Bekijk volle/desktop versie : Taqlied of `Ittiba? - Mufti Zubair Bayat



Pagina's : [1] 2 3 4

18-05-2006, 03:35



Taqlied of ittiba` is wajib (verplicht) voor Moslims. Toch zijn er tegenwoordig veel Moslims die nauwelijks van de woorden taqlied of ittiba` hebben gehoord. Anderen die er misschien wel van gehoord hebben, begrijpen niet de volledige betekenis ervan. Dit heeft mensen zelfs ertoe geleid tot het verwerpen van taqlied, die daarmee een wajib verwerpen. Een algemene regel is dat een persoon wantrouwig en bang is voor datgene wat hij niet kent. Daarom zal een juiste opvatting van de kwestie betreft taqlied of ittiba` de onwetendheid eromheen verdrijven, Insha' Allah.

[size=4] Taqlied is een onderdeel van het dagelijkse leven
[/size]



Taqlied of ittiba` verwijst in wezen simpelweg naar het gebruik van een ongekwalificeerd, ondeskundig persoon binnen een specifiek gebied van deskundigheid. Men praktiseert taqlied wanneer de autoriteit van een deskundige op dat gebied geaccepteerd en nagevolgd wordt zonder hierbij bewijs en verantwoording te eisen voor ieder standpunt, mening of uitspraak geuit door een dergelijk bekwame deskundige. Dit is een natuurlijke toestand van het menselijke bestaan, dat gepraktiseerd wordt door miljoenen mensen wereldwijd in ieder aspect het leven. Het meest simpele en meest concrete voorbeeld van taqlied of ittiba` is dat van een kind die het alfabet op school leert. Ieder kind dat het alfabet leert is onbewust taqlied aan het uitoefenen. Een lerende chauffeur die instructies van een instructeur krijgt praktiseert taqlied. Mensen die naar een gespecialiseerde arts gaan voor een medische behandeling en zijn voorschriften volgen is nog een overduidelijk voorbeeld van taqlied of ittiba`. Een leek die een juridische mening verzoekt van een advocaat of het advies van een belastingconsultant volgt is nog een dergelijke gebruikelijke zaak van taqlied. Een klant in een bouwbedrijf die het advies van de ingenieur vraagt over complexe bouwvoorspellingen is weer een ander geval van taqlied of ittiba` in daad. De miljoenen feiten in de hoeveelheid wetenschappen zoals astronomie, archeologie enz. zijn allemaal duidelijke voorbeelden van taqlied of ittiba`. Wie betwijfelt of vraagt bewijs voor het 'feit' dat de zon echt 93 miljoen mijlen van de aarde staat? Het wordt erkend dat dit de uitspraken van de 'deskundigen' in deze gebieden zijn, en iedereen accepteert het simpelweg als zodanig. Docenten leren dit aan hun studenten als 'evangelie waarheid' en kinderen leren en slaan deze 'feiten' op in de hoop dat zij voor hun examens slagen. Er zijn nog talloze voorbeelden van taqlied of ittiba` in het dagelijkse leven. Het is nogal duidelijk uit het bovenstaande, dat taqlied of ittiba` een natuurlijke manier van leven is, en niet specifiek gebonden is aan de Islam of de Islamitische fiqh alleen.

[size=4] Taqlied is de gemakkelijke optie voor gewone mensen
[/size]



In de context van de Islamitische fiqh of wet, verwijst taqlied of ittiba` simpelweg naar het accepteren en het volgen van de uitspraken van deskundige geleerden van de Islamitisch fiqh in hun uiteenzetting en interpretatie van de Islamitische wet. Dit gebeurt zonder van hen een uitvoerige uitleg te eisen van de complexe processen die nodig zijn om tot een dergelijke uitspraak te komen, genaamd ijtihad. Het betekent simpelweg dat de gewone massa geen ijtihad hoeven uit te oefenen, oftewel de complexe en ingewikkelde procedures die betrokken zijn in het afleiden van Islamitische regels die geleerden toepassen wanneer zij een fatwa (juridisch oordeel) verstrekken. De taak van gewone mensen is om met vertrouwen de autoriteit van de deskundige geleerden in deze kwestie te accepteren en hun uitspraken op te volgen. In dit opzicht is taqlied een grote zegening voor gewone mensen, omdat het buiten hun capaciteit is om de zeer complexe en ingewikkelde technieken van de ijtihad te begrijpen. De bekwaamheid om ijtihad te verrichten heeft vele lange jaren van studie, uitgebreide kennis en een grote mate van inspanning (ijtihad betekent jezelf in te spannen) en andere verschillende voorwaarden nodig om het meesterschap van de verschillende Islamitische wetenschappen te verkrijgen.

[size=4] Misverstanden in verband met Taqlied



Recentelijk zijn er misverstanden met betrekking tot de kwestie van taqlied ontstaan. Het thema taqlied heeft onder de moslims in vele delen van de wereld tot een diepzinnig debat geleid. Dit debat had uiteraard tot gevolg dat argumenten werden verspreid door voor- en tegenstanders van taqlied. De beste manier om zulke misverstanden weg te nemen is om de originele bronnen van de Islam over dit onderwerp te bekijken, de Koran en Hadith en de leerstellingen van de geleerde voorgangers van de Islam. Na een studie over dit onderwerp, zal de correcte interpretatie en opvatting van taqlied en ittiba` tevoorschijn komen. Dit zou leiden tot een beter begrip en analyse van de voor- en tegenargumenten van voor- en tegenstanders.

Sunni Publicaties


18-05-2006, 18:40


gaat het hier om taqlied van een van de 4 bekende madahib? of is er geen beperking wat dat betreft, als je maar een vertrouwde deskundige volgt (taqlid doen)?

Mohammed Al-Otaymin is een deskundige op het gebied van:

- Taw7eed
- tafseer
- Sayra Nbawiya
- Alhadith
- Al-fiqh
- Osoul Al-Fiqh
- Al-faraid
- Mostala7 Al-Hadith
- grammatica en sarf (woordmorfologie)

alle het hierboven genoemd is zowel audio als in boeken beschikbaar. is het geen kwaad dat ik (als een gewone mens, die tot de massa hoort) taqlid doe op AL-Otaymin? of niet?

18-05-2006, 22:26
Hamoudeh, doe je ook taqlid in de woorden van de mashayk dat ze zeggen als een saheeh hadeeth hun woorden tegenspreekt dat je de saheeh hadeeth neemt?

Of dat niet?

18-05-2006, 22:31

Citaat door AbuTayib:
Hamoudeh, doe je ook taqlid in de woorden van de mashayk dat ze zeggen als een saheeh hadeeth hun woorden tegenspreekt dat je de saheeh hadeeth neemt?

Of dat niet?
Laat eens zo een hadith zien waar deze Imaams over spreken?

18-05-2006, 22:32


Bijvoorbeeld in de madhab van Abu Haneefah rahimahoe Allaah deed geen raful yadain(het omhoog doen van de handen) maar er is wel een saheeh hadeeth van.

Dus wat doen we? We doen het wel, baraka Allaahu feekoem.

18-05-2006, 22:33

Citaat door LatifaMaroc:
gaat het hier om taqlied van een van de 4 bekende madahib? of is er geen beperking wat dat betreft, als je maar een vertrouwde deskundige volgt (taqlid doen)?

Mohammed Al-Otaymin is een deskundige op het gebied van:

- Taw7eed
- tafseer
- Sayra Nbawiya
- Alhadith
- Al-fiqh
- Osoul Al-Fiqh
- Al-faraid
- Mostala7 Al-Hadith
- grammatica en sarf (woordmorfologie)

alle het hierboven genoemd is zowel audio als in boeken beschikbaar. is het geen kwaad dat ik (als een gewone mens, die tot de massa hoort) taqlid doe op AL-Otaymin? of niet?
Je kan alleen maar Taqlid doen van mujtahid geleerden, dus de 4 madhabs.
Taqlid van utaimin? Doe maar niet

18-05-2006, 22:34

Citaat door Biggie_John:
Je kan alleen maar Taqlid doen van mujtahid geleerden, dus de 4 madhabs.
Taqlid van utaimin? Doe maar niet
Er waren wel meerdere madhahieb, en er zijn wel meer mujtahidien.

18-05-2006, 22:35

Citaat door AbuTayib:
Bijvoorbeeld in de madhab van Abu Haneefah rahimahoe Allaah deed geen raful yadain(het omhoog doen van de handen) maar er is wel een saheeh hadeeth van.

Dus wat doen we? We doen het wel, baraka Allaahu feekoem.
Wat bedoel je met het omhoog doen van handen, waar precies?

18-05-2006, 23:03
salaat na ruku

18-05-2006, 23:22

Citaat door AbuTayib:
Bijvoorbeeld in de madhab van Abu Haneefah rahimahoe Allaah deed geen raful yadain(het omhoog doen van de handen) maar er is wel een saheeh hadeeth van.

Dus wat doen we? We doen het wel, baraka Allaahu feekoem.
En Allah weet het beste, Imaam Abu Haneefah en zijn metgezellen hadden de hadiths van Abdellah Ibn Masoed vaak aangehaald die overgeleverd had in Tirmidzie, Nasa'i en Abou Dawoed waarin Abdullah Ibn Masoed zegt: 'Zal ik jullie niet het hele gebed demonstreren van de Profeet (vrede zij met hem)? en hij verichte het gebed en deed alleen zijn handen omhoog bij de openings takbier'

[Als Saheeh verklaard door Imam Ibn Hazm en als Hasan verklaard door Imaam at-Tirmidzie, verder werd er gezegd dat de overleveraars van 'Saheeh Muslim' zijn]

Van Abdullah Ibn Masoed werden er vele soortgelijke hadiths overgeleverd, sommigen waren Saheeh, anderen Hasan en andere weer Daief, dus zoals je ziet onderbouwt de Madhab zich niet op zwakke hadiths noch op handelingen zonder basis.

Ik weet er niks over, vraag broeder AbuMalik Insha'Allah,

WaAllahu A3lem,

Wasalaam.

18-05-2006, 23:27
Mag ik even buiten de context zijn broeders en zusters
ik heb een andere toppic geopen en om hulp gevraagd maar tevergeefs

ik wil graag bewijs hadieth sa7ie7 ofzo over dat zwarde gewaden soennah is

djazak allah oe ghayran als jullie mij even plezier kunnen doen


sorry voor mijn storing in jou toppic aghie

18-05-2006, 23:28
Dat kan zijn akhi, maar de saheeh ahadith zoals ze kwamen van de boodschapper vrede zij met hem is dat hij dat wel deed. Dus doen we het ook Insha Allaah.

Zo zijn er ook hanafi boeken die spreken over raful yadain.

Maar volgens deze dwalenden moet je dan toch nemen wat de madhab zegt. Dan zeggen wij, ok: de madhab zegt neem de saheeh hadeeth.

18-05-2006, 23:35



Citaat door randdebiel:
Mag ik even buiten de context zijn broeders en zusters
ik heb een andere toppic geopen en om hulp gevraagd maar tevergeefs

ik wil graag bewijs hadieth sa7ie7 ofzo over dat zwarde gewaden soennah is

djazak allah oe ghayran als jullie mij even plezier kunnen doen


sorry voor mijn storing in jou toppic aghie
http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=898&dgn=4

Iets als dit?

18-05-2006, 23:38

Citaat door AbuTayib:
salaat na ruku
Je bedoelt dus je handen omhoog doen als je van de rukuu omhoog komt?

18-05-2006, 23:44

Citaat door Islam4you2:
http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=898&dgn=4

Iets als dit?
oeghti jou link doet het niet?

Pagina's : [1] 2 3 4