Bekijk volle/desktop versie : Vergeving



19-05-2006, 14:05
Sallaam moe3leekoem beste broeders en zusters,

Ik heb een vraag wat betreft vergeving. Stel er is een situatie geweest waarin een persoon jou om vergeving vraagt en je vergeeft deze persoon. Maar later besef je dat deze persoon jou onrecht aan heeft gedaan, kun je het dan terug nemen?

Kan je dan terug nemen dat je die persoon hebt vergeven, ook als je die persoon niet meer ziet of spreekt...??

Ik hoop dat jullie me een antwoord kunneng geven, liefst met daliel Insha Allah

19-05-2006, 14:25



Citaat door Whiterose1983:
Sallaam moe3leekoem beste broeders en zusters,

Ik heb een vraag wat betreft vergeving. Stel er is een situatie geweest waarin een persoon jou om vergeving vraagt en je vergeeft deze persoon. Maar later besef je dat deze persoon jou onrecht aan heeft gedaan, kun je het dan terug nemen?

Kan je dan terug nemen dat je die persoon hebt vergeven, ook als je die persoon niet meer ziet of spreekt...??

Ik hoop dat jullie me een antwoord kunneng geven, liefst met daliel Insha Allah
wie geen barmhartigheid toont zal geen barmhartigheid ontvangen.

19-05-2006, 16:57
Wa aleikum asalaam wa RahmatoeAllah wa BarakaToeh,

Je moet haar vergeven en blijven vergeven, wat ze je ook aan doet inschaAllah...dat is imaan oegtie. Oegtie je wilt toch dat je geliefd bent bij Allah Ta'alaa?? Lieve zuster, hier komt zusterschap bij kijken en het houden omwille van Allah Ta'allah....

Ik wil hiernaast ook een stuk dat ik heb geschreven naar je sturen, inschaAllah zal ik het hier ook neerzetten voor je.

InschaAllah zal dit je helpen:

Allah Ta'alaa zegt in soerat Al Imraan: ...die de woede onderdrukken en de mensen VERGEVEN, waarlijk Allah houdt van diegenen die het goede doen.

Onze profeet vrede zij met hem zei: Als een dienaar een vergeeft, dan zal Allah zijn eer juist laten toenemen (boechari)

Ook zei hij vrede zij met hem: 2 mensen die elkaar liefhebben omwille van Allah Ta laa, zullen een kleine overtreding, die door 1 van hen begaan wordt niet tussen hen laten komen (boechar)

En hij vrede zij met hem zei ook: Nieman van jullie bezit geloof totdat hij voor zijn broeder/ zuster wenstat wat hij of zij voorzichzelf wenst (boechari/moeslim)

Ook: Er zijn 3 zonden en iedereen die sterft en deze zonden niet begaan heeft, wordt voor al het overrige vergeven inschaAllah: het toekennen van deelgenoten aan Allah, het beoefenen van magie of hekserij en GEVOELENS VAN WROK HEBBEN VOOR EEN BROEDER OF ZUSTER. (boechari)

InschaAllah heb je hier wat aan, knschaAllah zal ik het verhaaltje, meer advies wat ik geschreven heb, hier onder neerzetten voor je . Ik heb het als het goed is ook ooit hier geplaatst op het forum.

VERGEVEN en houden omwille van Allah Ta'alaa is 1 van onze sterke wapens om onze imaan te beschermen en het niet weg te geven aan Saytaan! (moge Allah Ta'alaa ons tegen hem behoeden) Maar het vergroot ook onze harten....soubhanaAllah.

Wa salamoe aleikum wa RAhmatoe Allahwa BarakaToeh

19-05-2006, 17:05
Hier mijn verhaal dat ik kwijt wil:

Ik wil iets kwijt...

--------------------------------------------------------------------------------

A salamoe'aleikum wa RahmatoeAllah wa BarakaToeh allemaal,

InschaAllah verkeert iedereen in goede staat van imaan en gezondheid. Soms zit men te denken en kan er wat vreten aan je en wil je het kwijt. Maar niet kwijt aan 1 persoon maar aan de hele wereld, dit is ook de reden waarom ik deze mail naar iedereen stuur inschaAllah. Het is lang ik weet, maar neem een paar minuten de tijd. Niet zomaar lezen, lees het met je hart en gevoelens inschaAllah, er zitten namelijk vele voorbeelden van onze Profeet Mohammad vrede zij met hem bij. En wie wil nou niet dat de oemmah versterkt moet worden?

Wij delen iets bijzonders met elkaar, we delen een bijzondere band met elkaar. Een band dat belangrijker is dan deze hele wereld en haar inhoud. Een band die zijn gelijke niet kent. Een band die niet gebaseerd is op wereldse belangen, cultuur, ras, uiterlijk enz. Het is een band die inschaAllah tot de eeuwigheid zal duren, het is 1 van de grote ni'mat ! Deze band komt van Allah Ta'alaa. SoubahanaAllah iedereen moet je eens lezen wat ons al eigenlijk al verbind en wat we met elkaar delen: we zijn allen schepselen van Allah Ta'alaa en we delen het volgende:

La illaha illa Allah, moe7amadan RasoelAllah saw!

SoubhanaAllah het glimlachen naar je broeder/ zuster wordt gezien als sadaqa. Zusters glimlach naar je zusters met een menende glimlach die van uit je hart komt en omwille van Allah Ta'alaa is en groet haar met de groet van de salaam. Broeders glimlach naar jullie broeders met een menende glimlach (vanuit je hart) omwille van Allah Ta'alaa en groet hem met de groet van de salaam.

Laten we gaan voor het versterken van de broeder/zusterschap en laten we onze oemmah versterken inschaAllah, door een dikke stevige muur eromheen te bouwen, zodat niemand en niets er tussen in kan komen inschaAllah!!

Laat beledigingen niet tussen jullie inkomen, want onze geliefde profeet vrede zij met hem heeft gezegd:2 mensen die van elkaar houden vanwege Allah Ta'alaa en islaam, laten kleine beledigingen van 1 van hen, niet tussen hen inkomen.(Boechari) Ook zij onze Profeet vrede zij met hem: verbreek de banden met elkaar niet en wendt jullie net van elkaar af, haat elkaar niet en wees niet jaloers op elkaar. Wees broeders zoals Allah Ta'alaa jullie beloofd heeft. Verder zijn er 3 zonden en iedereen die sterft en de ze zonden niet begaan heeft, wordt voor al het overige vergeven inschaAllah: het toekennen van deelgenoten aan Allah, het beoefenen van magie of hekserij en gevoelens van wrok hebben voor een broeder. (Boecharie/ Moesliem)

En toch herhaal ik het (het is een bekende hadith), waarom? Omdat men er overheen leest. Maar lees dit en bekijk goed hoeveel deze hadith betekent en hoe belangrijk het is. Zet het om in daden inschaAllah! Onze Profeet vrede zij met hem zei: Niemand van julie bezit geloff, totdat hij voor zijn broeder (of zuster) wenst wat hij (of zij) voor zichzelf wenst. (Boechari/Moesliem)

Een mooie hadith ook, de profeet vrede zij met hem zei: het gebed dat het snelst beantwoord wordt, is het gebed van een man voor zijn broeder. (Boechari) SOUBHANALLAH!! Laten we voorelkaar doe'a doen inschaAllah! En vergeet zeker niet onze broeders en zusters die het moeilijk hebben in deze Doenya, de oorlogen de hongernood enz. En natuurlijk de mensen die het slechte doen, dat Allah Ta'alaa ze nog zal leiden en zal vergeven inschaAllah.
Zusterschap/broederschap...
is een oprechte liefde voor elkaar. Deze leifde begint bij het erkennen van de enige Echte Allah en het door te laten dringen tot diep in je hart.

Zusterschap/ broederschap...
is dat je het wereldse lachter je laat en niet met elkaar omgaat voor je eigen belang maar voor de zaak van Allah Ta'alaa.

Zusterschap/ broederschap..
betekent niet dat je alleen elkaar staat voor zusters/ broeders die je goed kent, maar ook de onbekende.

Zusterschap/ broederschap...
begint bij het erkennen dat wij alleen gelijk zijn aan elkaar, ongeacht wat onze status, afkomst is...en het volledig erkennen dat het doel de islaam is: Respect voor elkaar, eerlijkheid, geduld, bedwang houden van je boosheid, bescheidenheid, vertrouwen, verantwoordelijkheidsgevoel, vriendelijkheid en hulp bieden. Kortom alles wat nodig is om als echt zusters/ broeders om te gaan uit de kast te halen inschaAllah!!!

Zusterschap/ broederschap...
is zoals we van onze Profeet vrede zij met hem, dat je voorelkaar wenst wat je voor jezelf zou wensen.

Laten we ervoor gaan inschaAllah!!! We hebben geleerd van onze geliefde Profeet vrede zij met hem hoe we te werk moeten gaan, wat het recept is voor zusterschap/ broederschap is en wat de reden daarvoor zijn en wat we ervoor terugkrijgen in het Hiernamaals inschaAllah!!!

Laten we haatgevoelens en jaloezie voor altijd uit onze levens verbannen, echt het maakt zoveel kapot!!! De profeet vrede zij met hem heeft gezegd: het neerkijken op je broeders/ zusters is al genoeg om een slecht persoon te zijn (aTirmidhie)

Moge Allah Ta'alaa dit voor ons laten waar maken, onze liefde/ vriendschap voor elkaar vergroten en ons laten behoren tot de bewoners van alDjenna!

Al het goede komt van Allah Ta'alaa en het slechte in deze tekst slechts van mijzelf.

Jazaakum Allahoe gairan kathieran!!!

Fi amanie Allah,
oegtikum fie Dien wa Amatoe Allah

P.s. de broeders voor de broeders. En de zusters voor de zusters!!! Om fitna te voorkomen.. En stuur het door inschaAllah