Bekijk volle/desktop versie : ziekte of handicap



Pagina's : [1] 2 3

31-05-2006, 16:31
Het valt me op dat in onze cultuur daar niet open over word gesproken.

Als iemand ziek is (bijv kanker) dan krijg je maar te horen dat de persoon ziek is bla bla, maar de ziekte word nooit genoemd.

Ook met kinderen met een handicap, word ook zo geheimzinnig over gedaan.
Terwijl bij Nederlanders dit helemaal niet zo is.

War zou het vandaan komen?? Is het een soort van schaamte of iets anders??

31-05-2006, 16:47


ik hoop maar niet dat het schaamte is! want alles komt van Allah swt enneh Allah schept ook kindjes met een handicap dus die zijn zeker niet meer of minder! hooguit anders maar anders hoeft niet te betekenen minder dan wij! en daar moeten we echt aan denken

31-05-2006, 17:10

Citaat door soulfa:
Het valt me op dat in onze cultuur daar niet open over word gesproken.

Als iemand ziek is (bijv kanker) dan krijg je maar te horen dat de persoon ziek is bla bla, maar de ziekte word nooit genoemd.

Ook met kinderen met een handicap, word ook zo geheimzinnig over gedaan.
Terwijl bij Nederlanders dit helemaal niet zo is.

War zou het vandaan komen?? Is het een soort van schaamte of iets anders??
Ze weten vaak niet hoe ze ermee moeten omgaan.
Ze denken dan dat het besmettelijk is ofzo.

Ik heb zelf meegemaakt dat iemand in mijn omgeving leed aan leukemie (bloedkanker) en er werd meteen heel raar gereageerd door SOMMIGE Marokkaanse mensen.
Alsof het besmettelijk was.
Je bent dan meteen in heel veel ogen ‘zielig’.

Tuurlijk is het tonen van medeleven wenselijk op dat moment, maar iemand als zielig beschouwen (in de vorm van een triest geval) is niet op zijn plaats.

31-05-2006, 17:16
Dit is nou echt een onderwerp wat me raakt! Inderdaad wanneer bijvoorbeeld een kind met een handicap wordt geboren ( of later ontwikkeld) dan wordt er heel geheimzinnig over gedaan, het kind wordt beschouwd als " gek", " achterlijk" wordt vaak in een kamertje in een hoekje met een dekentje " gedumpt" Terwijl deze kinderen JUIST veel aandacht moeten hebben. Hoe vaak zie je in marokko nou een moeder of vader met een gehandicapt kind over straat?? Het lijkt wel alsof ze niet bestaan of voorkomen daar. Er heerst helaas nog een te groot taboe op

31-05-2006, 17:20


er wonen bij mij in de straat 2 jongetjes die een handicap hebben ook van marokkaanse kom af maar ik mkoet je zeggen die moeder houd ze echt niet binnen hoor!! integendeel die kinderen zijn altijd buiten en geloof me ze worden hier in de buurt alles behalve zielig gevonden (erg bijdehand zijn ze hahaha)

31-05-2006, 17:26

Citaat door breeze:
er wonen bij mij in de straat 2 jongetjes die een handicap hebben ook van marokkaanse kom af maar ik mkoet je zeggen die moeder houd ze echt niet binnen hoor!! integendeel die kinderen zijn altijd buiten en geloof me ze worden hier in de buurt alles behalve zielig gevonden (erg bijdehand zijn ze hahaha)
Zo hoort het ook, zulke kinderen moeten op dezelfde manier als de 'normale" kinderen behandeld worden.....en niet zielig gevonden worden want daar kunnen ze later negatieve gevolgen van ondervinden......

01-06-2006, 07:52
Ik merk het heel erg, vooral in mijn omgeving. Er zijn mensen die aan kanker leiden, maar niemand praat er open over. Terwijl het meer als duidelijk is dat het kanker is. Openheid hierin zou alleen maar goed zijn.
Daarom vraag ik me af wat het nou precies is, een soort van schaamte??

01-06-2006, 09:37
Hallo,

Het broertje van mijn man heeft het Down Syndroom, hij is nu 16 jaar. En hij wordt helemaal niet weggestopt, speelt elke dag lekker buiten met zijn vriendjes, hij gaat overal naar toe met ons en woont ook gewoon thuis.
En hij wordt helemaal niet nehandelt alsof hij gek is, want geloof me hij is hartstikke slim. Hij gaat elk jaar gewoon mee naar Marokko, en wordt door de hele familie gewoon normaal behandelt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes Samira

01-06-2006, 09:48

Citaat door breeze:
er wonen bij mij in de straat 2 jongetjes die een handicap hebben ook van marokkaanse kom af maar ik mkoet je zeggen die moeder houd ze echt niet binnen hoor!! integendeel die kinderen zijn altijd buiten en geloof me ze worden hier in de buurt alles behalve zielig gevonden (erg bijdehand zijn ze hahaha)
Jah dat is ook wat ik zie. Ik geloof echt niet dat de meeste Marokanen zich schamen voor hun gehandicapte of zieke kinderen. Dat zie soms niet weten wat t is, heeft nix mee te maken dat ze vaag doen omdat ze zich schamen. Hoe kun je je schamen of afgunst hebben voor een schepsel van Allah swt.

01-06-2006, 09:51

Citaat door soulfa:
Het valt me op dat in onze cultuur daar niet open over word gesproken.

Als iemand ziek is (bijv kanker) dan krijg je maar te horen dat de persoon ziek is bla bla, maar de ziekte word nooit genoemd.

Ook met kinderen met een handicap, word ook zo geheimzinnig over gedaan.
Terwijl bij Nederlanders dit helemaal niet zo is.

War zou het vandaan komen?? Is het een soort van schaamte of iets anders??
Ik zou het ook niet aan iedereen vertellen,, puur omdat het een stukje privacy betreft in geval van ziekte dan.
Heb gewoon geen zin om er elke keer mee geconfronteerd te worden. Dat als ik boodschappen ga doen en ik kom mensen tegen dat er steeds maar weer gevraagd word hoe het nu gaat blablabla. Heb daar gewoon geen behoefte aan, ben ook niet een erg open persoon.

Als het om een handicap gaat, tsja iedereen kan het zien dus zou ik er ook over vertellen.

01-06-2006, 10:00
Ik heb een Handicap en mijn Familie in maroc besliste vroeger of ik mee opreis met ze kon of niet.
Maar Alhamdoulilah hebben nu zelf een auto dus we zijn niet meer afhankelijk van ze.
Maar het ergste vind als ik ruzie heb met mijn nichten daar dan zeggen ze Mongool.
Ik heb weleens meegemaakt dat ze dachten in het ziekenhuis dat ik ook geeste lijk gehandicapt was dat is niet zo.
Maar Alhamdoulilah voor alles ik verstop mijn niet thuis.
Hebben jullie gister de Miss verkiezing voor gehandicapte gezien dat was echt leuk.
In NL geven ze Geestelijke gehandicapten meer kansen QWA werk.
Dan lichamelijke gehandicapten.

01-06-2006, 10:41
Mensen vergeten wel eens dat het de wil van onze schepper, allah swt , is dat je die ziekte dan hebt of dat je door God bv met een handicap geschapen bent.

Totdat ze het in hun eigen nabije omgeving mee maken, dan kijken ze er heel anders tegen aan.

01-06-2006, 11:01



Citaat door Mozhima1:
Mensen vergeten wel eens dat het de wil van onze schepper, allah swt , is dat je die ziekte dan hebt of dat je door God bv met een handicap geschapen bent.

Totdat ze het in hun eigen nabije omgeving mee maken, dan kijken ze er heel anders tegen aan.

01-06-2006, 12:54

Citaat door dangerouzgirll:
Zelf ben ik gehandicapt geraakt door en ziekte die mijn leven veranderde rond mijn 14de jaar.
Je hebt de jeugdversie en de volwassenversie(betekent dat je het al die tijd hebt zonder dat je het weet totdat er vage klachten ontstaan).

Ik zit dus in een rolstoel.

Mijn famillie hier en daar hebben mij nooit anders behandeld,voor hun bleef ik hetzelfde.
Wel heb ik bepaalde toekomst plannen opgegeven,zoals studeren,mijn cito was perfect,maar ik koos ervoor een ander pad te nemen om mijn ziektebeeld te vertragen.
Ik heb er een hekel aan wanneer mensen neerbuigend doen,je aanstaren,doen alsof je halfmens bent en asociale vragen stellen aan mijn ouders.

Zoals,voelt ze wel alles,plast ze in bed hahhaa.....is ze wel geleerd enz...
Toen ik van mijn kind beviel,sloeg het in als een bom,mensen die nooit wat tegen mij spraken waren nu opeens wel spraakzaam.

De verhalen deden hun ronde.....hoe ik het deed(sex) en hoe het toch kon....bla..bla...schaamteloos.

Ik heb een normale bevalling gehad en heb deze ervaren zoals ieder ander.
Ik heb een rothuwelijk achter de rug,maar ik weet dat het 100% niet aan mijn handicap ligt,maar aan het verotte karakter van mijn ex.

Ik vind dat een mens altijd hamdoellilah moet zeggen en vooral nuchter moet blijven.
Het kan jou,je kinderen,je man enz ook zomaar overkomen.
Ik heb een tijdje en een revalidatiecentrum gewoond en echt,je staat er niet bij stil,hoeveel mensen er gehandicapt raken.
Door onverwachts een ziekte,ongeluk enz.....

Je moet je leven anders indelen,je moet harder vechten om jezelf waar te maken en je moet volhardend zijn en vooral een dosis zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen hebben wil je dit aankunnen.

De maatschappij is hard als je ook maar een beetje anders bent.
Ik val onder de onderdrukte moslimvrouw hahhaa en de gehandicapte hahhaa

Ik leef meer van dag tot dag en moet meer regelen dan een ander,maar ik haat het leven niet.Ik heb het leven lopend mogen ervaren en nu ga ik rollend door het leven.
Allah weet waarom mijn leven zo moet lopen en ik ben hem dankbaar voor alles wat positief is en negatief want uiteindelijk ben ik nooit,maar dan ook nooit door allah in de steek gelaten,nooit.
Juist ik zou nog beter mijn best moeten doen,harder werken.

Ik heb gehuild,aan zelfmoord gedacht....ik heb gehaat,maar steeds weer werden mijn tranen gedroogd.hamdoullilah.

Ik ben een vrouw,compleet......een beetje vreemd,maar wel lekker.
Een moeder.....Ik ben trots op wie ik ben ....

Negatieve mensen houd ik op afstand...die kunnen niet verder kijken dan hun neus lang is.
Ik voel me absoluut niet beter of minder dan een ander...ik ben mezelf.
Sprakeloos geworden en diepe respect voor je openheid van je verhaal. Moge allah swt altijd met je zijn.

En blijf trots op wie je bent. Waren er maar meer als jij

01-06-2006, 13:08

Citaat door dangerouzgirll:
Zelf ben ik gehandicapt geraakt door en ziekte die mijn leven veranderde rond mijn 14de jaar.
Je hebt de jeugdversie en de volwassenversie(betekent dat je het al die tijd hebt zonder dat je het weet totdat er vage klachten ontstaan).

Ik zit dus in een rolstoel.

Mijn famillie hier en daar hebben mij nooit anders behandeld,voor hun bleef ik hetzelfde.
Wel heb ik bepaalde toekomst plannen opgegeven,zoals studeren,mijn cito was perfect,maar ik koos ervoor een ander pad te nemen om mijn ziektebeeld te vertragen.
Ik heb er een hekel aan wanneer mensen neerbuigend doen,je aanstaren,doen alsof je halfmens bent en asociale vragen stellen aan mijn ouders.

Zoals,voelt ze wel alles,plast ze in bed hahhaa.....is ze wel geleerd enz...
Toen ik van mijn kind beviel,sloeg het in als een bom,mensen die nooit wat tegen mij spraken waren nu opeens wel spraakzaam.

De verhalen deden hun ronde.....hoe ik het deed(sex) en hoe het toch kon....bla..bla...schaamteloos.

Ik heb een normale bevalling gehad en heb deze ervaren zoals ieder ander.
Ik heb een rothuwelijk achter de rug,maar ik weet dat het 100% niet aan mijn handicap ligt,maar aan het verotte karakter van mijn ex.

Ik vind dat een mens altijd hamdoellilah moet zeggen en vooral nuchter moet blijven.
Het kan jou,je kinderen,je man enz ook zomaar overkomen.
Ik heb een tijdje en een revalidatiecentrum gewoond en echt,je staat er niet bij stil,hoeveel mensen er gehandicapt raken.
Door onverwachts een ziekte,ongeluk enz.....

Je moet je leven anders indelen,je moet harder vechten om jezelf waar te maken en je moet volhardend zijn en vooral een dosis zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen hebben wil je dit aankunnen.

De maatschappij is hard als je ook maar een beetje anders bent.
Ik val onder de onderdrukte moslimvrouw hahhaa en de gehandicapte hahhaa

Ik leef meer van dag tot dag en moet meer regelen dan een ander,maar ik haat het leven niet.Ik heb het leven lopend mogen ervaren en nu ga ik rollend door het leven.
Allah weet waarom mijn leven zo moet lopen en ik ben hem dankbaar voor alles wat positief is en negatief want uiteindelijk ben ik nooit,maar dan ook nooit door allah in de steek gelaten,nooit.
Juist ik zou nog beter mijn best moeten doen,harder werken.

Ik heb gehuild,aan zelfmoord gedacht....ik heb gehaat,maar steeds weer werden mijn tranen gedroogd.hamdoullilah.

Ik ben een vrouw,compleet......een beetje vreemd,maar wel lekker.
Een moeder.....Ik ben trots op wie ik ben ....

Negatieve mensen houd ik op afstand...die kunnen niet verder kijken dan hun neus lang is.
Ik voel me absoluut niet beter of minder dan een ander...ik ben mezelf.
Ik denk dat het inderdaad moeilijker te acepteren is als je later een handicap krijgt
Dan heb je er voor een normaal leven gehad.
IK weet niet beter ik heb vanaf mijn geboorte.
IK heb echt respect voor de mensen die het later hebben gekregen die knokken echt

Pagina's : [1] 2 3