1. #1
    Wrbrdr zndr brd

    Reacties
    4.654
    13-02-2007

    Een boerka in de tram mag straks echt niet meer

    Na dertien jaar discussie komt er definitief een boerkaverbod in Nederland. Weliswaar is het een beperkt verbod. De nieuwe wet, die dinsdag in de Eerste Kamer werd aangenomen, verbiedt gezichtsbedekkende kleding in overheidsgebouwen, zorg-en onderwijsinstellingen en het openbaar vervoer. Het verbod geldt voor boerka’s en nikaabs, maar ook voor bijvoorbeeld bivakmuts en integraalhelm. Hoofddoeken, die geen gezichten bedekken, mogen wel. Wie het verbod overtreedt, krijgt een boete van ruim 400 euro.

    Het boerkaverbod is volgens sommigen een voorbeeld van hoe PVV-ideeën mainstream zijn geworden aan het Binnenhof. Maar de politieke steun voor het verbod is stevig. In de Tweede Kamer waren eind 2016 alleen D66, GroenLinks en de huidige Denk-Kamerleden Tunahan Kuzu en Selçuk Öztürk tegen. De meerderheid in de senaat is nu minder ruim, maar VVD, PVV, CDA, ChristenUnie, SGP en de Onafhankelijke Senaatsfractie stemden in.

    VVD-senator Koos Schouwenaar is blij dat het verbod beperkt is tot een aantal publieke sferen waar identificatie van belang is. Want, zei hij, „het privédomein moeten wij respecteren”. Voor het CDA is instemming „een worsteling”, zei CDA-senator Tom Rombouts tijdens het debat. Het CDA hecht aan de godsdienstvrijheid en oplossingen vanuit de samenleving, maar vindt ook dat de overheid soms „een krachtig signaal” moet geven door een norm te stellen.

    GroenLinks is tegen dit „onbeduidend en stigmatiserend stukje wetgeving”. Volgens deze partij vraagt de emancipatie van de paar honderd boerkadragers die er zijn om andere maatregelen dan kledingregels. De PvdA is in de oppositie weer tegen. PvdA-senator Jopie Nooren vreest voor „symbolische wetgeving die de fundamentele rechten beperkt”. Bovendien hanteren onderwijs- en zorginstellingen vaak al praktische kledingregels die boerka’s uitsluiten.

    https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/12...-meer-a1606339

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    354
    31-01-2018

    Dat heeft nog (te) lang geduurd.

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    "GroenLinks is tegen dit „onbeduidend en stigmatiserend stukje wetgeving”. Volgens deze partij vraagt de emancipatie van de paar honderd boerkadragers die er zijn om andere maatregelen dan kledingregels."

    Ik zou graag willen lezen aan welke maatregelen GL in casu denkt.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    1.487
    26-05-2018

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    "GroenLinks is tegen dit „onbeduidend en stigmatiserend stukje wetgeving”. Volgens deze partij vraagt de emancipatie van de paar honderd boerkadragers die er zijn om andere maatregelen dan kledingregels."

    Ik zou graag willen lezen aan welke maatregelen GL in casu denkt.
    doorzichtige boerka. Iedereen blij, wij kunnen de gezichten zien, en zij hebben hun boerka
    God is an ever receding pocket of scientific ignorance

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door abus Bekijk reactie
    doorzichtige boerka. Iedereen blij, wij kunnen de gezichten zien, en zij hebben hun boerka
    Ik ben zo benieuwd naar die andere maatregelen de GL voorstaat dan kledingvoorschriften.
    Ook vraag ik mij af wat het stigmatiserende deel is van die kledingmaatregel, verbod om het gelaat te bedekken.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    498
    02-04-2018

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    "GroenLinks is tegen dit „onbeduidend en stigmatiserend stukje wetgeving”. Volgens deze partij vraagt de emancipatie van de paar honderd boerkadragers die er zijn om andere maatregelen dan kledingregels."

    Ik zou graag willen lezen aan welke maatregelen GL in casu denkt.
    ik denk ze willen zeggen dat deze maatregelen die paar honderd boerkadragers niet helpen in de emancipatie. de boerkadragers gaan zich meer isoleren.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    7.229
    16-09-2014

    Citaat Geplaatst door abdoub Bekijk reactie
    ik denk ze willen zeggen dat deze maatregelen die paar honderd boerkadragers niet helpen in de emancipatie. de boerkadragers gaan zich meer isoleren.
    En dat is het laatste wat boerkadragers willen, zichzelf isoleren.

  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door abdoub Bekijk reactie
    ik denk ze willen zeggen dat deze maatregelen die paar honderd boerkadragers niet helpen in de emancipatie. de boerkadragers gaan zich meer isoleren.
    Deze dames kiezen er bewust voor niet bij de sameleving te horen.
    Willen niets met deze te maken hebben, hebben zich letterlijk en figuurlijk van onze samenleving afgescheiden.
    Zoals zo vaak is de kijk op de samenleving van de links losgerukt van elke realiteit, kennis ter zake..
    Verblind door idealisme, gestopt met denken.

  9. #9
    Redactie

    Reacties
    73.287
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Ook Eerste Kamer achter gedeeltelijk verbod op gezichtsbedekkende kleding

    De Eerste Kamer stemt volgende week naar verwachting in met een gedeeltelijk verbod op gezichtsbedekkende kleding.



    Tijdens een debat over de wet tekende zich zoals verwacht een meerderheid af voor het voorstel, dat eerder al werd goedgekeurd door de Tweede Kamer.

    Boerka’s, niqab's, bivakmutsen en integraalhelmen worden door het wetsvoorstel verboden in het onderwijs, het openbaar vervoer, ziekenhuizen en in overheidsgebouwen. Op straat mag deze gezichtsbedekkende kleding dan nog wel worden gedragen.

    Behalve de linkse oppositiepartijen ziet ook regeringspartij D66 weinig in het voorstel, waar ook de Raad van State erg kritisch over was. Voor het verbod zijn VVD, CDA, PVV, ChristenUnie en SGP. Die partijen zijn samen goed voor een meerderheid in de senaat. De stemming is volgende week dinsdag.

  10. #10
    Je plekje!!!

    Reacties
    7.025
    25-10-2004

    Ook de eerste kamer bestaat uit nazi en nsb nageslacht maar gelukkig wisten we dat al

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Citaat Geplaatst door Ontdek Bekijk reactie
    Ook de eerste kamer bestaat uit nazi en nsb nageslacht maar gelukkig wisten we dat al

    Tjonge! Het topic bestaat al 4 minuten en de 1e reactie is direct een fijne Godwin! Gefeliciteerd, dit moet wel een record zijn!

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    3.427
    27-04-2015

    Citaat Geplaatst door WildeBertram Bekijk reactie
    Tjonge! Het topic bestaat al 4 minuten en de 1e reactie is direct een fijne Godwin! Gefeliciteerd, dit moet wel een record zijn!
    Met een IQ van 46 mag je niet veel meer van hem verwachten. Dat dan weer wel!

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    1.118
    23-05-2018

    Dit moet ik even quoteren;

    Boerka’s, niqab's, bivakmutsen en integraalhelmen worden door het wetsvoorstel verboden in het onderwijs, het openbaar vervoer, ziekenhuizen en in overheidsgebouwen. Op straat mag deze gezichtsbedekkende kleding dan nog wel worden gedragen.
    Vrij vertaald; moslima’s met burka mogen als aapjes rond paraderen op straat, maar worden wel uitgesloten van basale rechten en voorzieningen als zorg, openbaar vervoer en onderwijs.

    Uitsluitingsmechanisme wordt dus in deze louter uitgevoerd door de overheid?

  14. #14
    Verbammen

    Reacties
    7.676
    10-08-2012

    Citaat Geplaatst door Baxi Bekijk reactie
    En dat is het laatste wat boerkadragers willen, zichzelf isoleren.
    Dit bedoel je zeker sarcastisch? Door het dragen van een boerka isoleer je je juist van de samenleving. Tenminste, dat lijkt mij zo hoor.

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Citaat Geplaatst door ZCIUC Bekijk reactie
    Dit moet ik even quoteren;



    Vrij vertaald; moslima’s met burka mogen als aapjes rond paraderen op straat, maar worden wel uitgesloten van basale rechten en voorzieningen als zorg, openbaar vervoer en onderwijs.

    Uitsluitingsmechanisme wordt dus in deze louter uitgevoerd door de overheid?
    En in ziekenhuizen, en in het onderwijs, en in het openbaar vervoer.
    Niet alleen de overheid.

    Bivakmutsen bij demonstraties blijven ook toegestaan? Echt foute boel, hoor.