Bekijk volle/desktop versie : Fora goed voor integratie



15-05-2006, 07:48
Bron: Trouw
Gepubliceerd: maandag 15 mei 2006 @ 01:09
http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article316171.ece/Internet+goed+voor+integratie


Citaat:
Fora op internet bevorderen vaak de integratie tussen autochtonen en allochtonen. Jongeren krijgen door discussies op internet meer begrip voor elkaars standpunt. Dit staat in het jaarboek ict 2006, samengesteld door het Sociaal en Cultureel Planbureau en het Rathenau Instituut.

Het is de eerste keer dat beide organisaties het internetgebruik van jongeren in kaart hebben gebracht. De conclusie luidt dat het internet een bindmiddel kan zijn tussen jongeren van verschillende etnische groepen. "Dit staat haaks op het beeld dat internet de segregatie bevordert, omdat allochtone jongeren elkaar op hun eigen sites zouden opzoeken", zegt Rathenau-onderzoeker Christian van 't Hof. "Marokkaanse fora blijken vaak een ontmoetingsplaats voor Marokkaanse en Nederlandse jongeren. Zij bespreken daar elkaars opvattingen over homoseksualiteit, religie en man-vrouw verhoudingen: onderwerpen waar zij het met hun ouders niet over kunnen hebben. Ik vind dat geruststellend[/i]".

Meer dan tachtig procent van de Turkse, Marokkaanse, Antilliaanse en Surinaamse jongeren communiceert op het internet voornamelijk met mensen met een andere etnische achtergrond. De overige tien tot twintig procent richt zich enkel op de eigen gemeenschap. Bij die laatste groep zal het internet het gemeenschapsgevoel juist versterken, zo betogen de onderzoekers. Buitenstaanders (op de websites vaak "kaaskoppen" genoemd) worden op deze sites buitengesloten, net zoals xenofobe autochtone sites allochtone indringers weren.

Het onderzoek heeft ook gekeken naar het aantal internetgebruikers. 97 procent van de autochtone jongeren hebben thuis een computer. Dat is meer dan bij allochtone jongeren. Bij Surinaamse en Antilliaanse jongeren is dat bij circa negentig procent het geval, en bij Turkse en Marokkaanse jongeren heeft tachtig procent een computer. De onderzoekers denken dat deze achterstand snel ingehaald zal worden.

Opmerkelijk is dat Antilliaanse jongeren meer chatten dan autochtone jongeren. Daarnaast maken meer allochtone meisjes van het internet gebruik dan autochtone meisjes.
Wat gek zeg, ik zit tegenwoordig bijna elke dag op m.nl en toch krijg ik steeds minder waardering voor de standpunten van allochtonen. Hoe zou dat toch komen?

15-05-2006, 07:52



Citaat door Haaglander:
Bron: Trouw
Gepubliceerd: maandag 15 mei 2006 @ 01:09
http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article316171.ece/Internet+goed+voor+integratie



Wat gek zeg, ik zit tegenwoordig bijna elke dag op m.nl en toch krijg ik steeds minder waardering voor de standpunten van allochtonen. Hoe zou dat toch komen?
Verkeerd forum?