Bekijk volle/desktop versie : Meiden, Nederlands, Marokkaans en kritisch ...



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

17-06-2006, 23:05
Ja, dit stukje uit de Volkskrant van 15 juni heeft een prettige boodschap, ik kreeg er gewoon zin in, om het te lezen en vooral om jullie te laten meelezen. Ik heb het woodr voor woord door de woordlezer gehaald, de puntjes op de i gezet en nu mag ik het helemaal origineel aan jullie toesturen. Ik voel me vereerd.

Eindelijk een wat leuker bericht. Het is toch zo? Dit soort gesprekken zouden heel veel Nederlanders van eigen bodem een beetje gerust kunnen stellen.

'Oh, het valt dus toch wel mee?". "Ze willen gewoon meedoen, een beetje bij ons horen ...". "God, hadden we dat maar eerder geweten, dan hadden we niet aan dat onderzoek van Motvation meegewerkt".

Omdat ik over het algemeen posimistisch ben zeg ik er wel bij, er zitten wel wat addertjes in het gras. Dit gesprekje met deze tantes biedt genoeg ruimte voor een goed gesprek. Hoezo geen "euthanasie"?Hoezo, "buitengesloten?". "Waarvan buitengehouden?"

Scottie, ook een sluier laat licht door.

'Als je in Nederland woont, moet je proberen hier iets op te bouwen'[/SIZE]

Voor de Marokkaanse meiden van de tweede en derde generatie is elke religie met democratie te verenigen - kijk maar naar het CDA

Het is belachelijk te kiezen tussen de islam en het Nederlanderschap. Zo denken Ikram ben Salah en haar vriendin Saida Rahou er over.

[SIZE="1"]Van onze verslaggevers Kim van Keken Daan van Seventer

Natuurlijk zijn de meiden Nederlands. Veel meer nog dan Marokkaans. 'Maar het geloof zit diep van binnen en dat gooi je niet zomaar weg', zegt Ikram ben Salah (17). Een andere vergelijking komt ter sprake: vraag een katholiek het geloof op te geven.

Het is donderdagochtend en de meisjes zijn kennis komen maken op de Vrije Universiteit in Amsterdam. Saida Rahou (19), tweede generatie Marokkaanse, gaat hier geneeskunde studeren. Ben Salah, derde generatie, komt voor rechten. Even zitten ze op een bankje voor een puddingbroodje en een blikje cola. Glunderend, want de studie zien ze helemaal zitten.

Vanochtend hebben ze het allebei ïn de krant gelezen: het bericht dat veel Marokkaanse jongeren vinden dat de islamitische en Europese leefwijze moeilijk zijn te verzoenen. 'Dat zou best kunnen', zegt Rahou. Maar zijzelf kent toch vooral Marokkanen die wél kun¬nen leven met de westerse waar¬den. 'Elke religie is met democratie te verenigen', vult Ben Salah aan.

De meiden zijn gematigde mos¬lims. Beide dragen een hoofddoek strak rond het hoofd. Rahou een vrolijke roze, Ben Salah een zwarte. Haar groene ogen stralen wanneer ze over de positieve kanten van Nederland praat. 'Nederlandis tolerant, ook voor moslims. In Frankrijk mag je bijvoorbeeld niet met een hoofddoek dragen op school.'

Maar problemen zijn er ook. 'Ik kan me voorstellen dat sommige jongeren zich buitengesloten voelen; die krijgen steeds te horen dat moslims slecht zijn. Toch moet je dan niet radicaliseren in de hoop ergens bij te horen. Ben Salah: 'Vraag maar eens aan een geradicaliseerd of hij terug wil naar Marokko, dan zegt hij nee.

Haar groene ogen stralen wanneer ze over de positieve kanten van Nederland praat. 'Nederland is tolerant, ook voor moslims. In Frankrijk mag je bijvoorbeeld niet een hoofddoek dragen op school.'

Maar problemen zijn er ook. 'Ik kan me voorstellen dat sommige jongeren zich buitengesloten voe-ien; die krijgen steeds te horen dat moslims slecht zijn. Toch moet je dan niet radicaliseren in de hoop ergens bij te horen. Ben Salah: 'Vraag maar eens aan een geradicaliseerde of hij terug wil naar Marokko, dan zegt hij nee. Je woont in Nederland, dan moet je proberen hier iets op te bouwen.'

Niet dat de meiden zelf radicalen kennen, 'die lopen er niet mee te koop'. Sterker nog, een vriendin van Rahou werd laatst nog bang van een Marokkaans uitziende man met een baard in de metro.' Ze was bang dat hij enge dingen ging doen.'

Het is volgens haar illustratief voor de angst die door de media de wereld in wordt gebracht. Over radicalisering praten de meisjes thuis weinig. Dat is ook niet nodig, vinden ze. 'Mijn broers hebben geen baard', zegt Rahou.

Zij beleven de godsdienst anders dan hun ouders. De eerste genera¬tie Marokkanen paste zich vooral aan, zeggen ze. Dat ging soms ten koste van de islamitische waarden en normen. 'Wij van de tweede en derde generatie zijn vernederlandst, we hebben meer zelfbewustzijn', zegt Ben Salah. 'Als wij geen hand aan een man willen geven, doen we dat gewoon niet.'

En ze discussiëren veel over wat wel en niet kan. Met andere Marokkanen op Arabische les, maar ook met niet-gelovige vriendinnen. Over bijvoorbeeld abortus ('kan niet') en euthanasie ('zijn we op tegen'). 'Religie en staat kunnen nooit helemaal van elkaar worden gescheiden', zegt Rahou. 'Kijk maar naar het CDA, dat is christelijk en ook tegen zaken als abortus.'

De meiden accepteren homoseksuelen. 'Maar ik zal nooit het homohuwelijk steunen', aldus Rahou. De discussie zoeken, daar gaat het om, vinden ze. En ook moslims moeten tegen kritiek kunnen. 'Die cartoons vond ik best hilarisch, hoe ze probeerden het geloof naar beneden te halen.' Rahou: 'Je moet er niet boos over worden.'

17-06-2006, 23:11


was dit het heel verhaal?
wat een rare meiden zijn ze ook lid van m.nl dan kunnen ze me effe goed uitlegegn wat ze nou allemaal bedoelen?????

grappige prenten

17-06-2006, 23:14

Citaat door tachelchit:
was dit het heel verhaal?
wat een rare meiden zijn ze ook lid van m.nl dan kunnen ze me effe goed uitlegegn wat ze nou allemaal bedoelen?????

grappige prenten

17-06-2006, 23:35
wat een onzin verhaal '' NEDERLAND IS TOLERANT'' merk er niks van....... en die cartoons vond ik hilarisch zegt ze.... ze moet zich schamen dat te zeggen...wallah..... Niemand mag onze profeet tekenen!! er is een grens van humor en als jij dit hilarisch vind ben je inderdaad vernederlandst!

18-06-2006, 10:22



Citaat door bent_xxxxxxxxx:
wat een onzin verhaal '' NEDERLAND IS TOLERANT'' merk er niks van....... en die cartoons vond ik hilarisch zegt ze.... ze moet zich schamen dat te zeggen...wallah..... Niemand mag onze profeet tekenen!! er is een grens van humor en als jij dit hilarisch vind ben je inderdaad vernederlandst!
"Wallah", is dat een koosnaampje voor Allah, vzmh?

De Profeet mag best getekend worden in Nederland. Er zijn talloze boeken uit de 13- en 14-e eeuw waarin de Profeet getekend of geschilderd is. Daarnaast, als je niet weet hoe de Profeet er uit gezien moet hebben omdat je Hem niet mag tekenen hoe weet je dan dat een plaatje de Profeet voorstelt?

Niemand weet hoe ik eruit zie, dus hoe zou jij me dan kunnen herkennen en denken "He, daar heb je vrijdenker, die Scottie ..."

Prima meiden, daar ga ik in de metro zo naast zitten. Met respect want dat heb ik altijd in mijn halstasje zitten.

Scottie.

18-06-2006, 10:39

Citaat door bent_xxxxxxxxx:
wat een onzin verhaal '' NEDERLAND IS TOLERANT'' merk er niks van.......
Jaja, de religieuze politie heeft me vanmorgen ook weer in elkaar geslagen omdat m'n haar niet goed zat. Zo, snel effe naar de gevangenis om m'n politieke vrienden te bezoeken morgen worden ze namelijk geexecuteerd.

NEDERLAND IS SUPER TOLERANT[/SIZE]

Wat lul je nou man, je moet eens naar Oostenrijk, Frankrijk, Polen of Iran verhuizen. Voor een lesje tolerantie. Wil je nog meer tolerantie als hier? Verhuis naar Australie en "go walk about" geen hond die je daar iets in de weg legt. Hooguit een dingo.

[SIZE="5"]WE WILLEN MEER EN ZIJN NOOIT TEVREDEN

Generation X, die lopen voortaan al te janken als ze geen Prada's van 400 euro krijgen als ze 12 zijn.................

18-06-2006, 10:41

Citaat door bent_xxxxxxxxx:
wat een onzin verhaal '' NEDERLAND IS TOLERANT'' merk er niks van....... er is een grens van humor en als jij dit hilarisch vind ben je inderdaad vernederlandst!
Ik las het nog eens maar jij bent echt achterlijk

Janken over intolerantie maar wel grenzen aan humor stellen

18-06-2006, 10:52
Ik heb dit stuk al gelezen in de Volkskrant, door een drukprobleem was de titel verdwenen.

Over het stuk:
Och, dit is toch wel het bewijs dat er op dit forum voornamelijk domme mensen komen. Haat jegens een groepering is behoorlijk dom, ja. Ik geneer mij niet om dat openlijk uit te spreken.

Deze dames hebben gelijk op verschillende punten. Radicalisme is begrijpelijk, maar geen oplossing. Er moet meer komen vanuit eigen gelederen om jongeren perspectief te bieden. Momenteel ben ik dan ook zoekende naar een organisatie waar ik mij vrijwillig aan kan bieden zodat ik (kansarme) jongeren een zetje omhoog kan geven.

18-06-2006, 11:15

Citaat door Enriquelover:
Ik vond de cartoons niet echt gepast maar de heisa die daardoor is ontstaan vond ik overdreven. En wat is mis mee om vernederlanst te zijn je woont immers in Nederland.
Punt is echter dat er geen heisa was. De zeer politiek geinspireerde boycot van een enkel 'moslimland' daargelaten. En het zou inderdaad gek zijn niet vernederlandst te zijn.

"wa3er"

18-06-2006, 11:28
Het verhaal wat die meiden in het stuk vertellen is op zich niet gek. Ze geven hun mening en ik denk dat er veel meer mensen zo denken.

Alleen komen hier zelden mensen die verder kijken dan hun neus lang is. Er worden op dit forum te vaak oneliners uitgebraakt door lieden die dat baseren op haat en nijd. Dat zegt wel veel over die mensen...

Ik bedoel, men vindt het bijvoorbeeld raar als iemand vernederlandst is, hoe dom kun je dan zijn

En de problemen die er zijn met de islamitische jeugd kunnen aangepakt worden door meer initiatief te nemen zoals Heiba hierboven al zei. Een duwtje in de rug en voorbeelden kunnen al een hoop doen om mensen hier hun weg te laten vinden.

18-06-2006, 11:45

Citaat door Heiba:
Ik heb dit stuk al gelezen in de Volkskrant, door een drukprobleem was de titel verdwenen.

Over het stuk:
Och, dit is toch wel het bewijs dat er op dit forum voornamelijk domme mensen komen. Haat jegens een groepering is behoorlijk dom, ja. Ik geneer mij niet om dat openlijk uit te spreken.

Deze dames hebben gelijk op verschillende punten. Radicalisme is begrijpelijk, maar geen oplossing. Er moet meer komen vanuit eigen gelederen om jongeren perspectief te bieden. Momenteel ben ik dan ook zoekende naar een organisatie waar ik mij vrijwillig aan kan bieden zodat ik (kansarme) jongeren een zetje omhoog kan geven.
Hoe wilt onze Heiba die jongeren een zetje omhoog geven dan?

18-06-2006, 11:54

Citaat door evaatje:
Hoe wilt onze Heiba die jongeren een zetje omhoog geven dan?
Door ze te motiveren om hun dromen na te jagen(eerst uitzoeken wat ze met hun toekomst willen) en samen te kijken wat voor perspectieven/mogelijkheden er zijn om dit voor elkaar te krijgen. Desnoods neem ik ze aan het handje naar open dagen en sollicitatiegesprekken.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen in Nederland die gezond is kan bereiken wat hij of zij wil (met de juiste inzet).

18-06-2006, 11:56



Citaat door Heiba:
Door ze te motiveren om hun dromen na te jagen(eerst uitzoeken wat ze met hun toekomst willen) en samen te kijken wat voor perspectieven/mogelijkheden er zijn om dit voor elkaar te krijgen. Desnoods neem ik ze aan het handje naar open dagen en sollicitatiegesprekken.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen in Nederland die gezond is kan bereiken wat hij of zij wil.
Lekker wijf ben je ook!

18-06-2006, 12:47

Citaat door Denniis:
De jonge moslima's moeten gewoon beseffen dat de meeste westerse mensen islam inderdaad niet als iets goeds zien. Het is gewoon een beetje een rotgeloof, qua gelijkheid en vrijheid.
Iedereen is hier gelukkig vrij om wat dan ook te belijden, maar verwacht alleen niet dat anderen er ook maar een goed woord voor overhebben, want er is nou eenmaal weinig goeds over te melden tegenwoordig.
En daar zullen de moslima's echt wakker van liggen

18-06-2006, 12:51

Citaat door Enriquelover:
Vast wel niet. Maar waarom zijn jullie zo permanent tegen moderne islamieten. Het zou het geloof goed doen en een positieve bijdrage leveren.
Praat je nu al weer in JULIIE-termen?

Even...is dat ALLES wat JIJ in huis hebt?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6