Bekijk volle/desktop versie : verjaardag haraam??



Pagina's : [1] 2 3 4

07-06-2002, 22:56
salaam oelaikom,
ik ben bijna jarig en wil dus een feestje geven maar is dat wel toegestaan in de islaam?? mijn vriendin zegt dat het haraam is maar ik heb het noch nooit in een hadith of soera gelezen.
en weten jullie misschien ook waar het staan, over verjaardagen in de islaam. alvast bedankt.
beslama

07-06-2002, 22:59


de Islam is een liberale religie want iets moet nadrukkelijk verboden zijn anders is het toegestaan...

dus een verjaardag is niet haram maar dan wel alcohol en haramvleesvrij!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Salahdin

07-06-2002, 23:09

Citaat:
Origineel gepost door miss_intisar
salaam oelaikom,
ik ben bijna jarig en wil dus een feestje geven maar is dat wel toegestaan in de islaam?? mijn vriendin zegt dat het haraam is maar ik heb het noch nooit in een hadith of soera gelezen.
en weten jullie misschien ook waar het staan, over verjaardagen in de islaam. alvast bedankt.
beslama
het is niet Haram.het gaat er om hoe je het feestje geeft/viert

07-06-2002, 23:32
miss intisar ...ik kan het me niet voorstellen dat het vieren van je verjaardag haram is ..zie het als een gezellige samenkomst met je vriendinnetjes of famillie ..dat kan toch onmogelijk haram zijn

08-06-2002, 00:09


Asalaam,

Mensen, mensen toch. Waarom doen jullie alles uit de losse pols? Allah heeft ons hersenen gegeven. Zeg niet zomaar iets zonder bewijzen. Verjaardagen vieren is haram.

The ruling concerning celebrating birthdays

Question: What is the ruling concerning celebrating birthdays?

Response: Celebrating birthdays has no source whatsoever in the pure Sharee'ah. In fact, it is an innovation, since the Messenger of Allaah (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) said:

((Whoever introduces anything into this matter of ours that does not belong to it shall have that action rejected)). This was recorded by both al-Bukhaaree and Muslim.

In a version recorded by Muslim and by al-Bukhaaree in definitive muallaq form:

((Whoever performs a deed which is not in accord with our affairs, that deed is rejected)).

It is well-known that the Prophet (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) did not celebrate his birthday at all during his lifetime nor did he ever order it to be celebrated. Nor did he teach such to his Companions. Therefore, the rightly-guided caleephs and all of his Companions did not celebrate it. They are the most knowledgeable of the people concerning his sunnah and they are the most beloved to the Prophet (sal-Allaahu `alayhe wa sallam). They were also the most keen upon following whatever the Prophet (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) brought. Therefore, if one is supposed to celebrate the Prophet's birthday, this would have been made evident at their time.

Similarly, not one of the scholars of the best generations celebrated his birthday nor did they order it to be done. Therefore, it is known from the above that such a celebration is not from the Law that Allaah sent Muhammad (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) with. We ask Allaah and all Muslims to witness that if the Prophet (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) had done so or ordered such to be done, or even if his Companions had done so, we would rush to do it and call others to do it. This is because, and all praises are due to Allaah, we are the most keen in following his sunnah and respecting his commands and prohibitions.

We ask Allaah, for ourselves and for all of our brethren Muslims, steadfastness upon the truth, avoiding everything that differs from Allaah's pure Sharee'ah. Verily, He is Generous and Noble.

Shaykh Ibn Baaz
Fataawa al-Mar.ah

08-06-2002, 00:11
Is het vieren van een verjaardag haram?



Vraag: Ik heb een vraagje.Is het vieren van je verjaardag nou verboden? Mijn vader zegt van niet maar ik hoor van andere mensen dat het wel haram is. Kunt u mij daar een atntwoord op geven. Alast bedankt,


Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest barmhartige

Beste broeder

Alle lof zij Allah, verschillende bewijzen uit de Qor-aan en de soenna tonen aan dat het vieren van verjaardagen een innovatie is in de islam, die op geen enkele bron gebaseerd is in de shari'a. Het is niet toegestaan om de uitnodiging te accepteren tot het bijwonen van zulke feesten, dit vanwege het bijdragen aan de verspreiding van innovaties.

Allah de Verhevene zegt: "Hebben zij deelgenoten die hun in de godsdienst dat voorschrijven waartoe Allah geen toestemming heeft gegeven?" As sjoera:21

"Vervolgens plaatsen Wij jou (O Mohammed) op een juiste weg (Shari'a) van de godsdienst. Volg deze dan en volg niet de begeerten van degenen die niet weten x Voorwaar, zij zullen jou beslist in niets kunnen beschermen tegen (de bestraffing van) Allah. En voorwaar, de onrechtvaardigen zijn elkaars helpers. En Allah is de Beschermer van de Moettaqoen " Al-Djathiyah:18-19

"Volgt dan hetgeen aan jullie is neergezonden van jullie Heer em volgt buiten Hem geen leiders. Weinig is het dat jullie je laten vermanen." Al A'raf:3

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Wie iets doet wat niet in overeenstemming is met onze zaak, zal daar zelf de gevolgen van ondervinden" Boekharie en Moesliem.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft ook gezegd: "De beste uitspraak (woord) is, is het boek van Allah. De beste leiding is de leiding van Mohammed (Allah's vrede en genade zij met hem), en de slechtste zaken, zijn nieuwigheden (toevoegingen) in de religie, en iedere nieuwigheid is een innovatie, en ieder innovatie behoort tot dwaling"

Er zijn verschillende ahadith die deze betekenis dragen. Verjaardagen zijn geinnoveerde zaken die niet bij de islam horen. Het behoort zelfs tot het imiteren van christenen en joden.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Jullie zullen de manieren van degenen die voor jullie leefden imiteren, handlengte met handlengte, en armslengte met armslengte (uitdrukking om een vergelijking te maken dat wanneer zij iets doen dat moslims hen zullen volgen), zelfs wanneer zij de hol van een salamander binnen treden dat jullie hen zullen volgen, wij zeiden (de metgezellen) Oh boodschapper van Allah, Christenen en Joden?, "hij zei: Wie anders?" " Overgeleverd door Boekharie

"Wie een volk imiteert zal tot hen behoren" (Uit "Islamitische uitspraken" boek 1 blz 115)

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com

08-06-2002, 00:12
Ik heb veel boeken gelezen over de Islam o.a halal en haram van youssef elkardaoui ( schrijf je zijn naam wel zo)?

Ik ben steeds weer de zelfde verklaringen tegengekomen, die je ook weer terug kunt vinden in de Koran. Maar helaas kan ik de vers niet uit mijn koppie.

Het gaat hierom, in normaal begrijpelijk Nederlands: De moslims moeten zich onderscheiden van de niet Moslims, verjaardag vieren is een on-islamitisch gebruik. Je mag de ongelovigen niet immiteren. ten tweede: Zaken waar twijfel over bestaat en geen duidelijkheid dus als het niet duidelijk te vinden is in de Koran, moet je vermijden en iet doen. Jammer dat ik de vers niet meer weet waar het duidelijker en mooier staat beschreven. Misschien kan iemand mij helpen?

Ik ben gen expert, geen imam en ik heb dit uit Islamitische boeken die ik gelezen heb die betrouwbaar zijn. Waarom betrouwbaar? Omdat er altijd de vers uit de Koran bij werd geschreven.
That's all.


Het recht tot het verbieden of toestaan van iets behoort alleen tot ALLAH. remember that!

08-06-2002, 12:28
bedankt voor jullie reacties

08-06-2002, 13:38

Citaat:
Origineel gepost door miss_intisar
bedankt voor jullie reacties
Nou ben ik wel nieuwsgierig, ga je nog je verjaardag vieren of niet?


08-06-2002, 19:26
niet echt vieren, ik ga gewoon 3 goede vriendinnen uitnodigen en dan gaan we leren, want we hebben de aankomende week een repetitie week. dat mag toch wel he?

08-06-2002, 19:34

Citaat:
Origineel gepost door miss_intisar
niet echt vieren, ik ga gewoon 3 goede vriendinnen uitnodigen en dan gaan we leren, want we hebben de aankomende week een repetitie week. dat mag toch wel he?
Niet echt? Dus wel een beetje?
Waarom vraag je dan of het haram is als je toch van plan bent om er iets aan te doen? Je hebt hier vele bewijzen gekregen dat het haram is......

08-06-2002, 19:55

Citaat:
Origineel gepost door miss_intisar
salaam oelaikom,
ik ben bijna jarig en wil dus een feestje geven maar is dat wel toegestaan in de islaam?? mijn vriendin zegt dat het haraam is maar ik heb het noch nooit in een hadith of soera gelezen.
en weten jullie misschien ook waar het staan, over verjaardagen in de islaam. alvast bedankt.
beslama
Je zegt het zelf, het staat nergens in een soera of hadith, ook niet in de soena van ons profeet SAWS, dus staat er ook nergens geschreven dat het WEL is toegestaan, dit soort situaties kan je beter vermijden, door niet te twijfellen want twijfel is haram in de islam, je moet altijd voor de weg kiezen waarvan je denkt dat het juist is.
Je kan het beter niet vieren.
Het vieren van 3ied mouled (geboortefeest van ons profeet SAWS) is ook haram, want nergens staat geschreven dat we het moeten vieren. ons profeet SAWS heeft het zelf ook nooit gevierd, waarom zouden wij dat dan wel vieren?
En als hij het wel had gevierd, dan zou er in een bepaald hadith wel geschreven staan hoe hij het vierde, en hoe wij het dan moeten vieren, want het suikerfeest en slachtfeest staan wel uitbundig beschreven.

waarom vraag je het niet na bij iemand die er wat meer van weet
(3oeloma)

MA3A SALAMA

08-06-2002, 19:58


ik vindt dit flauwekul, waarom mag je je verjaardag niet vieren het is toch niet erg om je verjaardag te vieren?? volgens mij hebben de mensen dit gewoon verzonnen. mogen kinderen dan geen plezier hebben, staat er in de koraan dat kinderen hun verjaardag niet mogen vieren, alleen omdat de joden en christenen dat ook doen.
allemaal flauwekul.
wij mogen zeker ook geen baby feest geven alleen omdat zij(joden en christen) dat ook doen

08-06-2002, 20:13
Flauwekul he? Weet jij het beter dan alle islamitisch geleerden bij elkaar? Wat erger ik me aan zulke mensen zeg. Zeg dan gewoon dat je de islam niet serieus neemt. Het gaat niet om jouw mening maar het gaat erom wat de islam erover zegt. Als een moslim bent, dan hou je je daaraan. En als je geen moslim bent, dan hoef je je er niet aan te houden. Ben je soms blind voor de bewijzen die een cyberimam heeft gegeven?


Citaat:
Alle lof zij Allah, verschillende bewijzen uit de Qor-aan en de soenna tonen aan dat het vieren van verjaardagen een innovatie is in de islam, die op geen enkele bron gebaseerd is in de shari'a. Het is niet toegestaan om de uitnodiging te accepteren tot het bijwonen van zulke feesten, dit vanwege het bijdragen aan de verspreiding van innovaties.

Allah de Verhevene zegt: "Hebben zij deelgenoten die hun in de godsdienst dat voorschrijven waartoe Allah geen toestemming heeft gegeven?" As sjoera:21

"Vervolgens plaatsen Wij jou (O Mohammed) op een juiste weg (Shari'a) van de godsdienst. Volg deze dan en volg niet de begeerten van degenen die niet weten x Voorwaar, zij zullen jou beslist in niets kunnen beschermen tegen (de bestraffing van) Allah. En voorwaar, de onrechtvaardigen zijn elkaars helpers. En Allah is de Beschermer van de Moettaqoen " Al-Djathiyah:18-19

"Volgt dan hetgeen aan jullie is neergezonden van jullie Heer em volgt buiten Hem geen leiders. Weinig is het dat jullie je laten vermanen." Al A'raf:3

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Wie iets doet wat niet in overeenstemming is met onze zaak, zal daar zelf de gevolgen van ondervinden" Boekharie en Moesliem.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft ook gezegd: "De beste uitspraak (woord) is, is het boek van Allah. De beste leiding is de leiding van Mohammed (Allah's vrede en genade zij met hem), en de slechtste zaken, zijn nieuwigheden (toevoegingen) in de religie, en iedere nieuwigheid is een innovatie, en ieder innovatie behoort tot dwaling"

Er zijn verschillende ahadith die deze betekenis dragen. Verjaardagen zijn geinnoveerde zaken die niet bij de islam horen. Het behoort zelfs tot het imiteren van christenen en joden.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Jullie zullen de manieren van degenen die voor jullie leefden imiteren, handlengte met handlengte, en armslengte met armslengte (uitdrukking om een vergelijking te maken dat wanneer zij iets doen dat moslims hen zullen volgen), zelfs wanneer zij de hol van een salamander binnen treden dat jullie hen zullen volgen, wij zeiden (de metgezellen) Oh boodschapper van Allah, Christenen en Joden?, "hij zei: Wie anders?" " Overgeleverd door Boekharie

"Wie een volk imiteert zal tot hen behoren" (Uit "Islamitische uitspraken" boek 1 blz 115)

En Allah weet het het beste.

08-06-2002, 20:14
het vieren van verjaardag,moederdag, vaderdag,valantijnsdag,nieuwejaar,enz
dat is allemaal haram de moslims kennen maar twee feesten suikerfeest en offerfeest
dat heb ik in (lkhotba) van salaat el id in mekke gehoort echt waar ik zelf heb ze nooit eerder geviert

Pagina's : [1] 2 3 4