1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    48.061
    06-02-2001

    Mag je naar een meisje kijken?

    Citaat Geplaatst door Leeuwenkoning
    Mag je naar een meisje kijken, met de bedoeling dat je graag met zo iemand wilt trouwen?
    .

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    857
    19-04-2002

    Assalaam mu3alikom warahmatollah,

    Je mag 1 keer naar een dame kijken, maar ze zeggen dat als je van plan bent met haar te trouwen dat je meerdere malen mag kijken!
    ( maar wel respectvol, en niet zoals ze tegenwoordig doen)

    Moge Allah ons leiden

    wasalaam mu3alikom wr wb

    p.s: Alles is mektab( alles ligt in de handen van Allah swt)
    Geniet van het leven zolang het kan en als het even tegen zit vraag dan om vergeving,want Allah beproeft wie hij wil en wanneer hij wil.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    857
    19-04-2002

    Alhamdolilah wa shoekr lilah!

    Moge Allah je gebeden verhoren
    Geniet van het leven zolang het kan en als het even tegen zit vraag dan om vergeving,want Allah beproeft wie hij wil en wanneer hij wil.

  4. #4
    *kuch*

    Reacties
    92
    03-11-2003

    a salaammoe 3alaykoem wa rahmatoeAllahi wa barakatoeh, beste zuster

    Misschien is het wel kinderachtig en onprofessioneel, maar toch moet ik het zeggen:


    Sadakka Allaho Al3adiem
    onderaan je tekst is bida'h. Misschien heb je dit over je hoofd gezien. Maar om misvatting tussen de broeders en zusters te voorkomen raad ik je aan om dit verwijderen, zodat de Qoran rein blijft zonder innovaties, ook als is je intentie niet zo bedoeld.

    wa salaammoe 3alaykoem

  5. #5
    110% ANTI AJAX

    Reacties
    425
    08-11-2003

    Origineel gepost door Khalid1980
    a salaammoe 3alaykoem wa rahmatoeAllahi wa barakatoeh, beste zuster

    Misschien is het wel kinderachtig en onprofessioneel, maar toch moet ik het zeggen:



    onderaan je tekst is bida'h. Misschien heb je dit over je hoofd gezien. Maar om misvatting tussen de broeders en zusters te voorkomen raad ik je aan om dit verwijderen, zodat de Qoran rein blijft zonder innovaties, ook als is je intentie niet zo bedoeld.

    wa salaammoe 3alaykoem
    Khalid waar baseer jij dat op? Of heb je gehoord in de soena-moskee in den Haag? Overal wordt dat gezegd, alleen de Soena Moskee keurt dat af. Die gasten kunnen zoveel verbieden, ik mag ze totaal NIET!

  6. #6
    *kuch*

    Reacties
    92
    03-11-2003

    a Salaammoe 3alaykoem wa rahmatoeAllahi wa barakatoeh ya agie, neem ik aan.

    Khalid waar baseer jij dat op? Of heb je gehoord in de soena-moskee in den Haag? Overal wordt dat gezegd, alleen de Soena Moskee keurt dat af. Die gasten kunnen zoveel verbieden, ik mag ze totaal NIET!
    Toen ik jou tekst las moest ik een beetje al lachen. Ya3nie, mijn beste broeder, alle geleerden van ahloe soennah wa jamaah, verklaren alle bida'h (innovatie) als dwaling en elke dwaling leidt uiteindelijk naar de hel.

    “En wie de boodschapper tegenwerkt nadat de leiding hem duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen: Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd had en Wij zullen hem in de Hel binnenleiden. En dat is de slechtste bestemming.”
    (Soerah an-Nisa’:115)

    Sheich al-islaam ibn Taymiyyah, rahimoeAllah, heeft over deze aya gezegd: “Al wie de boodschapper tegenspreekt en zich tegen hem verzet, nadat het rechte pad hem duidelijk is getoond, heeft een ander gevolgd dan het Pad van de gelovigen. En al wie een ander pad volgt dan het Pad van de gelovigen heeft de boodschapper, vrede zij met hem, tegengesproken en zich tegen hem verzet.”

    Verder:

    we gaan kijken of 'Sadakka Allaho Al3adiem' bida'h is of niet. Als het soenna is, dus iets dat de profeet ook heeft gezegd of gedaan, dan moet er een duidelijke bewijs zijn, een authentieke bewijs. Maar ik kan dat je gelijk nu zeggen: die bestaat niet. Aangezien ik geen geleerde ben, laat ik het woord wel aan een grote geleerde over:

    Sheigh Abdul Aziz bin Baaz, rahimoeAllah, tevens ook alle geleerden. Hij vertelt toen hij hierover werd gevraagd, zei hij dat het een innovatie is, ya3nie bida'h.
    Eén van de bewijzen is dat toen de profeet, vrede zij met hem, luisterde naar de recitatie van ibn Abbaas, toen hij aankwam bij de woorden van Allah: '..En Wij jou (O Mohammed) naar voren brengen als getuige voor deze mensen 4:41) zei de profeet, vrede zij met hem, 'hasboek' (dat is genoeg) (hadith van Boecharie)
    Hier kun je concluderen, mijn beste broeder, dat de profeet, vrede zij met hem, geen 'Sadakka Allaho Al3adiem' zei.

    En wat betreft een andere soerah die sommigen onwetenden of andere bewegingen aanhalen is het volgende:

    'Zeg: Allah spreekt de Waarheid, volgt dus de godsdienst van Ibrahiem de rechtzinnige' (3:95)

    dit is het antwoord op de liegende joden, met als bewijs de daarop voorgaande aya:

    '... Degenen die dan daarna de leugens over Allah verzinnen.... (3:94)

    Dus onthoudt de Qoranrecitatie is een vorm van aanbidding, waar niets aan toegevoegd mag worden. Tenzij het in een duidelijke soenna of in de Qoran wordt vermeldt.

    Verder wil ik nog zeggen dat plaatje onder je nicknaam is iets dat op een grote zonde lijkt. Ik raad je aan om dit onmiddelijk te verwijderen, ten minste als je wilt, want dat is beter voor jou, ik zit er niet mee
    Of wil je daar ook bewijzen voor hebben

    wa salaammoe 3alaykoem

  7. #7
    110% ANTI AJAX

    Reacties
    425
    08-11-2003

    Dus onthoudt de Qoranrecitatie is een vorm van aanbidding, waar niets aan toegevoegd mag worden. Tenzij het in een duidelijke soenna of in de Qoran wordt vermeldt.



    wa salaammoe 3alaykoem [/B][/QUOTE]

    Allereerst Khalid dank je voor de uitleg. Maar zoals boven staat vermeld, je mag er niks aan toevoegen. Ja toevoegen als je bezig bent het reciteren. Dus als je na de recitatie zegt :" Allahoema atiena fi dunya lhasna wa fi al agiratie hasena oe kina 3adabien narr" Dan is dat ook een bid'a?

    Vreemd hoor dat maar een groep mensen er zo overdenkt (Soenah).

    Salaam

  8. #8
    *kuch*

    Reacties
    92
    03-11-2003

    Salaammoe 3alaykoem wa rahmatoeAllah beste broeder

    Khair insha'Allah, weet wel mijn beste broeder, dat 'Sadakka Allaho Al3adiem' nu tegenwoordig gebruikt wordt (en helaas ook door veel Marokkaanse en Turkse imams) ,deze 'recitatie', als een soort verplichting stellen aan het einde van de soerat. Dus met andere woorden ze beschouwen dit als 'soennah' of 'moestahab', iets waar ze bang voor zijn om het na te laten.
    Vandaar dat je vele mensen 'Sadakka Allaho Al3adiem' horen reciteren aan het einde van de soerat en zij dragen dit ook als 'verplichting' naar hun kinderen. En dat is nou een typische innovatie. Nogmaals de profeet, vrede zij met hem, zei 'hasboek' en dat is de soennah en niet meer of minder. Ik hoop dat je het nu begrijpt.

    Wat betreft die doea van Allahoema atiena fi dunya lhasna wa fi al agiratie hasena oe kina 3adabien narr" Die komt van het vers (interpretatie daarvan) 'Onze Heer, geef ons in de wereld het goede en in het Hiernamaals het goede en bescherm ons tegen de bestraffing van de Hel' (2:201)
    Het is dan geen Allahoema maar 'Rabbana... '.
    Maar stel je voor dat het wel een doea die overgeleverd is door de profeet, vrede zij met hem, met een sahih isnaad, dan is het gewoon soennah of niet agie.
    Maar, mijn beste broeder, je weet zelf dat dit geen vergelijking is. Ik legde je zojuist uit wat soennah en wat bida'h is.
    Dus beknopt alles wat de profeet, vrede zij met hem, heeft gedaan of gezegd is soenna en alles wat hij niet deed (over de islam) is bida'h.

    Moge Allah ons hiervoor beschermen.

    wa salaammoe 3alaykoem

  9. #9
    110% ANTI AJAX

    Reacties
    425
    08-11-2003

    Oke je kan het niet verplichten, maar je bent vrij omdat sadaka allah oel3adiem te zeggen...

    Ach complexe zaken zijn dit...

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    67
    22-06-2003

    hey ben er echt niet mee eens wat je zegt over die sadaqa allahoel 3adiem als je het in het gebed zegt is het bid3a; zeker weten maar als je het leest buiten het gebed(salaat) of iemand een antwoord op z´n vraag geeft en antwoord uit de quran geeft en dan zegt gods woord is waarheid dan is het toch geen toevoeging? moge allah je kennis bijwerken. EN KHALID HASBOEK ZEI HIJ TEGEN 1 VAN ZIJN METGEZELLEN DIE AAN HET RECITEREN WAS OMDAT HIJ WOU DAT HIJ STOPTE EN DEGENE DIE SADAQA ALHOEHOEL3ADIM VERBIEDEN EN AL DIE ALLE ANDERE ik WEET ECHT NIET WAT JULLIE BEZIELT. KIJK OF LUISTER EEN BEETJE GOED HOOR JE DAT ZELFS DE GROOTSTE GELEERDEN(3OELAMAAT) HET ZEGGEN EN GA BIJ JE ZELF NA OF JE WEL GOED BEZIG BENT. EN JE SCHREEF TROUWENS (tevens ook alle geleerden) WEET JE HET ZEKER ANDERS KAN JE HET BETER SNEL WEG HALEN ALLAH HOUDT NIETVAN DEGENE DIE OVER HEM LIEGEN.

  11. #11
    Jongetje van God.

    Reacties
    487
    17-07-2003

    Khalid, het verbieden van gewone woorden maar in plaats daarvan exact dezelfde woorden zeggen als de profeet noem ik nou 1 van die zogenaamde innovaties die geen innovaties zijn. denk je nou echt dat God het een ******* kan schelen wat wij aan het einde van een soerat zeggen, als het nog steeds op hem gericht is? met de soenna van mohammed bedoelt hij: rein zijn, vriendelijk zijn, huwen, bidden,vasten,slapen, eten en drinken

    niet ieder woordje exact nazeggen en verbieden om iets anders te zeggen...

    salaam aleykoem broeder
    Heb uw naaste lief als uzelve.
    Heb uw vijand lief, keert de andere wang toe.
    Oordeelt nooit, want gij word geoordeelt naar de maat waarmede gij oordeelt.

  12. #12
    *kuch*

    Reacties
    92
    03-11-2003

    a salaammoe 3alaykoem wa rahmatoeAllahi wa barakatoeh beste broeders en zusters en gegroet ouwe makker Esau

    hey ben er echt niet mee eens wat je zegt over die sadaqa allahoel 3adiem als je het in het gebed zegt is het bidá zeker weten maar als je het leest buiten het gebed(salaat) of iemand een antwoord op z´n vraag geeft en atw uit de quran geeft en dan zegt gods woord is waarheid dan is het toch geen toevoeging moge allah je kennis bijwerken EN KHALID HASBOEK ZEI HIJ TEGEN 1 VAN ZIJN METGEZELLEN DIE AAN HET RECITEREN WAS OMDAT HIJ WOU DAT HIJ STOPTE EN DEGENE DIE SADAQA ALHOEHOEL3ADIM VERBIEDEN EN AL DIE ALLE ANDERE WEET ECHT NIET WAT JULLIE BEZIELT. KIJK OF LUISTER EEN BEETJE GOED HOOR JE DAT ZELFS DE GROOTSTE GELEERDEN(3OELAMAAT) HET ZEGGEN EN GA BIJ JE ZELF NA OF JE WEL GOED BEZIG BENT EN JE SCHREEF TROUWENS (tevens ook alle geleerden) WEET JE HET ZEKER ANDERS KAN JE HET BETER SNEL WEG HALEN ALLAH HOUDT NIETVAN DEGENE DIE OVER HEM LIEGENT.
    Even reageren op jou verzonden tekst.
    Je zegt met een volle overtuiging dat je er niet mee eens bent. Ik weet dat je geen geleerde bent en ik zie ook aan je tekst dat je de definitie 'bida'h' niet weet. Het kon zo zijn dat je te overhaastig een conclusie trekt, uit je eigen begeerte natuurlijk, anders had je wel een bewijs genoemt op je reactie of een bekende geleerde bij genoemt. Maar geen van beide zie ik hier staan.
    Dus het is mijn taak om de definitie bida'h uit te leggen.

    De taalkundige betekenis van bid’ah: een vernieuwing, een nieuwigheid, nieuwtje; iets dat voortgebracht is, uitgevonden of geïnnoveerd welke niet eerder bestond en niet naar de gelijkenis van iets dat eerder bestond. In deze context is het volgende te lezen in de woorden van, Allah: “(Hij is) de Voortbrenger van de hemelen en de aarde.” Soerat Al-Baqarah, aayaah 117.

    Dat wil zeggen dat Hij de Schepper en Voortbrenger is van de hemelen en aarde waarvoor geen bestaand model was. Ook zegt Allah: “Zeg: “Ik ben niet iemand die (iets afwijkends) toevoegt onder de boodschappers.” Soerat Al-Ah’qaaf, aayaah 9.

    Betekenend, dat ik niet de eerste ben die met een boodschap van Allah is gekomen, temeer ik ben voorafgegaan door vele boodschappers.
    En als er gezegd wordt: “Die en die voerde een innovatie in”, betekent het dat hij een methode is begonnen die door niemand is voorafgegaan.”

    Innovatie-invoering (iebtiedaa’) bestaat uit twee categorieën.

    a. Iebtiedaa’ in termen van gewoontes: zoals het uitvinden van moderne uitvindingen wat zeker toegestaan is, omdat alle gebruiken of toepassingen van origine toegestaan zijn.

    b. Iebtiedaa’ in termen van de religie is niet geoorloofd. Omdat religieuze rechten oorspronkelijke verboden zijn behalve die zijn ingesteld door de Wetgever (Allah de Verhevene en Zijn boodschapper ). De profeet zei: “Hij die een daad introduceert in onze zaak (religie) wat er niet aan behoort, het zal verworpen worden.” Overgeleverd door Boekhaarie en Moesliem

    In een andere versie zegt hij: “Hij die een daad verricht, welke niet bevestigd is door onze religie, het zal verworpen worden.” Overgeleverd door Moesliem

    Nu je de term 'bida'h' kent (insha'Allah), ben je al wat wijzer geworden over de islam.
    Dus de vraag is ga je de toevoeging erbij zetten bij de islam. Want het gaat over de islam dus dat betekent dat men de profeet, vrede zij met hem, als voorbeeld moet nemen en de innovaties niet moet praktiseren, zoals ik je al boven heb uitgelegd.
    Weet wel best zuster dat er veel moslims zijn die sadaqa allahoel 3adiem als een soort verplichting stellen en begrijp me goed dat dit nog nooit door de profeet is overgeleverd. Weet nogmaals dat zo'n recitatie niet erkend is binnen de soenna nog is het overgeleverd door de salafs.
    Ik ga het nog een keer zeggen, dus alle innovaties over de islam is een dwaling en elke dwaling leidt naar de hel.
    Alle erkende en bekende geleerden zoals sheigh al-Albaani, bin Baaz, Fawzaan, Uthamien, Jibreen, standing Comittee (grote groep geleerden), zeggen dat het bida'h is. Jou argument is wat zwakjes en is niet onderbouwd. Dus vraag ik jou om een authentieke of een vers uit de Qoran die expliciet vertelt dat het wel toegestaan is.
    Zoniet dan heb je het recht niet om jezelf boven te stellen dan die geleerden (die zojuist opnoemde), die hun hele leven lang de islam hebben bestudeerd.
    Ik verplicht niemand tot iets, geef slechts een advies. Men mag zijn begeerten volgen, dat kan mij niets schelen. Maar als iemand mij beweert dat ik het fout heb, graag een duidelijke bewijs a.u.b.

    Khalid, het verbieden van gewone woorden maar in plaats daarvan exact dezelfde woorden zeggen als de profeet noem ik nou 1 van die zogenaamde innovaties die geen innovaties zijn. denk je nou echt dat God het een ******* kan schelen wat wij aan het einde van een soerat zeggen, als het nog steeds op hem gericht is? met de soenna van mohammed bedoelt hij: rein zijn, vriendelijk zijn, huwen, bidden,vasten,slapen, eten en drinken
    Jou woorden zijn irrelavant voor mij, je onderbouwt je argument niet met authentiek bewijzen. Dus amigo adios

    wa salaammoe 3alaykoem

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    11
    01-06-2005

    salammo allejkom warahmattollah

    salam




    jongens mogen wel naar meisjes kijken maar ze moeten niet te verrrr gaan!!
    want ALLAH zal jullie dan straffen!!!
    dus moeten jullie dat niet doen jullie mogen wel naar meisjes kijken alleen niet fluiten naar die meisje ofzo stoer doen helpt niet... maar ook niet met meisjes omgaan die kofar zijn je weet wel nederlanders!!! jongens kunnen ook nederlanders (meisjes dan) moslim maken en dan trouwen kan ook
    verder heb ik niks te vertellen

    beslama iedereen!!!
    doeiiii

  14. #14
    De weg van Allah swt

    Reacties
    2.056
    08-04-2005

    Citaat Geplaatst door Screech_Bep
    Khalid waar baseer jij dat op? Of heb je gehoord in de soena-moskee in den Haag? Overal wordt dat gezegd, alleen de Soena Moskee keurt dat af. Die gasten kunnen zoveel verbieden, ik mag ze totaal NIET!

    salama3aleikoum, broeder khalid heeft gelijk hoor

    Betreffende het zeggen van: “Allaah de Almachtige, heeft de Waarheid gesproken (Sadaqallaahoel-Adhiem).”


    Vraag:

    “Als ik eindig met het lezen van een gedeelte van de Qor’aan, mag ik dan het volgende zeggen: “Allaah de Almachtige, heeft de Waarheid gesproken (Sadaqallaahoel-Adhiem)”?”

    Antwoord:

    “Ondanks dat deze handeling erg populair is geworden onder Moslims, heeft het geen voorganger noch basis of fundament in de Islaam. Daarom moet men het niet tot een gewoonte of ritueel maken om deze zin uit te spreken na het lezen van de Qor’aan. De betekenis van de volgende hadieth is van toepassing op deze handeling:

    “Eenieder die een handeling verricht die niet van onze aangelegenheid is, dan zal het verworpen worden.”

    En ondanks dat we deze handeling dan wel geen innovatie (bid’ah) noemen, is het desalniettemin gelijksoortig aan een innovatie. Sommige mensen gaan zelfs naar verdere extremen, door deze zin tijdens het gebed uit te spreken.

    Het zeggen van: “Allaah de Almachtige, heeft de Waarheid gesproken” na het reciteren van de Qor’aan is niet overgeleverd van de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem), zijn Metgezellen (radiallaahoe 'anhoem), noch van de vrome vroege generaties van de Moslims. Dus alleen omdat deze handeling nu wijdverspreid is, en omdat enkele mensen het goedkeuren, betekent niet dat het wettig is. Als je een vers van de Qor’aan leest waarover je ontzag hebt, vanwege hetgeen het vers betekent aan diepzinnige betekenis, dan mag je in zo’n situatie zeggen: “Allaah de Almachtige, heeft de Waarheid gesproken.” Maar voor zover wij weten, is er geen basis voor jou om het als gewoonte te zeggen, telkens als je de Qor’aan leest. Wij zijn pas tot deze beslissing gekomen na het grondig onderzocht te hebben en na het besproken te hebben met de mensen van kennis.”

    Shaych Abdoel-‘Aziez Ibn Baaz
    Bron: Fataawa Ibn Baaz

  15. #15
    De weg van Allah swt

    Reacties
    2.056
    08-04-2005

    Citaat Geplaatst door afg_girl
    salam




    jongens mogen wel naar meisjes kijken maar ze moeten niet te verrrr gaan!!
    want ALLAH zal jullie dan straffen!!!
    dus moeten jullie dat niet doen jullie mogen wel naar meisjes kijken alleen niet fluiten naar die meisje ofzo stoer doen helpt niet... maar ook niet met meisjes omgaan die kofar zijn je weet wel nederlanders!!! jongens kunnen ook nederlanders (meisjes dan) moslim maken en dan trouwen kan ook
    verder heb ik niks te vertellen

    beslama iedereen!!!
    doeiiii
    salama3leikoum zuster, het is beter om te spreken over niet moslims, want anders kunnen er misverstanden plaatsvinden, er zijn ook alhamdolilah bekeerde nederlanders.