Bekijk volle/desktop versie : De vrouw slaan ???

30-05-2003, 22:00
Asalamoe aleikoum,

Ik zou graag willen weten of er echt in de koran staat dat de man de vrouw mag slaan wanneer zij een gruweldaad begaat en wanneer de man 4 getuigen heeft.

Wanneer mag je spreken van een gruweldaad ? Hoe groot is de kans dat er 4 getuigen zullen zijn ?

Wat mag de vrouw dan doen wanneer haar man een gruweldaad begaat?

Volgens lost het slaan van een volwassen persoon niets op.

Wassalamoe aleikoum,
Rabiya

31-05-2003, 18:12

Assalaam Alaikum zuster

Een vrouw mag scheiden! Daar komt bij kijken dat de man verantwoordelijk is voor zijn vrouw en kinderen. Als een vrouw bijv zonder toestemming van haar man een andere man binnenlaat in haar huis en se.x heeft dat is een absoluut een gruwel.

An-Nisa 15. En voor degenen uwer vrouwen, die zich aan ontucht schuldig maken, roept vier uwer als getuigen tegen haar en als zij getuigen, sluit haar dan in de huizen op, totdat de dood haar achterhaalt, of totdat Allah haar een weg opent.

16. En als twee temiffen van u zich hieraan schuldig maken, straft hen beiden. En als zij berouw hebben en zich verbeteren, laat hen dan met rust, voorzeker, Allah is Berouwaanvaardend, Genadevol.

34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

Kijk zuster het klinkt misschien hard maar dat is het niet. Je man is verantwoordelijk ook voor jou en je kinderen. Jouw man mag je niet zo maar slaan, omdat je het eten nog niet op tafel hebt staan ofzo. Alleen als je ongeluk naar het gezin toebrengt dan mag hij je een tik geven.
Als je de onderstaande Hadith`s leest dan zie je hoe makkelijke boordeling een goede moslimvrouw krijgt Subhan Allah

ledere vrouw, die sterft, terwijl haar man niet misnoegd is over haar, komt in het paradijs.

Overgeleverd door: At-Tirmidhi, Ibn Majih

Wanneer een vrouw haar vijf gebeden (per dag) doet en elke maand Ramadan vast en kuis is en niet ongehoorzaam is jegens haar man, deel haar dan mede, dat zij het paradijs binnen mag treden, door welke deur zij ook kiest.

Overgeleverd door: Ahmad Ibn Hanbal

Hier lees je dat er absolute rechtvaardigheid is:

Jullie hebben rechten over jullie vrouwen en jullie vrouwen hebben ook rechten op je!

Overgeleverd door: At-Tirmidhi, Ibn Majih

Hij is de volmaakste moslim, wiens aard ât beste is, en de besten van jullie zijn zij, die zich ât best gedragen tegenover hun vrouwen.

Overgeleverd door: At-Tirmidhi

31-05-2003, 18:31
Djazak Allah Ghairan broeder, Alle lof zij Allah!

31-05-2003, 21:39

Citaat:
Origineel gepost door Germen
In de koran staat in werkelijkheid iets anders.

http://www.monotheist.nl/slaan.html
kom met betere bronnen.

31-05-2003, 22:43

Asalamoe aleikoum,

Ik ben geschrokken van jouw reactie Ibrahim A en ik moet zeggen dat ik er als moslima helemaal niets aan heb. Het lezen ervan kost me alleen maar energie en ik leer er niets van. Zulke reacties moet je voortaan achterwege laten, want dat noem ik misbruik van woorden en de mens moet alleen woorden gebruiken als hij of zij iets zinnigs te melden heeft.

Verder wil ik Danae vanuit de grond van mijn hart bedanken voor haar uitgebreide uitleg. Ik heb echter nog wel vragen etc naar aanleiding van jouw stuk. Jij schreef namelijk:
Een vrouw mag scheiden! Daar komt bij kijken dat de man verantwoordelijk is voor zijn vrouw en kinderen. Als een vrouw bijv zonder toestemming van haar man een andere man binnenlaat in haar huis en se.x heeft dat is een absoluut een gruwel.---> Maar mijn vraag is of zo vrouw dan geen mannen meer binnen zal laten als haar man haar 1 keer slaat ? Ik hoor juist verhalen waarbij de man helemaal niet meer bij zo een vrouw wil blijven en wat voor nut heeft het slaan dan als je weggaat bij zo een vrouw ?
Ik weet verder bijvoorbeeld dat veel getrouwde mannen vreemd zijn gegaan van de 1ste generatie, maar wat mag een vrouw doen als haar man vreemdgaat ? Slaan kan natuurlijk niet, omdat mannen sterker zijn, tenzij de man de vrouw moet toelaten hem te slaan als hij is vreemdgegaan

An-Nisa 15. En voor degenen uwer vrouwen, die zich aan ontucht schuldig maken, roept vier uwer als getuigen tegen haar en als zij getuigen, sluit haar dan in de huizen op, totdat de dood haar achterhaalt, of totdat Allah haar een weg opent. ---> Hoe groot is de kans eigenlijk dat een man 4 getuigen zal vinden ?In de praktijk handelt de man op grond van 1 getuige al.

16. En als twee temiffen van u zich hieraan schuldig maken, straft hen beiden. En als zij berouw hebben en zich verbeteren, laat hen dan met rust, voorzeker, Allah is Berouwaanvaardend, Genadevol. ---> Ik moet hier eerst uitzoeken wat de betekenis is van temiffen.

34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. ---> Betekent dit dat omdat de man de kostwinner is, hij de daarom de voogd is over de vrouw ?

Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot. ---> Op dit punt vraag ik me af hoe ver de gehoorzaamheid moet gaan. Wat als een intelligente vrouw een niet-intelligente man trouwt ? Wat als hij haar dingen zou bevelen die niet verstandig zijn ? Wat als zij hem moet gehoorzamen in dingen die hun problemen zouden geven ?Wat als de man zelf drinkt en niet bidt etc, dient de vrouw haar man dan nog te gehoorzamen ????

Kijk zuster het klinkt misschien hard maar dat is het niet. Je man is verantwoordelijk ook voor jou en je kinderen. Jouw man mag je niet zo maar slaan, omdat je het eten nog niet op tafel hebt staan ofzo. Alleen als je ongeluk naar het gezin toebrengt dan mag hij je een tik geven.
Als je de onderstaande Hadith`s leest dan zie je hoe makkelijke boordeling een goede moslimvrouw krijgt Subhan Allah---> Ik ken 3 vrouwen in mijn naaste omgeving die zijn mishandelt door hun mannen de mannen hebben ooit gehoord dat je je vrouw mag slaan als ze jou niet gehoorzaamt en zij vatten en interpreteren dit geheel verkeerd. De vrouwen in kwestie zijn alle 3 hele rustige geduldige vrouwen. Een van de mannen is een man die op straat naar jonge meisjes lonkt en toetert en als hij in Marokko verblijft geniet hij altijd in zijn eentje van het strand en vrouw-lief moet thuisblijven. De andere man is een jongeman van nog geen 30 en wil leven als een man van 60, omdat hij dan de goedkeuring krijgt van zijn vrouw. Dus geen muziek in huis en vrouw-lief moet altijd thuisblijven etc etc. Omdat zijn vrouw ongelukkig is met zo een leven zijn ze uit elkaar. Op straat mishandelt hij haar nadat ze uit elkaar zijn. De mannen die hun vrouw slaan, slaan haar niet omdat ze is vreemdgegaan, dus ze heeft geen gruweldaad gepleegd, maar ze voelen zich machtig wanneer zij hun vrouw slaan. Het is een manier geworden om hun woede te uiten of te verwerken, een manier om hun frustraties te verwerken. In zo een gezin zullen de kinderen het meest lijden en uiteindelijk ook de ouders, omdat je zult oogsten wat je zaait.

Ik vrees gewoon dat omdat er in de koran staat dat de man de vrouw mag slaan, veel mannen dit eerder zullen doen dan wanneer er stond dat het een grote zonde is, dit te doen. Ik vraag me dus af of mannen hierdoor niet makkelijker en sneller zoiets zouden doen, dan wanneer er in zou hebben gestaan dat het niet mag. Ik denk dat het slaan van een volwassen iemand geen vruchten zal afwerpen. Ik vraag me dus af wat de eigenlijke doel is om een volwassen iemand te slaan. Bij een klein kind geef je een kleine tik om hem haar goed gedrag aan te leren. Een volwassen iemand is volgens mij echter al opgevoed en ik vraag me dus af in hoeverre een kleine tik van de man, de vrouw ertoe aan zal zetten tot goed gedrag. Er zijn veel Westerse mensen die menen dat een kleine tik(aan een kind) ertoe bijdraagt dat het kind goed gedrag aanleert. Een kleine tik is ook slaan.

ledere vrouw, die sterft, terwijl haar man niet misnoegd is over haar, komt in het paradijs.---> Om heel eerlijk te zijn ben ik het hier niet helemaal mee eens. Het lijkt alsof de man voor zijn vrouw kan bepalen of zij naar het paradijs zal gaan. Ik zag ooit een programma waarin een man zijn vrouw liet prostitueren en zij leefden van dat geld. Haar man was tevreden. Er zullen mannen zijn die nooit tevreden zullen zijn met hun vrouw al zal ze ze op handen en voeten dragen bij wijze van spreken. Er zullen mannen zijn die al tevreden zijn met hun vrouw omdat zij mooi is en met hen getrouwd. Ik denk dat de vrouw alleen naa het paradijs zal gaan als God tevreden is over haar en niet haar medemens, want God is degene die ons werkelijk kan beoordelen en die ook weet wat er in onze hart en hoofd omgaat.

Wassalamoe aleikoum,
Rabiya

Wassalamoe aleikoum,
Rabiya

01-06-2003, 00:49

Citaat:
Origineel gepost door Rabiya
Asalamoe aleikoum,

Ik ben geschrokken van jouw reactie Ibrahim A en ik moet zeggen dat ik er als moslima helemaal niets aan heb. Het lezen ervan kost me alleen maar energie en ik leer er niets van. Zulke reacties moet je voortaan achterwege laten, want dat noem ik misbruik van woorden en de mens moet alleen woorden gebruiken als hij of zij iets zinnigs te melden heeft.

Verder wil ik Danae vanuit de grond van mijn hart bedanken voor haar uitgebreide uitleg. Ik heb echter nog wel vragen etc naar aanleiding van jouw stuk. Jij schreef namelijk:
Een vrouw mag scheiden! Daar komt bij kijken dat de man verantwoordelijk is voor zijn vrouw en kinderen. Als een vrouw bijv zonder toestemming van haar man een andere man binnenlaat in haar huis en se.x heeft dat is een absoluut een gruwel.---> Maar mijn vraag is of zo vrouw dan geen mannen meer binnen zal laten als haar man haar 1 keer slaat ? Ik hoor juist verhalen waarbij de man helemaal niet meer bij zo een vrouw wil blijven en wat voor nut heeft het slaan dan als je weggaat bij zo een vrouw ?
Ik weet verder bijvoorbeeld dat veel getrouwde mannen vreemd zijn gegaan van de 1ste generatie, maar wat mag een vrouw doen als haar man vreemdgaat ? Slaan kan natuurlijk niet, omdat mannen sterker zijn, tenzij de man de vrouw moet toelaten hem te slaan als hij is vreemdgegaan

An-Nisa 15. En voor degenen uwer vrouwen, die zich aan ontucht schuldig maken, roept vier uwer als getuigen tegen haar en als zij getuigen, sluit haar dan in de huizen op, totdat de dood haar achterhaalt, of totdat Allah haar een weg opent. ---> Hoe groot is de kans eigenlijk dat een man 4 getuigen zal vinden ?In de praktijk handelt de man op grond van 1 getuige al.

16. En als twee temiffen van u zich hieraan schuldig maken, straft hen beiden. En als zij berouw hebben en zich verbeteren, laat hen dan met rust, voorzeker, Allah is Berouwaanvaardend, Genadevol. ---> Ik moet hier eerst uitzoeken wat de betekenis is van temiffen.

34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. ---> Betekent dit dat omdat de man de kostwinner is, hij de daarom de voogd is over de vrouw ?

Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot. ---> Op dit punt vraag ik me af hoe ver de gehoorzaamheid moet gaan. Wat als een intelligente vrouw een niet-intelligente man trouwt ? Wat als hij haar dingen zou bevelen die niet verstandig zijn ? Wat als zij hem moet gehoorzamen in dingen die hun problemen zouden geven ?Wat als de man zelf drinkt en niet bidt etc, dient de vrouw haar man dan nog te gehoorzamen ????

Als je de onderstaande Hadith`s leest dan zie je hoe makkelijke boordeling een goede moslimvrouw krijgt Subhan Allah---> Ik ken 3 vrouwen in mijn naaste omgeving die zijn mishandelt door hun mannen de mannen hebben ooit gehoord dat je je vrouw mag slaan als ze jou niet gehoorzaamt en zij vatten en interpreteren dit geheel verkeerd. De vrouwen in kwestie zijn alle 3 hele rustige geduldige vrouwen. Een van de mannen is een man die op straat naar jonge meisjes lonkt en toetert en als hij in Marokko verblijft geniet hij altijd in zijn eentje van het strand en vrouw-lief moet thuisblijven. De andere man is een jongeman van nog geen 30 en wil leven als een man van 60, omdat hij dan de goedkeuring krijgt van zijn vrouw. Dus geen muziek in huis en vrouw-lief moet altijd thuisblijven etc etc. Omdat zijn vrouw ongelukkig is met zo een leven zijn ze uit elkaar. Op straat mishandelt hij haar nadat ze uit elkaar zijn. De mannen die hun vrouw slaan, slaan haar niet omdat ze is vreemdgegaan, dus ze heeft geen gruweldaad gepleegd, maar ze voelen zich machtig wanneer zij hun vrouw slaan. Het is een manier geworden om hun woede te uiten of te verwerken, een manier om hun frustraties te verwerken. In zo een gezin zullen de kinderen het meest lijden en uiteindelijk ook de ouders, omdat je zult oogsten wat je zaait.

Ik vrees gewoon dat omdat er in de koran staat dat de man de vrouw mag slaan, veel mannen dit eerder zullen doen dan wanneer er stond dat het een grote zonde is, dit te doen. Ik vraag me dus af of mannen hierdoor niet makkelijker en sneller zoiets zouden doen, dan wanneer er in zou hebben gestaan dat het niet mag. Ik denk dat het slaan van een volwassen iemand geen vruchten zal afwerpen. Ik vraag me dus af wat de eigenlijke doel is om een volwassen iemand te slaan. Bij een klein kind geef je een kleine tik om hem haar goed gedrag aan te leren. Een volwassen iemand is volgens mij echter al opgevoed en ik vraag me dus af in hoeverre een kleine tik van de man, de vrouw ertoe aan zal zetten tot goed gedrag. Er zijn veel Westerse mensen die menen dat een kleine tik(aan een kind) ertoe bijdraagt dat het kind goed gedrag aanleert. Een kleine tik is ook slaan.

ledere vrouw, die sterft, terwijl haar man niet misnoegd is over haar, komt in het paradijs.---> Om heel eerlijk te zijn ben ik het hier niet helemaal mee eens. Het lijkt alsof de man voor zijn vrouw kan bepalen of zij naar het paradijs zal gaan. Ik zag ooit een programma waarin een man zijn vrouw liet prostitueren en zij leefden van dat geld. Haar man was tevreden. Er zullen mannen zijn die nooit tevreden zullen zijn met hun vrouw al zal ze ze op handen en voeten dragen bij wijze van spreken. Er zullen mannen zijn die al tevreden zijn met hun vrouw omdat zij mooi is en met hen getrouwd. Ik denk dat de vrouw alleen naa het paradijs zal gaan als God tevreden is over haar en niet haar medemens, want God is degene die ons werkelijk kan beoordelen en die ook weet wat er in onze hart en hoofd omgaat.

Wassalamoe aleikoum,
Rabiya

Wassalamoe aleikoum,
Rabiya
Assalaam Alaikum Rabiya

Je schreef:
Maar mijn vraag is of zo vrouw dan geen mannen meer binnen zal laten als haar man haar 1 keer slaat ? Ik hoor juist verhalen waarbij de man helemaal niet meer bij zo een vrouw wil blijven en wat voor nut heeft het slaan dan als je weggaat bij zo een vrouw ? Ik weet verder bijvoorbeeld dat veel getrouwde mannen vreemd zijn gegaan van de 1ste generatie, maar wat mag een vrouw doen als haar man vreemdgaat ? Slaan kan natuurlijk niet, omdat mannen sterker zijn, tenzij de man de vrouw moet toelaten hem te slaan als hij is vreemdgegaan

Zuster dat ligt per persoon verschillend, iemand kan heel vergevingsgezind zijn en een ander juist weer niet. Het belangrijkste is dat de "schuldige" oprecht berouw heeft getoond naar Allah toe en natuurlijk ook aan de partner. Als Allah kan vergeven waarom zou een mens het dan niet kunnen? Maar dit werkt natuurlijk niet als deze persoon steeds in dezelfde fout terug valt. Er kunnen ook ander dingen spelen als overspel. Een vrouw die haar man is vreemdgegaan kan 2 dingen doen, of ze pakt haar koffers en gaat terug naar haar familie en vraagt een scheiding aan (wat haar goed recht is), of als haar man echt spijt heeft van zijn overspel vergeeft zij hem dit en geeft het huwlijk nog een kans. Inch Allah zou ze erg geliefd zijn bij Allah omdat ze vergevingsgezind is en verdiend hiermee ook Hasanaat Inch Allah. Het ligt er maar net aan hoe sterk je bent. Iemand die niet gelovig is zou zeggen, nou echt niet die rotzak bekijkt het maar! Daar is het gat van de deur. Natuurlijk dat zou ook mijn eerste reactie zijn als mijn eventuele man dat zou doen. Maar het punt is nu eenmaal dat het leven maar zo kort is hier op aarde, we leven alleen om Allah te aanbidden en Inch Allah het paradijs te verdienen. Als jij iemand bent die goed is voor anderen en mensen kunt vergeven heb je weer een stapje richting paradijs gezet Inch Allah. Maar nogmaals dan moet die man wel echt berouw hebben natuurlijk allereerst naar Allah en ten tweede naar mij. Daarbij wil ik wel zeggen dat een echte gelovige met Godsvrees dit niet zo snel zou doen. Allahoe A3lem.

01-06-2003, 00:50
vervolg:

Je schreef:

Hoe groot is de kans eigenlijk dat een man 4 getuigen zal vinden ?In de praktijk handelt de man op grond van 1 getuige al.

Volgens de Shariah moet men 4 getuigen hebben van de pene.tratie zelf. Plus deze mensen moeten zeer betrouwbaar zijn indien ze als getuigen worden gehoord. Kijk als jouw man de slaapkamer binnenkomt en hij ziet zijn vrouw liggen met een andere man, dan wacht hij natuurlijk niet tot zijn broers ook even als getuige langs komen en dan kan hij zijn vrouw zelf straffen. Maar voor de Shariah heb je 4 getuigen nodig (bijv. voor een steniging, of zweepslagen)

Je schreef:

Betekent dit dat omdat de man de kostwinner is, hij de daarom de voogd is over de vrouw ?

Allah heeft de man geschapen en de vrouw als levensgezellin. De man is het hoofd van zijn gezin. Hij moet zijn gezin kleden, voeden, en onderhouden en zorgen dat de Islam de kern van het gezin vormt. Dat betekent niet dat de vrouw minder belangrijk is. Zij heeft minstens net zo`n belangrijke taak namelijk het onderwijzen van haar evt. kinderen. en natuurlijk zorg dragen voor alles binnenshuis.

Je schreef:

Op dit punt vraag ik me af hoe ver de gehoorzaamheid moet gaan. Wat als een intelligente vrouw een niet-intelligente man trouwt ? Wat als hij haar dingen zou bevelen die niet verstandig zijn ? Wat als zij hem moet gehoorzamen in dingen die hun problemen zouden geven ?Wat als de man zelf drinkt en niet bidt etc, dient de vrouw haar man dan nog te gehoorzamen ????

De gehoorzaamheid stopt als de man dingen doet of vraagt die tegen de Islam ingaan. Hoe kun jij nu gehoorzaam zijn aan iemand die Allah ongehoorzaam is? Je zou je in die situatie heel goed moeten realiseren dat het niet verstandig is om bij zo`n man te blijven. Eerst moet je proberen die man te overtuigen van zijn slechte daden tegenover Allah, en proberen hem uit te nodigen naar het gebed. Een man die drinkt, en dus ook thuis drinkt brengt haram naar jou huis toe, hoe kun je dat nu accepteren? Praat erover Inch Allah krijgt hij Godsvrees en stopt met de slechte dingen. Zo niet dan zou ik die man laten gaan. Hoe kan zoiemand nou een leraar zijn voor mijn kinderen? Als je voor jouw geloof deze man opgeeft zal Allah je Inch Allah een betere man ervoor in de plaats geven.

Over intelligentie het volgende: een man die nooit naar school is geweest, kan 10 keer beter zijn dan een "intelligente" hoogopgeleide man. Het verschil zit em in de Imaan van een man. Een goede moslim weet wat Allah`s rechten en wetten zijn, en hij zou zijn vrouw dan ook heel goed behandelen om Allah`s tevredenheid te behagen.

Je schreef:

Ik ken 3 vrouwen in mijn naaste omgeving die zijn mishandelt door hun mannen de mannen hebben ooit gehoord dat je je vrouw mag slaan als ze jou niet gehoorzaamt en zij vatten en interpreteren dit geheel verkeerd. De vrouwen in kwestie zijn alle 3 hele rustige geduldige vrouwen. Een van de mannen is een man die op straat naar jonge meisjes lonkt en toetert en als hij in Marokko verblijft geniet hij altijd in zijn eentje van het strand en vrouw-lief moet thuisblijven. De andere man is een jongeman van nog geen 30 en wil leven als een man van 60, omdat hij dan de goedkeuring krijgt van zijn vrouw. Dus geen muziek in huis en vrouw-lief moet altijd thuisblijven etc etc. Omdat zijn vrouw ongelukkig is met zo een leven zijn ze uit elkaar. Op straat mishandelt hij haar nadat ze uit elkaar zijn. De mannen die hun vrouw slaan, slaan haar niet omdat ze is vreemdgegaan, dus ze heeft geen gruweldaad gepleegd, maar ze voelen zich machtig wanneer zij hun vrouw slaan. Het is een manier geworden om hun woede te uiten of te verwerken, een manier om hun frustraties te verwerken. In zo een gezin zullen de kinderen het meest lijden en uiteindelijk ook de ouders, omdat je zult oogsten wat je zaait. Ik vrees gewoon dat omdat er in de koran staat dat de man de vrouw mag slaan, veel mannen dit eerder zullen doen dan wanneer er stond dat het een grote zonde is, dit te doen. Ik vraag me dus af of mannen hierdoor niet makkelijker en sneller zoiets zouden doen, dan wanneer er in zou hebben gestaan dat het niet mag. Ik denk dat het slaan van een volwassen iemand geen vruchten zal afwerpen. Ik vraag me dus af wat de eigenlijke doel is om een volwassen iemand te slaan. Bij een klein kind geef je een kleine tik om hem haar goed gedrag aan te leren. Een volwassen iemand is volgens mij echter al opgevoed en ik vraag me dus af in hoeverre een kleine tik van de man, de vrouw ertoe aan zal zetten tot goed gedrag. Er zijn veel Westerse mensen die menen dat een kleine tik(aan een kind) ertoe bijdraagt dat het kind goed gedrag aanleert. Een kleine tik is ook slaan.

Helaas heb je ook mannen die geen onderscheidt kunnen maken tussen tussen pure Islam en de culturele beleving en tradities van een bepaald land of streek of groep. Zijn wel trieste gevallen hoor wat je opnoemt, echt sneu voor die vrouwen, maar kennen deze vrouwen hun rechten niet? Laat ze eens de Qo`ran onder hun man zijn neus drukken en anders eens met een Imam gaan praten. Een vrouw is geen boksbal of pispaaltje en deze mannen kunnen beter aan hun Imaan gaan werken zodat hun frustraties Inch Allah eens onder controle zullen krijgen. Het hele gezin leidt hieronder inderdaad, en ik vraag me af als iemand zo`n voorbeeld voor zijn kinderen wil? Zo blijft die achterlijkheid bestaan van generatie op generatie. Sommige mensen lezen de Qo`ran "blind" zij willen alleen lezen wat positief is voor hun maar ze verdraaien de contex.

Over wat jij vind van het slaan van volwassen, dat respecteer ik maar ik wil er wel bij zeggen dat Allah de regels bedenkt, wij kunnen met onze minimale kennis wel gaan raden of argumenten geven van het hoe en waarom. Maar Allah heeft met alles een reden, en weet als iets goed of iets niet goed voor ons is. Een mens heeft nu eenmaal leiding en regels nodig, dat is ook zo op je werk en op school etc. Zonder regels wordt het maar een zootje. Maar de regels van Allah mogen nooit maar dan ook nooit misbruikt worden!

Je schreef:

Om heel eerlijk te zijn ben ik het hier niet helemaal mee eens. Het lijkt alsof de man voor zijn vrouw kan bepalen of zij naar het paradijs zal gaan. Ik zag ooit een programma waarin een man zijn vrouw liet prostitueren en zij leefden van dat geld. Haar man was tevreden. Er zullen mannen zijn die nooit tevreden zullen zijn met hun vrouw al zal ze ze op handen en voeten dragen bij wijze van spreken. Er zullen mannen zijn die al tevreden zijn met hun vrouw omdat zij mooi is en met hen getrouwd. Ik denk dat de vrouw alleen naa het paradijs zal gaan als God tevreden is over haar en niet haar medemens, want God is degene die ons werkelijk kan beoordelen en die ook weet wat er in onze hart en hoofd omgaat.

Lieve zuster, Allah is alziend en HIJ alleen weet wat er werkelijk in de harten van de mensen schuilt, daar komt nog bij dat Allah uiterst rechtvaardig is. De voorbeelden die je hierboven opnoemt zijn dus geen rechtvaardigheid.

Moge Allah en jullie mij vergeven als ik in mijn onwetenheid iets verkeerd heb gezegd

Assalaam Alaikum Wa Rachmatoelahi Wa Barakato, Samira

01-06-2003, 14:42
Germen, Edip Yuksel is jouw bron?

07-11-2010, 21:19
Salaamu3ahlaykoum wa rahmatu Allahi wa barakatuhu,

Blijkbaar leeft bij velen de overtuiging dat slaan van vrouwen in de Islam is toegestaan. Maar laten we onszelf eerst de volgende vragen voorhouden: Komt het slaan van vrouwen alleen voor bij moslims? Komt het ook bij andersgelovigen voor? Zijn andersgelovigen er in geslaagd om vrouwenmishandeling volledig uit de samenleving te verbannen. Op welke wijze kun je het slaan van vrouwen voorkomen en hoe zou je dat volgens de Islam kunnen aanpakken?

De profeet sprak ooit zijn afschuw uit over het slaan en zei: 'Hoe is het mogelijk dat iemand zijn vrouw slaat zoals je een wilde kameel slaat en vervolgens met haar wil slapen?'

En van Aisha (de vrouw van de profeet) weten we dat de profeet zelf nooit zijn vrouwen, dienaren of andere mensen geslagen heeft. Metgezel Abu Masud al-Badri vertelt over slaan het volgende verhaal: 'Ik was mijn dienaar met een zweep aan het slaan. Toen hoorde ik een stem achter me, "Pas op Abu Masud", maar ik herkende de stem niet, want de stem was gekleurd door intense boosheid. De profeet zei:" Pas op Abu Masud, pas op Abu Masud, pas op Abu Masud; want zeer zeker God heeft meer macht over jou dan jij over je dienaar." Vanaf die dag heb ik nooit meer mijn dienaren geslagen.'

De Quraan behandelt het onderwerp slaan van vrouwen als volgt (4.34): 'Mannen zijn de beschermers en onderhouders van hun echtgenotes omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten in [fysieke] kracht en omdat zij van hun rijkdommen zullen besteden [aan hun vrouwen]. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die vroom zijn en heimelijk bewaren hetgeen God onder haar hoede heeft gesteld. En degenen die zich slecht gedragen: wijst haar [eerst] terecht en [als dat niet helpt] laat haar in haar bedden alleen en [als laatste en ook afgeraden] geef haar een lichte tik [in plaats van haar te slaan]. Als zij hun gedrag veranderen, zoekt geen weg tegen haar[door oude koeien uit de sloot te halen of het herkauwen van ruzies]. Waarlijk, God is Verheven, Groot.'

Vervolgens is er, als bovengenoemde stappen tot verzoening tussen man en vrouw niet helpen, de volgende richtlijn (4.35): 'En als gij een breuk tussen hen vreest, stelt dan een scheidrechter [bemiddelaar] van zijn familie en van haar familie aan. Indien zij verzoening wensen zal God deze tussen hen tot stand brengen. Voorzeker, God is Alwetend, Alkennend.'

De Islam probeert het slaan van vrouwen te voorkomen door:

De voorbeeldfunctie van de profeet Mohammed, die zijn vrouw nooit geslagen heeft.
Het inbouwen van een 'stappenplan' door bijvoorbeeld eerst het gesprek aan te gaan
Over te gaan tot seksuele onthouding (voor mannen vaak een reden snel tot inkeer te komen) Want je mag niet met je vrouw slapen zolang je ruzies niet hebt bijgelegd.
Als dat niet helpt, wordt er gedoogd dat er symbolische lichte tik toe met een miswak (een tandenborstel van hout van ongeveer 20 x 1 cm) vanuit de pols (dus niet vanuit de elleboog of schouder) en niet in het gezicht of op intieme gedeelten wordt gegeven.
Islam heeft voor alle situaties regels ook voor die situaties die absoluut ongewenst zijn binnen een gezin. Het feit dat Islam hier regels voor heeft betekent niet dat men hiertoe wordt opgeroepen om zijn vrouw te slaan, integendeel. Deze regels en adviezen zijn juist bedoelt om agressieve en communicatie-arme mannen in het gareel te houden en vrouwen tegen hen in bescherming te nemen.

In de Quraan staat trouwens nergens dat vrouwen als zij geslagen en mishandeld worden dit lijdzaam moeten ondergaan. In sommige gevallen is het raadzaam om verzet te plegen. Het is mijns inziens een legitieme grond voor echtscheiding als een man zijn handen niet thuis kan houden.

07-11-2010, 21:38

Citaat door ibrahim_A:
kijk als jij niets doet heeft de man geen reden om je te slaan Ben je iets van plan ofzo???