Bekijk volle/desktop versie : Trauma na afbreken zwangerschap



21-06-2006, 13:53




UTRECHT - Een op de vijf vrouwen die een zwangerschap laten afbreken wegens ernstige afwijkingen heeft daar jaren later nog problemen van. Dat blijkt uit onderzoek van verloskundige Marijke Korenromp, waarop zij woensdag promoveert aan de Universiteit Utrecht.

Volgens Korenromp vertonen de vrouwen zeven jaar na de zwangerschapsafbreking nog symptomen van traumatische stress. Bij een op de twintig mannen is dit ook het geval.

Het aantal paren dat besluit een zwangerschap te beëindigen omdat hun ongeboren kind een afwijking heeft, neemt toe. Dat houdt verband met het verbeterde prenataal onderzoek, waardoor afwijkingen eerder worden aangetoond. Momenteel breken per jaar ongeveer vijfhonderd vrouwen hun zwangerschap omdat hun kind bijvoorbeeld het syndroom van Down heeft.

Als ouders lang hebben getwijfeld over afbreken van de zwangerschap lopen zij meer kans op psychische problemen. Dat geldt ook voor ouders onmiddellijk na de beslissing moeite hebben met de verwerking. De onderzoeker vindt dat deze paren hulp moeten krijgen.

21-06-2006, 14:09


ik vind het zo belachelijk dat het kind wordt weggehaald als hij bv het syndroom van Down heeft ze hadden mij ook gevraagd of ik die testen wou doen maar ik was er vierkant tegen wat ik ook krijg van allah is welkom

21-06-2006, 14:49

Citaat door soultana:
ik vind het zo belachelijk dat het kind wordt weggehaald als hij bv het syndroom van Down heeft ze hadden mij ook gevraagd of ik die testen wou doen maar ik was er vierkant tegen wat ik ook krijg van allah is welkom

21-06-2006, 14:54
ja is verschriklijk
is hun eigen schuld dat ze nu niet lekker in hun vel zitten
ze hebben een klein mensje zijn leven ontnomen
lehfed zou het nooit weg laten halen

21-06-2006, 16:20


Ik zou er alles voor doen om een kind te krijgen, en ik zou als ik zwanger zou zijn en het zou een down syndroom hebben, dan zou ik het echt niet weg halen...
een kind is een kind, het is je eigen vlees en bloed, zoiets kan je toch niet weg halen...

21-06-2006, 17:48

Citaat door chahidaatje:
Ik zou er alles voor doen om een kind te krijgen, en ik zou als ik zwanger zou zijn en het zou een down syndroom hebben, dan zou ik het echt niet weg halen...
een kind is een kind, het is je eigen vlees en bloed, zoiets kan je toch niet weg halen...
zo denk ik er ook over...je moet blij zijn met wat je van Allah hebt gekregen...Iets wat in onze ogen mismaakt is kan in de ogen van Allah perfectie zijn, het hangt ervan af hoe wij ermee omgaan en aan de hand daarvan ontvangen wij zegeningen maar helaas vergeten veel mensen dat...Wij mensen willen ons overal makkelijk vanaf maken en onze verantwoordelijkheid niet nemen..Allah yahdiena..

21-06-2006, 17:50

Citaat door oumnia:
zo denk ik er ook over...je moet blij zijn met wat je van Allah hebt gekregen...Iets wat in onze ogen mismaakt is kan in de ogen van Allah perfectie zijn, het hangt ervan af hoe wij ermee omgaan en aan de hand daarvan ontvangen wij zegeningen maar helaas vergeten veel mensen dat...Wij mensen willen ons overal makkelijk vanaf maken en onze verantwoordelijkheid niet nemen..Allah yahdiena..