Bekijk volle/desktop versie : Het leven zit vol keuzes...



24-05-2006, 23:39
... en men beweert dat je door het maken van een keuze alle andere keuzes uitsluit. Zodra je voor iets kiest, ben je daaraan gebonden en is er geen weg terug. Kies je voor het een, dan kan je niet meer voor het ander kiezen. De grootste angsten van een mens bestaan waarschijnlijk uit de vrees dat je misschien toch het andere kiezen moest. Eenmaal gekozen bekruipt je een gevoel van opluchting of juist een narige, eentje die je zegt dat het niet de juiste keuze was. Het beklemt je, net alsof het ademhalen je ontnomen is. 'Wat als..?', wat als je dat gedaan had. Wat als je die andere weg ingeslagen was, wat was er dan? Zou je je nu zo voelen, hetzelfde, of zou het een verschil uitmaken?

Het leven zit vol keuzes en het is een kunst opzich te weten dat je weet wat je doet. Men neemt niet alleen maatregelen om bepaalde omstandigheden te creeeren, maar de omstandigheden maken dat men maatregelen nemen moet. Is het dat jij een keuze moest maken om een bepaalde stiuatie te bereiken, of maakt die situatie dat je een keuze maken moet? Achtervolg je je dromen en verlangens, of ben je gebonden aan iets? "Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren", stond er in een gedicht. Een mens moet, maar mag ook, zolang het binnen die wetten valt, of maakt dat het dat het moet?

Ik weet het antwoord erop niet en ik betwijfel of ik ooit weet hoe het zit. Right now, vertrouw ik alleen op 1 persoon...

24-05-2006, 23:49


Ik bijt niet ofzo...

Ok, met filosofische crap aankomen op dit tijdstip was ook niet bepaald slim van mij -alsof jullie op normale tijdstippen wel reageren -

24-05-2006, 23:53

Citaat door Gentle_Woman:
Ik bijt niet ofzo...

Ok, met filosofische crap aankomen op dit tijdstip was ook niet bepaald slim van mij -alsof jullie op normale tijdstippen wel reageren -

25-05-2006, 00:03

Citaat door hsn:
Ik heb het aandachtig zitten lezen, en heb er wat van geleerd. Dank je wel.
Ik ben de laatste tijd bang dat ik de verkeerde keuzes maak, hierdoor ben ik langere tijd niet mezelf, en doe ik verkeerde dingen. Vroeger 'dacht' ik helderder, en maakte ik snel goede keuzes, terwijl ik daar nu veel problemen mee heb, twijfel heel vaak.

Het is fijn om te horen dat je er wat van geleerd hebt, ook al weet ik niet wat er te leren viel .

Gair insha Allah. Op Allah moeten we vertrouwen en dan komt het goed als Hij het wil.

Ik denk dat je misschien wat meer afstand moet doen van de situatie. Het 'troebel' denken, waar je het nu over hebt, ontstaat waarschijnlijk omdat je niet weet waar je je precies bevindt in een situatie. Om overzicht van het geheel te krijgen, is het het beste wat afstand te creeeren. Je kan een hoog gebouw niet zien, tenzij je veraf staat.

Ik denk dat dat ook zit in het afstand nemen van wereldse zaken. Zodra je erin verwikkeld raakt, lijkt het alsof je niet te redden bent.

Maar wees gerust, Allah is er nog altijd . Dus richt al jouw doen en laten naar Zijn gunst, dan komt de rest vanzelf wel.

25-05-2006, 00:10



Citaat door hsn:
Ik was bang om de verkeerde keuzes te maken, maar na het lezen van die tekst voelde ik mij 'opgelucht'. Het is moeilijk voor mij om het uit te leggen, maar ik voel nu ineens iets minder angst om die keuzes te maken.. weet niet hoe ik het moet uitleggen..
... wat ik geleerd heb in het maken van keuzes, is dat ik het altijd moet doen met het rekening houden met Allah. Als jij ervoor zorgt dat jouw keuzes gebaseerd zijn op de vrees dat je voor Allah hebt, dan insha Allah wordt het moeilijke vergemakkelijkt door Hem.

Dus don't be afraid, alleen voor Hem moet je vrezen.