Bekijk volle/desktop versie : Kan de Marokkaanse cultuur wel samen gaan met het geloof?

Pagina's : [1] 2 3

06-06-2002, 17:04
wa salaam oe aleikoem wr wb,

Wat vinden jullie van de Marokkaanse cultuur?En moeten wij onze kinderen de Marokaanse cultuur meegeven?Heeft de Marokkaanse cultuur zijn pluspunten en zijn minpunten en wat zijn die?Graag jullie mening mensen..En ga AUB met RESPECT om met de mening van de ander,al is die anders en slaat die helemaal tegen jou opvatingen en ideeen....

wa salaam wr wb

06-06-2002, 17:31

Wa salaam wr wb.....

Sjow het is wel stil hier...Dus zal ik maar mijn mening geven...
Ik vind dat je cultuur ver weg moeten houden van het geloof.Zo verwar je dingen en komen er allerlei bid3as bijkijken.Hoeveel jongeren zijn wel niet ontspoord door alleen maar de frustraties die de cultuur mee brengt?Welliswaar zijn wij (de meeste athans) eerder met het cultuur dan met het geloof opgevoed.Dit is verkeerd ,en dit was een fout van onze ouders ,omdat zij niet de 3ilm bezaten waarin wij tegenoowrdig wel in staat zijn om te bezitten ,zij bezaten niet de imaan en taqwa die wij nu wel kunnen bezitten.Dit is een zeer grote fout ,die wij niet moeten begaan.Daarom vind ik dat wij onze kinderen met de juiste islamitische opvoeding moeten grootbrengen.
ik vind de Marokkaanse cultuur niet al te geweldig...want hoe vaak is "onze cultuur" wel niet tegenstrijdig met onze dien?En hoe vaak geven wij hier aan toe?laten we onze oemmah versterken,en onze kinderen het juiste meegeven.Laten we alleen de soenna van de Rasoel als cultuur meenemen en niet de verzinsels van de mensen...wa allahoea3allam...

wa salaam wr wb

06-06-2002, 17:32

Citaat:
Origineel gepost door butterfly1983
Gefeliciteerd trouwens!!!
Anyway ik denk dat de meeste wel weten wat ik vind van onze cultuur...ik praat er thuis over met mijn ouders. En zij vinden ook dat het niet zo geweldig is.
Persoonlijk is onze cultuur raar...ik vind marokkanen over het algemeen maar een raar volk. Ik kan niet eens met een jongen normaal praten als vrienden en mensen gaan al vreemde gedachten krijgen. En weet iedereen dat ik op die en die tijd met een jongen zat te praten. Ik lach mij altijd kapot om die mensen....please zij hebben echt niks te doen. Altijd maar praten over anderen maar zelf zijn zij echt niet veel beter.
Wat ik ook erg vind is dat moskeen nu in plaats van dat er wordt gebeden mensen daar gaan roddelen.
ik denk dat marokkanen te veel roddelen...echt super. En ik zet me daar tegen af! Als er iets is dat ik niet kan hebben dan is dat roddelen. Slecht praten over iemand anders...past niet bij mij.
ik vertrouw marokkanen ook niet...meisjes niet. ik heb 1 marokkaanse vriendin en that's it. Zoals mij moeder altijd zegt...je krijgt er alleen maar problemen van.
Het is niet alleen negatief hoor er zijn wel goede dingen.
Bedankt meid...en dat is ook de reden dat ik vind dat we ons slechts op onze geloof moeten concentreren....

wa salaam wr wb

06-06-2002, 17:37
Sallaam Alikoem Warhamatoe Allah,

Cultuur is je achtergrond, Je geloof is je weg die je moet volgen.

De Marokkaanse cultuur heeft aspecten die ik niet accepteer, cultuur wordt gemaakt door de mensen zelf.

En ik zeg altijd; ik volg geen cultuur, ik volg mijn geloof!

Dat is mijn mening.

Ma'sallamaa
Igwana 21

06-06-2002, 18:57

Salaam moe3leikoem wara7matoelahi wa barakatoe,

Ik sluit me aan bij igwania,want ik vind cultuur iets van je achtergrond, maar Geloof dat is waar je je aan moet houden (inschaallah)!

I stick with Igwania!

Moge Allah swt ons leiden naar de goede weg.

Salaammoe3leikoem wara7matoelahi wa barakatoe,

06-06-2002, 23:32
ik vind dat de meeste marokkanen hun kinderen op de marokkaaanse cultuur opvoeden en niet op de islamitieshe ze hebben dat allemaal zelf verzonnen en gebruiken het net als het bij de islam hoort
maar net als mojahid zij niet alle marokkanen zijn zo
ik zelf zal mijn kinderen op de islam opvoeden en niet op cultuur inshaalaah
wa salaam

09-06-2002, 11:53
Wa salaam wr wb.....

Ik vind dat je cultuur ver weg moeten houden van het geloof.Zo verwar je dingen en komen er allerlei bid3as bijkijken.Hoeveel jongeren zijn wel niet ontspoord door alleen maar de frustraties die de cultuur mee brengt?Welliswaar zijn wij (de meeste athans) eerder met het cultuur dan met het geloof opgevoed.Dit is verkeerd ,en dit was een fout van onze ouders ,omdat zij niet de 3ilm bezaten waarin wij tegenoowrdig wel in staat zijn om te bezitten ,zij bezaten niet de imaan en taqwa die wij nu wel kunnen bezitten.Dit is een zeer grote fout ,die wij niet moeten begaan.Daarom vind ik dat wij onze kinderen met de juiste islamitische opvoeding moeten grootbrengen.
ik vind de Marokkaanse cultuur niet al te geweldig...want hoe vaak is "onze cultuur" wel niet tegenstrijdig met onze dien?En hoe vaak geven wij hier aan toe?laten we onze oemmah versterken,en onze kinderen het juiste meegeven.Laten we alleen de soenna van de Rasoel als cultuur meenemen en niet de verzinsels van de mensen...wa allahoea3allam...

wa salaam wr wb

xxxxx
3alaikom salam wr wb,

Bismillah......ama ba3d,

JazalAllahoe ghairan, dit is echt zo.

Cultuur is interessant zolang het niet tegen geloof ingaat. Bij Marokkanen zijn veel zaken raar en krom....

-De dochter die alles moet en jongens die niets hoeven.
-De dochter die geen eigen huwelijkskeuze heeft en perse iemand uit de eigen gemeenschap moet kiezen.Er wordt niet eens gekeken naar geloof of vroomheid van de persoon. In sommige gevallen gebeurt dit ook bij de man.
-Roddelen in de moskee en erbuiten.
-Overdreven nieuwsgierigheid.
-Rascisme bij Marokkanen onderling.

etc.

Daarom moeten wij kitab wa sunna volgen.....Moge Allah s.w.t ons hidaya geven. Amien.

Assalam 3alaikom

09-06-2002, 12:07

Citaat:
Origineel gepost door RidouanSalih
Wa salaam wr wb.....

wa salaam wr wb

xxxxx
3alaikom salam wr wb,

Bismillah......ama ba3d,

JazalAllahoe ghairan, dit is echt zo.

Cultuur is interessant zolang het niet tegen geloof ingaat. Bij Marokkanen zijn veel zaken raar en krom....

-De dochter die alles moet en jongens die niets hoeven.
-De dochter die geen eigen huwelijkskeuze heeft en perse iemand uit de eigen gemeenschap moet kiezen.Er wordt niet eens gekeken naar geloof of vroomheid van de persoon. In sommige gevallen gebeurt dit ook bij de man.
-Roddelen in de moskee en erbuiten.
-Overdreven nieuwsgierigheid.
-Rascisme bij Marokkanen onderling.

etc.

Daarom moeten wij kitab wa sunna volgen.....Moge Allah s.w.t ons hidaya geven. Amien.

Assalam 3alaikom
Wa aleika salaam wr wb,

Helemaal juist!
Beter kon je het niet verwoorden Agie!

wa salaam wr wb

09-06-2002, 12:17

Citaat:
Origineel gepost door mrhali
Onze cultuur is afgeleid van de islam.
Alleen zijn wat regels veranderd in het voordeel van de begunstigde opdat moment.

PSujdiameghrabia ik verwacht nog een e-mailtje van je.

OUJDY
Wa aleika salaam wr wb,

Sorry maar ik ben het niet helemaal met je eens.Ik vind niet dat "onze' cultuur gebaseerd is op het geloof,eerder op bid3a's!Als dat zo was dat onze cultuur gebasseerd was op het geloof,dan zag je niet veel van de jongeren ontsporen en met zo een milde kennis over de Islam lopen.Als dat zo was,dan zouden wij een sterke gemeenschap zijn.Maar helaas zie ik dit allemaal niet...het is een zeer zwakke gemeenschap in veel gevallen en dat is jammer.Ik ben er van overtuigd dat als elke Marokkaanse gezin zou leven volgens de pure islam. normen en waarden we veel verder zouden zijn van alle ellende die we nu kennen.Tuurlijk zal dat niet voor 100% het geval zijn,want alles blijft zoiezo in de handen van Allah swt...maar de percentage evenwichtige gezinnen zou wel groter zijn...wa Allahoea3allam...

wa salaam wr wb

09-06-2002, 23:03
Nee,

Ik ben van mening dat geen enkele cultuur uit een
zogenaamd islamitisch land samen kan gaan met de islam,dus ook de marokaanse niet.

Ik zou de haat ,het verlangen naar meer geld,en de huichelarij weglaten
uit de opvoeding.

09-06-2002, 23:31
Simpel,

Zolang onze cultuur ook slechte dingen onderwijst,en zolang
deze niet in alle opzichten voldoet aan de islaam,dan kan deze cultuur niet samen gaan met de islam.

Ik heb hiermee niet gezegd dat de cultuur alleen maar slechte kanten heeft.

09-06-2002, 23:59
Citeren hoeft niet ,ik weet namelijk wat ik zelf heb geschreven.

op de vraag die je stelt kun je ook zelf antwoord geven,
Als je je eigen tekortkomingen niet durft of wil erkennen,als je die
van je eigen cultuur ook niet wil erkennen,valt er niet te discussieren.

Thala.

10-06-2002, 00:07

Citaat:
Origineel gepost door mojahied

welke slechte dingen wijst onze cultuur dan??
noem ze ff graaag?
wa salaam wr wb....

O o mojahiedtje toch...je gaat maar door met die discussie he?Maar gair insha'allah...ik ben er nog om je tegen te spreken ...

om je effe een antwoord te geven op deze vraag van jou:

"welke slechte dingen wijst onze cultuur dan??
noem ze ff graaag?"

Om eerlijk te zijn kan ik non stop verder gaan met het aangeven van voorbeelden...Maar ik zal het kort houden...want onze cultuur spreekt de Islam ongeloofelijk vaak tegen....

Voorbeelden hiervan zijn:

_ Hoe Marokkaanse bruiloften gegeven worden
_ De cultuur die bepaalt opeens dat mannen meer rechten hebben op bepaalde dingen terwijl de islam zeer rechtvaardig is
_De "haat" tegen mensen uit andere gebieden dan je eigen geboortegebied (DIT KUN JE NIET ONTKENNEN...GEBEURT NOG VEELSTE VAAK)
_ De vrije omgang tussen mannen en vrouwen (wat tegenwoordig dan vaker opkomt)
_ De uithuwelijking ( wat tegenwoordig afneemt)
_De vele bida3's
_De shirk's die in vele situaties onbewust wordt uitgevoerd
_De Dominante vader en broer figguur in het gezin zonder dat die persoon invele gevallen een echte Moslim voorbeeld kan zijn voor de moeder of de zus
_Enz enz enz enz enz enz enz enz

sjow agie mojahied,als dit niet genoeg is,laat het me weten..je weet me te vinden...

wa salaam wr wb

10-06-2002, 00:35

Citaat:
Origineel gepost door mojahied

vrije omgang tussen mannen en vrouwen???
dat is juist verboden in onze cultuur moslima!
ok hier heb je wel gelijk in, maar de goede zijn er ook moslima!!
dan heb ik het over de belangrijke dingen, die de mens kunnen beschermen!!!
en ik heb hier boven een paar genoemd!!
dus cultuur heeft ook goede kanten!!!!
Geen vrije omgang?
Nou dan kijk ik effe terug , voor mij en in de familie was het heel normaal als ik effe een potje ging dollen met mijn neven of met mijn buurjongens op straat...het was heel normaal om op een bruiloft naast je familie zomaar met een onbekende of neef of wat dan ook te dansen...en dan bedoel ik ook echt op een hele vleiende manier dansen...geen vrije omgang?Neem's een kijkje in de bruiloften....Kijk niet ver,maar neem ook een kijkje in de familie zelf...het is doodnormaal om je zwager als meisje te omhelzen,te kussen of een hand te geven in de meest mildere gevallen...terwijl in de islam dat streng verboden is...zoveel dingen maken lijken ons normaal...dingen die ver verwijderd zijn van de normaalste zaken ,omdat ze pal tegen de regels van Allah swt zitten...Kijk nog's goed.....

Ps. walahie k heb vandaag echt zitten denken aan welke voordelen onze cultuur zal hebben die de islam maar niet heeft...kwam er niet uit om eerlijk te zijn..help jij me maar effe uit deze worsteling van mij,ok?

wa salaam wr wb

11-06-2002, 23:47
Klopt,

Ik heb ook opgemerkt dat onze culturen over het algemeen haat prediken.
De waarde die aan geld(materiaal) word gegeven is hoog.
En respekt en geduld hebben niet echt voorang.

Pagina's : [1] 2 3