Bekijk volle/desktop versie : Leesverslag Verborgen Gebreken



07-06-2006, 17:22
Heeft iemand hier van misschien een leesverslag??? het is geschreven door: Renate Dorrestein.


07-06-2006, 17:23


Upper de UP


07-06-2006, 17:37
Niemandddddddd

07-06-2006, 19:02
jammer niet meer op de pc staan , wel op papier..je mag em ophalen:P hahah succes meis

07-06-2006, 19:03


hahahha laat dat maar zitten...

Maar bedankt he

07-06-2006, 20:49
ik heb hem wel ..

07-06-2006, 20:51
maar dan moet ik heeeeeeeeeeeeeel goed zoeken .. ben bezig

07-06-2006, 20:52
aaaaaah okee ik hoop dat je het kan vinden

07-06-2006, 20:54
ik heb hem op een andere naam staan... en die is met een w8woord beveiligd ... en daddy is not home ... Schat Sorry ..

07-06-2006, 20:55
oh najaaa je hebt in ieder geval gebprbeerd bedankt daarvoor

07-06-2006, 20:56
Titel : Verborgen gebreken
Auteur: Renate Dorrestein
Plats van uitgave: Amsterdam
Mijn druk: 2de

Genre: psychologische roman

Waarom heb ik voor dit boek gekozen? Ik had geen idee welk boek ik zou kiezen. Mn zus had hem ooit gelezen. En zei dat het leuk was om een verslag er over te maken.

Wat verwacht je van het boek?
Ik verwacht dat er veel geheimen in voorkomen, en dat was ook het geval. Er waren veel geheimen. Veel van die geheimen kwam je als lezer te weten. Dat vond ik wel leuk. Als ze dat niet had gedaan zou je denk ik iets meer nieuwsgieriger geworden zijn.

Samenvatting: bijlage1

Perspectief: ik perspectief. Het perspectief is steeds verwisselend. Agnes verteld het meest. Christine en Sonja vertellen de rest van de verhaal. Doordat het een wisselend perspectief beleef e het verhaal steeds anders.

Wie zijn de belangrijkste personen? Leer je ze ook kennen?
Volgens mij zijn Agnes en christine de hoofdpersonen in het verhaal.
Agnes Stam is 70 jaar. Ze heeft een glazen oog. Zij is nooit getrouwd geweest, maar was ooit verliefd op haar eigen broer, Robert. Ze heeft nog drie andere broers: Benjamin, Justus en Frank. Haar broers zijn gestorven. Ze voelt zich erg eenzaam.deze keer is ze met de as van haar overleden broer Robert naar Port na Ba gekomen. Ze komt al 50 jaar met haar neefjes en nichtjes naar het zomerhuis van de familie. In het verhaal worden veel herinneringen beschrijft. Ze had een goede band met haar broers, Ze had ook een goede band met haar schoonzussen, maar toen haar broers dood gingen. Werd de contact steeds slechter. Ze vonden Agnes maar een gekke oude tante. Ze vertrouwen hun kinderen niet meer aan Agnes toe. Agnes gezondheid gaat steeds achteruit. Ze is bang dat andere het ook zien.
Christine Jansen is tien jaar. Ze heeft blond haar Ze heeft dunnen lippen en haar neus is rechten smal. Haar tanden zijn iets te groot ( blz 185) ze is zelfstandig, maar ook een lastige kind. Ze heeft haar broer jarenlang misbruikt, in het water geduwd en is verdronken. Ze heeft de man van de verhuurbedrijf vermoord. Ze heeft een goede band met haar broertje, Tommie. Ze loopt van huis weg omdat ze haar broer heeft vermoord.

Er zijn ook bij figuren: Tommie,Sonja Waldo en de familie Flynt.
Tommie Jansen is de broertje van christine. Hij is vier jaar. Hij loopt samen met haar weg van huis. Hij is bang en zegt niet veel. Aan het eind van het verhaal praat hij wel. Toen ze in Port na Ba waren moest hij in jurken lopen, want anders zouden ze hem herkennen.
Sonja is de moeder van Waldo, tommie en chrisitine. De drie kinderen zijn allen van een andere man. Nu heeft ze een nieuwe vriend Jaap. Sonja wou dat Christine een beetje meisjesachtig was. Maar dat was ze niet. Ze zijn druk met zichzelf bezig om goed op de kinderen te letten. Toen christine en tommie weer terug kwamen besefte ze dat ze veel van haar hield. Ze was heel ongerust/
Waldo is zestien jaar. Hij heeft incest gepleegd met zijn broertje en zusje. Waldo zou naar het eiland Skye gaan
De familie Flynt beheert het huis van de familie van Agnes. Ze zijn echte boeren.

Thema: dit boek heeft twee thema’s.
Het eerste thema is: de gevolgen van incest. Waldo misbruikt zijn broertje en zusje. De ouders weten er helemaal niets van. Christine en Tommie houden hun mond hier over. Christine geeft waldo een duw. Hij verdrinkt. Agnes was verliefde haar broer robert. Sindsdien heeft ze besloten haar gevoelens buiten spel te zetten. Ze heeft geen man en kinderen. Haar schoonzussen vertrouwen haar de kinderen niet meer toe. Ze voelt zich alleen.
Het tweede thema is : een gebroken gezin. Sonja heeft drie kinderen ze zijn van drie verschillende mannen. Ze worden in het verhaal niet genoemd. Sonja heeft nu een relatie met een nieuwe minnaar, Jaap. Ze zijn met hen zelf bezig. Ze hebben weinig ook voor de kinderen.

Welke motieven worden er gebruikt: doordat het ik-perspectief verandert geeft het een spanning.

Titelverklaring: de persoon in het verhaal hebben allemaal hun eigen gebreken. Ze praten er liever niet over. Agnes bijv. heeft een glazen oog, als gevolg van een ongelukje tijdens haar jeugd. Er zijn meer gebreken waarover ze niet praten. Dit zijn bijv: het gebroken gezin van sonja, die drie kinderen heeft van verschillende mannen, falend ouderschap, de incest in het gezin, en tussen agnes en haar broer.

waar speelt het verhaal? In het begin speelt het verhaal zich in Nederland, bij de familie Jansen. Ze gaan op vakantie naar Schotland. Daar speelt het verhaal zich af op het eiland Mull. Agnes woont ook in Nederland, maar gaat al 50 jaar met haarneefjes en nichtjes naar Port na Ba. Dat is een huis dat ze met haar broer heeft gebouwd. Haar broers zijn dood. Het eiland Mull heeft een prachtig landschap, veel bomen en gras. Soms is het mooi weer en soms niet. Port na Ba is slecht onderhouden. Het huis heeft witte muren, blauw kozijnen en een dak van klei. In het verhaal is dit een belangrijk plaats.

Roept de schrijver een bepaald sfeer op? In het begin niet echt. Hoe verder je in het verhaal kwam hoe spannender het werd. Door het scheppen van een bijzondere situatie werd het spannend. Je leeft naar het moment dat Tommie en Christine weer terug komen naar hun ouders. Je wilt ook weten wat er met agnes aan de hand is.

Wat weet je over de tijd. Het verhaal speelt zich in deze tijd. De kinderen zijn 4 dagen weg bij hun ouders.

het verhaal word in een chronologische volgorde verteld.

Er is niet echt spraken vaan een speciale opbouw in het boek. Het gaat eigenlijk om de situaties. Dit zijn de situaties in het boek:
- de familie Jansen gaan op vakantie naar schotland.
- Christine geeft waldo op de kade een duw. Hij verdrinkt
- Christine en Tommie rennen weg. Ze sluipen in de auto van Agnes.
- Agnes reist met de as van haar overleden broer naar Port na Ba.
- Als agnes de kinderen ontdekt, wil ze de politie bellen, maar dat doet ze niet
- Agnes ontdekt dat haar huis als vakantiewoning te huur word aangeboden
- Inspecteur Miller is naar Port na Ba gekomen op zoek naar de twee vermiste kinderen hij herkent ze niet. Agnes zegt er niets over.
- christine denkt dat haar broer nog leeft. Ze besluit weer terug te gaan naar haar moeder.
- Iemand komt van het verhuurbedrijf. Christine wil agnes van de man beschermen en schiet met een buks p hem
- Op dat zelfde moment krijgt agnes een beroerte en raakt half verlamd.
- Agnes stuurt de kinderen naar hun moeder. Ze moeten liften.

De Nederlandse schrijfster Renate Dorrestein werd in 1954 geboren in Amsterdam. Na het gymnasium volgde ze een cursus journalistiek. Dorrestein ging als verslaggeefster aan de slag bij het weekblad Panorama.
De tachtiger jaren waren gekenmerkt door twee grote tegenslagen. Eerst benam haar zus zich het leven en zes jaar later werd de ziekte ME bij Renate vastgesteld. Door vermoeidheid kan zij slechts enkele uren per dag werken.
Dorrestein debuteerde in 1983 met de roman "Buitenstaanders". Het is een verhaal waarin allerlei dingen gebeuren, die in werkelijk niet kunnen. De boeken die zij later schreef zijn veel realistischer en vaak wordt een actueel probleem belicht. Renate Dorrestein werd in 1993 onderscheiden met de Annie Romeinprijs.
Renate Dorrestein schreef het boekenweekgeschenk voor 1997 onder de titel "Want dit is mijn lichaam".
Andere belangrijke werken van Renate Dorrestein zijn: "Een nacht om te vliegen" (1987), "Het perpetuum mobile van de liefde" (1988), "Ontaarde moeders" (1992), "Een sterke man" (1994) en "Verborgen gebreken" (1996).

Heb je meer van haar gelezen? Nee

Ik vind het verhaal heel verrassend. In het begin van het verhaal vond ik het saai. Ik was er bijna mee gestopt., maar ik heb verder gelezen. Hoe meer je las hoe spannender het werd. Als je dacht dat je alles had gehad, gebeurde er iets nieuws. De moord aan het einde had ik totaal niet verwacht. De verrassende situaties maakten het spannender en ingewikkeld. Ik vind het verhaal ook zielig. Christine is een tien jaar oud meisje dat zoveel heeft mee gemaakt. Dat vind ik niet normaal voor een meisje van tien.
De stukjes over incest spreken mij het meest aan toch vind ik dat renate het probleem niet goed heeft beschreven. Ze is een beetje vaag gebleven. Misschien was dat wel de bedoeling. Christine is misbruikt door haar broer en agnes was verliefd op haar broer robert.
Ik vind Waldo raar. Je misbruikt je eigen broertje en zusje toch niet?. Je hebt dan echt geen goed verstand.


Nee kan het niet vergelijken met een andere boek.

Recente bijlage 2

Ik vind dat het een goede recensie is. haar menig is duidelijk. Ze geeft een korte maar krachtige samenvatting. Ze verklapt niet veel van het verhaal. Dat vind ik wel goed
Er staan drie mededelingen die de lezer in verwarring brengt. “dat ze Annie romein prijs klinkt aardig en bemoedigend.”het boek begint met een motto. “dit is een belangrijk boek, want het gaat over gevoelens van vrouwen in een huiskamer.”niet een motto dat de stemming erin houdt”zegt Doeschka. Ten derde is er een opening van Genesis. “voordat de lezer zich kan verdiepen in het verhaal is hij op deze manier al driemaal om zijn oren geslagen.”Dat is jammer, want het verhaal dat Dorrestein verteld is interessant. Doeschka vind het verhaal in het begin vlot en ze vindt de geschiedenis van de tien jarige hartverscheurend. Doeschka zegt: “de kortademigheid van de proza van Dorrestein houdt wel de spanning in het verhaal, maar schuift de betrokkenheid van de lezer bij de problemen waarmee de personages kampen ver van zijn bed.

Ik ben het eens met Doechka. Ik vind dat de thema incest niet duidelijk is beschreven. Ik kwam er later achter dat het om incest ging. Dat vind ik jammer Ik vond het ook spannend en goed geschreven verhaal.

07-06-2006, 20:56
aaaaaaaah thnks meid(K)

07-06-2006, 20:57


succes .. mocht je nog andere verslagen nordig hebben kun je pmmen ... Maar niet vandaag nu ga ik eten .. Baii succes