1. #31
    MVC Lid

    Reacties
    329
    14-08-2002

    Roken is zeker haram. hier hoeven we echt niet in discussie tegaan!!! wasalam
    Smilies zijn actief

  2. #32
    MVC Lid

    Reacties
    15
    22-03-2002

    Hier ben ik het echt helemaal mee eens! Roken is haram en daar is geen discussie over mogelijk!.

  3. #33
    AloOo

    Reacties
    3.025
    05-08-2002

    Origineel gepost door amina19
    laat mensen toch gewoon in hun waarde roken of niet roken, en nu we het toch over haram het wel of niet staan bij een man/vrouw van een sigaret, sinds wanneer is het toegestaan om naar een hypnotiseur te gaan, volgens mij komt dat al helemaal niet in onze (marokaanse) woordenboek voor!

    , het getuigt juist van zorg als iemand tegen je zegt, beste mevr of meneer X, roken daar kan je longkanker van krijgen, een vergrootte risico op een hartinfarct en hart en vaatziekten, slechte voorbeeld voor kleine kinderen, slechte tanden/tandvlees, weert je van goed eten. Je lichaam moet je koesteren en niet vernietigen. Gaat de persoon ermee door, dat is haar/zijn eigen beslissing, jammer. Neeh, zo'n persoon moet je gewoon behandelen, maar bekritiseren van bepaald gedrag is niet de persoon afkraken, enkel de daad.

    Afkomen van roken ---> drs ~ WIL ~

    Dat mannen er niet op worden aangesproken, is heel erg triest, want wie wordt er nu zieker ? Culturele hypocrisie leid tot grotere percentage Longkanker bij mannen. Een traditie die indirect pos uitpakt voor de vrouw

    Mannen zijn in deze slachtoffer, niemand die zegt he, doe die sigaret uit, wat een schande.

  4. #34
    AloOo

    Reacties
    3.025
    05-08-2002

    Smile Clear and cut ! Heel duidelijk

    Origineel gepost door tamazeert
    Ehllen Nadira, ik heb even een opmerking, over je reactie!!! ik las even, dat je zei dat roken niet Haram is, maar makroe. volgens mij is dat wel haram, want als je het woord makroe vertaalt betekent het haram.misschien kun je ons wel vertellen wat jij onder heet woord makroe verstaat? wasalam. hassan
    Makroeh is GEEN haraam

    Makroeh handeling wordt niet bestraft, maar te vaak makroeh KAN leiden tot haraam.


    Wa`alaykum As-Salaamu Warahmatullahi Wabarakatuh. In The Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful. All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger. The word Makruh literally means something "disliked" or "undesirable." According to Shari`ah it is any action that one is told not to do without making it absolutely prohibited. It is important to avoid doing that which is Makruh. There is no sin and no punishment if a person commits the Makruh, but it is blameworthy. Those who want to be pious and conscious of Allah should avoid doing any action that is Makruh. According to Shari`ah, the actions are divided into five categories: 1-Fard or Wajib meaning obligatory or mandatory. 2-Mustahabb or Mandub meaning commendable or recommended. 3-Haram or Mahzur meaning forbidden. 4-Makruh meaning disliked and not recommended. 5-Mubah or Halal meaning permissible and allowed. If you have any further comments, please don’t hesitate to write back! May Allah guide you to the straight path, and guide you to that which pleases Him, Amen. Allah Almighty knows best.

    Bron

    Roken werd door vroegere geleerden als makroeh bestempelt, omdat indertijd nog niet bekend was welke gezondheidsproblemen er mee gemoeid waren. Wel werd het als iets afkeuringswaardigs gezien, vandaar makroeh, maar omdat er nog geen bewijs was voor de desastreuze gevolgen voor het lichaam , waagden de geleerden zich niet aan het absolute verboden stellen, het haraam verklaren, uit angst iets haraam te verklaren wat Allah swt, niet haraam had verklaard.
    Nu is het beeld van de effecten heel erg duidelijk en wetenschappelijk bewezen, geleerden zijn dan ook tot de logische conclusie gekomen, dat het haraam is.

    A general rule of the Islamic Shari'ah is that it is haram for the Muslim to eat or drink anything, which may cause his death, either quickly or gradually, such as poisons, or substances, which are injurious to health or harmful to his body. It is also haram to eat or drink large quantities of a substance if large quantities of it cause illness. For the Muslim is not entirely his own master; he is also an asset to his religion and his ummah (the Muslim nation), and his life, health, wealth, and all that Allah has bestowed upon him are a trust with him, which he is not permitted to diminish. Says Allah Subhanahu wa Ta'ala: And do not kill yourselves; indeed, Allah is ever Merciful to you. (4:29) He also says: And do not be cast into ruin by your own hands.... (2:195) And His Messenger (peace be on him) said: "Do not harm yourself or others.'' (Reported by Ahmad and Ibn Majah.) As an application of this principle, we may say that if it is proved that the use of tobacco is injurious to health, it is haram, especially for a person whose physician has advised him to stop smoking. Even if it is not injurious to health, it is still a waste of money, spent neither for religious nor for secular benefit, and the Prophet (peace be on him) forbade wasting of property. (Reported by al-Bukhari.) This becomes the more serious when the money is otherwise needed for the sustenance of oneself or one's family.
    Bron


    In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful. All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger. Dear questioner, first of all, we'd like to voice our appreciation for the great confidence you repose in us. Our utmost wish is to have our efforts come up to your expectation. May Allah help us all keep firm on the Straight Path, Amen!As regard the question you posed, we would like to cite for you the fatwa issued by Mufti Ibrahim Desai, a prominent Muslim scholar, in this concern. It reads: “It is a universally accepted that smoking has many serious health and life hazards amongst which is lung cancer. These hazards affect not only the smoker himself but those around him as well. Shari`ah has stressed the importance of being in good health to the extent that the Prophet, peace and blessings be upon him, even advised Muslims in all ages to strike a balance in eating and drinking so as to evade any harmful effects on the health. He advised having dates, being hot in nature, with cucumber, as it (cucumber) has a cooling effect. It is clear that cigarettes contain many harmful ingredients, for example, carbon monoxide, nicotine, tar and benzene vapor. Therefore, smoking is harmful to the smoker as well as those around him. In his book, “Ninety Nine Harms of Smoking”, Muhammad Abdul Ghaffaar Al-Afghani stated that smoking results in many diseases which doctors have explained. These diseases number about ninety nine. Doctor Salahuddeen Abdur-Rab An-Nabi, a neuro-surgeon in Cairo says: “When a person becomes enslaved to the habit of smoking, it affects his health badly to the extent that it has a direct effect on his heart. As a result his heart beat and blood circulation become unstable and he experiences drowsiness from time to time due to the shrinking of his brain arteries. Sometimes, specially at an old age, a smoker suffers from high blood pressure and angina. Similarly, his digestive and respiratory systems are harmed and he loses his appetite. He is also afflicted with a kind of cough known as the smoker's cough. When his nervous system is affected, the smoker feels a prickly sensation, a numbness in his limbs and also a pain in the nerves.' In the annual conference of the American Doctors Council which took place in Chicago 1966, the main focus of the conference was the harms of smoking. Doctors, who were aware of the role of smoking in lung cancer, became alarmed when they heard that the least harm smoking causes is that it arouses anxiety. Doctor Edward Kweller Hammond, head of statistics in the Cancer Association of America said: “Verily, lung cancer which is caused by smoking cigarettes is not so serious in comparison to the injury caused by smoking with other bodily systems.” It is stated in the ninth edition of "World of Knowledge" magazine that the time has come wherein it has become necessary to expose all the harms of smoking. It should also be realized that these despicable substances even cause death.It is also necessary to elucidate the harms of smoking in hope of saving many intelligent and educated youth, who will be astonished on how much has been written regarding this topic. In the above-mentioned magazine, we can read the following: "Cancer Caused by Smoking": This fatal illness is the culmination of many illnesses which are the result of thin blood and other sicknesses which are related to the blood vessels. All these are connected to this loathsome substances. However, lung cancer is the most likely outcome of smoking. Lung cancer was a very rare disease but the end of this century witnessed a high rise in its occurrence, primarily in men and thereafter in women. In the beginning of the sixties, the death rate due to lung cancer increased compared to before. Smoking also yields other health hazards besides its general and specific economic harms. Proof for the prohibition of smoking: Smoking did not exist in the time of the Prophet, peace and blessings be upon him, but our great religion of Islam has laid down general principles from which many laws are derived. From these principles, Muslim scholars have come to the conclusion that smoking is prohibited (Haram). In the Qur’an, we read: “be not cast by your own hands to ruin; and do good. Lo! Allah loveth the beneficent.” (Al-Baqarah:195). Smoking causes fatal sicknesses, for example, lung cancer, tuberculosis, etc. In another verse, Almighty Allah says: “And do not kill yourselves.” (An-Nisaa’: 29). The Prophet, peace and blessings be upon him, is reported to have said: “Whomsoever drinks poison, thereby killing himself, will sip this poison forever in the Hell-Fire.”Cigarettes consist of many poisonous substances and furthermore, the smoker indulges in a slow suicidal act by smoking this poison.” Almighty Allah knows best.
    Bron

  5. #35
    MVC Lid

    Reacties
    2.249
    28-05-2002

    In de naam van Allah de Erbarmer de meest Barmhartige

    Alle lof zij Allah en vrede zij met Zijn Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem).

    Roken is een van de dingen die veel problemen en schade veroorzaken tegenwoordig, en het verspreid zich als wild vuur. Voordat we dit onderwerp in detail zullen bespreken, moeten we weten dat Allah SWT de dingen in twee categorieën heeft verdeeld; het goede en het toegestane (al-tayyibaat, al-halaal) en de kwade en verboden dingen (al-khabaa'ith, al-haraam), er is geen derde categorie. Allah SWT zegt (vertaling naar het nederlands) in Soerat-al-A'raaf (7:157):

    "En Hij beveelt hun het behoorlijke en hij verbiedt hun het verwerpelijke, en hij staat hun de goede dingen toen en Hij verbiedt hun de slechte dingen"

    Als we dit analyseren, dan komen we tot het besluit dat het of toegestaan en goed kan zijn of verboden en slecht. We zullen dus enige kenmerken van het roken bespreken en dan kan de roker zelf beoordelen in welke categorie het roken valt. Er is geen meningverschil onder de medici (en mentaal-gezonde mensen) dat roken slecht is voor de gezondheid. Het is ook een van de grootste oorzaken van de dood tegenwoordig. Het is bekend dat de Islamitische wetgeving datgene verbiedt wat schadelijk is voor een mens. Allah SWT zegt;

    "En doodt julliezelf niet. Allah is voor jullie Meest Barmhartig." (Surat al-Nisaa' 4:29) Bovendien zei Zijn Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem); "Er is geen schade of veroorzaking van schade (kwaad)" (In het Arabisch "laa darar wa laa diraar")

    Hij (Allah's vrede en genade zij met hem) zei ook; "Een persoon zal niet kunnen bewegen op de Dag des Oordeels tot hij ondervraagd is over (...) zijn lichaam en wat hij ermee heeft gedaan" Roken gaat ook in tegen de hadith van de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem); "Je lichaam heeft een recht op jou."

    Er is geen meningsverschil tussen de wetenschappers dat roken schadelijk is voor je eigen gezondheid, en ook voor de gezondheid van degenen die "meeroken". Medisch onderzoek heeft de schadelijke gevolgen aangetoond die rokende moeders kunnen veroorzaken bij hun kinderen tijdens de zwangerschap. Ook is de nare geur van het roken een bron van last voor de aanbidders van Allah, zowel de mensheid als de Engelen. De Engelen voelen zich beledigd door dezelfde dingen waardoor mensen zich beledigd voelen en waarvan ze last hebben. Allah zegt;

    "En degenen due de gelovige mannen en de gelovige vrouwen kwetsen, zonder dat zij iets (slechts) hebben verricht; voorzeker, zij hebben laster en een duidelijk zonde op zich geladen" (Surat al-Ahzaab, 33:58)

    Het geld wat men besteed aan sigaretten wordt besteed aan een schadelijk produkt en daarom is dit een verkwisting. Allah zegt; "... En wees niet verkwistend. Voorwaar, de verkwisters zijn broeders van de Satan en de Satan is ondankbaar jegens zijn Heer." (Surat al-Israa' 17:26-27)

    Verkwisting, Islamitisch gesproken, is haraam. Het besteden van geld aan sigaretten is ook nog eens een verspilling van grondstoffen en bronnen (zoals het geld etc, mijn woorden). De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei; "Een persoon zal niet kunnen bewegen op de Dag des Oordeels totdat hij gevraagd is over (...) wat hij bezat en hoe hij dat besteed heeft"

    Als we alles wat we hierover gezegd hebben in acht nemen, dan kunnen we duidelijk zien dat roken een kwaad is dat vele gezichten heeft. Het is niet toegestaan om je ermee bezig te houden, om het te kopen of verkopen, of om het ook maar aan te bieden aan anderen. Het is noodzakelijk dat de persoon die er verslaafd aan is alle moeite moet doen om de hulp te krijgen die hij nodig heeft om er vanaf te komen. Als zelfs de ongelovigen het kwaad zien in roken en er wetten voor hebben gemaakt, dan zouden de Moslims nog veel ijveriger moeten zijn om ermee te stoppen en degene die er verslaafd aan zijn te behandelen.

    En Allah en zijn profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) weten het beste.
    O, gij die gelooft! Vermijdt in het algemeen verdenking want achterdocht is een zonde. En spionneert niet, noch belastert elkander. Lust iemand onder u het vlees van zijn dode broeder? Gij verafschuwt het zekerlijk. Vreest Allah voorzeker, Allah is Berouwaanvaardend, Genadevol. 49.12

  6. #36
    AloOo

    Reacties
    3.025
    05-08-2002

    Origineel gepost door OMar_EN_OMar
    dat het bij marokanen (niet alleen marokanen natuurlijk) niet wordt geaprecieerdt dat een meisje rookt heeft niks te maken met minderwaardig zijn dan de man ,ik denk dat het meer gezien wordt als iets dat hoort in het mannenwereldje

    je kan ook zeggen waarom kan een man bv geen rokje dragen ,zijn wij mischien minderwaardig om een rok te dragen dan ? het is gewoon omdat het bij ons gezien wordt als iets dat bij de vrouwen hoort,en als je bv naar schotland gaat daar kijkt niet echt iemand raar op als je met een kilt(schotse rok) de straten onveilig maakt,

    dat je niet mag roken wordt als het goed zit je van thuis uit meegegeven ,de mens is nieuwschierig van aard ,en ik denk dat "bijna" iedereen of je nu meisje of jongen bent ooit wel eens nieuwschierig bent geweest wat de reden is waarom mensen roken en hoe het smaakt ,er is maar een manier om erachter te komen en dat is het eens proberen ,zo was het met mij en zo zullen er nog wel velen zijn ,marokaanse meisjes zijn niet uitgesloten

    marokanen rodellen graag ,en wanneer iemand bv een marokaans meisje ziet roken dan is het meteen "ik heb die en die z'n zuster zien roken " en dan zullen er als je in een groepje jongens zit wel een paar mensen zijn die zeggen "dat zijn "k'hab" omdat je een cigaret rookt ben je natuurlijk geen **** "dat is appelen met peeren vergelijken " maar de kans is 99.9% dat iemand het zal zeggen ,gewoon omdat het ook een beetje een beeld geeft over het meisje ,want een meisje die rookt is iemand die niet echt veel rekening houdt met de moreele waarden die haar van thuis uit worden meegegeven ,en dan denkt me,n nogal snel "als ze rookt, dan zal ze ook wel andere dingen doen die niet mogen ..bv drinken ...etc. het is mischien niet eerlijk maar dit is hoe het nu eenmaal is

    Ja hoe verrot is onze cultuur.

  7. #37
    AloOo

    Reacties
    3.025
    05-08-2002

    Origineel gepost door OMar_EN_OMar


    de cultuur is niet verrot ,het is eerder de denkwijze van de mensen waar het probleem ligt
    Het is toch een culturele waarde te denken dat roken, geslachtsgebonden is, en dat roken bij n vrouw ideeen opwekt dat ze n vrouw van lichte zeden is, en dat een man dat niet perse oproept.
    Dat is n culturele hersenkronkel die meer kapot maakt dan lief is.

    Roken= K.a.n.k.e.r. Simpel en de Islam zegt, vernietig je lichaam niet. OOk simpel. Ofwel Islam is niet destructief, maar anti-destructie.

    Roken, is een zeer slechte gewoonte, maar zegt niet per definitie dat de persoon in kwestie afgeschreven is.

  8. #38
    MVC Lid

    Reacties
    1.412
    30-10-2001

    Roken??? Bah mij niet gezien!!! Ik vind het vies voor zowel jongen als meisje. Roken is trouwens haram!
    Wie de waarheid spreekt,
    hoeft nooit na te denken..........

  9. #39
    MVC Lid

    Reacties
    48
    24-08-2002

    GA JIJ EENS OPENBAAR ROKEN
    JE GEZICHT WORD VERBOUWD:STOMP:

  10. #40
    MVC Lid

    Reacties
    19
    28-08-2002

    Roken doe ik niet omdat het Haram is, maar omdat ik era nders een schijt lucht van krijg in mijn bek. Heb je ooit een meid gekust die rookt? hahahah getver. doe ik alleen als ik geil ben.

  11. #41
    MVC Lid

    Reacties
    7
    11-09-2002

    Origineel gepost door shariffha
    ROKEN!! tuurlijk is het haram maar we doen wel meer stoute dingen dus dit kan er ook nog wel bij hihihihihihihihihihi
    ik heb alleen eeen ding te zeggen en dat is STOPPEN het is vies en ongezond
    groetjes
    Ik heb ook gerookt, en ben daardoor ook erg ziek geweest. Je kan niet zomaar stoppen. Je moet stap voor stap stoppen. Dus de ene dag rook je er 10 de volgende 9 de volgende 8 de volgende dag 7 en zo ga je door, want als je echt verslaafd bent. Dan kun je niet metteen stoppen anders wordt je ziek.

    Voor de NIET ROKERS: Jullie denken wel dat je zo kan stoppen zonder problemen maar dat gaat echt niet.

    BEGIN ER NIET AAN!!!! :stoer: :stoer:

  12. #42
    Asalaam alaikoem

    Reacties
    12.420
    28-03-2002

    Origineel gepost door tangouia17


    Ik heb ook gerookt, en ben daardoor ook erg ziek geweest. Je kan niet zomaar stoppen. Je moet stap voor stap stoppen. Dus de ene dag rook je er 10 de volgende 9 de volgende 8 de volgende dag 7 en zo ga je door, want als je echt verslaafd bent. Dan kun je niet metteen stoppen anders wordt je ziek.

    Voor de NIET ROKERS: Jullie denken wel dat je zo kan stoppen zonder problemen maar dat gaat echt niet.

    BEGIN ER NIET AAN!!!! :stoer: :stoer:
    Het maakt je afhankelijk. Daarom heeft Allah het ons verboden om te roken. Alle verboden in de islam zijn logisch en goed voor ons.

  13. #43
    MVC Lid

    Reacties
    297
    21-02-2002

    Thumbs down SALAAM

    ASSALAMOE ALEIKOM BROEDERS EN ZUSTERS,

    IK WIL EVEN ZEGGEN DAT WAT JE NU ZIET DAT VEEL MAROKAANSE MEISJES STIEKEM ROKEN EN TOCH ZIE JE NOU VEEL MEISJES IN HET OPENBAAR ROKEN, SORRY IK VIND DAT HEEL ERG OM HUN ZO TE ZIEN ROKEN!

    MAAR JE HEBT VAN DIE MEISJES DIE DENKEN VAN: WE LEVEN IN 2002 WAAROM ZOU IK NIET ROKEN, WANT DE MANNEN MOGEN TOCH OOK ROKEN!
    MAAR HET LIGT ZEKER OOK WEL AAN JE OPVOEDING!

    IK DENK DAN ZO NAA WAT VOOR HEEFT ROKEN NOU, ALLEEN MAAR NADELEN KORTOM GEEEEEEEEEEEN 1 VOORDEEL!

    NOU BROEDERS EN ZUSTERS
    THALLAW!!

  14. #44
    Bijna Lid

    Reacties
    479
    06-03-2002

    Origineel gepost door iwan
    geen zelfrespect en voor je ouders en voor het geloof dat je rookt. schandalig dat een marokkaanse meisje rookt
    Zelfrespect? Dan hebben HEEL veel mannen geen zelfrespect. Het is inderdaad slecht voor de gezondheid en het geloof keurt het ook niet goed, maar het heeft niets met zelfrespect te maken. Ook niet wat de ouders betreft, zolang het meisje niet in de buurt of voor de ouders rookt... noem ik respect voor je ouders. Er zijn zelfs meiden die liever niet in het openbaar roken UIT respect voor mede-moslims. Ik zou heel goed nadenken voordat je over respect begint. Tuurlijk zitten er een paar tussen die helemaal geen respect hebben... maar om nou iedereen over 1 kam te gaan scheren? Dat is ook niet zo slim.

  15. #45
    MVC Lid

    Reacties
    8
    04-10-2002

    Roken is dood en dood ............. ZONDE ......, maar dat weten jullie allemaal ook volgens mij ... ?!?

    (K) KissZ (K)
    (L) yah .. !