Bekijk volle/desktop versie : Miskraam en bidden?



Pagina's : [1] 2

17-05-2006, 11:15
Wie weet toevallig hoe het zit als je een miskraam gehad hebt waardoor je bloed. Telt dit als onrein of is het gewoon lmard (ziekte).
Ik weet het niet, sommige zeggen als een vrouw bevalt dan is dat ook "onrein" in de zin dat ze de 40 dagen niet mag bidden?
Maar wie weet toevallig hoe het zit met een miskraam, mag ik (ondanks dat ik bloed) gewoon bidden, of moet ik wachten tot het ophoud??

Alvast bedankt dames,

Groetjes
Fat

17-05-2006, 11:34


Salaam Aleikoem Fatt,

Allah y sabrek, het is niet niks om een miskraam te moeten ondergaan, echt meid allah y sabrek....
Wat betreft je vraag, je mag niet bidden zolang je vloeit, je moet het in principe zien als een ongesteldheid en niet als een bevalling (zelfs daar zijn de meningen over verschillend, alleen wel zeker dat je niet mag bidden als je vloeit maar voorhoelang???sommigen houden echt de 40 dagen aan)) Wa Allahoe a3lam

Allah yfteh aliek abouab alkhair,
wa salaam
Oemeima

17-05-2006, 11:37
ik heb vorig jaar gelezen dat je bij een miskraam WEL mag biden, omdat dit bloed niet gezien wordt as onrein bloed en ook niet als kraambloed.
Allahou a3lem...

Ik weet dat dit uitgelegd stond op yasmina.nl in de rubriek Ramadan, ik hoop dat ik het terug zal vinden.....

17-05-2006, 11:38
Oemshahid en Oemeima, dank jullie wel, ik dacht al dat ik niet mag bidden, want het bloed stoot nu ook slijm enzo af (net als bij een menstruatie) en vanaf nu moet ik tellen voor mijn menstruatie. Ik twijfel altijd en dan wordt ik bang en weet ik niet wat ik moet doen, er zitten sommige dagen tussen dat ik even niet bloed en dan denk ik ooh kan ik lekker weer gaan bidden, maar daarna blijkt weer dat ik bloed aan het verliezen ben, dus was ik nog niet rein... zo vervelend allemaal je weet niet eens wanneer je toe bent aan bidden...

Groetjes
Fat

17-05-2006, 11:40



Citaat door xRANIAx:
ik heb vorig jaar gelezen dat je bij een miskraam WEL mag biden, omdat dit bloed niet gezien wordt as onrein bloed en ook niet als kraambloed.
Allahou a3lem...

Ik weet dat dit uitgelegd stond op yasmina.nl in de rubriek Ramadan, ik hoop dat ik het terug zal vinden.....
zou je het voor me na willen kijken,
alvast bedankt

Groetjes
Fat

17-05-2006, 12:00

Citaat door fatt:
zou je het voor me na willen kijken,
alvast bedankt

Groetjes
Fat
ik heb het artikel niet terug gevonden, ik weet wel nog dat erin vermeld stond dat er wel bepaalde voorwaarden aan verbonden zijn maar ik weet niet juist meer dewelke.

Ik zal nog verder zoeken...

17-05-2006, 12:01
Ik zal het voor je opzoeken en er een BRON bij vermelden... zonder bron moet je niks lezen en aannemen want dat kan niet kloppen..

17-05-2006, 12:02
Ik kreeg dat ook te horen,maar toen ik een miskraam kreeg en het bloeden was volledig gestopt ben ik gewoon gaan bidden.

17-05-2006, 12:05
Vraag: Als een vrouw een miskraam heeft gekregen en een bloeding krijgt, dient zij dan te bidden?


Het antwoord op deze vraag, hangt af van het soort bloed: is het (bloed van) nifaas of istih’aadhah? De geleerden hebben regels inzake deze situatie gegeven en zeiden: "als zij bloed ziet na het passeren van iets dat menselijke kenmerken heeft, dan is het nifaas, maar als zij bloed ziet na het passeren van iets dat gelijkt op een levenskiem (No t fah) of bloedklonter ('Alaqah), dan is het geen nifaas." [1]

In de laatstgenoemde situatie wordt er gesproken van istih’aadah (onregelmatige bloedingen); zij dient daarom wodhoo-e te verrichten voor elk gebed, nadat het tijdstip voor het gebed is aangebroken, en vervolgens te bidden. Als hetgeen dat gepasseerd (uitgeworpen) is, gelijkt op een volledig gevormde foetus of gevormde ledematen heeft, zoals een hand, voet, of been, dan valt dit onder nifaas. Indien de vrouw zegt, dat het weggenomen is in het ziekenhuis en dat ze het daar weggegooid hebben en zij niet gezien heeft of het een menselijke vormgeving had, dan zeggen de geleerden dat de kortste tijdsperiode waarin menselijke karakteristieken gevormd kunnen worden 81 dagen is, rekenend vanaf het moment van zwangerschap [2] . [3]

Bovenstaande is gebaseerd op de h’adieth van ‘Abdoellaah Ibn Mas'oed t , waarin de boodschapper van Allah - en hij is de Waarheidsgetrouwe, degene die geloofd wordt - ons heeft verteld: “Waarlijk, de schepping van eenieder van jullie vindt plaats in de buik van de moeder, dit gedurende veertig dagen in de vorm van een Noe t fah (levenskiem). Vervolgens is het even lang een ‘Alaqah (bloedklonter; voor een periode van veertig dagen). Vervolgens is het even lang een Moedghah (een gekauwde vleesklomp). Dan wordt er een engel naar hem gestuurd die hem de levensadem inblaast en die belast is met een opdracht ten aanzien van vier zaken; het opschrijven van: zijn Rizq (levensonderhoud), zijn levenstijd, zijn daden en of hij gelukkig of ongelukkig zal worden.” [4]

Elke vrouw die in deze toestand verkeert dient het advies te vragen van een dokter, om er achter te komen wat haar precieze situatie is. Met betrekking tot het bloed dat kan vloeien voor een normale geboorte: als dit vergezeld wordt met baringspijn of weeën, dan is dit nifaas en anders niet. Sheikh Al-Islaam Ibn Taymiyyah (moge Allah hem genadig zijn) zei: “wat zij ziet, wanneer de weeën beginnen is nifaas. Wat hier bedoeld wordt zijn weeën die gevolgd worden door een geboorte; als dit niet het geval is, dan is dit geen nifaas.” [5]



--------------------------------------------------------------------------------

[1] Al-Moeghnie ma’a as-Sharh al-Kabier, 1/361.

[2] Madjmoe’at Fataawa as-Sheikh Ibn ‘Oethaymien, 4/292.

[3] Er is meningsverschil tussen de geleerden betreffende een miskraam dat plaats heeft gevonden na vier maanden. Wat onze geleerden hebben aangeven is dat het een naam moet krijgen, gewassen moet worden, gewikkeld in een doodskleed, daarover gebeden, begraven tussen de moslims en voor hem/haar dient er een ‘Aqiedah (geboortefeest) verricht te worden.

De volgende vraag is aan de geleerden van Al-Ladjnah Ad-Daa-iemah gesteld: "Voordat mijn vrouw stierf had ze een foetus van 4 maanden uitgeworpen (miskraam), ik heb hem meegenomen en begraven zonder djanaazah-gebed over hem te verrichten, geef alstublieft advies of ik iets moest (moet) doen?"

Zij antwoordden met: "Je moest hem wassen, wikkelen in een doodskleed en het gebed voor hem te verrichten, volgens de meest juiste uitspraak van de geleerden, als hij vier maanden had bereikt. Omdat dit valt onder hetgeen Aboe Daawoed en At-Tiermiedzie van Al-Moeghierah Ibnoe Shoe’bah hebben overgeleverd, namelijk dat de profeet heeft gezegd: “Over de foetus (die bij de misraam valt) dient gebeden te worden.” Maar nu is hetgeen wat je moest verricht voorbij en je hoeft niets meer te doen.” (Fataawa Al-Ladjnah Ad-Daa-iemah 8/406))

Zij zeiden ook: “als het de vier maanden niet voltooid heeft, dan is het niet verplicht om het te wassen, erover te bidden, of het een naam te geven en ook geen 'aqieqah ervoor te verrichten, omdat de ziel er niet ingeblazen is.” Fataawa Al-Ladjnah Ad-Daa-iemah (8/408).

[4] (Deze versie is overgeleverd door Al-Boekhaarie, Fat-h’, 6/303.

[5] Madjmoe’ Fataawa Ibn ‘Oethaymien, 4/327.

17-05-2006, 12:09
Ik wens je heel veel sterkte en blijf doeá doen, het is met een reden gebeurd inschaAllah zul je snel zwanger raken en bevallen van een gezonde zoon of dochter..


17-05-2006, 12:11
Lieverd, ik heb ff voor je gezocht en op basis van onderstaande zou ik kunnen concluderen dat je wel mag bidden.

Liefs, OemShahid


Question :


I was pregnant and I had a miscarriage at two months. I asked a lady who is knowledgeable about Islam whether I should fast Ramadaan and pray, and she answered: “Yes, fast and pray, because the soul had not yet been breathed into (the embryo), so it is regarded as istihaadah (non-menstrual vaginal bleeding).” So I fasted and prayed, but then another doctor told me that I should repeat the fasts. What is the correct ruling?.

Answer :

Praise be to Allaah.

The different opinions that our sister has heard are the result of scholarly differences on this matter. The correct scholarly view is that if a woman miscarries a foetus that was fully formed, then she should stop praying and fasting because this is nifaas. If it was not fully formed then her blood is irregular bleeding and she should not stop praying and fasting. The minimum time in which the foetus becomes fully formed is eighty-one days (from conception).

The scholars of the Standing Committee said:

If the foetus was fully formed, in the sense that its limbs (hands and feet) and head had appeared, it is haraam to have intercourse with the woman so long as she is still bleeding, for up to forty days. It is permissible to have intercourse with her at times when the bleeding stops within forty days, after she does ghusl. But if the limbs had not yet appeared in the embryo, then it is permissible to have intercourse with her even if that is immediately after the miscarriage, because that is not regarded as nifaas, rather it is irregular bleeding and she can pray and fast in that case.

Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 5/422, 423.

Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz said:

If a woman miscarries something in which human features such as a head, arm or leg etc can be distinguished, then the rulings of nifaas apply and she should not pray or fast, and it is not permissible for her husband to have intercourse with her until she becomes pure or until forty days have passed. If she becomes pure before forty days have passed, then she has to do ghusl and pray and fast in Ramadaan, and it is permissible for her husband to have intercourse with her.

But if no human features can be distinguished in what is passed by the woman, and it looks like flesh with no distinguishable features, or it is blood, then she comes under the ruling of one who is suffering from istihaadah (non-menstrual vaginal bleeding), not the rulings on nifaas or menstruation. So she has to pray and fast in Ramadaan, and she is permissible for her husband… because this comes under the rulings on istihaadah according to the scholars.

Fataawa Islamiyyah, 1/243.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen said:

The scholars said: If what is passed has clear human features, then her bleeding after that is regarded as nifaas, so she should stop praying and fasting, and her husband should avoid her until she becomes pure. If what comes out is unformed, then it is not regarded as the blood of nifaas, rather it is irregular bleeding which does not prevent her from praying or fasting, etc.

The scholars said: The earliest time at which distinguishable features may appear is eighty-one days.

Fataawa al-Mar’ah al-Muslimah, 1/304, 305.

And Allaah knows best.



Islam Q&A

17-05-2006, 12:12

Citaat door boug85:
Vraag: Als een vrouw een miskraam heeft gekregen en een bloeding krijgt, dient zij dan te bidden?


Het antwoord op deze vraag, hangt af van het soort bloed: is het (bloed van) nifaas of istih’aadhah? De geleerden hebben regels inzake deze situatie gegeven en zeiden: "als zij bloed ziet na het passeren van iets dat menselijke kenmerken heeft, dan is het nifaas, maar als zij bloed ziet na het passeren van iets dat gelijkt op een levenskiem (No t fah) of bloedklonter ('Alaqah), dan is het geen nifaas." [1]

In de laatstgenoemde situatie wordt er gesproken van istih’aadah (onregelmatige bloedingen); zij dient daarom wodhoo-e te verrichten voor elk gebed, nadat het tijdstip voor het gebed is aangebroken, en vervolgens te bidden. Als hetgeen dat gepasseerd (uitgeworpen) is, gelijkt op een volledig gevormde foetus of gevormde ledematen heeft, zoals een hand, voet, of been, dan valt dit onder nifaas. Indien de vrouw zegt, dat het weggenomen is in het ziekenhuis en dat ze het daar weggegooid hebben en zij niet gezien heeft of het een menselijke vormgeving had, dan zeggen de geleerden dat de kortste tijdsperiode waarin menselijke karakteristieken gevormd kunnen worden 81 dagen is, rekenend vanaf het moment van zwangerschap [2] . [3]

Bovenstaande is gebaseerd op de h’adieth van ‘Abdoellaah Ibn Mas'oed t , waarin de boodschapper van Allah - en hij is de Waarheidsgetrouwe, degene die geloofd wordt - ons heeft verteld: “Waarlijk, de schepping van eenieder van jullie vindt plaats in de buik van de moeder, dit gedurende veertig dagen in de vorm van een Noe t fah (levenskiem). Vervolgens is het even lang een ‘Alaqah (bloedklonter; voor een periode van veertig dagen). Vervolgens is het even lang een Moedghah (een gekauwde vleesklomp). Dan wordt er een engel naar hem gestuurd die hem de levensadem inblaast en die belast is met een opdracht ten aanzien van vier zaken; het opschrijven van: zijn Rizq (levensonderhoud), zijn levenstijd, zijn daden en of hij gelukkig of ongelukkig zal worden.” [4]

Elke vrouw die in deze toestand verkeert dient het advies te vragen van een dokter, om er achter te komen wat haar precieze situatie is. Met betrekking tot het bloed dat kan vloeien voor een normale geboorte: als dit vergezeld wordt met baringspijn of weeën, dan is dit nifaas en anders niet. Sheikh Al-Islaam Ibn Taymiyyah (moge Allah hem genadig zijn) zei: “wat zij ziet, wanneer de weeën beginnen is nifaas. Wat hier bedoeld wordt zijn weeën die gevolgd worden door een geboorte; als dit niet het geval is, dan is dit geen nifaas.” [5]



--------------------------------------------------------------------------------

[1] Al-Moeghnie ma’a as-Sharh al-Kabier, 1/361.

[2] Madjmoe’at Fataawa as-Sheikh Ibn ‘Oethaymien, 4/292.

[3] Er is meningsverschil tussen de geleerden betreffende een miskraam dat plaats heeft gevonden na vier maanden. Wat onze geleerden hebben aangeven is dat het een naam moet krijgen, gewassen moet worden, gewikkeld in een doodskleed, daarover gebeden, begraven tussen de moslims en voor hem/haar dient er een ‘Aqiedah (geboortefeest) verricht te worden.

De volgende vraag is aan de geleerden van Al-Ladjnah Ad-Daa-iemah gesteld: "Voordat mijn vrouw stierf had ze een foetus van 4 maanden uitgeworpen (miskraam), ik heb hem meegenomen en begraven zonder djanaazah-gebed over hem te verrichten, geef alstublieft advies of ik iets moest (moet) doen?"

Zij antwoordden met: "Je moest hem wassen, wikkelen in een doodskleed en het gebed voor hem te verrichten, volgens de meest juiste uitspraak van de geleerden, als hij vier maanden had bereikt. Omdat dit valt onder hetgeen Aboe Daawoed en At-Tiermiedzie van Al-Moeghierah Ibnoe Shoe’bah hebben overgeleverd, namelijk dat de profeet heeft gezegd: “Over de foetus (die bij de misraam valt) dient gebeden te worden.” Maar nu is hetgeen wat je moest verricht voorbij en je hoeft niets meer te doen.” (Fataawa Al-Ladjnah Ad-Daa-iemah 8/406))

Zij zeiden ook: “als het de vier maanden niet voltooid heeft, dan is het niet verplicht om het te wassen, erover te bidden, of het een naam te geven en ook geen 'aqieqah ervoor te verrichten, omdat de ziel er niet ingeblazen is.” Fataawa Al-Ladjnah Ad-Daa-iemah (8/408).

[4] (Deze versie is overgeleverd door Al-Boekhaarie, Fat-h’, 6/303.

[5] Madjmoe’ Fataawa Ibn ‘Oethaymien, 4/327.
het was dit artikel dat ik zocht maar ik had het niet terug gevonden
bedankt dat jij dit wel kon

17-05-2006, 12:13



Citaat door xRANIAx:
het was dit artikel dat ik zocht maar ik had het niet terug gevonden
bedankt dat jij dit wel kon



Bij http://www.al-islaam.com staat deze..

17-05-2006, 12:15
FATT,

veel sabr toegewenst en sterkte

ALLAH SWT weet wat het beste voor ons is...

Insha'Allah zal ALLAH SWT jou gauw weer verblijden met een nieuwe zwangerschap en jou een gezonde zoon en/of dochter schenken... AMIEN


17-05-2006, 12:28

Citaat door boug85:
Ik zal het voor je opzoeken en er een BRON bij vermelden... zonder bron moet je niks lezen en aannemen want dat kan niet kloppen..
Dank je wel, ik ga inscha allah gewoon voor elke gebed Wodooh verrichten.
Gisteren ben ik dus wel het 'babytje' kwijt geraakt en je zag het goed zitten in het vruchtenzakje (piepklein 7 weken en 2 dagen) maar je zag zitten waar het hoofdje zat en de beentjes, maar ik denk dat in de artikel echt gesproken wordt over de volledige gevormde foetus als je baby 4 maanden en ouder zou zijn, en niet bij een foetus van 7 weken...


Groetjes
Fat

Pagina's : [1] 2