Bekijk volle/desktop versie : Rechtmatig ook rechtvaardig?

Pagina's : 1 [2]

18-06-2002, 15:10
Iedereen maakt fouten. Mensen moeten - indien mogelijk- de kans krijgen die fouten weer recht te trekken. Hun leven te beteren.

Maar dan moet het ze wel mogelijk worden gemaakt. Goeie begeleiding tijdens en na de straf is dus erg belangrijk.

18-06-2002, 15:38

Citaat:
Origineel gepost door Rizkki

Bedoel je ook dat ie hem doodtseekt???
ja

17-08-2002, 10:33

Citaat:
Origineel gepost door Rizkki

Ik vind zelf dat de nadruk gelegd worden op de motieven en achtergrondenvan van de dader vanuit dat oog punt bepaal je de straf....

Bij zaak 1 zal ik de verdachte totaal 100% straf van strafrecht opleggen, omdat hij hij geen enkel noodzakelijk reden heeft om zo ‘n zwaar delict te plegen...Bij hem draait om de kick

En bij zaak 2, zal ik 80% van de totaal straf van strafrecht opleggen, omdat zijn motieve en achtergrond een rol spelen bij dhet plegen van zo'n zware delict..
Nou een rechter neemt de persoon van de dader ook in consideratie. Dus de omstandigheden van de dader zworden ook meegeteld.

19-08-2002, 06:33
In beide gevallen moet er naar mijn mening dezelfde strafmaat worden gehanteerd.

Uiteindelijk maakt ieder zijn eigen keuzes, en iedereen weet erg goed dat dit soort zaken niet kunnen, en héél erg fout zijn. Dus als je er voor gaat, dan kies je ook voor de consequenties er van. Er is niemand die je verplicht om een dergelijke daad te plegen.

Maar mocht een rechter beslissen, om de omstandigheden van het tweede geval mee te nemen in z´n vonnis, dan kan ik daar best mee leven. Alleen moet het niet een strafvermindering worden van méér dan 15% van het vonnis van de ander.

En in alle gevallen, dient er ná het uitzitten van de straf ( zowel als tijdens ) een erg goede begeleiding te zijn, door maatschappelijk werkers en wat voor hulp er dan ook nodig mocht zijn, om de mensen weer echt in de samenleving te kunnen laten herintreden.

XXXX Laterzzzzz

Alexei

26-09-2011, 14:42

Het doel van een straf, kan voor eenieder een andere lading hebben. De nabestaande van een vermoord iemand zal heel anders tegen de straf van de dader aankijken als de rechter of de maatschappij.

Denk dus dat het afhankelijk is vanuit wiens perspectief dit gezien moet worden.

26-09-2011, 14:55
uppen van zulke oude topics is zooooo tunes

26-09-2011, 15:03
Beide moeten gestraft worden.

Pagina's : 1 [2]