Bekijk volle/desktop versie : Voorbeeld van een open sollicitatiebrief?



19-06-2006, 16:13
Hoi hoi,

heeft iemand misschien een voorbeeld van een sollicitatiebrief voor een open sollicitatie. Heb net mn studie afgerond en ik zoek een baan.

Alvast bedankt!

19-06-2006, 17:23



Citaat door Prinz:
Hoi hoi,

heeft iemand misschien een voorbeeld van een sollicitatiebrief voor een open sollicitatie. Heb net mn studie afgerond en ik zoek een baan.

Alvast bedankt!
Kijk op deze site : http://www.sollicitatieinfo.nl/sollicitatiebrief/

Scroll dan naar beneden,En dan klik je op een voorbeeld brief.

20-06-2006, 09:19

Citaat door tangabay16:
Kijk op deze site : http://www.sollicitatieinfo.nl/sollicitatiebrief/

Scroll dan naar beneden,En dan klik je op een voorbeeld brief.
thanks, jij heb een puntje verdiend.

20-06-2006, 13:09

Citaat door Prinz:
thanks, jij heb een puntje verdiend.

20-06-2006, 14:14


Deze sollicitatiebrief heeft ooit iemand hier geplaats:


Een sollicitatiebrief bestaat uit drie, vier of maximaal vijf alinea's. Een aantal onderdelen staat bij voorbaat vast:

• Je meldt het feit dat je solliciteert en vertelt waar je de advertentie hebt gevonden (als je telefonisch informatie hebt ingewonnen, meld je dat ook).
• Je vertelt op welke manier je voldoet aan de functie-eisen (werkervaring/opleiding).
• Je schrijft je motivatie op: wat lijkt je leuk aan de functie en het bedrijf en wat is jouw toegevoegde waarde.
• Een afsluitende zin.
Deze punten moeten altijd in je sollicitatiebrief staan. De manier waarop en de volgorde waarin kunnen variëren. Zorg er in elk geval voor:
• Dat de opbouw logisch is.
• Dat je algemeenheden en holle frasen vermijdt.
• Dat je brief lekker leest, er 'vaart' in zit en geen taal- en tikfouten

bevat.
• Alle elementen van de AIDA-formule in je sollicitatiebrief zitten:
o Attention (de lezer wordt geattendeerd op jou en je capaciteiten)
o Interest (de lezer raakt geïnteresseerd in jou)
o Desire (de lezer wil kennismaken met jou)
o Action (de lezer nodigt jou uit voor een gesprek)

Inleiding

De inleiding bevat minimaal de volgende onderdelen:

• Het feit dat je solliciteert.
• Waar je de vacature hebt gevonden.
• Eventueel een referentie aan het telefoongesprek dat je hebt gehad.

Originaliteit en opvallendheid zijn twee belangrijke elementen van een sollicitatiebrief. 'Eis' direct bij de eerste zin de aandacht van de lezer op. Maak een mooie openingszin die lekker loopt en nieuwsgierig maakt. Daarna komt de mededeling dat je solliciteert.
Het kan natuurlijk zijn dat de aard van de functie en /of van het bedrijf dusdanig is, dat je ervoor kiest een sobere, zakelijke brief te schrijven. Meld dan direct dat je solliciteert en op welke functie.
Bij een open sollicitatie is het beter om direct te beginnen met je motivatie (zie elders). Refereer daarbij aan het telefoongesprek dat je eerder voerde met een contactpersoon van het bedrijf. Pas daarna meld je dat je solliciteert.
Middenstuk

Het middenstuk bevat de volgende onderdelen:

• Een uitleg over de manier waarop je voldoet aan de functie-eisen.
• Je motivatie om juist in die functie of bij dat bedrijf te willen werken.
• De bijdrage die jij kan leveren aan het bedrijf/de afdeling

Houd bij het schrijven constant je doel voor ogen: een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek

Vergeet niet af te sluiten.






Voorbeeld van het Internet:

K. de Keizer
Stroomstraat 1
1122 AB Rotterdam

De Spaarbank
H. Winter
Havenpark 6
1122 Rotterdam

Betreft: open sollicitatie

Rotterdam, 1 december 2003

Geachte mevrouw Winter,

Naar aanleiding van de fusie die uw bedrijf aangaat met de Boerenbank, en het gesprek dat ik afgelopen vrijdag met u hierover had, wil ik u graag wijzen op de bijdrage die ik kan leveren aan het samengaan van de Boerenbank en de Spaarbank.

Tijdens mijn studie Bedrijfseconomie aan de Rotterdamse Hogeschool heb ik veel kennis opgedaan over financieel-economische processen. Ik ben afgestudeerd op de economische kant van fusies. Het afgelopen jaar heb ik als extern adviseur de fusie van twee uitzendbureaus begeleid. De grote cultuurverschillen en de uiteenlopende klantgroepen van deze bureaus maakten dit project tot een grote uitdaging. Mede door de focus te leggen op de overeenkomsten en niet de verschillen, heb ik dit project succesvol afgerond.

Mijn hart ligt bij de financiële wereld. Daarom wil ik graag de overstap maken naar het bankwezen. Ik denk dat ik dankzij de combinatie van een financiële achtergrond en mijn ervaring met fuseren, kan helpen de fusie in goede banen te leiden.

Indien u nog vragen heeft, dan ben ik natuurlijk bereid om één en ander toe te komen lichten in een oriënterend gesprek. Ik hoop snel iets van u te vernemen.

Hoogachtend,

K. de Keizer

Bijlage: curriculum vitae

Veel succes met solliciteren!