Bekijk volle/desktop versie : Daliel gevraagd betreft tranen



19-05-2006, 18:50
salam ou aleikum iedereen,


Ik heb een vraagje voor jullie.

Ik heb ooit ergens gelezen dat tranen een zegen waren van Allah .
Ken hier iemand de daliel van? Of iets dat hiermee te maken heeft.


Alvast bedankt

Ma3a salam (a)

19-05-2006, 20:26


Abu Umaamah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:
"Er is niets meer geliefd bij Allah de Meest Verhevene dan de twee druppels en de twee kenmerken:
Een traandruppel die gehuild wordt vanwege vrees voor Allah de Meest Verhevene en een bloed druppel die vergoten wordt voor de Zaak van Allah de Meest Verhevene. En wat de twee kenmerken betreft; dat is het verdragen/doorstaan voor de Zaak van Allah en de ander is datgene wat ontvangen wordt bij het uitvoeren van een verplichting die Allah heeft bevolen."
Verzameld door at-Tirmidhee; hadith hasan. Zie al-Mishkaat en Saheeh at-Targheeb.

"Aan zeven (mensen) zal de Schaduw van Allah worden geschonken op de Dag wanneer er geen andere schaduw is dan die van Hem:
Een goede leider (die vast houdt aan de Qur'aan en de soenah),
Een jongeling die opgegroeid is met het aanbidden van Allah,
Iemand wiens hart met de moskee verbonden is,
Twee mensen die elkaar omwille van Allah lief hebben en op die manier naar en uit elkaar gaan, een man die door een mooie vrouw die aanzien heeft wordt verleidt, en zegt:
"Ik vrees Allah."(Hij zegt dit of met de tong of met het hart; de vrouw die knap is en aanzien heeft wordt genoemd omdat zij meer begeerd wordt en moeilijker te krijgen is.)
Iemand die in het geheim sadaqah geeft zodat zijn linkerhand niet weet wat zijn rechterhand gegeven heeft.
En iemand wiens ogen zich met tranen vullen wanneer hij Allah in eenzaamheid." herinnert
Verzameld door al-Bukharie, Muslim en anderen. Zie Saheeh at-Targheeb (1/201)

In soerah al-Baqarah 2;282 zegt Allah:
HEB GODSVREES EN ALLAAH LEERT JULLIE
WA ATTAQOELLAAH WA YOE'ALLI MOEKOEM ALLAAH
In Rooh al-Ma'aanee staat hierover:"Attaqoellaah" in wat Hij jullie bevolen heeft en wat Hij jullie verboden heeft.
"Allah leert jullie" Zijn wetten, die jullie beste interesses bevat; en huilen is een deel daarvan. Allah zegt in soerah al 'Ankaboet 29:69:
EN WAT DEGENEN BETREFT DIE HARD VOOR ONZE ZAAK STRIJDEN,
WIJ ZULLEN HEN ZEKER NAAR ONZE WEGEN LEIDEN
En huilen behoort daartoe."

Anas heeft overgeleverd dat Rasuulullaah(s.a.s.) heeft gezegd:
"Drie soorten mensen zullen de zoetheid van imaan proeven:
Degene die meer van Allah en Zijn boodschapper houdt dan van wie dan ook,
Degene die een ander lief heeft omwille van Allah,
En degene die het haat om naar ongeloof te keren zoals hij het haat om in het vuur te komen.
En huilen behoort tot deze zoetheid van imaan."
Al-Bukhaarie en Muslim.

19-05-2006, 20:32
DE VRUCHTEN VAN HUILEN VOOR ALLAH
- Allah zal op de Dag der Opstanding schaduw schenken aan diegene,
- diegene zal het Vuur niet binnen gaan of het Vuur zal hem niet raken,
- diegene zal Allah's liefde ontvangen, omdat de hadith ons laat weten: "er is niets geliefder bij Allah dan de twee druppels en de twee kenmerken; een traandruppel die gehuild wordt vanuit Godsvrees....."
- de gelukkige tijdingen van de boom "Tooba" in het Paradijs,
- de smaak van de zoetheid van imaan,
- toename van imaan en leiding,
- vrede en rust in de ziel,
- Allah zal hem een uitweg geven en een goede voorziening van waar hij het nooit verwachtte; zoals in soera at-Talaaq 65:2 staat;
DEGENE DIE TAQWA HEEFT, HIJ (ALLAH) ZAL VOOR HEM EEN UITWEG MAKEN
(om uit problemen te komen) HIJ ZAL HEM VOORZIEN VANUIT BRONNEN DIE HIJ ZICH NOOIT KON VOORSTELLEN.....
-Allah zal zijn zaken makkelijk voor hem maken; zoals in soerah at-Talaaq 65:4 staat:
DEGENE DIE TAQWA HEEFT, HIJ (ALLAH) MAAKT ZIJN ZAKEN MAKKELIJK VOOR HEM.
-diegene volgt de Profeet en de vrome voorgangers (de metgezellen), omdat huilen met taqwa van hun leiding is,
-in het Paradijs zullen zij ervan genieten om hun taqwa en huilen tijdens hun leven op aarde, zoals uit soera at-Toor 52:26 blijkt:
EN SOMMIGEN VAN HUN GAAN DICHT NAAR ANDEREN TOE.
ZEGGENDE: VOORHEEN WAREN WIJ BANG MET ONZE FAMILIES (VOOR DE STRAF VAN ALLAH). MAAR ALLAH IS VOOR ONS GENADEVOL GEWEEST EN HEEFT ONS TEGEN DE STRAF VAN HET VUUR BESCHERMD. WAARLIJK WIJ SMEEKTEN HEM VOORHEEN, HIJ IS AL-BARR ( DE MEEST GEVENDE), DE MEEST GENADEVOLLE.

19-05-2006, 20:57
salam,

Chokran alvast voor de informatie die je al meegegeven hebt.

Kijk, ik heb ooit een verhaal gelezen betreft onze Profeet Mohamed (vzm), dat hij tranen had, omwille van het verlies van zijn zoon. Ik herinner me dat de Profeet (vzm) zei, dat tranen een voorrecht was dat je van Allah krijgt...

Kent iemand dit verhaal.

Ik ben geen grote islam-kenner. Moge Allah me vergeven als ik iets verkeerd heb gezegd.

ma3a salam

19-05-2006, 21:50


"We waren met de Profeet (s.a.s.) toen een van zijn dochters hem via een boodschapper liet roepen, vertellende dat haar kleine kind of haar zoon stervende was. Dus vertelde de Profeet de Boodschapper:
"Ga terug naar haar en laat haat weten dat wat Allah neemt en geeft aan Hem toe behoort en dat alles een bepaalde tijd heeft, dus laat haar geduldig zijn en Allah's beloning in het Hiernamaals verwachten. "Later kwam de boodschapper terug bij de Profeet en zei: "Waarlijk zij heeft bij Allah gezworen dat u bij haar moet komen. "Dus stond de Profeet op en Sa'ad ibn 'Ubaadah en Mu'aadh ibn Jabal deden hetzelfde en ook ik ging met hen mee. De kleine jongen werd naar de Profeet opgetild en liet een kreunend geluid horen, alsof hij zijn laatste adem uit blies. Hierdoor overstroomden de Profeet's ogen zich met tranen, waardoor Sa'ad vroeg: ‘wat is dit O Rasuululllaah (s.a.s.)? :"Hij antwoordde: ‘dit is een rahma (genade) die Allah in de harten van Zijn dienaren heeft gestopt en waarlijk Allah schenkt genade aan die dienaren van Hem die genadevol zijn.’

Al-Bukhaarie en Muslim

20-05-2006, 02:13

Citaat door Tementje:
salam,

Chokran alvast voor de informatie die je al meegegeven hebt.

Kijk, ik heb ooit een verhaal gelezen betreft onze Profeet Mohamed (vzm), dat hij tranen had, omwille van het verlies van zijn zoon. Ik herinner me dat de Profeet (vzm) zei, dat tranen een voorrecht was dat je van Allah krijgt...

Kent iemand dit verhaal.

Ik ben geen grote islam-kenner. Moge Allah me vergeven als ik iets verkeerd heb gezegd.

ma3a salam
Als ik het goed heb was dat bij de dood van zijn zoon Ibrahiem, dat de Profeet tranen liet.

20-05-2006, 13:48
Ja zeker, het betreft idd bij het verlies van zijn zoon Ibrahiem (vzm) dat de Profeet (vzm) tranen liet.

Maar Marhabban2all heeft me het stukjes tekst bezorgd, waar ik op zoek naar was.

CHokran hiervoor.

Ma3a salam

20-05-2006, 14:10

Citaat door Tementje:
Ja zeker, het betreft idd bij het verlies van zijn zoon Ibrahiem (vzm) dat de Profeet (vzm) tranen liet.

Maar Marhabban2all heeft me het stukjes tekst bezorgd, waar ik op zoek naar was.

CHokran hiervoor.

Ma3a salam
Graag gedaan.
We zijn ervoor om elkaar te helpen.

Ma'a al salama