1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.735
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Post ROC stelt gezichtssluier verbod in

    De drie vrouwen die gekleed in een chador lessen volgen aan het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) in Amsterdam mogen sinds vandaag de school niet meer in als zij hun gezichtssluier niet afdoen. Uiteraard geldt de regel ook voor nieuwe gevallen. Het ROC besloot tot de maatregel omdat veel leraren bezwaren hebben met de chador vanwege het beperkte gezichtscontact met de leerling. Ook kan de school vrijwel geen stageplaatsen voor chadordraagsters vinden.

    Het ROC besloot tot het verbod na overleg met PvdA wethouder Rob Oudkerk van Onderwijs. Het opleidingencentrum zal de desbetreffende leerlingen wel begeleiden als ze een kort geding willen aanspannen. De school zal ze desgewenst in contact brengen met geschikte advocaten. Ook wil het ROC het trio in gesprek brengen met allochtone organisaties in Amsterdam.

    Het ROC verwacht dat alle drie de vrouwen naar de rechter stappen en wacht het oordeel van de rechter dan af. Eerder zei het Landelijk Bureau Racismebestrijding dat een verbod op een chador haalbaar kan zijn.


  2. #2
    Fataal

    Reacties
    403
    26-01-2004

    Re: ROC stelt gezichtssluier verbod in

    Origineel gepost door Redactie
    De drie vrouwen die gekleed in een chador lessen volgen aan het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) in Amsterdam mogen sinds vandaag de school niet meer in als zij hun gezichtssluier niet afdoen. Uiteraard geldt de regel ook voor nieuwe gevallen. Het ROC besloot tot de maatregel omdat veel leraren bezwaren hebben met de chador vanwege het beperkte gezichtscontact met de leerling. Ook kan de school vrijwel geen stageplaatsen voor chadordraagsters vinden.

    Het ROC besloot tot het verbod na overleg met PvdA wethouder Rob Oudkerk van Onderwijs. Het opleidingencentrum zal de desbetreffende leerlingen wel begeleiden als ze een kort geding willen aanspannen. De school zal ze desgewenst in contact brengen met geschikte advocaten. Ook wil het ROC het trio in gesprek brengen met allochtone organisaties in Amsterdam.

    Het ROC verwacht dat alle drie de vrouwen naar de rechter stappen en wacht het oordeel van de rechter dan af. Eerder zei het Landelijk Bureau Racismebestrijding dat een verbod op een chador haalbaar kan zijn.
    Soms zie ik van die lopende gordijnen, dan denk ik van: "Sjonge jonge zeg, draag toch gewoon een nette mooie hoofddoek.Als je je lichaam ook "ruim" wilt bedekken, draag dan een beetje wijde rok en een lange jas bijvoorbeeld.

    Zo'n nette hoofddoek wat veel jonge meisjes ook dragen is toch goed en mooi genoeg?

    Ik zou het persoonlijk ook vervelend vinden als ik iemand les zou moeten geven waarvan ik nauwelijks het gezicht van heb gezien.

    En het is ook zeer logisch dat die vrouwen geen stage plek kunnen krijgen.
    Stel dat ze op een kinderdagverblijf stage zouden lopen?Nou dan denk ik dat die kinderen zouden wegrennen ,omdat ze denken dat er een spook rondwarrelt ofzo

    Een gewone hoofddoek is veel netter,gewoner en minder mysterieus.
    Lees en huiver!

  3. #3
    Memento mori

    Reacties
    7.256
    04-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Nou, salaam, dan m aar,

    Snappen doe ik het toch niet. Ik was geband en had tijd voor boodschappen. De Canei was op. Loop ik in de Liddle en wat zie ik. Een hoofddoek en als ik naar beneden kijk zie ik een spijkerbroek zo strak dat ik er ademnood van kreeg. En een blote buik. En dat met deze kou.

    Scottie,

  4. #4
    Sistersaccount

    Reacties
    3.275
    08-10-2002

    Ik ben hartstikke voor de niqaab. Maar ik ben er het eigenlijks wel mee eens dat het gewoon moeilijk lesgeven is aan leerlingen met de gezichtssluier. En nog moeilijker om een stage plaats voor ze te vinden. In dit geval zou ik dan een uitzondering maken o.i.d. Maar ze bannen?? No No daar help je weinig mee want dan krijg je alleen maar opstand en wetteksten enzo..
    When you compare yourself with others in matters of wealth, position, and health, you should look at people less favored than yourself. When you compare yourself with others in matters of religion, knowledge and virtue, look at people who are better than yourself. - Ibn Hazm

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    651
    21-02-2004

    Origineel gepost door Beloved
    Ik ben hartstikke voor de niqaab. Maar ik ben er het eigenlijks wel mee eens dat het gewoon moeilijk lesgeven is aan leerlingen met de gezichtssluier. En nog moeilijker om een stage plaats voor ze te vinden. In dit geval zou ik dan een uitzondering maken o.i.d. Maar ze bannen?? No No daar help je weinig mee want dan krijg je alleen maar opstand en wetteksten enzo..

    Salaam aleikoem Beloved,

    Kun je ook aangeven waarom je voor de niqaab bent ?

  6. #6
    .:*Izran musica*:.

    Reacties
    188
    06-05-2003

    ik vind dat iedereen zelf moeten weten of hij een chador, hoofddoek of wat dan ook draagt.. heb respect voor de ander

    maar..

    Zelf vind ik dat een chador niet thuis hoort op een school.. wanneer je les volgt of les geeft...
    Het is storend bij de communicatie tussen 2 personen in sommige gevallen..
    Op je werk/school kun je gewoon een hoofddoek dragen, want een chador is helemaal niet verplicht in de Islam, dus je verbreekt er geen regels mee.. en als je klaar bent doe je je chador om als je naar buiten gaat.. als je op straat loopt heb je geen regels wat je wel en niet mag dragen.. duss.. doe je dat maar aan.. op straat

    is toch een optie of niet..?
    Respect your mother.. Heaven is at her feet..!!

    ..::~~ * Ait Driss ( Bni Abdellah ) en Mni7thifa * ~~::.. * MY ROOTS *

    Azzin ethwanitta.. ra3ker mani jedzja.. ebnakkes ayoer inoe.. zi elhoub amwanitta..

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    3.228
    06-05-2003

    Een gezichtssluier is geen verplichting binnen de Islam...ook regels verstrengen die niet door God zijn geopenbaard, maakt deel uit van innovatie, wat een grote zonde is.

    Er is enkel sprake van een hoofddoek voor moslima's die het hoofd omsluiten en het haar bedekken, maar het gezicht blijft vrij. Het gezicht versluieren creëert een ongemakkelijk gevoel jegens de medemens, net zoals iemand die je aanspreekt met een donkere bril...

    De Islam is een zachte godsdienst, het is niet de bedoeling dat mensen hetgeen God heeft geopenbaard, moeilijker gaan maken en onrust gaan zaaien tussen de mensen onderling. Gewoon doen is al moeilijk genoeg...

    Respect betuigen geldt voor iedereen....een vrouw die volledig gesluierd zich in het openbaar beweegt, geeft te kennen dat ze zich wil isoleren van de buitenwereld. Zij kan dan net zo goed binnenblijven, aangezien ze niets te zoeken heeft buiten.

    Ben je moslim, gedraag je dan normaal...het kan niet zijn dat door extreem gedrag dat geeneens toe te schrijven is aan de Islam, je andere mensen gaat ergeren met zaken die niet hoeven.
    De Islam uiten op een verkeerde manier, schrikt mensen af, vooral niet-moslims maar ook moslims zelf, en belet het harmonieus samenleven van verschillende volkeren binnen eenzelfde gemeenschap.

    MELILLENSE
    "DALE LIMOSNA, MUJER, QUE NO HAY EN LA VIDA NADA COMO LA PENA DE SER CIEGO EN GRANADA" - ALHAMBRA

    Todo correo electrónico privado que constituye un insulto o amenaza, se publicará en este foro sin previo aviso.

  8. #8
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Van mij mag een vrouw best een niqaab dragen, maar ze moet niet verwachten dat ze met niqaab volwaardig kan meedoen in de nederlandse/westerse maatschappij. Boodschappen doen bij de supermarkt zal prima gaan, lijkt me, al zal de cassiere waarschijnlijk liever gegroet worden door een persoon dan door een lap stof*, maar verder staat die lap stof een hoop in de weg. Je ziet geen gezicht, geen persoon! En dat is toch een uitgangspunt voor de omgangsvormen in Nederland. En die omgangsvormen zie ik niet snel veranderen.

    *Sorry dat ik de niqaab een 'lap stof' noem, maar zo zal de niqaab overkomen op het gros van de mensen. Vandaar.

  9. #9
    koppig lid

    Reacties
    7.475
    23-12-2003

    MVC Premium MVC Premium
    wat ik niet snap is als die vrouwen niet gezien willen worden dan gaan ze toch niet werken. en voor school ,ik vind dat t niet kan .een leerkracht moet toch weten aan wie hij les geeft. we moeten rekning houden dat NEDERLAND niet islamitich is.

  10. #10
    Dienares van Allah

    Reacties
    314
    26-09-2003

    Origineel gepost door MELILLENSE
    Een gezichtssluier is geen verplichting binnen de Islam...ook regels verstrengen die niet door God zijn geopenbaard, maakt deel uit van innovatie, wat een grote zonde is.

    Knap dat jij er al uit bent, in een zaak waar Ulama nog niet eens over uit zijn.. (Geleerden die hun leven geven voor Kennis opdoen/verspreiden..) Maar jij denkt meer ilm te hebben dan hen en te zeggen dat Niqaab geen verplichting is? Of nog erger een innovatie?

    Der is Ichtilaaf, meningsverschil omtrent de Niqaab. De ene aliem zegt verplicht, de andere aangeraden. Dus het is degelijk wel een onderdeel van de Islaam...

    Der is een punt wat steeds achterwege gelaten wordt in het debat omtrent ''Verbod gezichtsluier Roc..'' De zusters in kwestie, deden hun gezichtsluier af in de Klas..! En op de stageplekken! Dan zie ik niet in wat het probleem is?! Je cijfer hangt niet af van het communiceren op de gangen, of in de kantine..

    Ik moet ook even reageren op het volgende; Lopende Gordijnen!! Sob7an'Allah...!! Neeh de vele Lopende Schilderijen, Verfdozen, en dagelijks een hele naakt atelier op straat te aanshouwen dat is zo normaal geworden en wanneer een zuster zich wil kleden volgens de Islaam dan wordt ze bespot, belachelijk gemaakt. Terwijl zij misschien bij Allah Taala vele malen beter is dan jou, of mij.. Allah Ou Aliem! We zijn te veel bezig met wat jantje of Pietje, of zelfs Fatima van iets vindt, en of we er wel bij passen. Dan wat Allah Taala der van vindt..


    Wanneer we zouden lezen (De Moslims onder ons dan)Dat de vrouwen in de tijd van Mohamed Saala'Allah wa Aleihie wa Salaam ook bedekt er bij liepen, gezicht ook... Bestempelen we ze dan ook als Lopende Gordijnen, Extremisten! Het zijn meestal de extreem nalatigen die anderen voor extreem praktiseren uitmaken.

    Doe dus echte Kennis op over je deen, i.p.v een Soenna waar je niks over weet belachelijk te maken.. Je maakt alleen je zelf belachelijk hierdoor.. Al praktiseer je die soenna niet, wil niet zeggen dat je het niet hoeft te verdedigen, niet erkennen of nog erger belachelijk mag maken.

    Dat wou ik even kwijt, en wil nou niks meer horen over dit onderwerp (der zijn TopiCs met pagina's lang hierover.... )

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    16.156
    11-06-2002

    Maar ze bannen?? No No daar help je weinig mee want dan krijg je alleen maar opstand en wetteksten enzo..
    Laat er dan maar eens een opstand komen, ik geloog er niets van det de grote meerderheid in opstand komt.
    "God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

    - L. Feuerbach

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    3.228
    06-05-2003

    Origineel gepost door Safoora
    Knap dat jij er al uit bent, in een zaak waar Ulama nog niet eens over uit zijn.. (Geleerden die hun leven geven voor Kennis opdoen/verspreiden..) Maar jij denkt meer ilm te hebben dan hen en te zeggen dat Niqaab geen verplichting is? Of nog erger een innovatie?

    Der is Ichtilaaf, meningsverschil omtrent de Niqaab. De ene aliem zegt verplicht, de andere aangeraden. Dus het is degelijk wel een onderdeel van de Islaam...
    .....
    Salaam aleikoem Safoora,

    Als je uitsluitsel wil hebben en de mensen het zwijgen wil opleggen, citeer dan gewoon de koranvers waarin duidelijk staat dat moslima's, buiten hun hoofd, ook hun gezicht moeten verhullen.

    Het is van groot belang dat iedereen weet waaraan ie toe is...duizenden moslima's leven nu misschien in zonde omdat ze niet weten dat ook hun gezichten moeten gesluierd worden....volgens sommigen.

    Zo er geen koranvers bestaat die dit bevestigd, heeft niemand er baat bij om twijfel te zaaien onder moslims. Moslim(a)(')s hebben het recht op een duidelijk antwoord, geen wikken en wegen van enkele geleerden die niqaab verschillend interpreteren.

    Als jij dus van mening bent dat een gezichtssluier verplicht is, bewijs het gewoon...als je gelijk hebt, krijg je ze ook.

    Voorts, en in de veronderstelling dat de gezichtssluier verplicht zou zijn, is het hoogst schijnheilig dat moslimzusters deze zouden verwijderen tijdens de lessen....is het dan ineens niet meer haraam dat een man hun gezichten ziet, alleen maar omdat het nu binnen is. Een beetje klaarheid en eerlijkheid is wel het minste dat er een de dag mag gelegd worden...

    Het is net als die wannabee moslima's....wanneer ze een vreemde moslimbroeder zien, kunnen ze niet diep en snel genoeg wegduiken, alsof hun leven bedreigd wordt. Maar o wee, als het een niet-moslim man is....dan is het van daq minier, allesj goe mit oe, goe wier vandaq hé?

    Probeer de Islam gewoon te beleven zoals in de Koran en de Hadith beschreven staat...doe normaal en laat al die bijkomende tirlantijntjes achterwege, of blijf gewoon thuis....een vrouw die als mummie op straat rondloopt, zogezegd in naam van de Islam, heeft niets te zoeken buiten. Een rechtschapen moslima zit hem niet in het dragen van een Darth Vader pak.

    Moge Allah ons allen vergeven voor de dingen die uit onwetendheid worden gezegd.

    MELILLENSE
    "DALE LIMOSNA, MUJER, QUE NO HAY EN LA VIDA NADA COMO LA PENA DE SER CIEGO EN GRANADA" - ALHAMBRA

    Todo correo electrónico privado que constituye un insulto o amenaza, se publicará en este foro sin previo aviso.

  13. #13
    Ask me nothing!

    Reacties
    5.977
    04-02-2007

    Gezichts-sluier zo een onzin.


  14. #14
    Mostly Harmless

    Reacties
    1.289
    12-05-2008

    Citaat Geplaatst door Taliiban Bekijk reactie
    Je bent gewoon jaloers dat zulke vrouwen wel weten wat zelfrespect inhoud.
    Wie ben jij, om te beoordelen of iemand wel of geen zelfrespect/vertrouwen heeft?

    On topic:

    Het is me in Slotervaart nog niet overkomen, maar ik denk niet dat ik op mijn gemak les zou kunnen geven aan iemand die ik nauwelijks kan zien. Het gezicht is het belangrijkste middel voor non-verbale communicatie.

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    22.635
    24-05-2005

    Citaat Geplaatst door Taliiban Bekijk reactie
    Waarom spot jij hiermee, vieze hond die je bent. Ga liever tauwba verichten onwetend kreng.
    Domkop, je reageert op een bericht dat 5 jaar oud is, maar hé, taliban he.