Bekijk volle/desktop versie : Barbecue eindigt dagelijks in drama



Pagina's : [1] 2

17-06-2006, 12:38
(Novum) - Tuinfeestjes eindigen in de zomer elke dag ergens in Nederland tot een drama. Jaarlijks raken gedurende de zomermaanden zo'n honderd mensen ernstig gewond tijdens het barbecueën. Dat meldt de Nederlandse Brandwonden Stichting zaterdag.


De ongelukken komen vaak voort uit onwetendheid. Zo gebruikt één op de vijf Nederlanders spiritus of brandgel om de barbecue aan te steken, zonder te beseffen welke desastreuze gevolgen dat kan hebben. De brandwondenstichting begint zaterdag een campagne om de feestvierders op de risico's te wijzen.

Meer dan de helft van de brandwonden die ontstaan bij het grillen komen door het aanraken van de barbecue of de kooltjes. De stichting benadrukt daarom dat het van belang is om voldoende afstand te houden. Ook vuur en vlammen leiden vaak tot verbrandingen. Het verkeerd aansteken van de barbecue is daarvan de hoofdoorzaak.

Kinderen tot 14 jaar lopen twee keer zoveel risico op brandwonden tijdens een barbecue als volwassenen. Regelmatig pakken kinderen onwetend de barbecue vast of vallen ze er tegenaan tijdens het spelen. Ook spiritus is bij kinderen vaak een boosdoener. Een volwassene spuit bijvoorbeeld spiritus op de barbecue, waardoor een steekvlam ontstaat van de volwassene af. Kinderen zijn hier vaak het slachtoffer van, waarschuwt de stichting.

In de campagne gebruikt de stichting radiospotjes om op de gevaren te wijzen. Ook reiken slagerijen folders uit met tips en checklisten. Ook opent de stichting een campagnewebsite waarop tips staan. De stichting roept onder meer op de barbecue met aanmaakblokjes aan te steken en altijd een emmer water in de buurt te hebben staan.

Bron

Heb nooit begrepen wat nou zo leuk is aan het eten van halfrauw of verbrand vlees......

17-06-2006, 12:49



Citaat door Civilis:

Heb nooit begrepen wat nou zo leuk is aan het eten van halfrauw of verbrand vlees......
Eerst de kunst van het BBQ'en onder de knie krijgen - dan praat je wel anders

17-06-2006, 12:50

Citaat door Tsedek:
Eerst de kunst van het BBQ'en onder de knie krijgen - dan praat je wel anders

17-06-2006, 13:04
Ik gebruik enkel natuurprodukten.
Ik steek mijn bbq steeds aan met hout, geen brandgel en zelfs geen aanmaakblokjes.
Puur hout.

17-06-2006, 13:19



Citaat door Civilis:

Heb nooit begrepen wat nou zo leuk is aan het eten van halfrauw of verbrand vlees......
jaja ....

17-06-2006, 13:19
Misschien moeten ze allemaal overstappen op majamer en chewaya.
Men neemt een oude chewaya daar zet je de houtskool op die zet je op het gasfornuis. Als ze beginnen te branden gooi je het in de majamer en doet de rest van de houtskool erop en zet het buiten.

17-06-2006, 13:20
Ik heb er 1 op gas werkt perfect.

17-06-2006, 13:25

Citaat door Mariska:
Misschien moeten ze allemaal overstappen op majamer en chewaya.
Men neemt een oude chewaya daar zet je de houtskool op die zet je op het gasfornuis. Als ze beginnen te branden gooi je het in de majamer en doet de rest van de houtskool erop en zet het buiten.
Klinkt goed, maar wat is majamer en chewaya?

Hoe ziet dat eruit.

Vroeger toen ik buiten de stad woonde vond ik bbq erg leuk en lekker. Ik woon nu in de stad en een bbq op mijn balkon vind ik niet kunnen.

Mijn buren doen het ook niet.

17-06-2006, 13:27

Citaat door Miss_Naks:
jaja ....

17-06-2006, 13:28

Citaat door Mariska:
Misschien moeten ze allemaal overstappen op majamer en chewaya.
Men neemt een oude chewaya daar zet je de houtskool op die zet je op het gasfornuis. Als ze beginnen te branden gooi je het in de majamer en doet de rest van de houtskool erop en zet het buiten.
Lijkt me ook niet ongevaarlijk, dat gesjouw met gloeiend houtskool....

17-06-2006, 13:30

Citaat door Miss_Naks:
Ik heb er 1 op gas werkt perfect.
Dat is geen bbq maar een mobiel gasfornuis

17-06-2006, 13:40

Citaat door Civilis:
Dat is geen bbq maar een mobiel gasfornuis


Precies, bbq-en moet samengaan met rook, vuur, pikzwarte kolen, roestige roosters, geprut, bloed zweet en tranen, en vooral veel vleesch.

17-06-2006, 13:46



Citaat door Hoogervorst:


Precies, bbq-en moet samengaan met rook, vuur, pikzwarte kolen, roestige roosters, geprut, bloed zweet en tranen, en vooral veel vleesch.
En af en toe een kleine brandwondje hier en daar

17-06-2006, 14:01

Citaat door Hoogervorst:


Precies, bbq-en moet samengaan met rook, vuur, pikzwarte kolen, roestige roosters, geprut, bloed zweet en tranen, en vooral veel vleesch.
als ik dit zo hoor dan wil niet meer gan bbqen

17-06-2006, 14:02

Citaat door Civilis:
Dat is geen bbq maar een mobiel gasfornuis
daar kom je wel een keer achter ... verloofde ..

Pagina's : [1] 2