Bekijk volle/desktop versie : Is jaloezie een ziekte?



14-05-2006, 20:28
Want ik las het laatst in een boek dat ging over het leven van de Profeet salla laahoe aleihi wassalam. Boek is 'Mohammed, de ongeletterde Profeet, die de wereld verandere in 23 jaar'. Geschreven door Syed Iqbal Zaheer, uitgeverij Noer.

Hier is de passage:

De volgende vrouw met wie hij trouwde was Oem Salamah. Zij was ooit naar Abessinie geemigreerd met haar man Aboe Salamah. Daar ontvingen zij het onjuiste bericht dat de Qoeraisj de islaam hadden geaccepteerd en zij keerden terug. Maar in Mekka werden zij opnieuw het doel van brute vervolging. Zij besloten naar Medina te vluchten. Toen ze net uit de stad vertrokken, kwamen de Mekkanen en zij scheidden Oem Salamah en haar kind van Aboe Salamah. Ze zeiden dat hij hen niet bij zich had gehad toen hij Mekka een aantal jaar eerder binnen was gekomen. Niet ontmoedigd zette Aboe Salamah zijn reis voort. Een aantal maanden later slaagde Oem Salamah erin zich bij hem te voegen. Tijdens de slag van Badr liep Aboe Salamha een zware verwonding op. Hij herstelde ervan, maar tijdens de slag van Oehoed werd hij op dezelfde plek geraakt. De Profeet(vzmh) bezocht hem thuis na de strijd. Tot zijn grote verdriet overleed hij in zijn aanwezigheid. Hij had bijzonder veel respect voor hem en verichtte speicale begrafenisgebeden voor Aboe Salamah. Enige tijd later stuurde hij het ebricht naar zijn weduw, dat hij haar graag zou willen huwen. Zij weigerde beleefd door te antwoorden dat zij leed aan jaloezie (ghirah), en nogal oud was en weinig kinderen had. Hij antwoordde: 'Wat betreft jouw jaloezie, Allah zal het genezen, wat betreft jouw leeftijd, ik ben ook niet jong meer, en wat betreft jouw kinderen, zij behoren toe aan Allah en Zijn Boodschapper.'

Ik had het nooit zelf zo bekeken namelijk...