelahi wa barakatoe.
    ashadoe an la ilaha ila lah wa ashadoe ana
    mohammadoen rasoeloe lah

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    129
    25-02-2002

    Origineel gepost door Missyhollanda


    Ja ik durf het ook niet te vertellen. Ik verstop steeds alles etc.

    Mijn vader heeft gezegd, als jij je met die Islam bezig houdt (in zijn ogen is de Islam iets slechts) dan zou hij afstand van mij nemen.

    Nu ben ik echt bang, want mijn vader en ik zijn altijd heel close geweest. Het doet mij wel pijn. Nu weet ik niet of hij het meent, maar hem kennende meent hij het. Hij zegt, het is een ondrukkende cultuur en snap niet wat je daarin zoekt. Ja, als ik het maar snap. Het is zoooooo moeilijk gewoon. En mijn moeder praat maar mee omdat ze naar mijn vader luistert
    nou meid, we zitten in precies de zelfde situatie!! ik ga waarschijnlijk ook mn famillie kwijtraken!
    mijn ouders zien geen positieve kanten van de islam, ze verdraaien alles! die discussie valt voor mij niet te winnen
    ik hoop toch dat ze het zullen accepteren.
    ik wens jou ook alle sterkte, insha allah komt het goed

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    27
    21-07-2002

    VERTELLEN DAT JE MOSLIM BENT.

    Heel blij was ik, je bericht te lezen .
    Ik ben namelijk van Nederlandse kom-af en ga volgend jaar trouwen met mijn Marokaanse vriend.
    De Islam doet me iets, meer zelfs dan dat .
    Zelf ben ik min of meer gelovig opgevoed,zat op christelijke scholen .
    Voor mij gaat elk geloof om hetzelfde, maar pas echt tot inkeer kwam ik toen mijn vriend me zei:Jij denkt dat je je op elk moment van de dag bij God mag melden( in de vorm van gebed) wanneer je maar wil.
    En als je geen zin heb, doe je het niet. Denk je dat dat zomaar kan?
    Tja, dat deed me beseffen dat dat behoorlijk egoistisch is en niet fair tegenover je schepper.
    Volgend jaar tyrouwen dus en als je diep in mijn hart kijkt, zou ik dolgraag mijn werk afmaken, maar...
    Allereerst is het voor mij erg moeilijk de gebeden te leren, daar mijn vriend niet bepaald een volleerd Moslim is.
    En inderdaad, het kost me nogal wat moeite om te moeten vertellen aan mijn ouders dat ik een hoofddoek zou willen dragen.
    Ze hebben problemen met het feit dathet een uiterlijk kenmerk is en vinden dat geloof zit in jezelf, in de dingen die je doet.
    Daaraan zouden mensen moeten kunnen merken en zien dat je gelooft.
    Ze vinden waarschijnlijk dat ik het mezelf onnodig moeilijk maak en mezelf misschien beperkingen opleg.
    Het idee dat Allah me hierin zal steunen,stelt me enigszins gerust,maar het blijft een opgave.
    Toch bedankt voor je bemoedigende woorden!!! Chantal.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    132
    23-07-2002

    Re: VERTELLEN DAT JE MOSLIM BENT.

    Origineel gepost door boubakkari
    Heel blij was ik, je bericht te lezen .
    Ik ben namelijk van Nederlandse kom-af en ga volgend jaar trouwen met mijn Marokaanse vriend.
    De Islam doet me iets, meer zelfs dan dat .
    Zelf ben ik min of meer gelovig opgevoed,zat op christelijke scholen .
    Voor mij gaat elk geloof om hetzelfde, maar pas echt tot inkeer kwam ik toen mijn vriend me zei:Jij denkt dat je je op elk moment van de dag bij God mag melden( in de vorm van gebed) wanneer je maar wil.
    En als je geen zin heb, doe je het niet. Denk je dat dat zomaar kan?
    Tja, dat deed me beseffen dat dat behoorlijk egoistisch is en niet fair tegenover je schepper.
    Volgend jaar tyrouwen dus en als je diep in mijn hart kijkt, zou ik dolgraag mijn werk afmaken, maar...
    Allereerst is het voor mij erg moeilijk de gebeden te leren, daar mijn vriend niet bepaald een volleerd Moslim is.
    En inderdaad, het kost me nogal wat moeite om te moeten vertellen aan mijn ouders dat ik een hoofddoek zou willen dragen.
    Ze hebben problemen met het feit dathet een uiterlijk kenmerk is en vinden dat geloof zit in jezelf, in de dingen die je doet.
    Daaraan zouden mensen moeten kunnen merken en zien dat je gelooft.
    Ze vinden waarschijnlijk dat ik het mezelf onnodig moeilijk maak en mezelf misschien beperkingen opleg.
    Het idee dat Allah me hierin zal steunen,stelt me enigszins gerust,maar het blijft een opgave.
    Toch bedankt voor je bemoedigende woorden!!! Chantal.


    Ik wil graag even reageren. Ik ben een Nederlandse meid en ik heb het gebed onder de knie gekregen binnen 2 weken ongeveer. Als je wilt en je wilt ECHT dan lukt het met de hulp van Allah .
    Ik kon het niet geloven en ging iedere keer weer bidden omdat ik dacht dat ik het wel weer vergeten zou zijn. Maar dan weer kon ik het opzeggen. Weliswaar niet snel, maar dat doet er niet toe. Je denkt goed na bij ieder woord dat je opzegt. Het is prachtig. Ik zou het gebed gaan leren als ik jou was.
    Liefs Missy

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    27
    21-07-2002

    Het Gebed

    Beste Missy,

    Heb je het gebed geleerd uit een boekje, of heb je iemand gehad die je heeft kunnen helpen?
    Het is namelijk zo, dat ik mijn a.s. schoonfamilie hier niet naar wil vragen omdat ik zelf het tempo wil bepalen waarin ik verder ga met mijn ontwikkelingen.
    Mijn vriend vindt het ook fijner als ik hen daar niet bij vraag, omdat dat verwachtingen zou kunnen scheppen in hun richting.
    Daarnaast wil hij vermijden dat mijn omgeving zou kunnen denken dat het me door hem of zijn familie is opgelegd.
    Dus heb je een goede tip voor mij?
    Hoe ben jij trouwens met de Islam in aanraking gekomen dan?

    Groetjes,Chantal.
    P.S. Het moeilijkste vind ik nog, wanneer welke handeling uit te voeren.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    597
    08-06-2002

    Ik geloof best dat dat heel moeilijk is om te vertellen tegen je ouders als je denkt dat ze er tegen zullen zijn.
    Met vrienden en kennissen is het toch anders, die komen en gaan, maar je ouders zijn je ouders.

    Ik zou iedereen aanraden om al te beginnen met praten over de Islaam waneer je je er zelf in begint te verdiepen, zo komt de informatie bij hun ook in stapjes aan, en gun je ze de tyd om er met elkaar over te praten en kunnen zij ook groeie in het idee.
    Als je alles al "zelf" hebt gedaan, en het dan eens komt melden, natuurlijk reageren ze dan totaal uit hun doen en zwaar overdreven.
    Dat zou jij zelf ook doen, eerlijk is eerlijk.
    Ineens kom je uit het niets met dat en ze voelen zich buiten gesloten, en hebben het idee dat als je het ze eerder vertelde dat je er mee bezig was dat ze het dan nog uit je hoofd konden praten enz.
    Geef ze die kans om zich er mee te bemoeien, het is hun groot recht, ze krijgen dan overal kans voor, ze zullen dan zien dat ze je niet om kunnen praten ed. en zich er dan mischien eerder bij neerleggen.

    Ik ben zelf half nederlands en opgevoed op nederlandse wijze, toen ik er over begon zag ik vuur in mijn moeders ogen, ik weet dat zij van dichtbij de Islaam heeft meegemaakt, en dat is haar door de mannelijke intrepetatie in dat betreffende land waar ze toen woonde niet goed bevallen, want ja er gebeuren ook vreselijke dingen in naam van God (zogenaamd).

    Ik ben beginnen te praten en heb haar de mooie kanten laten zien, nee ma een echte gelovige goede man slaat zn vrouw niet in elkaar enz enz.... Het was voor haar heel moeilijk, maar ze weet ook dat het niet voorniks, zomaar is dat ik terug keer naar Islam.

    Ik doe alles stap voor stap, en ben er nog lang niet, maar anders wordt het te veel ineens voor mij, en ik wil niet van heel veel iets weten, ik wil me in elk onderdeel verdiepen.

    Ik wens jullie allemaal heel veel sucses met het inlichten van jullie ouders, en bedenk, ze hebben er recht op, vertel het voorzichtig en vraag Allah om kracht.