Bekijk volle/desktop versie : bruidschat...

Pagina's : 1 [2] 3

25-06-2002, 09:34
ik begreep er ook al niet veel van

08-07-2002, 23:15

IK DACHT DAT HET NAAR GEWICHT GING....HOE ZWAARDER HOE DUURDER.
IK HOORDE LAATS DAT HET 120 EURO PER KILO ...
REKEN MAAR EEN MEID VAN +/_ 58KG = 6960 EURO

DAT VALT WEL MEE TOG......SLAAAMAAAAAAA

09-07-2002, 15:24
ewa eigenlijk is mijn bruidschat een lieve man die veel over de islam weet en die me op het rechte pad leidt en die met mijn volgens de sunna leeft en inshallah dan beland je in djanaat. dat is de mooiste bruidschat die ieder toch kan wensen of niet..

wa salaam 3llikome

oem rabi3ah

09-07-2002, 15:28
hahaha jij leeft ook nog hahahha mashallah

10-07-2002, 11:41

Om eerlijk te zijn, vind ik de bruidschat een beetje achterhaald. Want wat is de reden dat er bruidschat wordt betaald? Ik dacht om wille van twee redenen, enerzijds om wille van het feit dat je vrouw, zich er mee in het nieuw kan steken (of eender wat) en ten tweede een soort van afkoopsom voor je ouders???? Van het eerste ben ik bijna zeker maar over het tweede zegt men dat het niet het geval is maar is toch zo bedoeld.
Nu ik moet zeggen is eigenlijk echt niks voor mij, ik zal het zeker wel betalen maar niet uit het hart maar omdat het eenmaal moet. Ik bedoel als mijn vrouw iets nodig heeft dan betalen we dat samen. Je kan natuurlijk wel een kadootje kopen, maar om nu duizende euros in het rond te zwieren voor ik weet niet wat allemaal, excuseer dat is voor mij erover. trop is teveel en teveel is trop. De tijd dat de man alles moet doen en betalen is voor mij al lang voorbij hoor, emancipatie ja maar dan van beide kanten.

groetjes

10-07-2002, 11:46
Ja maar foudie het hoort nou eenmaal gewoon bij onze cultuur.

10-07-2002, 12:26

Citaat:
Origineel gepost door soussiasaida
Ja maar foudie het hoort nou eenmaal gewoon bij onze cultuur.
Niet alles wat bij onze cultuur hoort is goed. Tijden veranderen alsook de mens en zijn gedachten.

10-07-2002, 12:32

Citaat:
Origineel gepost door foudie

Niet alles wat bij onze cultuur hoort is goed. Tijden veranderen alsook de mens en zijn gedachten.
Klopt, kan ik je geen ongelijk in geven maar ik vind dat bruidschat gewoon bij het huwelijk hoort. Ik vind overdreven bedragen natuurlijk niet op ziin plaats......ik bedoel we zijn allemaal mensen, sommige vragen bedragen alsof ze denken dat hun kind uit de hemel is komen vallen ofzoiets maar dat hoeft van mij dus ook weer niet.

Maar ja je vrouw is toch wat waard of niet soms, ik weet niet maar mijn man moet ook het een of ander hebben voordat ik ermee trouw.

10-07-2002, 14:00

Citaat:
Origineel gepost door karimamoo
hallo,

Wat moet jou toekomstige man dan hebben.
Dat hij van mij houdt en respecteert is voor mij genoeg hoor.
volledig mee eens. geld maakt niet gelukkig maar is wel gemakkelijk.

10-07-2002, 14:11
Alatief wie heeft het hier over geld?? Ik bedoel dat hij gewoon al een huisje etc. allemaal heeft. Veel mensen trouwen en trekken dan bij een van de ouders in......dat wil ik niet!

Ik heb het echt niet over geld hoor, dat heb ik zelf wel genoeg!

10-07-2002, 15:33
dag luitjes,

De bedoeling van de bruidsschat is eigenlijk een klein investerinkje voor de aanstaande bruid en alleen maar voor de aanstaande bruid om iets voor haar zelf te behouden. Het was namelijk zo dat wanneer de man stierf of de man en de vrouw gingen scheiden de vrouw altijd nog terug kan vallen op haar bruidsschat. Tegenwoordig werkt bijna iedereen dus heb je het niet nodig zou je denken. Maar vergeet niet lieve dames dat wij de mannen iets nog waardevoller teruggeven en dat we dat voor geen enkele prijs terug kunnen krijgen, nl. onze EER (SHARAF). Maar het is wel de bedoeling dat je niet te veel van hem mag vragen als hij dat niet heeft. Ik vind het eigenlijk belachelijk dat nog sommige mensen enorme bedragen vragen aan de bruidegom, terwijl hij miskeen niet veel heeft.

Dit is tenminste wat ik weet over de bruidsschat, corrigeer me als het niet zo is, wa laho a3lam.

groetjes, berber

10-07-2002, 16:06

Citaat:
Origineel gepost door berberqueen
dag luitjes,

De bedoeling van de bruidsschat is eigenlijk een klein investerinkje voor de aanstaande bruid en alleen maar voor de aanstaande bruid om iets voor haar zelf te behouden. Het was namelijk zo dat wanneer de man stierf of de man en de vrouw gingen scheiden de vrouw altijd nog terug kan vallen op haar bruidsschat. Tegenwoordig werkt bijna iedereen dus heb je het niet nodig zou je denken. Maar vergeet niet lieve dames dat wij de mannen iets nog waardevoller teruggeven en dat we dat voor geen enkele prijs terug kunnen krijgen, nl. onze EER (SHARAF). Maar het is wel de bedoeling dat je niet te veel van hem mag vragen als hij dat niet heeft. Ik vind het eigenlijk belachelijk dat nog sommige mensen enorme bedragen vragen aan de bruidegom, terwijl hij miskeen niet veel heeft.

Dit is tenminste wat ik weet over de bruidsschat, corrigeer me als het niet zo is, wa laho a3lam.

groetjes, berber
Alsof wij geen EER hebben.

10-07-2002, 16:11

Citaat:
Origineel gepost door karimamoo
Ik heb ook geen geld genoemd, ik wilde weten wat jij wilde dat je man zou hebben......
Ik heb ook nergens gezet dat JIJ het woord geld noemde want ik had het tegen foudie..............

10-07-2002, 17:10
Bruidsschat aaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh ik moet er niet aan denken wat voor bedragen er tegenwoordig gevraagd worden, als jij van je aanstaande houdt en zij ook van jou dan is dat genoeg .....ik heb wel eens discussies met mijn pa hierover en hij stelt me altijd gerust, als de vader van je aanstaande bruid echt een goede en eervolle man is zal hij je zijn dochter zó geven (ook weer niet letterlijk opvatten, maar jullie weten wat ik bedoel). De bruidschat is eigenlijk ingesteld om de vrouw te beschermen, want vroeger hadden ze geen alimentatie e.d. dus was de bruidschat iets waar de vrouw op kon terugvallen.
Maar nu gaan mensen soms echt te ver, in Marokko heeft men het over bedragen van 10 miljoen of 20 miljoen centimes (respectievelijk 10000 euro en 20000 euro) jaaaaa daaaag zeg ik dan... de bruiloft alleen al kost je klauwen met geld en dan moet je ook nog eens een huis kopen en nieuwe meubels etc. denken ze dat het geld op onze rug groeit ofzo?

10-07-2002, 17:20

nou dit als bruidsschat lijkt me wat te veel.......nou ja......als ze het waard is waarom niet, maar dan moet ze het ook écht waard zijn....

TROUWENS JULLIE KENNEN VAST WEL HET VERHAAL VAN 3ANTAR IBNI CHADAD EN 3ABLA (ZEG MAAR DE ARABISCHE ROMEO EN JULLIET). 3ANTAR GING EEN BRUIDSSCHAT HALEN VAN 7000 KAMELEN !!!!!!!!!!!! ZO DIERBAAR WAS ZE HEM !!

Pagina's : 1 [2] 3