Bekijk volle/desktop versie : doodstraf tegen Saddam Hoessein



Pagina's : [1] 2 3 4 5

19-06-2006, 13:36
19 Juni 2006 13:32
Eis: doodstraf tegen Saddam Hoessein
De openbare aanklager in Bagdad heeft de doodstraf geëist tegen Saddam Hoessein en twee medeverdachten. De drie staan met vijf anderen terecht voor de moord op 148 sjiitische inwoners van het stadje Dujail in 1982.

Volgens de aanklager gaf Saddam zelf de opdracht voor de moorden in Dujail. Het was een vergelding voor de poging het presidentieel konvooi van Saddam Hoessein in Dujail aan te vallen.

Met het formuleren van de eis is het al acht maanden durende proces in een eindfase gekomen. Op 10 juli begint de verdediging met haar verweer op de beschuldigingen

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006/06/art000001C6938E3079471F.html

19-06-2006, 13:40


Als de doodstraf opgenomen is in het strafrecht van Irak, en de schuld van Saddam wordt bewezen, dan lijkt het mij een gepaste straf. Zelf ben ik tegen de doodstraf, omdat je er niet aan moet denken dat iemand onterecht veroordeeld wordt. Dan kun je die fout natuurlijk nooit meer recht zetten. Maar in een land waar de doodstraf wel bestaat en het gaat om iemand die zelf talloze malen de doodstraf heeft bevolen (of twijfelt daar iemand aan soms?), dan lijkt het me een duidelijke zaak.

19-06-2006, 14:23

Citaat door Zelfkritiek:
Als de doodstraf opgenomen is in het strafrecht van Irak, en de schuld van Saddam wordt bewezen, dan lijkt het mij een gepaste straf. Zelf ben ik tegen de doodstraf, omdat je er niet aan moet denken dat iemand onterecht veroordeeld wordt. Dan kun je die fout natuurlijk nooit meer recht zetten. Maar in een land waar de doodstraf wel bestaat en het gaat om iemand die zelf talloze malen de doodstraf heeft bevolen (of twijfelt daar iemand aan soms?), dan lijkt het me een duidelijke zaak.
Beetje zwak. Òf je bent tegen de doodstraf met goede argumenten, òf je bent vóór de doodstraf onder bepaalde strenge voorwaarden.

Maar met zo een kulargument dat niemand er aan twijfelt, kan ik nog wel honderden aanmelden voor de doodstraf zoals bijv. Mohammed Bouyeri en Marc Dutroux.

19-06-2006, 14:29
Door de doodstraf uit te spreken voor het doden, ben je zelf geen haar beter.

Ik ben er dus tegen.

19-06-2006, 16:20


Als Saddam de doodstraf moet krygen dan verdient Bush die evengoed. Hoeveel levens zyn er wel niet gesneuveld voor die eikel. In heel Irak, in 'goed beveiligde' amerikaanse gevangenissen en wie weet waar nog allemaal

19-06-2006, 16:20

Citaat door Asdaq:
Door de doodstraf uit te spreken voor het doden, ben je zelf geen haar beter.

Ik ben er dus tegen.
Dat is ook geen goed argument. Om datzelfde argument zou je mensen die andere mensen hebben gegijzeld, ook niet op mogen sluiten, want dan ben je zelf ook geen haar beter (immers gevangenisstraf is gelijk aan gijzeling).

19-06-2006, 16:22
Ik hoop dat hij de doodstraf NIET zal krijgen, dit zal hem in ogen van velen namelijk een martelaar maken,
de rest van zijn leven in eenzaamheid wegrotten in een kerker tussen de ratten lijkt me een betere straf.

19-06-2006, 16:24

Citaat door DjFrodo:
Ik hoop dat hij de doodstraf NIET zal krijgen, dit zal hem in ogen van velen namelijk een martelaar maken,
de rest van zijn leven in eenzaamheid wegrotten in een kerker tussen de ratten lijkt me een betere straf.
Had 'm dan maar laten zitten in dat mollenhol waar ze hem gevonden hebben!

19-06-2006, 16:30

Citaat door Kosmopoliet:
Niks doodstraf! Saddam had in Den Haag moeten worden berecht!
Klopt als een bus.

19-06-2006, 16:30

Citaat door Asdaq:
Door de doodstraf uit te spreken voor het doden, ben je zelf geen haar beter.

Ik ben er dus tegen.
prcies vind ik dus ook !

19-06-2006, 16:39
ik begin langzaam aan begrip te krijgen voor Saddam....wat een ongelooflijk zooitje debielen wonen in die landen. Als je nu ziet, wat daar aan de hand is, qua misdaad, zogenaamd verzet, elkaar uitroeien, omdat je effe anders gelooft, dan geloof ik bijna, dat Saddam wel zó moest reageren, om dat geteisem er onder te houden( natuurlijk niet de gehele bevolking, maar grote groepen blijkbaar wel).

Hetzelfde probleem zie je in Pakistan, hetgeen natuurlijk wat minder in de media komt, omdat Pakistan niet "bezet" wordt door "Amerika"( sic!!!), maar daar schieten ze ook elkaar kapot, en blazen de shieten en de soennieten ook elkaar op, en af en toe zijn óók de christenen, en de hindoes daar de klos van hun haat.

Eigenlijk kan in dat soort landen alleen een keiharde diktator dat soort primitievelingen onder de duim houden, door de bevolking zo hard aan te pakken, dat ze eventuele opstandelingen meteen aangeven.

Het meest vervelende vind ik, dat hoewel Amerika daar demokratie wou brengen, het nu, mede door het Islamitiese verzet, zoals Suffe Zarkawie het bracht, de zaken zó uit de hand zijn gelopen, dat Amerika alleen daar weg kan, als er weer een keiharde repressieve regering is gevormd, met een dodelijke geheime dienst, en illegale martel-gevangenissen......Saddam was niet het probleem, het is het geloof en de cultuur.


Stel je toch voor dat het Nederlandse verzet, tijdens de Tweede wereldoorlog en de Nederlandse bezetting door Duitsland, bommen had laten ontploffen in kerken, winkelcentra, op groentenmarkten etc, waarbij alleen al duizenden Nederlanders gedood waren..............

19-06-2006, 16:47
Het is heel gek, want als er IEMAND voor de doodstraf is, zelfs bij zgn. kleinere vergrijpen, dan ben IK het,

maar in het geval van Saddam Hoessein ben ik inderdaad voor levenslang (wegrotten). Zo zou ik ook voor levenslang geweest zijn bij Hitler, Stalin, Ceausescu, Mao Tse Dong, enz.

Deze mensen dienen als voorbeeld terechtgesteld te worden om te laten zien wat er met je gebeurt als je ZÓ met je burgers omgaat ...

En dan werkt levenslange straf beter omdat de burgers er dan nog elke dag van kunnen genieten dat deze dictators met bloed aan hun handen elke dag nog lijden.

Bij waardeloze, onbetekenende rotlui als Dutroux en Mohammed Bouyeri zo snel mogelijk opruimen die hap en zand erover.

19-06-2006, 17:26



Citaat door ElAlamein:
ik begin langzaam aan begrip te krijgen voor Saddam....wat een ongelooflijk zooitje debielen wonen in die landen. Als je nu ziet, wat daar aan de hand is, qua misdaad, zogenaamd verzet, elkaar uitroeien, omdat je effe anders gelooft, dan geloof ik bijna, dat Saddam wel zó moest reageren, om dat geteisem er onder te houden( natuurlijk niet de gehele bevolking, maar grote groepen blijkbaar wel).

Hetzelfde probleem zie je in Pakistan, hetgeen natuurlijk wat minder in de media komt, omdat Pakistan niet "bezet" wordt door "Amerika"( sic!!!), maar daar schieten ze ook elkaar kapot, en blazen de shieten en de soennieten ook elkaar op, en af en toe zijn óók de christenen, en de hindoes daar de klos van hun haat.

Eigenlijk kan in dat soort landen alleen een keiharde diktator dat soort primitievelingen onder de duim houden, door de bevolking zo hard aan te pakken, dat ze eventuele opstandelingen meteen aangeven.

Het meest vervelende vind ik, dat hoewel Amerika daar demokratie wou brengen, het nu, mede door het Islamitiese verzet, zoals Suffe Zarkawie het bracht, de zaken zó uit de hand zijn gelopen, dat Amerika alleen daar weg kan, als er weer een keiharde repressieve regering is gevormd, met een dodelijke geheime dienst, en illegale martel-gevangenissen......Saddam was niet het probleem, het is het geloof en de cultuur.


Stel je toch voor dat het Nederlandse verzet, tijdens de Tweede wereldoorlog en de Nederlandse bezetting door Duitsland, bommen had laten ontploffen in kerken, winkelcentra, op groentenmarkten etc, waarbij alleen al duizenden Nederlanders gedood waren..............
Wat jij zegt, klopt niet. Ik heb het daar nog uitgebreid erover gehad met zo'n Irakees, die weet het denk ik beter. Veel van zijn familieleden/kenissen werden meegevoerd en daarna nog nooit wat van hen gehoord of gezien. Onder het bewind van Saddam kon het zo zijn dat er een groep mensen meegevoerd werden en je ze daarna nooit meer terug zag. Alleen het verschil is dat de media er niks kenbaar over mocht maken, want wie zet zijn/haar leven op het spel?

Kortom: Saddam speelde voor God!


Cyberman.

19-06-2006, 17:27
wie geeft een ander het recht om iemand anders' leven te ontnemen

19-06-2006, 17:28
Ik denk dat 'ie eerder voor het hiernamaals moet gaan vrezen....


Gegroet,

Cyberman.

Pagina's : [1] 2 3 4 5