1. #31
    Verbannen

    Reacties
    535
    26-04-2018

    Citaat Geplaatst door somaya7 Bekijk reactie
    Nee het moet niet zo zijn dat de grenzen worden overschreden. Betreft het trouwen is er niks mis mee om sebab te doen.
    Sebab is de laatste jaren door velen een spelletje van gemaakt.

    Terwijl sebab enkel nut heeft/geldig is met sterke argumenten. Zonder sterke argumenten heb je niets aan sebab.

    Voor een mektab slagings poging, moet je een stevige sebab bagage hebben.

    De sebab mektab proces moet je zien als een schrift of een boek die je moet vullen met stickers en bij een volle boek krijg je een mooie vulpen.

    De stickers hier moeten vervangen worden door hasanaat, goede daden.

  2. #32
    Verbannen

    Reacties
    535
    26-04-2018

    Citaat Geplaatst door Vrouw28 Bekijk reactie
    Je kan er maar 1 beinvloeden, en dat slechts in beperkte mate
    Je kunt alles beinvloeden, maar of je je zin krijgt.

    Als men realistisch is dan is er vaak sprake van te weinig bagage om het uberhaupt uit te proberen.

    Voer je de druk alsnog op dan ben je bereid Allahs wetten te negeren en te overtreden. Dan is er sprake van ongezonde verstand en ongezonde leefsituatie.

    وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ

  3. #33
    MVC Lid

    Reacties
    822
    28-04-2013

    Citaat Geplaatst door AtlasLion_ Bekijk reactie
    Sebab is de laatste jaren door velen een spelletje van gemaakt.

    Terwijl sebab enkel nut heeft/geldig is met sterke argumenten. Zonder sterke argumenten heb je niets aan sebab.

    Voor een mektab slagings poging, moet je een stevige sebab bagage hebben.

    De sebab mektab proces moet je zien als een schrift of een boek die je moet vullen met stickers en bij een volle boek krijg je een mooie vulpen.

    De stickers hier moeten vervangen worden door hasanaat, goede daden.
    Als je iets graag wilt en dit islamitisch verantwoord dan kun je ervoor gaan d.m.v. sebab. Zolang het verrichten van sebab ook binnen de islamitische grenzen zijn.
    Zo heb ik dat meegekregen.

    Als ik jouw uitleg begrijp zou een persoon eerst een goede moslim moeten zijn alvorens hij of zij beroep doet op het sebab verrichten. Of niet? Als dat zo is..heb je hiervan bronnen die jouw uitleg ondersteunt
    Don't burn bridges. You'll be surprised how many times you have to cross the same river.

  4. #34
    Verbannen

    Reacties
    535
    26-04-2018

    Citaat Geplaatst door somaya7 Bekijk reactie
    Als je iets graag wilt en dit islamitisch verantwoord dan kun je ervoor gaan d.m.v. sebab. Zolang het verrichten van sebab ook binnen de islamitische grenzen zijn.
    Zo heb ik dat meegekregen.

    Als ik jouw uitleg begrijp zou een persoon eerst een goede moslim moeten zijn alvorens hij of zij beroep doet op het sebab verrichten. Of niet? Als dat zo is..heb je hiervan bronnen die jouw uitleg ondersteunt
    Correct.

    Een diploma krijg je ook niet zomaar.
    Voor een diploma moet je ook veel investeren.

    Je zult voldoendes moeten halen en aantal studiejaren volgen,stage lopen.

    Als je zakt krijg je geen diploma.

    Dit geldt precies hetzelfde voor sebab. Ook voor sebab moet je investeren.


    Uiteraard mag je sebab pogingen proberen, maar als je zakt dan moet je wel nadenken dat je te weinig bagage hebt voor sebab pogingen.

  5. #35
    MVC Lid

    Reacties
    822
    28-04-2013

    Citaat Geplaatst door AtlasLion_ Bekijk reactie
    Correct.

    Een diploma krijg je ook niet zomaar.
    Voor een diploma moet je ook veel investeren.

    Je zult voldoendes moeten halen en aantal studiejaren volgen,stage lopen.

    Als je zakt krijg je geen diploma.

    Dit geldt precies hetzelfde voor sebab. Ook voor sebab moet je investeren.


    Uiteraard mag je sebab pogingen proberen, maar als je zakt dan moet je wel nadenken dat je te weinig bagage hebt voor sebab pogingen.
    Opzich snap ik wel wat je bedoeld. Meestal vraag ik aan de moslims die goed bezig zijn met het geloof om ook dua voor mij te verrichten. Dat doe ik niet voor niets.

    Maar heb je bronnen over dat sebab-verhaal?
    Don't burn bridges. You'll be surprised how many times you have to cross the same river.

  6. #36
    MVC Lid

    Reacties
    822
    28-04-2013

    Citaat Geplaatst door Nordin2019 Bekijk reactie
    Weetje wat de grap is? Het is leuk wat hij brengt en allemaal goed bedoeld en we begrijpen hem maar in de praktijk werkt het niet zo.

    Er zijn mannen die serieus dag en nacht bidden en naar moskee gaan en zich onthouden van het slechte. Maar er komen geen vrouwen op hun pad of geschikte vrouwen. Als er dan tegen hun gezegd wordt doe sebaab dan praten ze zoals hier boven gezegd wordt. Eind resultaat nog niet getrouwd.

    Voor sebaab zijn 2 dingen belangrijk wat je als man en vrouw moet weten.

    1 zorg dat de intentie goed zit
    2 zorg dat je bereikbaar bent zodat je benaderd kan worden of dat de man zijn sebaab kan doen

    Helaas is de gross van ons bezig met carrière en daarna gaan ze naar huis. En denken komt wel op mijn pad maar zo werkt het niet

    Ik heb hier overigens een zelfde antwoord op zoals ik gaf aan een Hadith/bron

    Dus mensen zorgen ervoor dat je meer doet dan alleen thuis zit is de kern van de boodschap

    Als je honger hebt ga je toch ook niet wachten tot je eten krijgt?
    Als je geld nodig hebt dan ga je toch niet wachten tot werk bij je aanklopt?
    Als je kleding nodig hebt dan wacht je niet op de zomer aanbiedingen?
    Het is een kwestie van beide. Goed bezig zijn met het geloof. En sebab verrichten. Als ik alles zo mag samenvatten.
    Trouwen kan iedereen maar de juiste vinden niet. In hoeverre kun je dit vragen als jezelf nog niet zo ver bent.
    Dus ja sebab verrichten en er echt werk van maken ben ik al voor.
    Maar daarentegen moeten we ook reëel zijn toch. Je kan niet alleen maar willen en zelf bar weinig doen.
    Don't burn bridges. You'll be surprised how many times you have to cross the same river.

  7. #37
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door nieuwsgierig_ Bekijk reactie
    Sorry just being critical
    It's okay.

  8. #38
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door AtlasLion_ Bekijk reactie
    Je hebt het niet in eigen hand.

    En we leven in een andere tijdperk.

    Het is de tijdperk van de alleenstaanden en sociale media.

    Voor een mektab slagings poging, moet je een stevige sebab bagage hebben.

    De sebab mektab proces moet je zien als een schrift of een boek die je moet vullen met stickers en bij een volle boek krijg je een mooie vulpen.

    De stickers hier moeten vervangen worden door hasanaat, goede daden.
    Omdat jij deze woorden al 3x ergens hebt gepost, voel ik nu de neiging om jouw woorden de aandacht te geven die het toekomt, aangezien jij je niet gehoord voelt.

    Mooie theorie, alleen waar baseer je dat op? Dus door veel goede dingen (hasanaat) te verrichten, krijg je je beloning in de vorm van een partner?

    Hoe zit het met gelovige en goede personen die nooit trouwen?

  9. #39
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Citaat Geplaatst door siPure Bekijk reactie
    Issues tssn de oren.
    Leef met minder filters en heb het leven lief.
    Neem het leven dag bij dag en wees dankbaar voor de adem die je mag nemen.
    Zeg Alhamdulillah.
    Dankbaarheid tonen en filters weghalen. Op welke manier bedoel je dat?

    Citaat Geplaatst door AtlasLion_ Bekijk reactie
    Twee momenten in je leven zul je nooit achterhalen wanneer en waar het zal gebeuren:

    1. Trouwdag(trouwen)
    2. Overlijdingsdag (overlijden)
    Dat kun je over veel dingen zeggen:

    3. Waar en wanneer je kinderen geboren worden
    4. Of jij ooit de baan krijgt die je altijd wilt
    5. Of je langer dan je kinderen gaat leven
    6. Wanneer je je eerst kleinkinderen krijgt

    etc.
    Citaat Geplaatst door nl_mocrochick Bekijk reactie
    Leuk samengevat. Zit zeker wel een kern van waarheid in..
    Dank je, in welke dingen herken je 'een kern van waarheid'?

  10. #40
    Verbannen

    Reacties
    535
    26-04-2018

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Omdat jij deze woorden al 3x ergens hebt gepost, voel ik nu de neiging om jouw woorden de aandacht te geven die het toekomt, aangezien jij je niet gehoord voelt.

    Mooie theorie, alleen waar baseer je dat op? Dus door veel goede dingen (hasanaat) te verrichten, krijg je je beloning in de vorm van een partner?

    Hoe zit het met gelovige en goede personen die nooit trouwen?
    Beste Gentle_Woman,

    Aan alles hangt een prijs.

    Over de laaste zoals eerder vernoemt niemand weet het.

    De huwelijken die in de verleden gesloten zijn, zijn in de meeste gevallen allemaal te danken aan du3as van ouders en vooral op nummer 1 de moeder.

  11. #41
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    Up, laten we onszelf opnieuw reminden!
    Wil je meer analyserende topics lezen over het vrijgezellenprobleem? Of meer begeleiding hierin als dame?
    # Wij zeggen NEE tegen laster
    Stop met het verspreiden van laster en valse woorden jegens leden.
    Lees je het ergens, dan meld je de reactie bij beheer!
    Laten we samen ons forum SCHOON houden!

  12. #42
    MVC Lid

    Reacties
    14
    29-12-2020

    We leven in een moeilijke tijd. Sommige vriendinnen zeggen je kn beter vrijgezel blijven dan getrouwd zijn.

  13. #43
    MVC Lid

    Reacties
    3.788
    13-08-2005

    Is het mogelijk om parttime getrouwd te zijn?
    Sterker door Strijd

  14. #44
    MVC Lid

    Reacties
    5.849
    16-08-2016

    Citaat Geplaatst door Gentle_Woman Bekijk reactie
    Het valt me op dat er steeds vaker mensen vrijgezel zijn, of tenminste via deze website en veel dating apps krijg ik het idee dat veel mensen vrijgezel zijn.
    Je zou je moeten afvragen hoe dat komt, want juist in deze moderne samenleving waar zoveel mensen met elkaar in verbinding kunnen komen, lijkt er veel isolatie en eenzaamheid aanwezig te zijn.

    Is dit de internet-paradox te noemen? Hoewel we de middelen hebben om met elkaar in verbinding te komen, lijken we toch veel verder van elkaar verwijderd te zijn?
    Hoe zou dat toch komen, juist nu je met een berichtje of telefoontje met iemand gelijk in aanraking kan komen, meer dan vroeger?

    Ik denk dat de oorzaak meerdere factoren kent en dan wel met name het volgende.

    1. De komst van internet heeft veel verbinding gebracht, maar helaas ook veel wantrouwen. Termen zoals Catfish zijn niet voor niets ontstaan: het is veel gemakkelijker geworden mensen voor de gek te houden en hun aan het lijntje te houden.
    Dit maakt dat mensen veel voorzichtiger zijn geworden om digitale contacten te vertrouwen, wat zich kan resulteren in het aanmaken van nep-namen, nep-mails, nep-socialmedia accounts, waardoor men nog meer wantrouwend wordt als de ander erachter komt dat jij zelf ook niet eerlijk bent over je eigen identiteit. Of men kan ervoor kiezen afstandelijk te blijven om zichzelf te beschermen, waardoor het uiteindelijk niets wordt tussen beide partijen.

    2. Doordat men internet en mobiele telefoons heeft, zijn mensen minder geneigd de straat op te gaan, waardoor men elkaar minder buiten gaat tegenkomen. Ook onze levens zijn drukker geworden met studie/werk/familie en zijn er weinig andere momenten om het andere geslacht tegen te komen (behalve bruiloften, waar men elkaar vaak toch al niet serieus neemt). Men heeft vaak een heel passieve stijl om te trouwen: want het komt toch wel ooit op je pad.

    3. Mensen zijn meer dan vroeger vatbaar voor negatieve ervaringen, juist omdat we voor een groot deel van ons leven een beschermd leven hebben genoten. Men kan liefdesverdriet en andere negatieve ervaringen van mensen minder goed plaatsen en het van zich afzetten, waardoor je sneller een verbitterde vrijgezelle groep krijgt, die minder benaderbaar is. Ook zie ik helaas dat doordat mensen veel sneller verboden (intieme) zaken met elkaar doen, de liefdesverdriet dieper wordt (en de vrouwen zijn daar ook vaker de dupe van). Hou je daarom ook verre van harame zaken.

    4. Door al het aanbod van dating/huwelijk-apps is het heel gemakkelijk geworden met iemand in contact te komen, maar net zo gemakkelijk om het te beëindigen: 'want voor haar/hem nog 10 anderen' . Men heeft het geduld en serieusheid niet om elkaar de kans te geven op slagen. Of door al het aanbod is er keuzestress, waardoor het nog lastiger wordt iemand te benaderen. Men denkt vooraf ook niet na wat ze precies in iemand zoeken en moeten vaak wijs worden door alle (negatieve) ervaringen.

    5. Vrouwen verwachten soms op een conservatieve manier te trouwen (de man komt hand vragen), terwijl de gedachtegoed van de ouders 'verwesterd' is: ouders willen dat ze zelf kiezen voor een man.
    Als dochter en ouders niet met elkaar hun voorkeuren communiceren, kan dit ervoor zorgen dat de vrouw onnodig lang wacht op een kandidaat in haar ijzeren torentje. Daarnaast zijn mannen minder vaak dan vroeger bereid om een blauwtje op te lopen, waardoor ze zich ook al helemaal niet wagen aan het hand-vragengebeuren, alvorens ze meer zekerheid hebben over de status van een dame.

    6. Door alle instagramverhalen en snapchat zijn de standaarden van zowel mannen als vrouwen enorm gestegen, waardoor er irrealistische verwachtingen worden gecreeerd over elkaar.

    7. Mannen hebben het lastig omdat er tegenwoordig hoge financiele 'instapeisen' worden gesteld voor het huwen van een vrouw, waardoor ze veel langer wachten om te trouwen dan voorheen.

    8. Men is vergeten dat je voor het welslagen van alles wat je doet, Allah om hulp moet worden gevraagd en te alle tijden dua gedaan moet worden. Dat is de sleutel tot ieder succes.
    en nu in het Nederlands aub.... of denk je dat we allemaal universitair opgeleid zijn ....

  15. #45
    MVC Lid

    Reacties
    5.849
    16-08-2016

    Citaat Geplaatst door samira030 Bekijk reactie
    We leven in een moeilijke tijd. Sommige vriendinnen zeggen je kn beter vrijgezel blijven dan getrouwd zijn.
    met jou verschijning zou dat inderdaad beter zijn