Bekijk volle/desktop versie : Drogredenen in een discussie



24-05-2006, 20:42
Drogredenen worden vaak gebruikt in een discussie. Daar betrap ik mezelf ook wel eens op. Ter lering van ieder hier noem ik er een aantal. Die kunnen als volgt onderverdeeld worden:

Genetische drogredenen
Zeggen dat een stelling goed of slecht is omdat de oorsprong goed of slecht is.

Ad hominem
Persoonlijke aanval, op de man spelen en niet op de bal. Latijnse naam: ad hominem ("op de mens&quot.
x Wat weet een bijgelovige Moslim als jij al van zulke zaken?

Tu quoque (jijbak)
Bij de drogreden tu quoque ("jij net zo&quot ontzeg je de ander recht van spreken vanwege zijn eigen gedrag (of dat van zijn groep). Of het gedrag van zijn groep. Dit is een specifieke vorm van persoonlijke aanval.
x “Wat zeur je over vrouwenonderdrukking in de Islam? De VS vermoorden toch ook onschuldige mensen in Irak?!”

Ad verecundiam (argument van autoriteit)
Bij de drogreden ad verecundiam gebruikt men de (veronderstelde) autoriteit van een externe persoon of instantie als argument voor de juistheid van een bewering.
x "Beroemde geleerden verwerpen de evolutietheorie."

Ad populum
Van de drogreden ad populum ("met het oog op het volk&quot is sprake, wanneer men de juistheid van een stelling tracht te bewijzen door aan te voeren dat er een meerderheid voor te vinden is. Zie ook: populisme.
x “De meeste gelovigen zijn Christen, dus het Christendom is waar. En bovendien kunnen zoveel mensen zich niet vergissen.”


Onjuist redeneren
Hierbij is sprake van logische fouten in de redenering.

Argumentum ad ignorantiam
Voetstoots wordt aangenomen dat een stelling waar is, omdat het tegendeel niet is bewezen of niet kan worden bewezen.
x God bestaat want je kan niet bewijzen dat hij niet bestaat.”

Non sequitur
Bij de drogreden non sequitur ("het volgt er niet uit&quot is het besluit niet het logisch gevolg van de premissen.
x "We weten dat er altijd ongelovigen zijn geweest. Daarom is de hel ook geschapen."

Post hoc ergo propter hoc
Feit B treedt op ná feit A. Feit B wordt daarom gepresenteerd als gevolg van feit A.
x “De misdaad is toegenomen door de komst van Moslims in Nederland. Toen er minder Moslims waren, was er ook minder misdaad.”

Beroep op emotie

Beroep op angst
Latijnse naam: ad metum, in terrorem, ad baculum ("met de stok&quot
x “Na je dood zal je spijt krijgen dat je niet in Allah hebt geloofd.”

Beroep op wrok
Latijnse naam: (ad odium)
x “Waarom zou ik Joden geen misdadigers mogen noemen? Wij Marokkanen worden hier toch ook als vuil behandeld?”

Ontduiken van bewijslast
Voorkomen van tegenspraak door tegenstanders van de mening als oncapabel af te schilderen.
x “Ieder mens die logisch nadenkt beseft toch dat er een Schepper moet zijn?”
x “Ieder mens die logisch nadenkt beseft toch dat er geen Schepper kan zijn?”

Drogredenen in de statistiek en de kansrekening

Negeren van alternatieve hypothesen
Over het hoofd zien van alternatieve hypothesen.
x "De VS zijn in Irak en Afghanistan om de Islam te vernietigen."

Overhaaste generalisatie
De wet van de kleine getallen of overhaaste generalisatie. (Zie ook: Misbruik van statistische gegevens). Latijnse naam: (secundum quid)
x “De wereldbevolking is de afgelopen 50 jaar verdubbeld. Dus 1500 jaar geleden liepen er misschien nog maar 6 mensen rond. Dus de mensheid kan niet oud zijn en de Bijbel heeft gelijk.”

Andere

Misleidende herhaling
Hierbij wordt een niet-onderbouwd standpunt telkenmale herhaald, zodat (ten onrechte) de indruk kan ontstaan dat er overeenstemming over bestaat.
x “Neil Armstrong heeft zich tot de Islam bekeerd”.

Cirkelredenering
Van een cirkelredenering (petitio principii) is sprake wanneer de bewering wordt aangevoerd als argument voor zichzelf.
"Mohammed was niet gek. Geestesgestoorden kunnen de boodschap van God niet horen en zijn dus geen profeet".

Beroep op gevolgen
Latijnse naam: ad consequentiam (met het oog op de consequenties)
Men beargumenteert dat een stelling waar of juist onwaar is, omdat het tegendeel nadelige consequenties zou hebben.
x ”Er moet toch iets na dit leven zijn. Anders is het leven zinloos”.

Hellend vlak-redenering
x "Als burkha's worden verboden op straat, moeten we straks halfnaakt rondlopen en ons lichaam verkopen."

Stropopredenering
x "Ik ben tegen de bezetting van de Palestijnse gebieden." "Maar de Joden hebben toch zeker recht op een eigen land?"
x "Het Darwinisme beweert dat het recht van de sterkste geldt."

Vals dilemma of zwart-wit denken
x "Je bent Moslim of je hebt respect voor mensen met een ander geloof."



(De lijst is niet volledig)

24-05-2006, 22:24



Citaat door Daliatje:
Je mag je lijst aanvullen als je wil. Lijkt me interessant!
De lijst bevat alleen drogredenen die ik op discussies op dit forum herkende. Om ruzie te voorkomen heb ik de voorbeelden deels anti-Islam, deels anti-Christendom en deels anti-Atheisme gekozen. Hoe dan ook, alle drogredenen zijn anti-intellectueel.

25-05-2006, 00:41

Citaat door Daliatje:
Wil je ze toch hier zetten? Lijkt me nuttig voor in de toekomst

Prof. F. H. van Eemeren heeft heel veel over geschreven.
Lees zijn boeken en artikelen.

al7qq.

25-05-2006, 00:49

Citaat door Daliatje:
titels?


alvast bedankt al haqieqat.

Ik heb een boekje van hem (tweedehands) gekocht met als titel "Argumenteren".
Uitgeverij Wolters-Noordhof.
ISBN 90 01 27921 X

Weet niet of het nog verkrijgbaar is of dat het herdrukt wordt.

al7qq.

25-05-2006, 00:51


ik betrap vooral niet-moslims op het gebruik van drogredenen helaas. vaak om onrecht dat het westen de islamitische wereld aandoet goed te spreken, ontkennen, bagetaliseren, relativeren en negeren. soms ook wel om hun ongeloof te beargumenteren.

25-05-2006, 00:53

Citaat door dromer:
ik betrap vooral niet-moslims op het gebruik van drogredenen helaas. vaak om onrecht dat het westen de islamitische wereld aandoet goed te spreken, ontkennen, bagetaliseren, relativeren en negeren. soms ook wel om hun ongeloof te beargumenteren.
Ik vraag me af wat voor type drogreden dit is?

al7qq.

25-05-2006, 00:59

Citaat door al haqieqat:
Ik vraag me af wat voor type drogreden dit is?

al7qq.
dit is gewoon mijn persoonlijke observatie. ik ben vaak in gesprek met hen en dit valt me op.

ps. je reactie vind ik niet leuk.

25-05-2006, 01:11

Citaat door dromer:
ik betrap vooral niet-moslims op het gebruik van drogredenen helaas. vaak om onrecht dat het westen de islamitische wereld aandoet goed te spreken, ontkennen, bagetaliseren, relativeren en negeren. soms ook wel om hun ongeloof te beargumenteren.
Geachte Heer Dromer,

Zoudt U, aangezien ik al enige weken consequent van Uw topics weg blijf, wellicht de elementaire beleefdheid op willen brengen om de mijne ook niet met Uw in alle vaagheid zo loodzware aanwezigheid te belasten?
Ik zie in alle eerlijkheid maar weinig heil in het herstellen van de virtuele contacten met Uwe Luidruchtigheid, daar Uw chaotische ontboezemingen thuishoren in het centrum van een van uw eigen, zwarte gaten, waar behalve aan tijd en ruimte ook aan het verstand een einde komt.

Dank U

Uw Toegenegen Vriend JanSalie/Iznogoodh

25-05-2006, 01:22

Citaat door JanSalie:
Geachte Heer Dromer,

Zoudt U, aangezien ik al enige weken consequent van Uw topics weg blijf, wellicht de elementaire beleefdheid op willen brengen om de mijne ook niet met Uw in alle vaagheid zo loodzware aanwezigheid te belasten?
Ik zie in alle eerlijkheid maar weinig heil in het herstellen van de virtuele contacten met Uwe Luidruchtigheid, daar Uw chaotische ontboezemingen thuishoren in het centrum van een van uw eigen, zwarte gaten, waar behalve aan tijd en ruimte ook aan het verstand een einde komt.

Dank U

Uw Toegenegen Vriend JanSalie/Iznogoodh
ow wist niet dat jij het was iznogoodh. waarom mag ik niet op je topics reageren? en waarom wil je me niet spreken?

ps. je bent trouwens welkom in mijn nieuwe groepje> link.

iedereen wat dat betreft is welkom.

25-05-2006, 01:33

Citaat door dromer:
ow wist niet dat jij het was iznogoodh. waarom mag ik niet op je topics reageren? en waarom wil je me niet spreken?

ps. je bent trouwens welkom in mijn nieuwe groepje> link.

iedereen wat dat betreft is welkom.
Je bent kort van memorie. Het is nog niet zo lang geleden dat je me verzocht weg te blijven van je topics die zo triest geurden naar geestverruimende middelen. Waarmee ik geen probleem heb. Want ik retourneer de gunst graag. Dus zeg ik in alle vriendschap: wegwezen, opzouten, opkrassen. Verlos me van het uitzicht op je groene gribusteksten..

25-05-2006, 01:40

Citaat door JanSalie:
Je bent kort van memorie. Het is nog niet zo lang geleden dat je me verzocht weg te blijven van je topics die zo triest geurden naar geestverruimende middelen. Waarmee ik geen probleem heb. Want ik retourneer de gunst graag. Dus zeg ik in alle vriendschap: wegwezen, opzouten, opkrassen. Verlos me van het uitzicht op je groene gribusteksten..
ow daar kan ik me niks van herinneren. ik herinner me wel een topic die je opende waarin je claimde een vers te hebben ontmanteld in wetenschappelijke onwaarheid. en ik je hypothese vrijwel ontkrachte met de juiste beargumentatie, waarop je me verzocht weg te gaan middels een pm bericht.

wanneer was het dat ik je verzocht weg te wezen? want ik heb inderdaad een slecht geheugen.

25-05-2006, 02:24
sluit topic?

we hebben we u nodig voor uw humor, iznogoodh. Je "intelligentie"(in de mate die je bezit natuurlijk) mag je bijhouden.