Bekijk volle/desktop versie : Roddelen over Ahloel-Bid'ah is een Soennah



Pagina's : [1] 2 3

19-06-2006, 13:17
Shaychoel-Islaam ibn Temiyah رحمه الله تعالى heeft gezegd: ...Zo is het ook met de uitnodigers naar Al-Bid'ah, diegenen die uitspraken doen en handelingen verrichten die in tegenstelling tot het Boek en de Soennah staan. Voorzeker is het zo, met overeenstemming van alle moslims, dat hun toestand bekend gemaakt dient te worden en de gemeenschap voor hen gewaarschuwd moet worden. (Dit is uiterst belangrijk, want) toen er aan Ahmed ibn Hanbal gevraagd werd wat hij liever heeft; dat een persoon vast, bidt, en verblijft in de moskee of dat hij over Ahloel-Bid'ah spreekt? Zei hij: 'Wanneer hij staat (in gebed), vast en in de moskee verblijft dan is dat ten behoeve van zichzelf! Terwijl het zo is dat, als hij over Ahloel-Bid'ah spreekt dat het dan ten behoeve van (alle) moslims is, en dat is beter!!!

19-06-2006, 13:20


Overgeleverd door Aboel-Qaasim Al0Laalekaai RahiemahoeAllaah,Dat Zaai'dag bin Qoedaamah rahiemahoeAllaah zei: Al-Hasaan (i.e al-Basrie) rahiemahoeAllaah zei altijd: ''Zit niet met het volk van begeerten,redetwist niet met hen en luister niet naar ze!''(Al-Laalekaai in Oesoel Itiqaad Ahloel soena Hadiet nr.240 en Ad-Daaremie in zijn soennah nr.407

19-06-2006, 13:36
MashaAllah
ibn mubarak zei ook wadidtoe an asa ala llah an yaj3al baynie wabayna sahiba lbida3 hisnan miena hadied
fudail zegt idha gada sahiba lbida3 tariq fagoed fie tariqien aghar
ibn lqayiem zegt laysa shayan ahdamoe lidien miena lbida3
en ibn mashjoen zegt sami3toe malikan yaqoel man za3ama ana fidien bid3atan hasana faqad za3ama ana muhammadan gana risallah

19-06-2006, 16:52
Roddelen is nooit toegestaan in de Islam en dat laat is de niveau van ibni teymiye. Wel is het toegestaan om mensen te waarschuwen... En kijk al die schapen gelijk ja zeggen.

19-06-2006, 17:01



Citaat door Boesjekomtsjo:
Roddelen is nooit toegestaan in de Islam en dat laat is de niveau van ibni teymiye. Wel is het toegestaan om mensen te waarschuwen... En kijk al die schapen gelijk ja zeggen.
Ongelooflijk he...soubhaanallah!

Dat is nou het probleem van de teletubbies... uitspraken van de profeet komt op de tweede plaats en van Taymiyah op de eerste. Astaghfiroullaah!
Wat wil je ook anders...als de herder zelf is verdwaald dan zullen de schapen ook dezelfde kant opgaan.


Roddelen behoort tot de kabierah zonden. En hier wordt het als soennah verklaard. Soubhaanallah!

19-06-2006, 17:08

Citaat door faraaz:
Ongelooflijk he...soubhaanallah!

Dat is nou het probleem van de teletubbies... uitspraken van de profeet komt op de tweede plaats en van Taymiyah op de eerste. Astaghfiroullaah!
Wat wil je ook anders...als de herder zelf is verdwaald dan zullen de schapen ook dezelfde kant opgaan.


Roddelen behoort tot de kabierah zonden. En hier wordt het als soennah verklaard. Soubhaanallah!
Kom aub niet met je eigen opinies, en de gierigste der gierigste mensen is degene die geen sallaahu aleyhi wassalam zegt!

19-06-2006, 17:32
Asiya selefia laten we de topic netjes houden en niet op zulke types reageren inshAllaah

19-06-2006, 17:33
Na3am hada anhsan, djazaki ALLAH

19-06-2006, 17:38
Salaam Aleikoum,

Maaar als het een sunna is dan moet het toch overgeleverd worden door de profeet vzmh? Ik zie hem namelijk nergens staan..?

19-06-2006, 17:43
Hoe kan het toegestaan zijn om te spreken over de Mensen van Innovatie terwijl de eer van een Moslim heilig is?

door Shaych `Oebayd Al-Djaabirie, een welbekende geleerde en gepensioneerde professor van de Islaamitische Universiteit van Al-Madienah.
(beluister hier de audio in het arabisch)http://www.bakkah.net/audio/aauj001.RA

Oorspronkelijke Bron: Bandje genaamd: Liqaa' Maftooh, gedateerd op 1424/6/9.
Bron: http://www.bakkah.net
Vertaald door: Youssef Ibn Hoessein As-Selefie
Nageken door Mohammed Aboe `Oebaydillaah

Vraag:

“Wat is uw standpunt, moge Allaah u beschermen, betreffende iemand die zegt: “Het is niet toegestaan om te spreken (over en) tegen de mensen van innovatie, aangezien zij moslims zijn.” En deze persoon gebruikt als bewijs de uitspraak van de Boodschapper (salallaahoe `alayhie was sallem) waarin hij heeft gezegd:

“De Moslims bloed, rijkdom en eer zijn verboden voor een ander Moslim.”

Kunt u ons wat profijt geven, moge Allaah u belonen met goeds.”

Antwoord:

“Ik begin door te zeggen:

Ten eerste, fiqh, of het begrijpen van de manier waarop bewijsvoering wordt gebruikt is;

[1] Het bij elkaar brengen van alle teksten over het desbetreffende onderwerp;

[2] Vervolgens het bekijken welke van de bewijzen moetlaq (alles omvattend) zijn en welke muqayyied (specifiek voor een bepaalde toepassing) zijn;

[3] Vervolgen welke van de bewijzen `aam (algemeen) zijn en welke ghaas (specifiek) zijn;

[4] Vervolgens welke van de bewijzen moedjmal (gelaten voor de fundamentele bedoeling) zijn en welke moefasser (uiteengezet) zijn;

Dit is de voorbeeldige manier, degene waarbij het gebruik van bewijsvoering niet compleet is behalve door gebruik te maken van deze manier. Op dezelfde manier, is:

[5] Het kijken naar welke van deze bewijzen teksten zijn van wa`d (belofte van een goede beloning) en welke teksten zijn van wa`ied (belofte van een bestraffing);

Dit is waar Ahloes-Soennah op is. Want voorwaar, Ahloes-Soennah wegen de uitspraken en handelingen van de mensen niet behalve op twee schalen: Nass (tekst van de Boek en de Soennah) en de idjmaa` (consensus van de geleerden). Dus diegene die op één lijn zit met de tekst en de consensus van de geleerden, dan accepteren we van hem. En diegene die de tekst en de consensus van de geleerden contradicteert, dan dient hij weerlegd te worden, wie hij dan ook mag zijn.

Dus wanneer dit begrepen is, moeten we deze hadieth plaatsen naast de andere ahadieth. Bijvoorbeeld, een voorbeeld van een hadieth die we naast deze moeten plaatsen, zodat we ze in harmonie kunnen begrijpen, is zijn (salaallaahoe `alayhie was sallem) uitspraak:

“Er zullen mensen komen die dingen zullen overleveren waarvan jij noch je vaders gehoord hebben. Dus wees gewaarschuwd voor hen.”

De hadieth is verzameld door Moslim in de intrductie van zijn Sahieh, en ook al-Baghawie heeft het verzameld in Sharhoes-Soennah.

Dus, het wordt dan duidelijk dat de bedoeling van de Moslim (van de hadieth in de vraag) wiens bloed, geld, en eer verboden zijn, de Moslim is die de aanhangers van de Islaam geen schade toedoet, zelfs al is hij een innoveerder! (Dus) wie zijn innovatie voor zichzelf heeft gehouden, degene die er niet naar uitnodigt en er stil over is! In dit geval betreft het (is het van toepassing op) een innoveerder wiens innovatie voor zichzelf gehouden is, hij geeft er niet aan toe, noch nodigt hij ernaar uit.

Ten tweede, als we kijken naar de Selef van deze Oemmah, beginnende met de metgezellen van de Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem), de Taabi`oen, en diegene na hen, dan zullen we bemerken dat hun boeken vol staan met weerleggingen van de mensen van lusten en begeerten, slecht sprekende over hen, en walgend van hen.

Eén van deze uitspraken, is de uitspraak van Abdoellaah ibn`Abbaas (moge Allaah tevreden met hem zijn):

“Bij Allaah, ik denk niet dat iemands vernietiging geliefder is bij shaytaan.”

Er werd gezegd:

“Hoe komt dat?”

Hij antwoordde

“Een innovatie wordt uitgevonden in het Oosten of het Westen, en een persoon brengt het naar me toe. En wanneer het me bereikt, vernietig ik het met de Soennah.”

En al-Faaroeq (`Omar ibn al-Chattab, moge Allaah tevreden met hem zijn) heeft gezegd,

“Wees gewaarschuwd voor de mensen van meningen! Want voorwaar, zij zijn mensen die zich niet vast konden houden aan de overleveringen van de Boodschapper van Allaah (salallaahoe `alayhie was sallem), en toen spraken zij (zich) baserende op hun meningen, waarop zij afdwaalden en anderen deden afdwalen.”

En zo ook, de waarschuwingen die zijn uitgevaardigd door de Selef die na hen kwamen duurden voort, Iemaams van de Religie vaardigden waarschuwingen uit, de mensen van kennis en handeling waarschuwde tegen de innovaties en hun mensen...

Wanneer dit begrepen wordt, dan zul je weten dat degene die deze uitspraak maakte oftewel een onwetende is die de da`wah van de Selef niet kent noch (weet hij) hoe Ahloes-Soennah met degenen omgingen die de Soennah tegengingen, of (hij is) een persoon van lusten en begeerten die een gunstige atmosfeer wil creeëren voor de mensen van innovatie om hen zo geaccepteerd te krijgen bij de mensen.

19-06-2006, 18:08
sobhana allah

19-06-2006, 22:17
Up!

19-06-2006, 22:27


Djazaki ALLAH!

19-06-2006, 23:28
Je bent een KAFIER! O je hebt vandaag iets bij geleerd! : )

19-06-2006, 23:28

Citaat door Daliatje:
Huh? hoezo 'niet-mahram mannen'?:confused : Ik ben wel een vrouw!:kwaad :
Ohh ja, voor joden is het toegestaan te liegen tegen niet-joden.

Baba Kamma 113a. Joden mogen gebruik maken van leugens ("uitvluchten&quot om een Ongelovige te misleiden.

Pagina's : [1] 2 3